Beskæftigelsesudvalget 2021-22
BEU Alm.del Bilag 300
Offentligt
2599548_0001.png
Institut for Menneskerettigheder
-Danmarks Nationale
Menneskerettighedsinstituti
Wilders Plads 8 K
1403 København K
Att.: Nikolaj Nielsen
Afgørelse fra Ligebehandlingsnævnet
Ligebehandlingsnævnet har i møde truffet afgørelse i Institut for
Menneskerettigheder - Danmarks Nationale Menneskerettighedsinstituts
sag om forskelsbehandling på grund af race og etnisk oprindelse.
Resultatet er:

Det var ikke i strid med forskelsbehandlingsloven, at Styrelsen for
Arbejdsmarked og Rekruttering anvendte kriteriet ”ikke-vestlig
herkomst” i et digitalt profilafklaringsværktøj.
3. maj 2022
J.nr. 20-25601
Ankestyrelsen
Sekretariatet for
Ligebehandlingsnævnet
Ankestyrelsen
7998 Statsservice
Tel +45 3341 1200
Begrundelse, retsregler, klagevejledning med videre står på de næste
sider.
Venlig hilsen
Rasmus Poulmann
[email protected]
[email protected]
EAN-nr:
57 98 000 35 48 21
Åbningstid:
man-fre kl. 9.00-15.00
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 300: Afgørelse fra Ligebehandlingsnævnet og Datatilsynet til Folketingets Beskæftigelsesudvalg, fra beskæftigelsesministeren
Ligebehandlingsnævnets afgørelse i j.nr. 20-25601 truffet den
29. april 2022
Klager
Institut for Menneskerettigheder – Danmarks Nationale
Menneskerettighedsinstitution
Wilders Plads 8 K
1403 København K
Indklagede
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
Vermundsgade 38
2100 København Ø
Medlemmer
Annette Dam Ryt-Hansen (formand)
Agnete Lied Andersen
Trine Binderup
Mads Krarup
Christina Skjold
Klagen angår påstået forskelsbehandling på grund etnisk oprindelse i
forbindelse med, at Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
anvendte kriteriet ”ikke-vestlig herkomst” i et digitalt
profilafklaringsværktøj, som dette er beskrevet i styrelsens notat
”Beskrivelse af profilafklaringsværktøjet til dagpengemodtagere”.
Klagen er indbragt for Ligebehandlingsnævnet af Institut for
Menneskerettigheder i medfør af lov om Ligebehandlingsnævnet § 1, stk.
9.
Ligebehandlingsnævnets afgørelse
Det var ikke i strid med forskelsbehandlingsloven, at Styrelsen for
Arbejdsmarked og Rekruttering anvendte kriteriet ”ikke-vestlig
herkomst” i et digitalt profilafklaringsværktøj.
Sagsfremstilling
Indklagede, Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering (STAR),
implementerede i 2014 et digitalt profilafklaringsværktøj, som led i
aftalen om beskæftigelsesreformen fra 2014.
2
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 300: Afgørelse fra Ligebehandlingsnævnet og Datatilsynet til Folketingets Beskæftigelsesudvalg, fra beskæftigelsesministeren
I aftalen om beskæftigelsesreformen blev følgende anført om
afklaringsværktøjet:
”…
Afklaringsværktøjet skal understøtte jobcentrene og a-
kasserne i tilrettelæggelsen af en indsats, der er tilpasset
den enkelte lediges konkrete behov. Værktøjet skal
understøtte jobkonsulenternes arbejde, når de skal vurdere
den enkelte arbejdsløses muligheder for at komme i job og
skal tilrettelægge indsatsen ud fra den enkeltes
forudsætninger. Valg af tilbud eller jobstøtteaktiviteter skal
dog altid basere sig på jobkonsulentens samlede faglige
vurdering.
Følgende kriterier er eksempler på forhold, der kan indgå i
afklaringen: Ledighedshistorik, alder, tidligere
beskæftigelse, herkomst, uddannelsesmæssig baggrund og
årsag til ledighed.
…”
Profilafklaringsværktøjet består af to dele. Et spørgeskema
(forberedelsesskema), samt en statistik baseret på vurderingen af
borgerens risiko for at være ledig i mere end 6 måneder
(”langtidsledig”). Borgeren modtager svar på, om borgeren er i
risikogruppen for at være langtidsledig.
I STARs ”Vejledning til Profilafklaring for dagpengemodtagere
Forberedelsesskema” version 1.3 af 6. september 2019 fremgår bl.a.
følgende:
”…
1.1 Hvornår vises muligheden for at udfylde et
forberedelsesskema?
Alle nyledige dagpengemodtagere – herunder dimittender,
som melder sig ledig, får vist en notifikation til
forberedelsesskemaet.
Modellen anvender svarene fra forberedelsesskemaet, som
suppleres med baggrundsoplysninger om alder, herkomst,
offentlig forsørgelse (det seneste år og de sidste 5 år
angivet i procent), dagpenge det seneste år (angivet i
procent) og lønindkomst det seneste år.
3
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 300: Afgørelse fra Ligebehandlingsnævnet og Datatilsynet til Folketingets Beskæftigelsesudvalg, fra beskæftigelsesministeren
2599548_0004.png
2.1 Trin 1
Trin 1 viser en velkomsttest, hvor der gives en forklaring
på, hvorfor han skal besvare skemaet.
Umiddelbart herefter starter spørgsmålene – se
skærmdump på næste side: [udsnit af skærmdump]
Alle fire elementer kan foldes ud, hvorefter man får vist
følgende – se skærmdump på næste side: [udsnit af
skærmdump]
4
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 300: Afgørelse fra Ligebehandlingsnævnet og Datatilsynet til Folketingets Beskæftigelsesudvalg, fra beskæftigelsesministeren
2599548_0005.png
STAR har for nævnet fremlagt et notat af 5. november 2019 om ”Juridisk
vurdering af begrebet ”herkomst” i STAR’s profilafklaringsværktøj ift.
forskelsbehandlingslovens ”etniske oprindelse”” udarbejdet af
Beskæftigelsesministeriet:
”Om en person stammer fra eller er efterkommer af
indvandrere fra vestlige eller ikke-vestlige lande er ikke
oplysninger, der indikerer eller identificerer en persons
etniske oprindelse. Som beskrevet ovenfor fremgår det af
EU-domspraksis og forarbejderne til lov om etnisk
ligebehandling, at der skal være tale om samfundsgrupper
med bl.a. samme sprog, kulturelle baggrund, traditioner og
levested osv.
På baggrund af ovenstående er det [afdeling]s vurdering, at
begrebet ”herkomst”, som det anvendes i
profilafklaringsværktøjet, ikke er identisk med eller omfattet
af begrebet ”etnisk oprindelse”, der følger af
forskelsbehandlingslovens beskyttelsesforbud.”
STAR har også fremlagt et notat af 7. november 2019 om ”Juridisk
helhedsvurdering af STAR’s profilafklaringsværktøj for
dagpengemodtagere i forhold til forskelsbehandlingsloven” udarbejdet af
Beskæftigelsesministeriet:
”…
[Afdeling]s vurdering
Ud fra STAR’s oplysninger om profilafklaringsværktøjet er
den lediges profilering udarbejdet på baggrund af en række
5
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 300: Afgørelse fra Ligebehandlingsnævnet og Datatilsynet til Folketingets Beskæftigelsesudvalg, fra beskæftigelsesministeren
oplysninger, der tilsammen udgør den lediges
karakteristika. I forhold til de ovenfor oplistede oplysninger
om den ledige, som behandles i STAR’s
profilafklaringsværktøj, er det oplysningen om den lediges
alder, der er omfattet af forskelsbehandlingslovens
beskyttelsesforbud.
I den gældende lov om en aktiv beskæftigelsesindsats (LAB)
er der i § 4 a, en bemyndigelsesbestemmelse, som giver
beskæftigelsesministeren bemyndigelse til at fastsætte
regler om, hvordan jobcenteret skal foretage vurderingen
af, hvilke aktiviteter eller tilbud der skal gives (visitationen).
STAR har oplyst, at profilafklaringsværktøjet har hjemmel i
denne bestemmelse, men er ikke konkretiseret yderligere i
selve loven.
Profilafklaringsværktøjet er dog konkret nævnt i
forarbejderne til beskæftigelsesreformen fra 2014, hvor det
fremgår, at:
”Der udvikles et nyt landsdækkende
afklaringsværktøj, der skal understøtte og guide
tilrettelæggelsen af en indsats, der er tilpasset den enkelte
lediges konkrete behov. Værktøjet skal understøtte
jobkonsulenternes arbejde i både jobcentrene og
arbejdsløshedskasserne, når de skal vurdere den enkelte
lediges muligheder for at komme i job og i forhold til at
tilrettelægge den konkrete indsats ud fra den enkeltes
forudsætninger.”
I foråret 2019 vedtog Folketinget den nye LAB, som træder
i kraft 1. januar 2020. Heri er der fastsat nærmere regler
om profilafklaringsværktøjet. Det fremgår af
LAB § 8, stk. 2, at:
”Beskæftigelsesministeren fastsætter
regler om et landsdækkende digitalt afklarings- og
dialogværktøj, som kan benyttes af jobcentre og
arbejdsløshedskasser.”.
Bemyndigelsen i den nye LAB § 8, stk. 2, udmøntes i udkast
til bekendtgørelse om en aktiv beskæftigelsespolitik (BAB),
som forventes udstedt i løbet af november måned med
ikrafttræden 1. januar 2020. Af bestemmelsen forventes det
desuden at fremgå, at værktøjet er frivilligt for borgeren, og
at udviklingen og implementeringen forestås af STAR.
På baggrund af de foreliggende oplysninger om
profilafklaringsværktøjets formål og brug vurderes det, at
der er tale om et beskæftigelsesfremmende tiltag med
hjemmel i LAB (både den gældende og nye LAB), som kan
undtages i medfør af forskelsbehandlingslovens § 9, stk. 2,
og som derfor er i overensstemmelse med
forskelsbehandlingsloven.”
6
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 300: Afgørelse fra Ligebehandlingsnævnet og Datatilsynet til Folketingets Beskæftigelsesudvalg, fra beskæftigelsesministeren
Den 8. november 2019 besvarede daværende beskæftigelsesminister et
spørgsmål fra beskæftigelsesudvalget vedrørende
profilafklaringsværktøjet. Følgende fremgår bl.a.:
”…
Værktøjet er frivilligt at anvende og består af et
spørgeskema, som den ledige udfylder, og en statistisk del,
hvor der indhentes relevante data om den ledige til
baggrund for en screening af, om den ledige er i risiko for at
blive langtidsledig.
I vurderingen indgår objektive informationer om den ledige,
som indhentes via registre, om fx alder, herkomst og
ledighedshistorik, og borgerens subjektive vurdering
af eksempelvis egne jobmuligheder.
Det er et hjælperedskab for sagsbehandleren og borgeren,
og der bliver ikke truffet automatiske afgørelser i de lediges
sager på baggrund af resultatet, og værktøjet har
ingen direkte indflydelse på den lediges ydelse.
…”
STAR har for nævnet fremlagt følgende skærmdump, der viser
indgangen til spørgeskemaet:
7
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 300: Afgørelse fra Ligebehandlingsnævnet og Datatilsynet til Folketingets Beskæftigelsesudvalg, fra beskæftigelsesministeren
2599548_0008.png
8
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 300: Afgørelse fra Ligebehandlingsnævnet og Datatilsynet til Folketingets Beskæftigelsesudvalg, fra beskæftigelsesministeren
2599548_0009.png
Institut for Menneskerettigheder (IMR) har for nævnet fremlagt en notits
af 21. november 2019 fra Kammeradvokaten om begrebet ”herkomst” i
profilafklaringsværktøjet i forhold til begrebet ”etnisk oprindelse” i
databeskyttelsesforordningen. Konklusionen i notitsen var følgende:
”…
Kammeradvokaten har efter aftale med STAR i denne notits
alene foretaget en vurdering af ovenstående
spørgsmål, hvorfor notitsen ikke behandler værktøjets
anvendelsen af kriteriet ”herkomst” i øvrigt.
Sammenfattende konkluderes,
• at begrebet ”herkomst”, som det anvendes i
profilafklaringsværktøjet, ikke er omfattet af
begrebet ”etnisk oprindelse” i
databeskyttelsesforordningens artikel 9, stk. 1,
og dermed ikke udgør en følsom
personoplysning.
For alle målgrupperne indsamler STAR en række objektive
karakteristika fra andre offentlige registre, herunder
oplysninger om herkomst. STAR får således af CPR-
registeret tilsendt oplysninger om borgerens og dennes
forældres oprindelsesland, dvs. det land, hvori borgeren og
dennes forældre er født. Den statistiske model i
profilafklaringsværktøjet medtager dog alene oplysningen
fordelt på følgende kategorier:
• 1) dansk,
• 2) vestlig indvandrer,
• 3) ikke-vestlig indvandrer,
• 4) efterkommer af vestlige indvandrere, og
• 5) efterkommer af ikke-vestlige indvandrere.
Definitionen af vestlige lande i profilafklaringsværktøjet
følger Danmarks Statistik definition, dvs. EU, Andorra,
Australien, Canada, Island, Liechtenstein, Monaco, New
Zealand, Norge, San Marino, Schweiz, USA og
Vatikanstaten.
Begrebet herkomst omfatter med andre ord alene
oprindelsesland forstået som fødeland og ikke borgerens
eller dennes forældres nationalitet eller statsborgerskab.
9
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 300: Afgørelse fra Ligebehandlingsnævnet og Datatilsynet til Folketingets Beskæftigelsesudvalg, fra beskæftigelsesministeren
2599548_0010.png
Jeg lægger til grund for min vurdering – som det også
fremgår ovenfor af det citerede – at oplysningerne om
oprindelsesland ikke inkluderer oplysninger om, hvilken
etnisk gruppering inden for et givent land, den
arbejdsledige tilhører, og at der ej heller vil blive inkluderet
oplysninger, der angiver den arbejdslediges etniske
baggrund i øvrigt.”
IMR har for nævnet fremlagt beslutningstræ om stien gennem
profilafklaringsværktøjet efter december 2019:
10
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 300: Afgørelse fra Ligebehandlingsnævnet og Datatilsynet til Folketingets Beskæftigelsesudvalg, fra beskæftigelsesministeren
IMR har oplyst, at skemaet viser, hvornår der blev lagt vægt på
herkomst ved vurderingen af den nylediges risiko for langtidsledighed.
Såfremt den nyledige besvarede spørgeskemaet med, at personen
forventede at få et arbejde inden for 6 måneder, blev herkomst
afgørende for, om den nyledige endte i risikogruppen. IMR har videre
oplyst, at 9,2 % ud af de 20,4 %, der vurderedes som i risiko for
langtidsledighed, endte i gruppen grundet deres herkomst.
STAR har anført, at beslutningstræet ikke er korrekt gengivet. De 9,2 %
udgøres af personer, som enten angav, at de forventede at finde arbejde
inden for 6 måneder eller angav, at de ikke vidste, hvornår de fandt
arbejde. STAR har tillige anført, at alle nyledige uanset alder og tidligere
beskæftigelsesgrad vurderedes i risiko for langtidsledighed, hvis de
svarede, at de forventede, at der ville gå længere end 6 måneder før de
fandt arbejde.
I ”Notat ”Beskrivelse af profilafklaringsværktøjet til
dagpengemodtagere”” fra STAR af 16. januar 2020 er følgende anført:
”Baggrund
Det statistiske profilafklaringsværktøj udgør en frivillig
mulighed for nyledige dagpengemodtagere.
Profilafklaringsværktøjet skal ses i forlængelse af andre
værktøjer, som stilles til rådighed for borgeren, den
kommunale administration og a-kassernes indsats for at
hjælpe den ledige tilbage på arbejdsmarkedet.
Hvad er profilafklaringsværktøjet?
Profilafklaringsværktøjet, som nyledig dagpengemodtagere
møder på Jobnet.dk i begyndelsen af deres ledighedsforløb,
består af to dele:
1. Et spørgeskema (forberedelsesskemaet) hvor den ledige
skal besvare 10 spørgsmål om sig selv, sin jobsøgning og
uddannelsesbaggrund mv. og
2. En statistisk baseret vurdering af borgerens risiko for at
være ledig i mere end 6 måneder (herefter ”langtidsledig”).
Den statistiske profilafklaring
Den statistiske profilafklaring, der følger når
forberedelsesskemaet er blevet udfyldt, anvender
maskinlæring (machine learning) til at analysere tidligere
11
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 300: Afgørelse fra Ligebehandlingsnævnet og Datatilsynet til Folketingets Beskæftigelsesudvalg, fra beskæftigelsesministeren
ledighedsforløb. I analysen bliver data, bestående af
registerdata koblet med besvarelser af
forberedelsesskemaet, brugt til at få viden om de faktorer,
der har betydende statistisk sammenhæng med nyledige
dagpengemodtageres risiko for langtidsledighed.
Modellen
Princippet bag den statistiske profilafklaring er, at man ved
at se på tidligere ledighedsforløb kan få en ide om, hvem i
en gruppe af nyledige dagpengemodtagere, der er i risiko
for at blive langtidsledig. Den statistiske vurdering i
profilafklaringsværktøjet forsøger således at forudsige om
den enkelte borger vil være ledig i mere end 6 måneder.
Dette gøres ved at sammenligne borgeren med andre
nyledige dagpengemodtagere, der historisk set er blevet
langtidsledige. Maskinlæringsalgoritmen danner på denne
baggrund kombinationer af faktorer der,
i gennemsnit,
bedst forudser om borgeren kan
forventes
at blive
langtidsledig.
Mere præcist består modellen af et statistisk genereret
beslutningstræ. Beslutningstræsalgoritmen kategoriserer i
én af to grupper: risiko og ikke-risiko for langtidsledighed.
Algoritmen er dermed trænet, på data, til at identificere de
faktorer, der er de vigtigste for at forudsige
langtidsledighed. Kategoriseringen starter med den
faktor der minimerer usikkerheden ved forudsigelsen mest.
I kombination med denne faktor vælges så den næste
faktor, på en måde hvor de to tilsammen minimerer
usikkerheden mest, og så fremdeles. Faktorer og
kombinationer af faktorer, som ikke væsentligt bidrager til
at mindske usikkerheden, medtages ikke. Algoritmen
fører til ”grene” på beslutningstræet.
Den faktor, der har størst statistisk betydning for, om en et
forløb er i risiko for langtidsledighed, er borgerens egen
vurdering af, hvor hurtigt han/hun finder et nyt arbejde.
Borgere, der vurderer, at han/hun kommer hurtigt i arbejde
eller ikke ved det, vil dog,
i gennemsnit,
tilhører
risikogruppen, hvis han/hun er indvandrer fra et vestligt
land, eller efterkommer fra et vestligt eller ikke-vestligt
land. Begrebet ”herkomst”, som defineret af Danmarks
Statistik, er dermed betydende for, om borgeren, af den
statistiske profilering, vurderes i risiko for at blive
langtidsledig. Det samme gør sig gældende, hvis borgeren
er over 56 år, hvilket således er en tredje faktor, som
12
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 300: Afgørelse fra Ligebehandlingsnævnet og Datatilsynet til Folketingets Beskæftigelsesudvalg, fra beskæftigelsesministeren
2599548_0013.png
bidrager til om man tilhører risikogruppen, osv. Tabel 2
indeholder de faktorer og kombinationer heraf, som
modellen udskiller som udslagsgivende for at være i
risikogruppen.
STAR monitorerer løbende performance for at sikre, at
præcisionen og dækningsgraden ikke løbende forringes.
Dette gælder for alle nyledige, såvel som for undergrupper,
fordelt på køn, alder og herkomst. Det betyder fx, at STAR
løbende følger, om profileringen bliver mindre præcis, og
dermed mere unfair, for fx kvinder end for mænd.
…”
Klagen blev modtaget i Ligebehandlingsnævnet den 3. juni 2020.
Parternes bemærkninger
Klager
gør gældende, at STAR skal anerkende, at kriteriet ikke-vestlig
herkomst i det digitale profilafklaringsværktøj, som beskrevet i STARs
13
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 300: Afgørelse fra Ligebehandlingsnævnet og Datatilsynet til Folketingets Beskæftigelsesudvalg, fra beskæftigelsesministeren
notat – Beskrivelse af profilafklaringsværktøjet til dagpengemodtagere,
er i strid med forskelsbehandlingsloven.
Herkomst og etnisk oprindelse
Kriteriet ”ikke-vestlig herkomst” svarer til begrebet etnisk oprindelse i
forskelsbehandlingsloven.
Ved at profilere på baggrund af den lediges herkomst lægges der vægt
på den lediges etniske oprindelse.
Det følger af EU-domstolens praksis, at begrebet etnisk oprindelse
bygger på den opfattelse, at etniske samfundsgrupper bl.a. kendetegnes
ved indbyrdes at have samme nationale oprindelse, religiøse
overbevisning, sprog, kulturelle baggrund, traditioner og levested. Der er
henvist til CHEZ Razpredilenie Bulgaria (C-83/14) og Jyske Finans A/S
(C-668/15).
I Jyske Finans A/S-sagen blev det fastslået, at ét kriterium ikke var nok i
afgørelsen af, om der var tale om etnisk oprindelse. I Feryn (C-54/07)
konkluderede domstolen, at et ønske om ikke at ansætte ”udlændinge”
var udtryk for direkte diskrimination af medarbejdere, der havde en
bestemt etnisk eller racemæssig oprindelse. ”Udlændinge” er ligesom
”herkomst” et bredt og ikke nærmere afgrænset begreb, som uden tvivl
rammer flere forskellige etniske oprindelser.
Et kriterium, der rammer flere forskellige etniske grupper, er også
forskelsbehandling på grund af etnisk oprindelse.
Ved indirekte diskrimination skal der være tale om en bestemt etnisk
oprindelse. Jyske Finans A/S-sagen vedrørte både direkte og indirekte
forskelsbehandling. Der er forskel på beskyttelsen alt efter, om der
direkte lægges vægt på et kriterium, der er forbundet med etnicitet, eller
om der skal foretages en vurdering af, om et neutralt kriterium stillede
en bestemt etnisk gruppe ringere, og derfor udgjorde indirekte
forskelsbehandling.
Fødeland, som omtalt i Jyske Finans A/S-sagen, kan ikke overføres
direkte til nærværende sag, hvor kriteriet er herkomst. Kriteriet
herkomst er derfor uløseligt forbundet med etnisk oprindelse, og
nærværende problemstilling er ikke sammenlignelig med EU-domstolens
afgørelse.
14
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 300: Afgørelse fra Ligebehandlingsnævnet og Datatilsynet til Folketingets Beskæftigelsesudvalg, fra beskæftigelsesministeren
Det kan ikke udledes af EU-domstolens afgørelse i Jyske Finans A/S-
sagen, at der med afgørelsen var tiltænkt en indskrænkning af
beskyttelsen mod forskelsbehandling på grund af etnisk oprindelse. EU-
domstolen har tidligere fastslået, at direktivets anvendelsesområde ikke
kan fortolkes indskrænkende, jf. Vardyn og Wardyn (C-391/09).
IMRs opfattelse af begrebet er støttet af Europarådets rådgivende komité
for beskyttelse af nationale mindretal og FN’s komité for økonomiske,
sociale og kulturelle rettigheder. Forskelsbehandlingslovens begreber
skal tillige fortolkes i overensstemmelse med de folkeretlige traktater.
At herkomst fortolkes som udskifteligt begreb med etnisk oprindelse
anvendes tillige af EU’s agentur for menneskerettigheder (FRA) og Den
Europæiske Menneskerettighedsdomstol.
STAR indhentede ikke kun oplysninger om fødeland, men også om
statsborgerskab og fødested hos forældrene, den lediges eget fødested,
og om fødestedet var i Danmark, vestligt land eller ikke-vestligt land.
Kammeradvokatens notits vedrører spørgsmålet om begrebet ”herkomst”
i databeskyttelsesmæssig forstand, og ikke om ”herkomst” er omfattet af
begrebet ”etnisk oprindelse” i ligebehandlingsmæssig forstand.
Ringere behandling
Anvendelsen af begrebet ”herkomst” er udtryk for diskrimination og kan
ikke betragtes som positiv særbehandling.
Sagen er omfattet af forskelsbehandlingslovens § 3, stk. 2.
Profilafklaringsværktøjet angår anvisning af beskæftigelse, og STAR var
derfor forpligtet til at overholde diskriminationsforbuddet ved
udarbejdelsen og implementeringen af profilafklaringsværktøjet.
Værktøjet er blevet kritiseret i medierne, da der ikke er videnskabeligt
belæg for, at det er en fordel at anvende dataprofilering, og fordi der
stilles spørgsmålstegn ved værktøjets reelle frivillighed.
Det afgørende for frivillighed er ikke, om det var frivilligt for borgeren at
udfylde skemaet, men om den ledige var informeret om og udtrykkeligt
tog stilling til betydningen af anvendelsen af værktøjet, og at
vedkommendes herkomst blev inddraget.
15
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 300: Afgørelse fra Ligebehandlingsnævnet og Datatilsynet til Folketingets Beskæftigelsesudvalg, fra beskæftigelsesministeren
Under henvisning til forskelsbehandlingslovens § 5b kan
forskelsbehandlingslovens beskyttelse ikke fraviges ved aftale til ugunst
for en borger.
Det følger af Den Europæiske Menneskerettighedsdomstols praksis, at
såfremt man overhovedet kan give afkald på beskyttelse, så stilles der
strenge krav til frivilligheden. Der er henvist til Albert and Le Compte
mod Belgien (7299/75; 7496/76), H mod Belgien (8950/80), D.H and
others mod Tjekkiet (57325/00) og Konstantin Markin mod Rusland
(30078/06).
Som følge af anvendelsen af profilafklaringsværktøjet vil der kunne opstå
situationer, hvor den ledige selv vurderer, at der ikke er risiko for
langtidsledighed, men hvor den lediges herkomst bliver afgørende for
placeringen af den ledige i risikogruppen. Det er tilstrækkeligt for, at der
er tale om direkte forskelsbehandling, at der lægges vægt på borgerens
etniske oprindelse.
Visse persongrupper vil derfor blive behandlet ringere på grund af deres
etniske oprindelse end andre persongrupper bliver, er blevet eller ville
blive i en tilsvarende situation, idet profilafklaringsværktøjet er
stigmatiserende, og idet der stilles flere krav til den ledige med ikke-
vestlig etnisk oprindelse.
Ved at bruge værktøjet risikerede sagsbehandleren i jobcenteret at
devaluere den ledige som følge af dennes ikke-vestlige herkomst, da
dette i værktøjet blev forbundet med det uønskede karakteristika om at
være langtidsledig.
Værktøjet klassificerede individer, som en del af en særlig risikogruppe,
inden individets egne personlige egenskaber blev vurderet. Dette kunne
resultere i stereotype opfattelser. Der blev iværksat ”særlige indsatser”
over for langtidsledige og personer i risiko herfor. Indsatsen over for den
enkelte skulle afspejle borgerens risiko for langtidsledighed.
Konsekvensen for borgeren ved ikke at deltage i kurser, samtaler m.v.
var bortfald af dagpenge.
Endvidere gøres det gældende, at forskelsbehandlingslovens § 4
forbyder indhentelse eller modtagelse af oplysninger om etnicitet i
forbindelse med ansættelsen af en lønmodtager.
I generaladvokatens udtalelse i EU-domstolens dom Test-Achats (C-
236/09) blev det anført, at det var praksis, at statistiske data kunne tyde
16
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 300: Afgørelse fra Ligebehandlingsnævnet og Datatilsynet til Folketingets Beskæftigelsesudvalg, fra beskæftigelsesministeren
på, at der forelå indirekte forskelsbehandling. EU-domstolen har dog ikke
accepteret statistik som begrundelse for direkte forskelsbehandling.
STARs statistiske belæg for at anvende kriteriet herkomst er dermed
ikke ensbetydende med, at der ikke foreligger ulovlig forskelsbehandling.
STAR påstår, at profileringen var positiv særbehandling. Det bemærkes,
at EU-domstolen har anført, at en sådan foranstaltning ikke må være en
automatisk og obligatorisk ordning, men skal være fleksibel og
tidsbegrænset jf. Kalanke (C-450/93), Marschall (C-409/95) og
Kommissionen mod Frankrig (C-312/86). Foranstaltningen skal være et
entydigt gode for den pågældende og må ikke være tvangsmæssig jf.
Klagekomitéen for Etnisk Ligebehandlings udtalelse af 11. juli 2007,
Helsingør og Ishøj Kommune (sag 780.19).
Profileringen udgjorde ikke et entydigt gode for den ledige.
Det skal endeligt bemærkes, at direkte forskelsbehandling på grund af
alder også udgør ulovlig forskelsbehandling i strid med
forskelsbehandlingsloven.
Indklagede
gør gældende, at profilafklaringsværktøjet ikke er i strid
med forskelsbehandlingsloven.
Herkomst og etnisk oprindelse
IMR’s beskrivelse af anvendelsen af begrebet ”herkomst” i værktøjet er
forsimplet og ukorrekt. Oplysningen om herkomst indgik i
afklaringsværktøjet, fordi oplysningen i kombination med andre havde en
særlig høj forklaringskraft i forhold til identifikation af risiko for
langtidsledighed. Det var aldrig borgerens herkomst alene, der blev
afgørende for vurderingen. Alle typer af herkomst kunne indgå i
vurderingen af langtidsledighed.
Ved begrebet etnisk oprindelse forstås tilhørsforhold til en gruppe af
personer, som er defineret på grundlag af fælles historie, traditioner,
kultur eller kulturel baggrund, sprog, geografisk oprindelse m.v. I
værktøjet anvendtes ”herkomst” kun indirekte, da det alene anvendtes
til at vurdere om personen stammede fra eller var efterkommer af
indvandrere fra vestlige eller ikke-vestlige lande. Fødelandet indgik ikke i
profilafklaringsværktøjet.
17
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 300: Afgørelse fra Ligebehandlingsnævnet og Datatilsynet til Folketingets Beskæftigelsesudvalg, fra beskæftigelsesministeren
Beskæftigelsesministeriet vurderede, at spørgsmålet om, hvorvidt en
person var indvandrer eller efterkommer fra et vestligt eller ikke-vestligt
land, ikke var oplysninger, der indikerede eller identificerede personers
etniske oprindelse.
Jyske Finans A/S sagen vedrørte ikke indirekte forskelsbehandling. EU-
domstolen skulle undersøge, om en persons fødeland skulle anses for at
være direkte eller uløseligt forbundet med en bestemt etnisk oprindelse.
EU-domstolen konkluderede, at oplysningen om fødeland hverken direkte
eller indirekte var forbundet med den berørte persons etniske oprindelse.
STAR anvendte ikke lønmodtagerens etniske oprindelse i strid med § 4 i
forskelsbehandlingsloven, idet begrebet ”herkomst” ikke var omfattet af
begrebet ”etnisk oprindelse”.
STAR er ikke enig i, at ”udlændinge” og ”herkomst” er brede og ikke
nærmere afgrænsede begreber.
Ringere behandling
Det var frivilligt, om borgeren ville anvende profilafklaringsværktøjet.
Dette fremgik tydeligt ved indgangen til spørgeskemaet. Cirka halvdelen
af alle nyledige valgte ikke at anvende værktøjet. Hvis borgeren ikke
ønskede at anvende værktøjet, havde dette ikke indflydelse på
borgerens ydelse.
Ved spørgeskemaet præsenteredes borgeren for både en detaljeret
beskrivelse af behandlingsaktiviteten (den statistiske risikovurdering),
oplysningerne der indgik samt formålet med undersøgelsen, inden
borgeren besluttede sig for at deltage.
Værktøjet var et hjælpeværktøj, og der blev ikke truffet automatiske
afgørelser i de lediges sager på baggrund af resultatet. Værktøjet kunne
anvendes til vurdering af beskæftigelsesindsatsen.
Det var altid sagsbehandlerens samlede faglige vurdering, der lå til
grund for den indsats, der blev iværksat over for den enkelte borger.
Det var aldrig kun herkomst alene, der var afgørende.
En individuel og målrettet beskæftigelsesindsats, med dertilhørende
tilbud, som gives med henblik på varig beskæftigelse og hel eller delvis
selvforsørgelse, er grundlæggende en positiv form for hjælp.
18
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 300: Afgørelse fra Ligebehandlingsnævnet og Datatilsynet til Folketingets Beskæftigelsesudvalg, fra beskæftigelsesministeren
Modellen opdateres løbende for at sikre den højest mulige præcision.
Ligebehandlingsnævnets bemærkninger og konklusion
Ligebehandlingsnævnet behandler klager over forskelsbehandling på grund
af etnisk oprindelse efter lov om forbud mod forskelsbehandling på
arbejdsmarkedet mv. (forskelsbehandlingsloven).
Det fremgår af forskelsbehandlingsloven, at en arbejdsgiver ikke må
forskelsbehandle lønmodtagere eller ansøgere til ledige stillinger ved
ansættelse, afskedigelse, forflyttelse, forfremmelse eller med hensyn til
løn- og arbejdsvilkår.
Det fremgår også af forskelsbehandlingsloven, at lovens bestemmelser
ikke ved aftale kan fraviges til ugunst for lønmodtageren.
Ved forskelsbehandling forstås enhver direkte eller indirekte
forskelsbehandling på grund af etnisk oprindelse.
Der foreligger direkte forskelsbehandling, når en person på grund af
etnisk oprindelse behandles ringere end en anden bliver, er blevet eller
ville blive behandlet i en tilsvarende situation.
Der foreligger indirekte forskelsbehandling, når en bestemmelse, et
kriterium eller en praksis, der tilsyneladende er neutral, vil stille
personer med en bestemt etnisk oprindelse ringere end andre personer,
medmindre den pågældende bestemmelse, betingelse eller praksis er
objektivt begrundet i et sagligt formål, og midlerne til at opfylde det er
hensigtsmæssige og nødvendige.
Indledningsvist skal nævnet vurdere, om begrebet ”herkomst”, som
anvendt i STARs profilafklaringsværktøj, er omfattet af begrebet ”etnisk
oprindelse” i forskelsbehandlingsloven.
Som følge af beskæftigelsesreformen i 2014 implementerede STAR et
profilafklaringsværktøj til brug for landets jobcentre og a-kasser.
Profilafklaringsværktøjet består af to dele. Et spørgeskema
(forberedelsesskema), samt en statistik baseret på vurderingen af
borgerens risiko for at være ledig i mere end 6 måneder
(”langtidsledig”).
19
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 300: Afgørelse fra Ligebehandlingsnævnet og Datatilsynet til Folketingets Beskæftigelsesudvalg, fra beskæftigelsesministeren
Det fremgår af sagens oplysninger, at den lediges herkomst er et af de
kriterier, der indgår ved den statistiske vurdering af borgerens risiko for
at være langtidsledig.
STAR har blandt andet med henvisning til notater fra
Beskæftigelsesministeriet og Kammeradvokaten oplyst, at begrebet
”herkomst” alene refererer til den lediges oprindelsesland.
EU-domstolen har i Jyske Finans A/S-sagen (C-668/15) udtalt, at en
etnisk oprindelse ikke kan afgøres alene på grundlag af ét kriterium, men
bør baseres på en vifte af elementer. I dommen udtalte EU-domstolen
videre, at fødelandet i sig selv ikke kan danne grundlag for en generel
formodning om et tilhørsforhold til en bestemt etnisk gruppe, således at
det kan fastslås, at disse to begreber er direkte og uløseligt forbundet
med hinanden.
Nævnet vurderer herefter, at begrebet ”herkomst” som dette er anvendt
i profilafklaringsværktøjet ikke alene fortæller noget om etnisk
oprindelse. Det anvendte begreb er dermed ikke omfattet af
forskelsbehandlingslovens forbud mod forskelsbehandling på grund af
etnisk oprindelse.
IMR får derfor ikke medhold i klagen.
Sagens oplysninger
Sagen er behandlet på grundlag af:
Klagen af 3. juni 2020 med bilag
Indklagedes e-mail af 25. august 2020 med bilag
Klagers e-mail af 29. september 2020 med bilag
Indklagedes e-mail af 2. november 2020 med bilag
Klagers e-mail af 8. december 2020 med bilag
Indklagedes e-mail af 22. januar 2021 med bilag
Klagers e-mail af 1. februar 2021 med bilag
Retsregler
Afgørelsen er truffet efter følgende bestemmelser:
Lov om Ligebehandlingsnævnet
§ 1, stk. 1, stk. 3 og stk. 9, om nævnets kompetence
§ 9, stk. 1, om klagebehandling
20
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 300: Afgørelse fra Ligebehandlingsnævnet og Datatilsynet til Folketingets Beskæftigelsesudvalg, fra beskæftigelsesministeren
§ 12, stk. 1, om klagebehandling
Forskelsbehandlingsloven


§ 1, stk. 1-3, om lovens anvendelsesområde
§ 2, om forbud mod forskelsbehandling
§ 5b, om fravigelse til ugunst
Annette Dam Ryt-Hansen
Der vedlægges kopi af bestemmelserne.
Klagevejledning
Ligebehandlingsnævnet skal oplyse, at det fremgår af lov om
Ligebehandlingsnævnet, at når nævnet har truffet afgørelse, er det
muligt for klager og indklagede at indbringe sagen for domstolene.
Nævnets afgørelse kan ikke indbringes for anden administrativ
klageinstans.
Kopi er sendt til:
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
21
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 300: Afgørelse fra Ligebehandlingsnævnet og Datatilsynet til Folketingets Beskæftigelsesudvalg, fra beskæftigelsesministeren
Lov om Ligebehandlingsnævnet
Lovbekendtgørelse nr. 1230 af 2. oktober 2016, som senest
ændret ved lov nr. 2591 af 28. december 2021
Kompetence og organisation
§ 1.
Ligebehandlingsnævnet behandler klager over forskelsbehandling på grund af køn,
race, hudfarve, religion eller tro, politisk anskuelse, seksuel orientering, kønsidentitet,
kønsudtryk og kønskarakteristika, alder, handicap eller national, social eller etnisk
oprindelse, jf. stk. 2-7.
Stk. 2.
Nævnet behandler klager over forskelsbehandling på grund af køn efter:
1) §§ 2, 2 a og 2 b i lov om ligestilling af kvinder og mænd.
2) Lov om lige løn til mænd og kvinder.
3) Lov om ligebehandling af mænd og kvinder med hensyn til beskæftigelse m.v.
4) Lov om ligebehandling af mænd og kvinder inden for de erhvervstilknyttede
sikringsordninger.
5) Lov om ret til orlov og dagpenge ved barsel.
Stk. 3.
Nævnet behandler klager over forskelsbehandling på grund af race, hudfarve,
religion eller tro, politisk anskuelse, seksuel orientering, kønsidentitet, kønsudtryk og
kønskarakteristika, alder, handicap eller national, social eller etnisk oprindelse efter lov om
forbud mod forskelsbehandling på arbejdsmarkedet m.v.
Stk. 4.
Nævnet behandler klager over forskelsbehandling på grund af seksuel
orientering, kønsidentitet, kønsudtryk og kønskarakteristika efter §§ 2 og 2 b i lov om
ligestilling af kvinder og mænd.
Stk. 5.
Nævnet behandler klager over forskelsbehandling på grund af race eller etnisk
oprindelse efter lov om etnisk ligebehandling.
Stk. 6.
Nævnet behandler klager over overtrædelser af forbuddet mod
forskelsbehandling og over overtrædelser af forbuddet mod repressalier efter lov om forbud
mod forskelsbehandling på grund af handicap.
Stk. 7.
Ligebehandlingsnævnet kan behandle klager fra en lønmodtager om brud på
bestemmelser i kollektive overenskomster, der indeholder tilsvarende pligt til
ligebehandling eller lige løn som lov om ligebehandling af mænd og kvinder med hensyn til
beskæftigelse m.v., jf. denne lovs § 1, stk. 9, lov om lige løn til mænd og kvinder, jf.
denne lovs § 1, stk. 5, eller lov om ligebehandling af mænd og kvinder inden for de
erhvervstilknyttede sikringsordninger, jf. denne lovs § 2, eller tilsvarende pligt til
ikkeforskelsbehandling som lov om forbud mod forskelsbehandling på arbejdsmarkedet
m.v., jf. denne lovs § 1, stk. 6 og 7, hvis lønmodtageren godtgør, at vedkommende faglige
organisation ikke agter at iværksætte fagretlig behandling af kravet.
Stk. 8.
En klage kan indbringes for Ligebehandlingsnævnet af den, der har retlig
interesse i sagen.
22
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 300: Afgørelse fra Ligebehandlingsnævnet og Datatilsynet til Folketingets Beskæftigelsesudvalg, fra beskæftigelsesministeren
Stk. 9.
Institut for Menneskerettigheder - Danmarks Nationale
Menneskerettighedsinstitution kan indbringe sager af principiel karakter eller sager af
almindelig offentlig interesse for Ligebehandlingsnævnet.
Klagebehandling
§ 9.
Nævnets afgørelser kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed.
Stk. 2.
Nævnets afgørelser protokolleres og offentliggøres i anonymiseret form.
Begrundelsen for afgørelsen skal fremgå af protokollatet. Er en beslutning ikke enstemmig,
indføres oplysning om stemmeafgivningen og begrundelse for stemmeafgivningen.
§ 12.
Når nævnet har truffet afgørelse i en sag, orienterer sekretariatet parterne om
afgørelsen og om mulighed for at indbringe sagen for domstolene.
Stk. 2.
Hvis nævnets afgørelser og forlig, som er indgået for nævnet, ikke efterleves,
skal nævnet på vegne af klageren eller Institut for Menneskerettigheder - Danmarks
Nationale Menneskerettighedsinstitution indbringe sagen for domstolene, hvis klageren
eller instituttet anmoder herom.
Forskelsbehandlingsloven
Lov nr. 459 af 12. juni 1996 om forbud mod forskelsbehandling
på arbejdsmarkedet m.v., som senest bekendtgjort ved
lovbekendtgørelse nr. 1001 af 24. august 2017
Lovens anvendelsesområde
§ 1.
Ved forskelsbehandling forstås i denne lov enhver direkte eller indirekte
forskelsbehandling på grund af race, hudfarve, religion eller tro, politisk anskuelse, seksuel
orientering, alder, handicap eller national, social eller etnisk oprindelse.
Stk. 2.
Der foreligger direkte forskelsbehandling, når en person på grund af race,
hudfarve, religion eller tro, politisk anskuelse, seksuel orientering, alder, handicap eller
national, social eller etnisk oprindelse behandles ringere end en anden bliver, er blevet eller
ville blive behandlet i en tilsvarende situation.
Stk. 3.
Der foreligger indirekte forskelsbehandling, når en bestemmelse, et kriterium
eller en praksis, der tilsyneladende er neutral, vil stille personer af en bestemt race,
hudfarve, religion eller tro, politisk anskuelse, seksuel orientering eller national, social eller
etnisk oprindelse eller med en bestemt alder eller med handicap ringere end andre
personer, medmindre den pågældende bestemmelse, betingelse eller praksis er objektivt
begrundet i et sagligt formål og midlerne til at opfylde det er hensigtsmæssige og
nødvendige, jf. dog § 2 a.
Stk. 4.
Chikane skal betragtes som forskelsbehandling, når en uønsket optræden i
relation til en persons race, hudfarve, religion eller tro, politiske anskuelse, seksuelle
orientering, alder, handicap eller nationale, sociale eller etniske oprindelse finder sted med
23
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 300: Afgørelse fra Ligebehandlingsnævnet og Datatilsynet til Folketingets Beskæftigelsesudvalg, fra beskæftigelsesministeren
det formål eller den virkning at krænke en persons værdighed og skabe et truende,
fjendtligt, nedværdigende, ydmygende eller ubehageligt klima for den pågældende.
Stk. 5.
En instruktion om at forskelsbehandle en person på grund af race, hudfarve,
religion eller tro, politisk anskuelse, seksuel orientering, alder, handicap eller national,
social eller etnisk oprindelse betragtes som forskelsbehandling.
Stk. 6.
Loven finder ikke anvendelse, i det omfang en tilsvarende beskyttelse mod
forskelsbehandling følger af en kollektiv overenskomst, jf. dog stk. 7.
Stk. 7.
Loven finder ikke anvendelse, hvis et forbud mod forskelsbehandling på grund af
alder og handicap følger af en kollektiv overenskomst eller aftale, der som minimum svarer
til bestemmelserne i det i bilag 1 til loven optrykte direktiv nr. 2000/78/EF om generelle
rammebestemmelser om ligebehandling med hensyn til beskæftigelse og erhverv.
Forbud mod forskelsbehandling
§ 2.
En arbejdsgiver må ikke forskelsbehandle lønmodtagere eller ansøgere til ledige
stillinger ved ansættelse, afskedigelse, forflyttelse, forfremmelse eller med hensyn til løn-
og arbejdsvilkår.
Stk. 2.
Forskelsbehandling med hensyn til lønvilkår foreligger, hvis der ikke ydes lige løn
for samme arbejde eller for arbejde, der tillægges samme værdi.
Stk. 3.
En lønmodtager, hvis løn i strid med stk. 1 er lavere end andres, har krav på
forskellen.
§ 5 b.
Lovens bestemmelser kan ikke ved aftale fraviges til ugunst for lønmodtageren.
24