Beskæftigelsesudvalget 2021-22
BEU Alm.del Bilag 328
Offentligt
UDKAST
Beskæftigelsesudvalget 2021-22
BEU Alm.del - Bilag 328
Offentligt
Fremsat den [dato] af beskæftigelsesministeren (Peter Hummelgaard)
Forslag
til
Lov om ændring af barselsudligningsloven og barselsloven
(Regulering af bidragssatsen til barselsudligningsordningen og varslings-
frist for udskydelse af orlov)
§1
I barselsudligningsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 281 af 26. marts 2019, som
ændret ved lov nr. 2198 af 29. december 2020 og lov nr. 2586 af 28. december
2021, foretages følgende ændringer:
1.
I
§
4, stk. 2, 1. pkt.
og
§
4 a, stk. 1,
ændres »1.350 kr.« til: »1.300 kr.«
§2
I barselsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 235 af 12. februar 2021, som ændret
ved lov nr. 343 af 22. marts 2022, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 16, stk. 1,
ændres
»forældreorloven« til: »fraværsretten« og »8 uger« til:
»6 uger«.
§3
Loven træder i kraft den 1. januar 2023.
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 328: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af barselsudligningsloven og barselsloven (Regulering af bidragssatsen i barselsudligningsordningen på det private arbejdsmarked og varslingsfrist for udskydelse af orlov), fra beskæftigelsesministeren
UDKAST
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Lovforslaget har til formål at ændre bidragssatsen fra 1.350 kr. til 1.300 kr.
for barselsudligningsordningen på baggrund af indstilling fra bestyrelsen i
Arbejdsmarkedets Tillægspension.
2. Lovforslagets baggrund
Bidragssatsen til barselsudligningsordningen fastsættes efter indstilling fra
bestyrelsen i Arbejdsmarkedets Tillægspension. Det er bestyrelsens indstil-
ling, at satsen med virkning fra den 1. januar 2023 bør være 1.300 kr.
3. Lovforslagets hovedpunkter
3.1. Bidragssats
3.1.1. Gældende ret
Det fremgår af barselsudligningslovens § 4, stk. 1, 1. pkt., at alle arbejdsgi-
vere indbetaler et bidrag til barselsudligningsordningen pr. ansat lønmodta-
ger. Efter barselsudligningslovens § 4, stk. 2, udgør bidraget et årligt krone-
beløb pr. fuldtidsansat på 1.350 kr. Beløbet reguleres trinvist i forhold til
den tid, lønmodtageren er ansat pr. uge. Beskæftigelsesministeren fastsætter
efter indstilling fra bestyrelsen for Arbejdsmarkedets Tillægspension bidra-
get, således at det modsvarer de faktiske omkostninger til ordningen. Mini-
steren fastsætter nærmere regler herom.
Barselsudligningsordningen er ved lov nr. 2198 af 29. december 2020 udvi-
det til at gælde selvstændige erhvervsdrivende, som med ordningen har fået
mulighed for kompensation under barselsorlov m.v. ud over den kompensa-
tion, som de almindelige barselsdagpenge udgør.
Det fremgår endvidere af barselsudligningsloven § 4 a, stk. 1, at udøvere af
selvstændig erhvervsvirksomhed betaler et årligt bidrag på 1.350 kr. til bar-
selsudligningsordningen.
3.1.2. Beskæftigelsesministeriets overvejelser
Barselsudligningsordningen skal fortsat være selvfinansierende, således at
udbetaling af refusion til private arbejdsgivere og kompensation til selv-
stændigt erhvervsdrivende samlet set finansieres af bidrag fra de private ar-
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 328: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af barselsudligningsloven og barselsloven (Regulering af bidragssatsen i barselsudligningsordningen på det private arbejdsmarked og varslingsfrist for udskydelse af orlov), fra beskæftigelsesministeren
UDKAST
bejdsgivere og selvstændigt erhvervsdrivende. Det er imidlertid ikke hen-
sigten, at ordningen skal akkumulere midler, hvorfor bidragssatsen til ord-
ningen årligt reguleres, således at bidraget modsvarer de faktiske omkost-
ninger i ordningen.
3.1.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås i overensstemmelse med indstillingen fra bestyrelsens i Ar-
bejdsmarkedets Tillægspension, at det årlige bidrag nedsættes til 1.300 kr.
3.1. Varslingsfrist for udskudt orlov
3.1.1. Gældende ret
Det fremgår af barselslovens § 16, stk. 1, at en lønmodtager, der ønsker at
udskyde op til 5 uger af forældreorloven, jf. § 11, skal underrette arbejdsgi-
veren herom senest 8 uger efter fødslen eller modtagelsen af barnet.
3.1.2. Beskæftigelsesministeriets overvejelser
Med ændringen af barselsloven ved lov nr. 343 af 22. marts 2022 blev løn-
modtageres frist for at underrette arbejdsgiver om afholdelsen af orlov efter
den 10. uge efter fødslen eller modtagelsen af barnet ændret fra 8 uger til 6
uger efter fødslen eller modtagelsen af barnet.
Denne ændring af varslingsfristen blev ved ikke fejl ikke gennemført i bar-
selslovens § 16, stk. 1, for varsling af udskydelsen af orlov efter § 11.
Det er Beskæftigelsesministeriets vurdering, at varslingsfristen i § 16, stk.
1, bør ændres for at ensrette barselslovens varslingsfrister, som forudsat i
lovændringen ved lov nr. 343 af 22. marts 2022.
3.1.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås derfor i
§ 16, stk. 1,
at ændre 8 uger til 6 uger.
Ændringen medfører, at en lønmodtager, der ønsker at udskyde op til 5 uger
af forældreorloven, jf. § 11, skal underrette arbejdsgiveren herom senest 6
uger efter fødslen eller modtagelsen af barnet.
Med ændringen fastsættes samme varslingsfrist for retsbaseret udskydelse
af orlov efter § 11 som for overdraget orlov efter § 7 a og orlov efter §§ 9
og 10.
3
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 328: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af barselsudligningsloven og barselsloven (Regulering af bidragssatsen i barselsudligningsordningen på det private arbejdsmarked og varslingsfrist for udskydelse af orlov), fra beskæftigelsesministeren
UDKAST
4. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Forslaget vurderes ikke at medføre økonomiske konsekvenser og implemen-
teringskonsekvenser for det offentlige.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Forslaget vil medføre mindre økonomiske konsekvenser for private arbejds-
givere og selvstændigt erhvervsdrivende i form af en reduktion af den årlige
bidragssats fra 1.350 kr. til 1.300 kr. Reduktionen af bidragssatsen til 1.300
kr. pr. fuldtidsansat lønmodtager betyder, at der i 2023 vil blive opkrævet
40 mio. kr. mindre end der ville være blevet opkrævet, såfremt bidragssatsen
var fastholdt uændret på 1.350 kr. pr. fuldtidsansat lønmodtager.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Forslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
7. Klimamæssige konsekvenser
Forslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
8. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Forslaget har ingen miljø- og naturmæssige konsekvenser.
9. Forholdet til EU-retten
Forslaget har ingen EU-retlige aspekter.
10. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 12. august 2021 til den 9. sep-
tember 2021 været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisati-
oner m.v.:
Advokatrådet, Adoption og Samfund, Akademikernes Centralorganisation
(AC), Ankestyrelsen, Arbejdsløshedskassen ASE, Arbejdsmarkedets Til-
lægsPension (ATP), Business Danmark, Centralorganisationernes Fælles-
udvalg (CFU), Dansk Teater, Danske A-kasser, Datatilsynet, Det Faglige
Hus, Dansk Arbejdsgiverforening (DA), Dansk Artistfor‐ bund, Dansk Er-
hverv, Dansk Industri (DI), Dansk Journalistforbund (DJ), Dansk Kvinde-
samfund, Dansk Musikerforbund, Dansk Skuespillerforbund, Dansk Social-
rådgiverforening, Danske A-kasser, Danske Advokater, Danske Regioner,
Den Danske Dommerforening, Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH),
Finanssektorens Arbejdsgiverforening (FA), Foreningen Far, Foreningen
Mistet Barn, For‐ handlingsfællesskabet, Frie Funktionærer, Gartneri-, Land
og Skovbrugets Arbejdsgivere (GLS-A), Ingeniørforeningen (IDA), Institut
4
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 328: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af barselsudligningsloven og barselsloven (Regulering af bidragssatsen i barselsudligningsordningen på det private arbejdsmarked og varslingsfrist for udskydelse af orlov), fra beskæftigelsesministeren
2609624_0005.png
UDKAST
for Menneskerettigheder (IMR), ITD Arbejdsgiver, Kommunale Tjeneste-
mænd og Overenskomstansatte (KTO), KL, Kristelig Arbejdsgiverforening
(KA), Kristelig Fagbevægelse (KRIFA), Kvinderådet, KVINFO, Landsfor-
eningen Spædbarnsdød, Lederne, Producentforeningen, SMV Danmark,
Sundhedskartellet og Udbetaling Danmark.
11. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindreudgifter Negative konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an- (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an-
før »Ingen«)
før »Ingen«)
Økonomiske
Ingen
konsekvenser for
stat, kommuner
og regioner
Implemente-
Ingen
ringskonsekven-
ser for stat, kom-
muner og regio-
ner
Økonomiske
Ingen
konsekvenser for
erhvervslivet
Ingen
Ingen
Forslaget vil medføre mindre økono-
miske konsekvenser for private ar-
bejdsgivere og selvstændigt er-
hvervsdrivende i form af en reduk-
tion af den årlige bidragssats fra
1.350 kr. til 1.300 kr. Reduktionen af
bidragssatsen til 1.300 kr. pr. fuld-
tidsansat lønmodtager betyder, at der
i 2023 vil blive opkrævet 40 mio. kr.
mindre end der ville være blevet op-
krævet, såfremt bidragssatsen var
fastholdt uændret på 1.350 kr. pr.
fuldtidsansat lønmodtager.
Ingen
Administrative Ingen
konsekvenser for
erhvervslivet
5
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 328: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af barselsudligningsloven og barselsloven (Regulering af bidragssatsen i barselsudligningsordningen på det private arbejdsmarked og varslingsfrist for udskydelse af orlov), fra beskæftigelsesministeren
2609624_0006.png
UDKAST
Administrative Ingen
konsekvenser for
borgerne
Klimamæssige
konsekvenser
Ingen
Ingen
Ingen
Miljø- og natur- Ingen
mæssige konse-
kvenser
Ingen
Forholdet til EU- Forslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
retten
Er i strid med de
principper
for
implementering
af erhvervsrettet
EU-regulering/
Går videre end
minimumskrav i
EU-regulering
(sæt X)
Ja
Nej
X
6
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 328: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af barselsudligningsloven og barselsloven (Regulering af bidragssatsen i barselsudligningsordningen på det private arbejdsmarked og varslingsfrist for udskydelse af orlov), fra beskæftigelsesministeren
UDKAST
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Det fremgår af barselsudligningslovens § 4, stk. 1, 1. pkt., at alle arbejdsgi-
vere indbetaler et bidrag til barselsudligningsordningen pr. ansat lønmodta-
ger. Efter barselsudligningslovens § 4, stk. 2, udgør bidraget et årligt krone-
beløb pr. fuldtidsansat på 1.350 kr. Beløbet reguleres trinvist i forhold til
den tid, lønmodtageren er ansat pr. uge. Beskæftigelsesministeren fastsætter
efter indstilling bestyrelsen for Arbejdsmarkedets Tillægspension bidraget,
således at det modsvarer de faktiske omkostninger til ordningen. Ministeren
fastsætter nærmere regler herom.
Det fremgår endvidere af barselsudligningsloven § 4 a, stk. 1, at udøvere af
selvstændig erhvervsvirksomhed betaler et årligt bidrag på 1.350 kr. til bar-
selsudligningsordningen.
Det foreslås, at i
§ 4, stk. 2, 1. pkt. og § 4 a, stk. 1,
ændres bidragssatsen fra
1.350 kr. til 1.300 kr.
Ændringen medfører, at bidragssatsen sænkes, således at der ikke akkumu-
leres midler i ordningen, men bidragssatsen modsvarer de faktiske omkost-
ninger i ordningen.
Til § 2
Det fremgår af barselslovens § 16, stk. 1, at en lønmodtager, der ønsker at
udskyde op til 5 uger af forældreorloven, jf. § 11, skal underrette arbejdsgi-
veren herom senest 8 uger efter fødslen eller modtagelsen af barnet.
Det foreslås i
§ 16, stk. 1,
at ændre forældreorloven til fraværsretten.
Den foreslåede ændring er en teknisk ændring, der ikke har til hensigt at
ændre i det materielle indhold i bestemmelsen.
Den sproglige ændring, som ensretter sprogbrugen i loven, blev ved en fejl
ikke medtaget i lov nr. 343 af 22. marts 2022, hvor begrebet forældreorlov
blev ændret til fravær.
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 328: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af barselsudligningsloven og barselsloven (Regulering af bidragssatsen i barselsudligningsordningen på det private arbejdsmarked og varslingsfrist for udskydelse af orlov), fra beskæftigelsesministeren
UDKAST
Desuden foreslås det i
§ 16, stk. 1,
at ændre 8 uger til 6 uger.
Ændringen medfører, at en lønmodtager, der ønsker at udskyde op til 5 uger
af forældreorloven, jf. § 11, skal underrette arbejdsgiveren herom senest 6
uger efter fødslen eller modtagelsen af barnet.
Med ændringen fastsættes samme varslingsfrist for retsbaseret udskydelse
af orlov efter § 11 som for overdraget orlov efter § 7 a og orlov efter §§ 9
og 10. Ændringen af varslingsfristen i § 16, stk. 1, blev ved en fejl ikke
medtaget i lov nr. 343 af 22. marts 2022.
Til § 3
Det foreslås, at loven skal træde i kraft den 1. januar 2023.
Loven gælder ikke for Færøerne eller Grønland, fordi den lov, der foreslås
ændret, heller ikke gælder for Færøerne eller Grønland og ikke indeholder
en hjemmel til at sætte loven i kraft for Færøerne eller Grønland.
8
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 328: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af barselsudligningsloven og barselsloven (Regulering af bidragssatsen i barselsudligningsordningen på det private arbejdsmarked og varslingsfrist for udskydelse af orlov), fra beskæftigelsesministeren
2609624_0009.png
UDKAST
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I barselsudligningsloven, jf. lovbe-
kendtgørelse nr. 281 af 26. marts
2019, som ændret ved lov nr. 2198
af 29. december 2020 og lov nr.
2586 af 28. december 2021, foreta-
ges følgende ændringer:
§ 4.
Alle arbejdsgivere indbetaler et
bidrag til barselsudligningsordnin-
gen pr. ansat lønmodtager. Dog
indbetaler arbejdsgiveren ikke bi-
drag for lønmodtagere, som er til-
sluttet en godkendt decentral bar-
selsudligningsordning, jf. § 5. Be-
skæftigelsesministeren kan fast-
sætte regler om, at arbejdsgivere
fritages for at betale bidrag for sær-
lige lønmodtagergrupper.
1.
I
§ 4, stk. 2, 1. pkt.,
ændres
Stk. 2.
Bidraget udgør et årligt kro-
»1.350 kr. « til: »1.300 kr.«.
nebeløb pr. fuldtidsansat på 1.350
kr. Beløbet reguleres trinvis i for-
hold til den tid, lønmodtageren er
ansat pr. uge. Beskæftigelsesmini-
steren fastsætter efter indstilling fra
bestyrelsen for Arbejdsmarkedets
Tillægspension bidraget, således at
det modsvarer de faktiske omkost-
ninger i ordningen. Ministeren fast-
sætter nærmere regler herom.
Stk. 3-5.
---
9
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 328: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af barselsudligningsloven og barselsloven (Regulering af bidragssatsen i barselsudligningsordningen på det private arbejdsmarked og varslingsfrist for udskydelse af orlov), fra beskæftigelsesministeren
2609624_0010.png
UDKAST
§ 4 a.
Udøvere af selvstændig er-
hvervsvirksomhed betaler et årligt I
§ 4 a, stk. 1,
ændres »1.350 kr.«
bidrag på 1.350 kr. til barselsudlig- til: »1.300 kr.«.
ningsordningen, når følgende be-
tingelser er opfyldt:
1-2) ---
Stk. 2-4.
---
Stk. 2. Bidrag efter stk. 1 opkræves
årligt den 1. oktober.
Stk. 3. Beskæftigelsesministeren
fastsætter nærmere regler om op-
krævning af bidrag efter stk. 1.«
§ 16.
En lønmodtager, der ønsker
at udskyde op til 5 uger af forældre- I
§ 16, stk. 1,
ændres
»forældreorlo-
orloven, jf. § 11, skal underrette ar-
ven« til: »fraværsretten« og »8 uger«
bejdsgiveren herom senest 8 uger
til: »6 uger«.
efter fødslen eller modtagelsen af
barnet.
10