Bekendtgørelse om systematisk arbejdsmiljøarbejde
1)
I medfør af § 6, § 6 d, stk. 4, § 6 e, § 7, stk. 3, § 7 a, stk. 3, § 8 a og § 9, stk. 2, § 12, § 15 a, stk. 7,
§ 20, stk. 2, § 22, § 22 a, § 73 og § 84 i lov om arbejdsmiljø, jf. lovbekendtgørelse nr. [XXXX af
dato/md/år], fastsættes
Kapitel 1
Anvendelsesområde
§ 1.
Bekendtgørelsen gælder for arbejde for en arbejdsgiver, jf. lov om arbejdsmiljø § 2 og § 3.
Stk. 2.
Bestemmelserne i §§ 8-9 om samarbejde mellem flere arbejdsgivere, der lader arbejde
udføre på samme arbejdssted, gælder også for arbejde, der ikke udføres for en arbejdsgiver.
Kapitel 2
Systematisk arbejdsmiljøarbejde
§ 2.
Arbejdsgiveren skal træffe de nødvendige foranstaltninger til beskyttelse af de ansattes
sikkerhed og sundhed og til forebyggelse af sikkerheds- og sundhedsmæssige risici, herunder
oplysning, instruktion og oplæring.
§ 3.
Arbejdsgiveren skal sørge for, at der gennemføres en arbejdspladsvurdering af arbejdsmiljøet
på arbejdspladsen, når virksomheden har mindst én ansat. Arbejdsgiveren skal derefter sørge for at
gennemføre en arbejdspladsvurdering, når der sker ændringer i arbejdet, arbejdsmetoderne,
arbejdsprocesserne m.v., som kan have betydning for virksomhedens arbejdsmiljø.
Stk. 2.
Arbejdsgiveren kan selv vælge, efter hvilken metode en arbejdspladsvurdering skal
gennemføres. Ved den valgte metode skal det dog sikres, at følgende elementer indgår:
1. En risikovurdering af virksomhedens arbejdsmiljøproblemer, herunder en beskrivelse af
problemernes art, alvor, omfang og årsager. Risikovurderingen skal foretages på baggrund
af en afdækning af virksomhedens arbejdsmiljøforhold.
2. En skriftlig handlingsplan til løsning af virksomhedens arbejdsmiljøproblemer, som ikke
kan løses umiddelbart. Det skal fremgå af planen, hvornår og hvordan de konstaterede
problemer skal løses, herunder hvem der har ansvaret for at gennemføre løsningerne.
3. Gennemførelse af handlingsplan og opfølgning på de iværksatte foranstaltninger, herunder
opfølgning på om igangsatte løsninger er fyldestgørende og effektive.
4. Inddragelse af virksomhedens sygefravær med henblik på vurdering af, om forhold i
virksomhedens arbejdsmiljø kan medvirke til sygefraværet.
Stk. 3.
Arbejdsgiveren skal sørge for, at virksomhedens arbejdsmiljøforhold, herunder om der er
arbejdsmiljøproblemer, afdækkes mindst hvert tredje år.
Stk. 4.
En arbejdspladsvurdering skal gennemføres under hensyntagen til arbejdets art, de tekniske
hjælpemidler, stoffer og materialer, arbejdsmetoder og arbejdsprocesser, der anvendes i
virksomheden, arbejdsstedets indretning samt virksomhedens størrelse og organisering.
Stk. 5.
En arbejdspladsvurdering skal gennemføres under iagttagelse af de forebyggelsesprincipper,
der er angivet i bilag 1.
Stk. 6.
Arbejdspladsvurderingen skal omfatte samtlige ansatte.
Side
1
af
14