Beskæftigelsesudvalget 2021-22
BEU Alm.del Bilag 332
Offentligt
2611671_0001.png
Bekendtgørelse om systematisk arbejdsmiljøarbejde
1)
I medfør af § 6, § 6 d, stk. 4, § 6 e, § 7, stk. 3, § 7 a, stk. 3, § 8 a og § 9, stk. 2, § 12, § 15 a, stk. 7,
§ 20, stk. 2, § 22, § 22 a, § 73 og § 84 i lov om arbejdsmiljø, jf. lovbekendtgørelse nr. [XXXX af
dato/md/år], fastsættes
Kapitel 1
Anvendelsesområde
§ 1.
Bekendtgørelsen gælder for arbejde for en arbejdsgiver, jf. lov om arbejdsmiljø § 2 og § 3.
Stk. 2.
Bestemmelserne i §§ 8-9 om samarbejde mellem flere arbejdsgivere, der lader arbejde
udføre på samme arbejdssted, gælder også for arbejde, der ikke udføres for en arbejdsgiver.
Kapitel 2
Systematisk arbejdsmiljøarbejde
§ 2.
Arbejdsgiveren skal træffe de nødvendige foranstaltninger til beskyttelse af de ansattes
sikkerhed og sundhed og til forebyggelse af sikkerheds- og sundhedsmæssige risici, herunder
oplysning, instruktion og oplæring.
§ 3.
Arbejdsgiveren skal sørge for, at der gennemføres en arbejdspladsvurdering af arbejdsmiljøet
på arbejdspladsen, når virksomheden har mindst én ansat. Arbejdsgiveren skal derefter sørge for at
gennemføre en arbejdspladsvurdering, når der sker ændringer i arbejdet, arbejdsmetoderne,
arbejdsprocesserne m.v., som kan have betydning for virksomhedens arbejdsmiljø.
Stk. 2.
Arbejdsgiveren kan selv vælge, efter hvilken metode en arbejdspladsvurdering skal
gennemføres. Ved den valgte metode skal det dog sikres, at følgende elementer indgår:
1. En risikovurdering af virksomhedens arbejdsmiljøproblemer, herunder en beskrivelse af
problemernes art, alvor, omfang og årsager. Risikovurderingen skal foretages på baggrund
af en afdækning af virksomhedens arbejdsmiljøforhold.
2. En skriftlig handlingsplan til løsning af virksomhedens arbejdsmiljøproblemer, som ikke
kan løses umiddelbart. Det skal fremgå af planen, hvornår og hvordan de konstaterede
problemer skal løses, herunder hvem der har ansvaret for at gennemføre løsningerne.
3. Gennemførelse af handlingsplan og opfølgning på de iværksatte foranstaltninger, herunder
opfølgning på om igangsatte løsninger er fyldestgørende og effektive.
4. Inddragelse af virksomhedens sygefravær med henblik på vurdering af, om forhold i
virksomhedens arbejdsmiljø kan medvirke til sygefraværet.
Stk. 3.
Arbejdsgiveren skal sørge for, at virksomhedens arbejdsmiljøforhold, herunder om der er
arbejdsmiljøproblemer, afdækkes mindst hvert tredje år.
Stk. 4.
En arbejdspladsvurdering skal gennemføres under hensyntagen til arbejdets art, de tekniske
hjælpemidler, stoffer og materialer, arbejdsmetoder og arbejdsprocesser, der anvendes i
virksomheden, arbejdsstedets indretning samt virksomhedens størrelse og organisering.
Stk. 5.
En arbejdspladsvurdering skal gennemføres under iagttagelse af de forebyggelsesprincipper,
der er angivet i bilag 1.
Stk. 6.
Arbejdspladsvurderingen skal omfatte samtlige ansatte.
Side
1
af
14
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 332: Udkast til bekendtgørelse om systematisk arbejdsmiljøarbejde og ændring af bekendtgørelse om arbejdets udførelse, fra beskæftigelsesministeren
2611671_0002.png
Stk. 7.
De skriftlige dele af arbejdspladsvurderingen skal forefindes i virksomheden og være til
rådighed for virksomhedsledere, arbejdsledere, øvrige ansatte og Arbejdstilsynet.
§ 4.
Arbejdsgiveren skal sørge for, at virksomhedens arbejdsmiljøorganisation, jf. kapitel 5, deltager
i hele processen vedrørende planlægning, tilrettelæggelse, gennemførelse, opfølgning og
ajourføring af arbejdspladsvurderingen. Det skal gennem arbejdsmiljøorganisationens påtegning på
de skriftlige dele af arbejdspladsvurderingen dokumenteres, at arbejdsmiljøorganisationen har
deltaget.
Stk. 2.
I virksomheder, hvor der ikke skal oprettes arbejdsmiljøorganisation, skal de ansatte på
tilsvarende måde deltage.
Stk. 3.
Hvis arbejdsgiveren ikke selv råder over fornøden indsigt til at gennemføre
arbejdspladsvurderingen, skal arbejdsgiveren indhente ekstern, sagkyndig bistand. Selvom der
indhentes ekstern, sagkyndig bistand, er det stadig arbejdsgiverens ansvar, at der gennemføres en
arbejdspladsvurdering, og at kravene, der fremgår af §§ 3 og 4, er opfyldt.
§ 5.
Arbejdsgiveren skal hvert år i samarbejde med arbejdsmiljøorganisationen, eller på
virksomheder uden arbejdsmiljøorganisation i samarbejde med arbejdsledere og øvrige ansatte,
gennemføre en arbejdsmiljødrøftelse, hvor deltagerne:
1) tilrettelægger indholdet af samarbejdet om sikkerhed og sundhed for det kommende år,
2) fastlægger, hvordan samarbejdet skal foregå, herunder samarbejdsformer og
mødeintervaller,
3) vurderer, om det foregående års mål er nået,
4) fastlægger mål for det kommende års samarbejde og
5) drøfter, om der er den nødvendige sagkundskab om arbejdsmiljø til stede i virksomheden.
Stk. 2.
På virksomheder med arbejdsmiljøorganisation, jf. kapitel 5, skal arbejdsmiljøudvalget
desuden drøfte den supplerende uddannelse af arbejdsmiljørepræsentanter og arbejdsledere i
arbejdsmiljøorganisationen.
Stk. 3.
Arbejdsgiveren skal over for Arbejdstilsynet skriftligt kunne dokumentere, at den årlige
arbejdsmiljødrøftelse har fundet sted.
§ 6.
For at sikre, at arbejdsmiljøet til stadighed er sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt,
skal arbejdsgiveren sørge for,
1) at sagkyndig bistand indhentes, når dette er nødvendigt for at konstatere, at
arbejdsforholdene er sikkerheds- og sundhedsmæssigt forsvarlige, og
2) at føre en liste over og udarbejde rapporter om arbejdsulykker i overensstemmelse med
bekendtgørelse om anmeldelse af arbejdsulykker m.v. til Arbejdstilsynet.
Kapitel 3
Samarbejde om arbejdsmiljø
§ 7.
Sikkerheds- og sundhedsarbejdet i den enkelte virksomhed varetages gennem samarbejde
mellem arbejdsgiveren, arbejdslederne og de øvrige ansatte.
Side
2
af
14
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 332: Udkast til bekendtgørelse om systematisk arbejdsmiljøarbejde og ændring af bekendtgørelse om arbejdets udførelse, fra beskæftigelsesministeren
2611671_0003.png
§ 8.
Flere arbejdsgivere, der lader arbejde udføre på samme arbejdssted, og alle, der er beskæftiget
på arbejdsstedet, skal samarbejde om at skabe sikre og sunde arbejdsforhold for alle beskæftigede.
Stk. 2.
Med henblik på at samordne deres foranstaltninger til varetagelse af sikkerhed og sundhed
skal arbejdsgiverne oplyse hinanden om risici forbundet med den enkelte arbejdsgivers
arbejdsopgaver på arbejdsstedet. Den enkelte arbejdsgiver skal videregive de modtagne oplysninger
til sine ansatte, jf. bekendtgørelse om arbejdets udførelse.
§ 9.
De, der arbejder på et arbejdssted, hvor flere arbejdsgivere lader arbejde udføre, skal foruden de
regler, der gælder for det arbejde, de skal udføre, tillige rette sig efter de regler, der gælder for
virksomhedernes samarbejde, jf. § 8, stk. 1, samt for så vidt angår bygge- og anlægsarbejde også
reglerne i bekendtgørelsen om bygherrens pligter.
Stk. 2.
De, der arbejder på en fremmed virksomheds område, skal foruden de regler, der gælder for
det arbejde, de skal udføre, tillige rette sig efter de regler om sikkerhed og sundhed, der gælder for
denne virksomhed.
Kapitel 4
Samarbejde om arbejdsmiljø i virksomheder med 1-9 ansatte
§ 10.
I virksomheder med 1-9 ansatte er der ikke pligt til at oprette arbejdsmiljøorganisation, jf.
dog § 13 om arbejdsmiljøorganisation på midlertidige eller skiftende arbejdssteder ved bygge- og
anlægsarbejde.
Stk. 2.
Arbejdsgiveren skal i virksomheder med 1-9 ansatte sørge for, at samarbejdet om sikkerhed
og sundhed kan finde sted. Samarbejdet sker ved løbende direkte kontakt og dialog mellem
arbejdsgiveren, eventuelle arbejdsledere og de øvrige ansatte.
§ 11.
Arbejdsgiveren i virksomheder med 1-9 ansatte skal sørge for, at de ansatte får alle
nødvendige oplysninger af betydning for sikkerhed og sundhed og sikre, at de ansatte får adgang til
at fremsætte forslag vedrørende sikkerhed og sundhed.
Stk. 2.
Arbejdsgiveren skal sørge for, at de ansatte høres ved planlægning og indførelse af ny
teknologi, herunder om konsekvenser for sikkerhed og sundhed ved valg af udstyr, personlige
værnemidler og tekniske hjælpemidler m.v.
Kapitel 5
Samarbejde om arbejdsmiljø i virksomheder med 10 eller flere ansatte
§ 12.
I virksomheder med 10 eller flere ansatte skal samarbejdet om sikkerhed og sundhed foregå
i en arbejdsmiljøorganisation.
Stk. 2.
Arbejdsmiljøorganisationen omfatter alle ansatte i virksomheden.
§ 13.
Ved bygge- og anlægsarbejde, der helt eller delvist udføres på midlertidige eller skiftende
arbejdssteder uden for virksomhedens faste arbejdssted, skal samarbejdet om sikkerhed og sundhed
foregå i en arbejdsmiljøorganisation, når 5 eller flere ansatte arbejder for samme arbejdsgiver på
udearbejdsstedet, og arbejdet foregår i en periode på mindst 14 dage.
§ 14.
Alle ansatte, der ikke er virksomhedsledere eller arbejdsledere i henhold til
arbejdsmiljølovens § 23 og § 24, medregnes efter § 12, stk. 1, § 13 og § 21.
Side
3
af
14
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 332: Udkast til bekendtgørelse om systematisk arbejdsmiljøarbejde og ændring af bekendtgørelse om arbejdets udførelse, fra beskæftigelsesministeren
2611671_0004.png
Stk. 2.
Ved kontorarbejde, andet administrativt arbejde og ved arbejde i butikker og lignende,
medregnes efter § 12, stk. 1, § 13 og § 21 kun ansatte, der er beskæftiget 10 timer eller mere
ugentligt.
Stk. 3.
Ansatte, der alene er antaget til at udføre et bestemt bygge- og anlægsarbejde på et
midlertidigt eller skiftende arbejdssted, medregnes ikke efter § 12, stk. 1, og § 21 på virksomhedens
faste arbejdssted.
Stk. 4.
Ved sæsonbetonet virksomhed skal samarbejdet om sikkerhed og sundhed foregå i en
arbejdsmiljøorganisation, når 10 eller flere ansatte er beskæftiget samtidigt i mindst 3 ud af 12
sammenhængende måneder.
§ 15.
Ved bygge- og anlægsarbejde deltager arbejdsgiverne eller disses repræsentanter,
arbejdsmiljørepræsentanterne og arbejdslederne i arbejdsmiljøorganisationen på byggepladsen i de
sikkerhedsmøder, herunder i de opstartsmøder, som bygherren indkalder til efter bekendtgørelse om
bygherrens pligter.
Stk. 2.
Hvor det besluttes på sikkerhedsmøderne, deltager den i stk. 1 nævnte personkreds i de
sikkerhedsrunderinger, der gennemføres efter bekendtgørelse om bygherrens pligter.
Roller i samarbejdet om sikkerhed og sundhed
§ 16.
Arbejdsmiljøorganisationen er et formaliseret samarbejde om arbejdsmiljø.
Arbejdsmiljøorganisationens rolle er at medvirke aktivt til det systematiske arbejdsmiljøarbejde og
medvirke til en effektiv forebyggelse. Arbejdsmiljøorganisationen medvirker både i forhold til det
overordnede og det daglige arbejdsmiljøarbejde, jf. §§ 31-32.
§ 17.
Arbejdsmiljørepræsentanten er valgt af de ansatte, der ikke har ledelsesansvar, i virksomheden
eller i et område af virksomheden til at indgå i virksomhedens arbejdsmiljøorganisation.
Arbejdsmiljørepræsentantens rolle er inden for det område, som arbejdsmiljøgruppen dækker, at
repræsentere de ansatte i samarbejdet om sikkerhed og sundhed og i den forbindelse
1) bidrage med viden og erfaringer om de ansattes arbejdsmiljø, herunder være i kontakt med
de ansatte, og
2) bidrage med forslag til forebyggelse af risici i arbejdsmiljøet og løsninger på sikkerheds- og
sundhedsmæssige spørgsmål.
Stk. 2.
Arbejdsmiljørepræsentanten skal desuden
1) samarbejde med de øvrige medlemmer af arbejdsmiljøorganisationen og
2) bidrage til at varetage arbejdsmiljøorganisationens opgaver.
§ 18.
Arbejdslederen er udpeget af arbejdsgiveren til at indgå i virksomhedens
arbejdsmiljøorganisation. Den udpegede arbejdsleder dækker hele virksomheden eller det område,
som arbejdsmiljøgruppen dækker. Den udpegede arbejdsleders rolle er inden for det område, som
arbejdsmiljøgruppen dækker, at repræsentere ledelsen i samarbejdet om sikkerhed og sundhed og i
den forbindelse
Side
4
af
14
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 332: Udkast til bekendtgørelse om systematisk arbejdsmiljøarbejde og ændring af bekendtgørelse om arbejdets udførelse, fra beskæftigelsesministeren
2611671_0005.png
1) bidrage med viden og erfaringer om virksomhedens produktion, ydelse og
arbejdsmiljøforhold, herunder være i kontakt med de ansatte og
2) bidrage med forslag til forebyggelse af risici i arbejdsmiljøet og løsninger på sikkerheds- og
sundhedsmæssige spørgsmål.
Stk. 2.
Den udpegede arbejdsleder skal desuden
1) samarbejde med de øvrige medlemmer af arbejdsmiljøorganisationen og
2) bidrage til at varetage arbejdsmiljøorganisationens opgaver.
§ 19.
I virksomheder med arbejdsmiljøorganisation i 1 niveau varetager arbejdsmiljøorganisationen
både de overordnede opgaver i § 31 og de daglige opgaver i § 32.
Stk. 2.
I virksomheder med arbejdsmiljøorganisation i 2 niveauer varetager arbejdsmiljøudvalget de
overordnede opgaver i § 31 og arbejdsmiljøgrupperne de daglige opgaver i § 32.
Arbejdsmiljøorganisation i 1 niveau
§ 20.
I virksomheder med 10-34 ansatte og ved arbejde omfattet af § 13, hvor der er 5-34 ansatte,
skal arbejdsgiveren etablere en arbejdsmiljøorganisation i 1 niveau.
Stk. 2.
Arbejdsmiljøorganisationen består af 1 eller flere arbejdsledere og 1 eller flere valgte
arbejdsmiljørepræsentanter med arbejdsgiveren eller dennes repræsentant som formand. Formanden
skal kunne handle på arbejdsgiverens vegne i arbejdsmiljøspørgsmål.
Stk. 3.
Det nødvendige antal medlemmer i arbejdsmiljøorganisationen fastsættes efter
nærhedsprincippet i § 25. Der skal være mindst det samme antal arbejdsmiljørepræsentanter som
arbejdsledere i arbejdsmiljøorganisationen.
Stk. 4.
Hvis et eller flere medlemmer ikke er til stede, varetager de tilstedeværende
arbejdsmiljøorganisationens opgaver. Foranstaltninger, der er truffet i medlemmers fravær, skal
hurtigst muligt meddeles disse.
Arbejdsmiljøorganisation i 2 niveauer
§ 21.
I virksomheder med 35 eller flere ansatte skal arbejdsgiveren etablere en
arbejdsmiljøorganisation i 2 niveauer bestående af
1) 1 niveau med en eller flere arbejdsmiljøgrupper og
2) 1 niveau med et eller flere arbejdsmiljøudvalg.
Stk. 2.
En arbejdsmiljøgruppe består af 1 udpeget arbejdsleder og 1 valgt
arbejdsmiljørepræsentant.
Stk. 3.
Et arbejdsmiljøudvalg består af arbejdsledere og arbejdsmiljørepræsentanter fra en eller
flere arbejdsmiljøgrupper med arbejdsgiveren eller dennes repræsentant som formand. Formanden
skal kunne handle på arbejdsgiverens vegne i arbejdsmiljøspørgsmål.
Stk. 4.
Antallet af arbejdsmiljøgrupper i en arbejdsmiljøorganisation fastsættes efter
nærhedsprincippet i § 25. Ved arbejde omfattet af § 13 skal der dog oprettes 1 eller flere
arbejdsmiljøgrupper på hvert udearbejdssted.
Stk. 5.
Virksomheder kan oprette arbejdsmiljøorganisation i mere end 2 niveauer.
Side
5
af
14
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 332: Udkast til bekendtgørelse om systematisk arbejdsmiljøarbejde og ændring af bekendtgørelse om arbejdets udførelse, fra beskæftigelsesministeren
2611671_0006.png
§ 22.
Ved etablering af en arbejdsmiljøgruppe skal der tages stilling til, inden for hvilken del af
virksomheden arbejdsmiljøgruppen skal varetage sine opgaver. Virksomhedens arbejdsmiljøgrupper
skal tilsammen omfatte alle ansatte i hele virksomheden, jf. § 12, stk. 2.
Stk. 2.
Hvis arbejdsleder og arbejdsmiljørepræsentant ikke er til stede samtidigt, varetager det
tilstedeværende medlem arbejdsmiljøgruppens opgaver. Foranstaltninger, der er truffet i den andens
fravær, skal hurtigst muligt meddeles denne.
§ 23.
Er der 1 eller 2 arbejdsmiljøgrupper i virksomheden, består arbejdsmiljøudvalget af
arbejdsmiljøgruppens eller arbejdsmiljøgruppernes medlemmer. Er der mere end 2
arbejdsmiljøgrupper, vælger arbejdsmiljørepræsentanterne mellem sig 2 medlemmer, og
arbejdslederne i arbejdsmiljøgrupperne mellem sig 2 medlemmer til arbejdsmiljøudvalget.
Formandskabet varetages af arbejdsgiveren eller dennes repræsentant.
Stk. 2.
Arbejdsmiljøudvalgets medlemmer vælges for 2 år. Der vælges suppleanter til
arbejdsmiljøudvalget efter samme regler som for valg af medlemmer til arbejdsmiljøudvalget, jf.
stk. 1. Hvis en arbejdsleder eller en arbejdsmiljørepræsentant ophører som medlem af en
arbejdsmiljøgruppe, ophører den pågældende som medlem af arbejdsmiljøudvalget. Er der i
virksomheden indgået aftale efter § 38, stk. 4, om en valgperiode for arbejdsmiljørepræsentanterne
på mere end 2 år, er denne valgperiode også gældende for arbejdsmiljøudvalgets medlemmer.
§ 24.
Ved bygge- og anlægsarbejde på midlertidige eller skiftende arbejdssteder skal
arbejdsgiveren oprette et arbejdsmiljøudvalg for det midlertidige eller skiftende arbejdssted, når
arbejdsgiveren har 35 eller flere ansatte beskæftiget på stedet i et tidsrum på mindst 4 uger.
Stk. 2.
Medlemmer af en arbejdsmiljøgruppe, der er oprettet efter § 13, har valgret og er valgbare
til det i stk. 1 nævnte arbejdsmiljøudvalg.
Arbejdsmiljøorganisationens størrelse
§ 25.
Arbejdsgiveren fastsætter i samarbejde med de ansatte og arbejdslederne det nødvendige
antal medlemmer og arbejdsmiljøgrupper i arbejdsmiljøorganisationen ud fra et nærhedsprincip, jf.
stk. 2-4.
Stk. 2.
Antallet af medlemmer og arbejdsmiljøgrupper skal fastsættes således, at
arbejdsmiljøorganisationen til enhver tid kan løse sine opgaver på tilfredsstillende måde i forhold til
1) virksomhedens ledelsesstruktur,
2) virksomhedens øvrige struktur, herunder geografiske forhold, størrelse og beliggenhed,
3) virksomhedens arbejdsmiljøforhold, herunder arbejdets art, farlighed, risici og positive
arbejdsmiljøfaktorer,
4) arbejdets organisering,
5) særlige ansættelsesformer og
6) andre hensyn, som påvirker arbejdsmiljøopgaverne i arbejdsmiljøorganisationen.
Stk. 3.
Antallet af arbejdsmiljørepræsentanter skal endvidere fastsættes således, at alle ansatte kan
komme i kontakt med deres arbejdsmiljørepræsentanter, og således at de ansatte kan drøfte
arbejdsmiljøforhold med medlemmer af arbejdsmiljøorganisationen inden for de ansattes arbejdstid.
Stk. 4.
Antallet af arbejdsledere i arbejdsmiljøorganisationen skal fastsættes, således at der sikres
viden om virksomhedens produktion og ydelse.
Stk. 5.
Arbejdsgiveren skal over for Arbejdstilsynet skriftligt kunne dokumentere, at stk. 1-4 er
iagttaget ved etablering af arbejdsmiljøorganisationen samt ved større væsentlige ændringer i
virksomheden.
Aftalemodel for etablering af samarbejdet
Side
6
af
14
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 332: Udkast til bekendtgørelse om systematisk arbejdsmiljøarbejde og ændring af bekendtgørelse om arbejdets udførelse, fra beskæftigelsesministeren
2611671_0007.png
§ 26.
Bestemmelserne i § 5 og §§ 20-25 finder ikke anvendelse i det omfang, der for at styrke og
effektivisere virksomhedens samarbejde om sikkerhed og sundhed
1) er indgået en aftale mellem en eller flere lønmodtagerorganisationer og den eller de
modstående arbejdsgiverorganisationer eller arbejdsgivere eller dem, de bemyndiger hertil og
2) på virksomheder, der er omfattet af en aftale indgået efter nr. 1, er indgået en aftale mellem
arbejdsgiveren, herunder eventuelle arbejdsledere og de ansatte i virksomheden eller de
ansatte i en del af virksomheden.
Stk. 2.
Arbejdsgiveren skal kunne dokumentere over for Arbejdstilsynet, at virksomheden er
omfattet af en aftale i henhold til stk. 1. Virksomhedsaftalen efter stk. 1, nr. 2, skal være skriftlig, og
være tilgængelig for de ansatte på virksomheden.
Stk. 3.
En aftale om organiseringen af samarbejdet om sikkerhed og sundhed efter stk. 1 berører
ikke varetagelsen af de opgaver, funktioner, pligter og rettigheder m.v., der er fastsat i
bekendtgørelsen.
Stk. 4.
En virksomhedsaftale, der er indgået efter stk. 1, nr. 2, skal sikre, at organiseringen af
virksomhedens samarbejde om sikkerhed og sundhed er i overensstemmelse med virksomhedens
struktur, og at den ændrede organisering styrker og effektiviserer samarbejdet.
Stk. 5.
Virksomhedsaftalen skal som minimum indeholde følgende elementer:
1) Beskrivelse af de aktiviteter/metoder, der kan anvendes for at sikre, at den ændrede
organisering af samarbejdet om sikkerhed og sundhed styrker og effektiviserer
funktionsvaretagelsen.
2) Beskrivelse af en procedure for gennemførelse og opfølgning af virksomhedsaftalen på
virksomheden.
3) Beskrivelse af, hvordan opgaver og funktioner varetages, herunder de ansattes og
arbejdsledernes deltagelse i sikkerheds- og sundhedsarbejdet.
4) Beskrivelse af, hvordan virksomhedsaftalen kan ændres og opsiges.
5) Oversigt over den aftalte organisering af samarbejdet om sikkerhed og sundhed i form af en
organisationsplan.
§ 27.
En arbejdsmiljøorganisation kan omfatte
1) flere driftsmæssigt forbundne virksomheder,
2) flere arbejdsgivere på samme arbejdssted, eller
3) kommuner eller regioner og selvejende institutioner, som kommunen eller regionen har
indgået driftsoverenskomst med.
Stk. 2.
Organisering efter stk. 1 er betinget af, at
1) der er indgået aftale i henhold til § 26 for hver af de virksomheder, der er omfattet af den
fælles arbejdsmiljøorganisation,
2) arbejdsgiveren i hver af de virksomheder, der er omfattet af den fælles
arbejdsmiljøorganisation, selv deltager eller udpeger mindst 1 ansat til at repræsentere sig i
den fælles arbejdsmiljøorganisation,
3) der derudover deltager mindst 1 valgt arbejdsmiljørepræsentant, jf. § 38, fra hver af de
virksomheder, der er omfattet af den fælles arbejdsmiljøorganisation,
Side
7
af
14
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 332: Udkast til bekendtgørelse om systematisk arbejdsmiljøarbejde og ændring af bekendtgørelse om arbejdets udførelse, fra beskæftigelsesministeren
2611671_0008.png
4) der er mindst det samme antal arbejdsmiljørepræsentanter som arbejdsledere i
arbejdsmiljøorganisationen og
5) det samlede antal medlemmer i den fælles arbejdsmiljøorganisation er tilstrækkeligt til, at
arbejdsmiljøorganisationen kan varetage de daglige, planlæggende og koordinerende opgaver
på tilfredsstillende måde i alle de deltagende virksomheder.
§ 28.
Med henblik på at styrke samarbejdet om sikkerhed og sundhed mellem samarbejdsudvalg,
de lokale aftaleparter og arbejdsmiljøorganisationen kan opgaverne i forbindelse med sikkerhed og
sundhed varetages af et samarbejdsorgan, hvis
1) der er indgået aftale i henhold til § 26, og
2) personer, der er valgt til at varetage sikkerheds- og sundhedsarbejdet, er repræsenteret i
samarbejdsorganet.
§ 29.
Arbejdsmiljø- og tillidsrepræsentantarbejdet kan varetages af én og samme person, hvis
1) valg til henholdsvis arbejdsmiljørepræsentant og tillidsrepræsentant foregår særskilt, og
2) alle ansatte, der ikke er virksomhedsledere eller arbejdsledere i henhold til
arbejdsmiljølovens §§ 23 og 24, er sikret valgret og er valgbare til funktionen som
arbejdsmiljørepræsentant, jf. § 38, stk. 2-3 og stk. 8.
§ 30.
Spørgsmål om fortolkning af og brud på de indgåede aftaler efter § 26 afgøres efter de
sædvanlige fagretlige regler for området. Brud på aftaler indgået efter § 26, stk. 1, nr. 2, kan dog
ikke indbringes for Arbejdsretten, men afgøres ved faglig voldgift.
Arbejdsmiljøorganisationens overordnede opgaver
§ 31.
Arbejdsmiljøudvalget planlægger og koordinerer virksomhedens samarbejde om sikkerhed
og sundhed og medvirker til overordnede og tværgående aktiviteter til forebyggelse af risici og
beskyttelse af de ansatte.
Stk. 2.
Arbejdsmiljøudvalgets opgaver er:
1) At deltage i den årlige arbejdsmiljødrøftelse, jf. § 5.
2) At deltage i processen vedrørende virksomhedens arbejdspladsvurdering, jf. § 3.
3) At deltage i fastsættelse af arbejdsmiljøorganisationens størrelse, jf. § 25.
4) At kontrollere sikkerheds- og sundhedsarbejdet og sørge for, at arbejdsmiljøgrupperne orienteres
og vejledes herom.
5) At bidrage med viden og forslag til forebyggelse og løsning af sikkerheds- og sundhedsmæssige
spørgsmål og til, hvordan arbejdsmiljø integreres i virksomhedens strategiske ledelse og daglige
drift.
6) At sørge for, at årsagerne til ulykker, forgiftninger og arbejdsbetingede lidelser samt tilløb hertil
undersøges, og sørge for at få gennemført foranstaltninger, der hindrer gentagelse.
Arbejdsmiljøudvalget skal en gang årligt udarbejde en samlet oversigt over ulykker, forgiftninger
og arbejdsbetingede lidelser i virksomheden.
7) At opstille principper for nødvendig oplæring og instruktion tilpasset arbejdsforholdene på
virksomheden og de ansattes behov samt sørge for, at der føres kontrol med overholdelse af
instruktionerne, jf. bekendtgørelse om arbejdets udførelse.
8) At deltage i at koordinere arbejdet for sikkerhed og sundhed med andre virksomheder, når der
udføres arbejde på samme arbejdssted, jf. § 8.
Stk. 3.
Når arbejdsmiljøudvalget rådgiver arbejdsgiveren, og arbejdsgiveren ikke følger rådet, har
arbejdsmiljøudvalget ret til en begrundelse herfor inden for 3 uger.
Side
8
af
14
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 332: Udkast til bekendtgørelse om systematisk arbejdsmiljøarbejde og ændring af bekendtgørelse om arbejdets udførelse, fra beskæftigelsesministeren
2611671_0009.png
Arbejdsmiljøorganisationens daglige opgaver
§ 32.
Arbejdsmiljøgruppen samarbejder om at planlægge og udføre arbejdsmiljøarbejdet inden for
den del af virksomheden, som arbejdsmiljøgruppen dækker, med fokus på forebyggelse af risici og
beskyttelse af ansatte.
Stk. 2.
Arbejdsmiljøgruppens opgaver er:
1) At deltage i processen vedrørende virksomhedens arbejdspladsvurdering inden for
arbejdsmiljøgruppens område, jf. 3.
2) At kontrollere, at arbejdsforholdene er sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarlige.
3) At kontrollere, at der gives tilstrækkelig og hensigtsmæssig oplæring og instruktion, jf.
reglerne om oplæring og instruktion i arbejdsmiljøloven.
4) At deltage i undersøgelse af ulykker, forgiftninger og arbejdsbetingede lidelser samt tilløb
hertil og medvirke til at gennemføre foranstaltninger, der forebygger gentagelse, jf. § 34,
stk. 4.
5) At orientere arbejdsgiveren eller dennes repræsentant om arbejdsulykker.
6) At understøtte, at arbejdet i virksomheden udføres fuldt forsvarligt.
7) At virke som kontaktled mellem de ansatte og arbejdsmiljøudvalget.
8) At forelægge sikkerheds- og sundhedsmæssige problemer, som ikke umiddelbart kan løses,
eller som er generelle for virksomheden, for arbejdsmiljøudvalget.
§ 33.
Arbejdsmiljøgruppen skal imødegå risici i forbindelse med opståede sikkerheds- og
sundhedsmæssige problemer og underrette arbejdsmiljøudvalgets formand eller virksomhedens
ledelse, hvis risikoen ikke kan imødegås på stedet.
Stk. 2.
Hvor der ikke er tid til at underrette arbejdsmiljøudvalgets formand eller virksomhedens
ledelse, og arbejdsmiljøgruppen skønner, at der er tale om en overhængende betydelig fare for de
ansattes sikkerhed og sundhed, som den ikke selv kan afværge, kan arbejdsmiljøgruppen standse
arbejdet eller arbejdsprocessen i det omfang, det er nødvendigt for at afværge faren.
Arbejdsmiljøgruppen skal omgående give meddelelse om standsningen til arbejdsmiljøudvalgets
formand eller virksomhedens ledelse og forklare, hvorfor arbejdsstandsningen var nødvendig.
Arbejdsgiverens almindelige pligter
§ 34.
Arbejdsgiveren skal sørge for, at samarbejdet om sikkerhed og sundhed etableres, udvikles
og vedligeholdes, således at medlemmerne af arbejdsmiljøorganisationen kan løse opgaverne på
tilfredsstillende måde. Arbejdsgiveren skal herunder sikre, at virksomhedens øverste ledelse er
repræsenteret i virksomhedens arbejdsmiljøorganisation.
Stk. 2.
Arbejdsgiveren skal sørge for at lave en plan over arbejdsmiljøorganisationens opbygning.
Planen skal være til rådighed for virksomhedsledere, arbejdsledere og øvrige ansatte.
Stk. 3.
Arbejdsgiveren skal sikre, at medlemmerne af arbejdsmiljøorganisationen kan deltage i
virksomhedens planlægning af sikkerheds- og sundhedsarbejdet inden for deres område, herunder
den årlige arbejdsmiljødrøftelse og i gennemførelse af virksomhedens arbejdspladsvurdering.
Stk. 4.
I virksomheder med arbejdsmiljøorganisation skal arbejdsgiveren sørge for, at
arbejdsmiljøorganisationen følger op på ulykker, forgiftninger og arbejdsbetingede lidelser eller
tilløb hertil, og når der i øvrigt er særlige forhold, der kræver opfølgning.
Side
9
af
14
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 332: Udkast til bekendtgørelse om systematisk arbejdsmiljøarbejde og ændring af bekendtgørelse om arbejdets udførelse, fra beskæftigelsesministeren
2611671_0010.png
Stk. 5.
I virksomheder med arbejdsmiljøorganisation i mindst 2 niveauer skal arbejdsgiveren
sørge for, at samarbejdet mellem arbejdsmiljøudvalg og arbejdsmiljøgrupper koordineres, og give
medlemmerne af arbejdsmiljøorganisationen mulighed for at koordinere deres samarbejde.
§ 35.
Arbejdsgiveren skal sørge for, at de ansatte har mulighed for regelmæssig kontakt med den
del af arbejdsmiljøorganisationen, som varetager opgaverne inden for deres område.
Stk. 2.
Hvis arbejdsmiljørepræsentanten eller arbejdslederen i arbejdsmiljøorganisationen ikke er
til stede, skal arbejdsgiveren sikre, at de ansatte har mulighed for at tilkalde en ansvarlig
repræsentant for virksomheden.
§ 36.
Arbejdsgiveren skal sørge for, at arbejdsmiljørepræsentanter og arbejdsledere i
arbejdsmiljøorganisationen får den tid til rådighed til at varetage deres pligter, der er rimelig i
forhold til den pågældende virksomheds art og dens sikkerheds- og sundhedsmæssige standard.
Stk. 2.
Arbejdsgiveren skal give medlemmerne af arbejdsmiljøorganisationen mulighed for at
erhverve sig den fornødne viden om og uddannelse i sikkerheds- og sundhedsmæssige spørgsmål.
Stk. 3.
Arbejdsgiveren skal sørge for, at der stilles de nødvendige midler til rådighed for
samarbejdet om sikkerhed og sundhed, og afholder herunder udgifterne ved
arbejdsmiljørepræsentantens hverv og godtgør tab af indtægt, udgifter og indtægtstab i forbindelse
med nødvendig deltagelse i uddannelse, jf. §§ 41 og 43.
Stk. 4.
Uoverensstemmelser herom afgøres ved fagretlig behandling, jf. lov om Arbejdsretten og
faglige voldgiftsretter.
Stk. 5.
Arbejdsmiljøorganisationen, jf. § 20 eller arbejdsmiljøudvalget, jf. § 21, stk. 1, nr. 2, skal
have adgang til de lister og de beskrevne hændelsesforløb i rapporter over arbejdsulykker på
virksomheden, der udarbejdes i henhold til § 6, nr. 2, i overensstemmelse med bekendtgørelse om
anmeldelse af arbejdsulykker m.v. til Arbejdstilsynet. Det samme gælder de enkelte
arbejdsmiljøgrupper, jf. § 21, stk. 1, nr. 1, inden for deres område.
§ 37.
Arbejdsgiveren skal ved henvendelse til særlig sagkyndig om bistand ved løsning af
virksomhedens arbejdsmiljøspørgsmål give den sagkyndige adgang til alle nødvendige oplysninger
af betydning for sikkerhed og sundhed i virksomheden.
Stk. 2.
Arbejdsmiljøorganisationen, jf. § 20 eller arbejdsmiljøudvalget og arbejdsmiljøgruppen, jf.
§ 21, stk. 1, skal høres inden henvendelse til særlig sagkyndig om bistand til virksomheden ved
løsning af sikkerheds- og sundhedsspørgsmål, der vedrører deres område.
Stk. 3.
Arbejdsgiveren har pligt til at gøre arbejdsmiljøorganisationens medlemmer bekendt med
de afgørelser, som Arbejdstilsynet har truffet, og de påbud, som Arbejdstilsynet skriftligt har
afgivet. Arbejdsmiljøorganisationens medlemmer skal desuden gøres bekendt med øvrige skriftlige
oplysninger om aktiviteter til beskyttelse og forebyggelse fra Arbejdstilsynet eller andre særligt
sagkyndige.
Valg og udpegning af medlemmer af arbejdsmiljøorganisationen
Arbejdsmiljørepræsentanten
§ 38.
I virksomheder, der skal etablere en arbejdsmiljøorganisation, jf. §§ 12 og 13, skal de
ansatte vælge arbejdsmiljørepræsentanter i det antal, som er fastsat efter § 25 eller følger af en
aftale om organiseringen af samarbejdet om sikkerhed og sundhed efter § 26.
Stk. 2.
Valgret har samtlige ansatte uden ledelsesmæssige beføjelser, jf. dog § 14, stk. 2 og 3.
Virksomhedsledere og arbejdsledere i henhold til arbejdsmiljølovens §§ 23 og 24 deltager ikke i
valget.
Side
10
af
14
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 332: Udkast til bekendtgørelse om systematisk arbejdsmiljøarbejde og ændring af bekendtgørelse om arbejdets udførelse, fra beskæftigelsesministeren
2611671_0011.png
Stk. 3.
Valg foretages af de ansatte i virksomheden, i den pågældende del af virksomheden eller
på det midlertidige eller skiftende arbejdssted, jf. § 22, stk. 1.
Stk. 4.
Valget gælder for 2 år, eller indtil arbejdsmiljørepræsentantens beskæftigelse ophører i
virksomheden, i den pågældende del af virksomheden eller på det midlertidige eller skiftende
arbejdssted. Der kan indgås en aftale mellem arbejdsgiveren og de ansatte om, at der for fremtidige
valg af arbejdsmiljørepræsentanter gælder en længere valgperiode, dog højst 4 år.
Stk. 5.
Såfremt arbejdsmiljørepræsentanten er fraværende på grund af orlov, sygdom eller andet
fravær i en sammenhængende periode, der forventes eller er planlagt at vare mindst 4 måneder, kan
der vælges ny arbejdsmiljørepræsentant for den resterende del af valgperioden eller for en ny
valgperiode.
Stk. 6.
Arbejdsmiljørepræsentanten er beskyttet mod afskedigelse og anden forringelse af sine
forhold på samme måde som tillidsrepræsentanter inden for vedkommende eller tilsvarende faglige
område. Arbejdsmiljørepræsentanten må ikke stilles ringere på grund af de aktiviteter, der er
forbundet med hvervet.
Stk. 7.
Hvis arbejdsmiljørepræsentanten ikke er beskyttet mod afskedigelse og anden forringelse
af sine forhold efter stk. 6, skal arbejdsmiljørepræsentanten have et forlænget opsigelsesvarsel på 6
uger.
Stk. 8.
For så vidt angår valgbarhed og valgenes gyldighed gælder normalt reglerne for valg af
tillidsrepræsentant inden for det pågældende eller tilsvarende overenskomstområde.
§ 39.
Uoverensstemmelser om arbejdsmiljørepræsentantens valg, valgbarhed og beskyttelse og
valgenes gyldighed, herunder spørgsmål om hvilke regler, der finder anvendelse, og om brud på
eller fortolkning af reglerne, afgøres ved fagretlig behandling, jf. lov om Arbejdsretten og faglige
voldgiftsretter.
Arbejdslederen
§ 40.
I virksomheder, der skal etablere en arbejdsmiljøorganisation, jf. §§ 12 og 13, skal
arbejdsgiveren udpege arbejdsledere i det antal, som er fastsat efter § 25 eller følger af en aftale om
organiseringen af samarbejdet om sikkerhed og sundhed efter § 26.
Stk. 2.
Arbejdsgiveren skal ved udpegning af arbejdsledere sørge for, at arbejdslederen har det
fornødne kendskab til virksomheden, den pågældende del af virksomheden eller det midlertidige
eller skiftende arbejdssted, jf. § 22, stk. 1.
Stk. 3.
En arbejdsleder, der indgår i arbejdsmiljøorganisationen, må ikke stilles ringere på grund
af de aktiviteter, der er forbundet hermed.
Stk. 4.
Hvis en arbejdsleder i arbejdsmiljøgruppen afskediges efter udløbet af en eventuel
prøvetid, og det af en af parterne gøres gældende, at afskedigelsen er begrundet i arbejdslederens
deltagelse i virksomhedens samarbejde om sikkerhed og sundhed, kan arbejdslederens
ansættelsesforhold i opsigelsesperioden ikke afbrydes, før spørgsmålet har været
organisationsmæssigt forhandlet efter reglerne inden for det pågældende overenskomstområde eller
behandlet i overensstemmelse med funktionærlovens regler om forhandling og mægling.
Forhandlingen og mæglingen skal ske hurtigst muligt.
Arbejdsmiljøuddannelse
Obligatorisk arbejdsmiljøuddannelse
Side
11
af
14
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 332: Udkast til bekendtgørelse om systematisk arbejdsmiljøarbejde og ændring af bekendtgørelse om arbejdets udførelse, fra beskæftigelsesministeren
2611671_0012.png
§ 41.
Arbejdsgiveren skal sørge for, at arbejdsmiljørepræsentanter og arbejdsledere i
arbejdsmiljøorganisationen gennemfører eller har gennemført en obligatorisk
arbejdsmiljøuddannelse på 3 dage.
Stk. 2.
Tilmelding foretages af arbejdsgiveren og skal ske til udbydere af uddannelsen, der er
omfattet af godkendelses- og evalueringsordningen, jf. bekendtgørelse om godkendelse af udbydere
af de obligatoriske arbejdsmiljøuddannelser.
Stk. 3.
Arbejdsmiljøuddannelsen skal være gennemført senest 3 måneder efter tiltrædelse af
arbejdsmiljøorganisationen.
Stk. 4.
Stk. 1-3 gælder ikke for arbejdsmiljørepræsentanter og arbejdsledere i
arbejdsmiljøorganisationen, der har gennemført den obligatoriske uddannelse for koordinatorer af
arbejdsmiljø i bygge- og anlægsbranchen.
§ 42.
Arbejdsmiljørepræsentanter og arbejdsledere i arbejdsmiljøorganisationen har ret og pligt til
at deltage i den obligatoriske arbejdsmiljøuddannelse.
Supplerende arbejdsmiljøuddannelse
§ 43.
Arbejdsgiveren skal tilbyde arbejdsmiljørepræsentanter og arbejdsledere i
arbejdsmiljøorganisationen, som har gennemført den obligatoriske arbejdsmiljøuddannelse efter
§ 41, supplerende arbejdsmiljøuddannelse svarende til 2 dages varighed i deres første funktionsår.
Uddannelsen skal være tilbudt og kunne være påbegyndt inden for de første 9 måneder efter den
obligatoriske arbejdsmiljøuddannelses afslutning. De 2 dage skal kunne være gennemført inden for
de første 12 måneder af funktionsperioden.
Stk. 2.
Arbejdsgiveren skal i hvert af de efterfølgende funktionsår i funktionsperioden tilbyde
arbejdsmiljørepræsentanter og arbejdsledere i arbejdsmiljøorganisationen supplerende uddannelse
svarende til 1�½ dags varighed. Uddannelsen skal være tilbudt og kunne være påbegyndt inden for
samme funktionsår.
Stk. 3.
Arbejdsgiveren skal over for Arbejdstilsynet skriftligt kunne dokumentere, at den
supplerende uddannelse, jf. stk. 1 og stk. 2, er tilbudt arbejdsmiljøorganisationens medlemmer.
Stk. 4.
Der kan indgås en aftale mellem arbejdsgiveren og de ansatte om, at supplerende
uddannelse efter stk. 2 inden for valgperioden sammenlægges og gennemføres samlet i stedet for
inden for hvert funktionsår. Der kan dog ikke sammenlægges supplerende uddannelse af mere end 3
dages varighed.
Stk. 5.
Arbejdsgiveren skal over for Arbejdstilsynet skriftligt kunne dokumentere, at der er
indgået en aftale efter stk. 4.
Stk. 6.
Spørgsmål om fortolkning af aftaler efter stk. 4, afgøres efter de sædvanlige fagretlige regler
for området.
§ 44.
Arbejdsmiljørepræsentanter og arbejdsledere i arbejdsmiljøorganisationen har ret til
supplerende arbejdsmiljøuddannelse efter § 43. Udnyttes retten til supplerende
arbejdsmiljøuddannelse ikke i det pågældende funktionsår, bortfalder den, medmindre der er
indgået en aftale efter § 43, stk. 4.
§ 45.
Den supplerende arbejdsmiljøuddannelse har til formål at sikre løbende målrettet
opdatering, som kan styrke kompetencerne hos arbejdsmiljørepræsentanter og arbejdsledere i
arbejdsmiljøorganisationen. Den supplerende arbejdsmiljøuddannelse skal give viden og
kompetencer, som er relevant for arbejdsmiljøarbejdet i virksomheden.
Side
12
af
14
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 332: Udkast til bekendtgørelse om systematisk arbejdsmiljøarbejde og ændring af bekendtgørelse om arbejdets udførelse, fra beskæftigelsesministeren
2611671_0013.png
Kapitel 6
Dispensation og klageadgang
§ 46.
Direktøren for Arbejdstilsynet kan for fag og faglige områder eller enkeltvirksomheder,
hvor særlige forhold foreligger, tillade fravigelser fra enkelte bestemmelser i bekendtgørelsen, når
det skønnes rimeligt og fuldt forsvarligt og i det omfang, det er foreneligt med direktiv 89/391/EØF
af 12. juni 1989 om iværksættelse af foranstaltninger til forbedring af arbejdstagerens sikkerhed og
sundhed under arbejdet.
§ 47.
Arbejdstilsynets afgørelser efter bekendtgørelsen kan påklages efter lov om arbejdsmiljø
§ 81.
Kapitel 7
Straf
§ 48.
Med mindre højere straf er forskyldt efter lov om arbejdsmiljø eller anden lovgivning,
straffes med bøde eller fængsel i indtil 2 år den, der:
1) Overtræder §§ 2-4, § 5, stk. 3, § 6, §§ 8-9, §§ 11-13, § 15, § 31, stk. 3, §§ 34-37, § 38, stk. 1, §
40, stk. 1, § 41, § 43.
2) Undlader at efterkomme påbud, som Arbejdstilsynet har udstedt i henhold til
bekendtgørelsens bestemmelser.
Stk. 2.
For overtrædelse af § 3, § 4 og § 6, kan der pålægges en arbejdsgiver bødeansvar, selv om
overtrædelsen ikke kan tilregnes ham som forsætlig eller uagtsom. Det er en betingelse for
bødeansvaret, at overtrædelsen kan tilregnes en eller flere til virksomheden knyttede personer
eller virksomheden som sådan. For bødeansvaret fastsættes ingen forvandlingsstraf.
Stk. 3.
Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i
straffelovens 5. kapitel.
Kapitel 8
Ikrafttræden m.v.
§ 49.
Bekendtgørelsen træder i kraft [den 1. januar 2023].
Stk. 2.
Samtidig ophæves bekendtgørelse nr. 1181 af 17. oktober 2010 om samarbejde om
sikkerhed og sundhed.
Arbejdstilsynet, den [XX]
Peter Hummelgaard
/Sofie Bisbjerg
Side
13
af
14
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 332: Udkast til bekendtgørelse om systematisk arbejdsmiljøarbejde og ændring af bekendtgørelse om arbejdets udførelse, fra beskæftigelsesministeren
2611671_0014.png
Bilag 1
Generelle forebyggelsesprincipper
(Jf. artikel 6, stk. 2 i Rådets direktiv 89/391/EØF om iværksættelse af foranstaltninger til forbedring
af arbejdstagernes sikkerhed og sundhed under arbejdet).
1) Forhindring af risici.
2) Evaluering af risici, som ikke kan forhindres.
3) Bekæmpelse af risici ved kilden.
4) Tilpasning af arbejdet til mennesket, navnlig for så vidt angår udformningen af
arbejdspladsen samt valg af arbejdsudstyr og arbejds- og produktionsmetoder, i særdeleshed
med henblik på at begrænse monotont arbejde og arbejde i en bestemt rytme og at mindske
virkningerne af sådant arbejde på helbredet.
5) Hensyntagen til den tekniske udvikling.
6) Udskiftning af det, der er farligt med noget, der er ufarligt eller mindre farligt.
7) Planlægning af forebyggelsen for at gøre den til en sammenhængende helhed, inden for
hvilken forebyggelsen omfatter teknik, tilrettelæggelse af arbejdet, arbejdsforhold, sociale
relationer og påvirkninger fra faktorer i arbejdsmiljøet.
8) Vedtagelse af foranstaltninger til kollektiv beskyttelse frem for foranstaltninger til individuel
beskyttelse.
9) Hensigtsmæssig instruktion af arbejdstagerne.
Bekendtgørelsen indeholder bestemmelser, der gennemfører Rådets direktiv 89/391/EØF af 12.
juni 1989, EF-Tidende 1989, nr. L 183, side 1, som senest ændret ved Europa-Parlamentets og
Rådets forordning nr. 1137/2008/EF af 22. oktober 2008 og Rådets direktiv 2010/32/EU af 10. maj
2010, EU-Tidende 2010, nr. L 134, side 66.
1)
Side
14
af
14