Beskæftigelsesudvalget 2021-22
BEU Alm.del Bilag 3
Offentligt
2444018_0001.png
UDKAST
Forslag
til
Lov om ændring af lov om social pension
(Særlig adgang til oplysninger fra Rigsarkivet for ansøgere af tidlig pen-
sion mv.)
§1
I lov om social pension jf. lovbekendtgørelse nr. 234 af 12. februar 2021,
som senest ændret ved § 3 i lov nr. 1171 af 8. juni 2021, foretages følgende
ændringer:
1.
Overskriften
før § 26 p affattes således:
»Oplysninger
fra Rigsarkivet og beregning af samlet anciennitet«.
2.
I
§ 26 p
indsættes før stk. 1 som nye stykker:
»Rigsarkivet
udleverer
oplysninger til en person, der anmoder herom, til brug
for Udbetaling Danmarks behandling af en ansøgning om tidlig pension.
Oplysningerne indhentes blandt et udvalg af relevante oplysninger, som kan
indgå som dokumentation for personens anciennitet i forbindelse med an-
søgningen.
Stk. 2.
Rigsarkivets bistand med at udlevere oplysninger kan ikke påklages
til anden administrativ myndighed.«
Stk. 1 bliver herefter stk. 3.
3.
I § 33 f, stk. 2, indsættes efter »kapitel 4 a«: » og 4 b«.
4.
I § 49, stk. 4, udgår: »§ 48 a, stk. 1,«.
§2
Loven træder i kraft den 15. november 2021.
Stk. 2.
Anmodninger om oplysninger til brug for en ansøgning om tidlig
pension, som er indgivet i perioden fra 1. august 2021 og indtil lovens
ikrafttræden efter arkivlovens §§ 39 a og b om ret til indsigt i egne oplys-
ninger, kan behandles efter § 26 p, stk. 1 og 2, som affattet ved denne lovs
§ 1, nr. 2.
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 3: Lovudkast til lovforslag om særlig adgang i Rigsarkivet for ansøgere af tidlig pension, fra beskæftigelsesministeren
2444018_0002.png
UDKAST
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1.
2.
2.1.
2.1.1.
2.1.2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
Indledning
Lovforslagets hovedpunkter
Særlig adgang til oplysninger hos Rigsarkivet for ansøgere om
tidlig pension
Gældende ret
Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den foreslåede ord-
ning
Forholdet til databeskyttelsesforordningen
Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser
for det offentlige
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
m.v.
Administrative konsekvenser for borgerne
Klimamæssige konsekvenser
Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Sammenfattende skema
1. Indledning
Lovforslaget har til formål at gøre det muligt for ansøgere om tidlig pension
at indhente oplysninger i Rigsarkivet via en særlig ordning, der giver bor-
geren adgang til eventuel supplerende dokumentation til brug for opgørelse
af anciennitet på arbejdsmarkedet.
Lov nr. 2202 af 29. december 2020 om ændring af lov om social pension og
forskellige andre love, der gennemførte aftalen om en ny ret til tidlig pen-
sion fra oktober 2020, trådte i kraft den 1. januar 2021.
Efter loven opnås ret til tidlig pension på baggrund af borgerens anciennitet
på arbejdsmarkedet i et bestemt antal år fra borgere er 16 år
og frem til, at
personen som hovedregel har 6 år til folkepensionsalderen.
Udbetaling Dan-
mark, der administrerer ordningen, indhenter i vid udstrækning oplysninger
fra offentlige registre, der kan dokumentere ancienniteten fra arbejdsmarke-
det (beskæftigelse, modtagelse af visse ydelser mv.). Der er imidlertid en
hel række oplysninger, som borgeren selv vil skulle dokumentere. Det kan
være oplysninger som borgere selv har liggende hjemme, men det kan også
være oplysninger, som myndigheder har indleveret til Rigsarkivet.
2
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 3: Lovudkast til lovforslag om særlig adgang i Rigsarkivet for ansøgere af tidlig pension, fra beskæftigelsesministeren
UDKAST
Med dette lovforslag skabes de lovgivningsmæssige rammer for, at ansø-
gere om tidlig pension kan anmode Rigsarkivet om relevante oplysninger
uden at skulle anvende arkivlovens bestemmelser om ret til egenacces.
Derudover indeholder lovforslaget forslag til lovtekniske rettelser, der skal
rette op på henvisningsfejl i reglerne om tidlig pension. Der henvises til de
specielle bemærkninger til § 1, nr. 3 og 4.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Særlig adgang til oplysninger hos Rigsarkivet for ansøgere om tid-
lig pension
2.1.1. Gældende ret
Det fremgår af §§ 26 h
26 q i lov om social pension, hvordan anciennitet
på arbejdsmarkedet opgøres og dokumenteres.
Forudsætningen for tidlig pension er, at ordningen i videst muligt omfang
skal kunne administreres digitalt på grundlag af beregninger på baggrund af
oplysninger fra en række offentlige systemer og registre, først og fremmest
oplysninger om indbetaling af bidrag til ATP, som afspejler en tilknytning
til arbejdsmarkedet. I det omfang, der ikke foreligger registerdata om f.eks.
perioder med arbejde, arbejdsløshedsdagpenge eller sygedagpenge, vil disse
perioder alligevel kunne tælle med ved opgørelsen af anciennitetskravet, så-
fremt personen selv kan dokumentere at have arbejdet eller modtaget en
ydelse m.v.
Det er forudsat i de gældende regler om tidlig pension, at det er personen,
der ansøger om tidlig pension, der skal fremskaffe supplerende dokumenta-
tion for anciennitet på arbejdsmarkedet, når de oplysninger, som Udbetaling
Danmark indhenter i forbindelse med ansøgning om tidlig pension og uden
yderligere information fra personen, ikke er tilstrækkelige.
Det fremgår af § 26 p, at en person, som optjener anciennitet som lønmod-
tager eller selvstændigt erhvervsdrivende og anciennitet fra en eller flere
andre ydelser, jf. §§ 26 i-26 o, vil få beregnet en samlet anciennitet på bag-
grund af de enkelte ydelser, som vil indgå hver især med en forholdsmæssig
andel på baggrund af timetal eller perioder, som ydelsen er udbetalt i dog
således, at der højst kan optjenes 1 års samlet anciennitet pr. kalenderår.
Videre fremgår det af § 12 k, stk. 2, i lov om Udbetaling Danmark, at Ud-
betaling Danmark efter § 11 a, stk. 1, i lov om retssikkerhed og administra-
tion på det sociale område, kan indhente nødvendige oplysninger på indi-
vidniveau, der er overført til bevaring i Rigsarkivet, til brug for opgørelse af
anciennitet efter kapitel 3 b i lov om social pension.
3
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 3: Lovudkast til lovforslag om særlig adgang i Rigsarkivet for ansøgere af tidlig pension, fra beskæftigelsesministeren
UDKAST
Bestemmelsen gør det muligt for Udbetaling Danmark i særlige tilfælde at
indhente nødvendige oplysninger på individniveau, det kan fx være oplys-
ninger om perioder med økonomisk støtte efter serviceloven ved pasning af
handicappede eller alvorligt syge børn i perioden 1980-1985, eller som lær-
ling i perioden 1970-1973. Kan oplysningerne ikke indhentes fra de rele-
vante myndigheder, vil personen selv skulle fremskaffe og indsende doku-
mentationen, jf. Folketingstidende 2020-21, A, L 104 som fremsat, side 115.
Efter §§ 39 a og 39 b i arkivloven har en borger ret til indsigt i egne person-
oplysninger (egen acces), som betyder, at når en borger søger oplysninger
om sig selv via arkivloven, skal den myndighed, som oprindeligt har be-
handlet de pågældende oplysninger træffe afgørelse om indsigt. Herudover
skal Datatilsynet i tilfælde af personfølsomme oplysninger samtykke til ud-
leveringen, jf. arkivlovens § 34. Anmodninger om egen acces skal sagsbe-
handles i den rækkefølge, de indsendes til Rigsarkivet, det vil sige i den
rækkefølge, som egenaccessagerne tilgår Rigsarkivet.
Rigsarkivets afgørelser efter arkivlovens § 39 b kan påklages til Kulturmi-
nisteriet.
Det er Udbetaling Danmark, der til brug for ansøgninger om tidlig pension
vurderer, om de indhentede oplysninger er tilstrækkelig dokumentation for
anciennitet for den periode, de vedrører. Fremlægger ansøgeren om tidlig
pension af den ene eller anden grund ikke supplerende dokumentation for
perioder, hvor opgørelsen fra Udbetaling Danmark viser, at der er perioder
med manglende dokumentation for arbejdsmarkedstilknytning, kan sagen
blive afgjort på det foreliggende grundlag uden oplysningerne, jf. princippet
i § 11 b i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område.
2.1.2. Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Rigsarkivet opbevarer en lang række arkivalier fra andre myndigheder. Her-
under data fra offentlige myndigheders registre, som er slettet hos myndig-
hederne selv. Nogle arkivalier vil være mere relevante end andre i forhold
til at dokumentere anciennitet på arbejdsmarkedet til brug for en ansøgning
om tidlig pension.
Rigsarkivet, Udbetaling Danmark og Beskæftigelsesministeriet har i samar-
bejde identificeret, hvilke data fra offentlige registre afleveret til Rigsarki-
vet, der vil være særligt relevante i forbindelse med oplysninger til brug for
en ansøgning om tidlig pension. Siden 1. august 2021 har det været muligt
for ansøgere af tidlig pension at anvende en særlig blanket på Rigsarkivets
hjemmeside til at anmode om supplerende oplysninger til brug for en ansøg-
ning om tidlig pension. De oplysninger, som personen kan anmode om via
4
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 3: Lovudkast til lovforslag om særlig adgang i Rigsarkivet for ansøgere af tidlig pension, fra beskæftigelsesministeren
UDKAST
denne løsning, er blandt andet oplysninger fra det centrale skatteyderregi-
ster, personindkomstregisteret og sygedagpengeregisteret. Det kan også
være oplysninger om værnepligt eller uddannelse. Blanketløsningen er eg-
net til at vejlede borgeren i hvilke relevante oplysninger, der er hos Rigsar-
kivet.
Da Udbetaling Danmark efter de gældende regler skal behandle en ansøg-
ning om tidlig pension inden for 6 måneder fra ansøgningstidspunktet, er
der behov for, at de relevante oplysninger hurtigt kan indhentes fra Rigsar-
kivet.
Ansøger om tidlig pension får allerede i dag af Udbetaling Danmark til-
sendt et overblik i form af en anciennitetsopgørelse over, hvilke register-
oplysninger Udbetaling Danmark har indhentet automatisk, og hvor der
mangler dokumentation for anciennitet, som eventuelt kan tælle med i be-
regningen.
Det antages, at det fortrinsvis vil være oplysninger langt tilbage i tid, hvor
der er behov for, at ansøgere om tidlig pension henter yderligere oplysnin-
ger hos Rigsarkivet.
Lovhjemlen vil give mulighed for, at Rigsarkivet vil kunne behandle an-
modninger om oplysninger fra ansøgere om tidlig pension efterhånden, som
de kommer ind. Det betyder, at anmodningerne ikke skal ind i rækken af
anmodninger om oplysninger, som er indgivet efter de gældende regler i
arkivloven om egenacces, men kan behandles parallelt og desuden, at an-
modningerne ikke skal afgøres af den myndighed, som oprindeligt har be-
handlet de pågældende oplysninger, jf. arkivlovens § 39 a. Hjemlen giver
mulighed for, at der eventuelt vil kunne etableres en hel eller delvis digital
selvbetjeningsløsning, så borgeren selv kan indhente oplysninger og hurtigt
få et svar.
Det foreslås således, at der i § 26 p i lov om social pension indsættes en
bestemmelse, hvorefter Rigsarkivet skal kunne udlevere oplysninger til en
person, der anmoder herom til brug for Udbetaling Danmarks behandling af
en ansøgning om tidlig pension. Oplysningerne skal kunne indhentes blandt
et udvalg af relevante oplysninger, som vil kunne indgå som dokumentation
for anciennitet i forbindelse med ansøgningen om tidlig pension. Personen
kan herefter sende oplysningerne videre til Udbetaling Danmark, som i den
enkelte sag vil skulle vurdere, om de indhentede oplysninger er tilstrækkelig
dokumentation af anciennitet for den periode, de vedrører. Såfremt det viser
sig at være relevant, vil det være muligt at tilføje flere arkiver til det udvalg
af relevante oplysninger, der vil kunne anmodes om oplysninger blandt, ef-
ter den foreslåede bestemmelse. Derudover vil der fortsat kunne være mini-
mal restinformation, som kan indhentes enten via § 12 k i lov om Udbetaling
Danmark eller via arkivlovens regler om egenacces.
5
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 3: Lovudkast til lovforslag om særlig adgang i Rigsarkivet for ansøgere af tidlig pension, fra beskæftigelsesministeren
UDKAST
Videre foreslås indsat en bestemmelse i lovens § 26 p om, at Rigsarkivets
bistand til at finde oplysninger frem ikke skal kunne påklages til anden ad-
ministrativ myndighed.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at Rigsarkivet vil kunne udfinde
og udlevere de ønskede oplysninger således, at det ikke er egenacces-reg-
lerne i arkivlovens §§ 39 a og 39 b, der vil finde anvendelse i denne situa-
tion.
Videre vil den foreslåede bestemmelse medføre, at Rigsarkivets bistand
alene vil have karakter af faktisk forvaltningsvirksomhed med den konse-
kvens, at Rigsarkivets udlevering af yderligere oplysninger til brug for en
ansøgning om tidlig pension vil være afskåret administrativ rekurs således,
at der ikke vil kunne klages over Rigsarkivets udlevering af data til brug for
sagsbehandlingen, der indhentes af personen til brug for beregning af anci-
ennitet i forbindelse med tidlig pension. Udbetaling Danmarks afgørelser
om tidlig pension kan derimod påklages til Ankestyrelsen, som kan vurdere,
om sagen er tilstrækkeligt oplyst.
En ansøger om tidlig pension vil ved siden af den foreslåede ordning med
en udvalgt og afgrænset mængde relevante oplysninger til brug for doku-
mentation på arbejdsmarkedet i forbindelse med en ansøgning om tidlig
pension have muligheden for at søge yderligere oplysninger hos Rigsarkivet
via reglerne i arkivlovens §§ 39 a og 39 b om egenacces, såfremt borgeren
mener, at Rigsarkivet kan have andre oplysninger, der kan anvendes som
dokumentation.
For nærmere om den foreslåede ændring af § 26 p, i lov om social pension,
henvises til lovforslagets § 1, nr. 2, og bemærkningerne hertil.
3. Forholdet til databeskyttelsesreglerne
Lov om social pensions § 26 p, stk. 1 og 2, som foreslået ved denne lovs §
1, nr. 2, indebærer en særlig proces for håndteringen af indsigtsanmodnin-
ger, der modtages af Rigsarkivet fra personer, der anmoder om oplysninger
til brug for en ansøgning om tidlig pension.
Det følger af databeskyttelsesforordningens artikel 15, at den registrerede
har ret til indsigt. Det indebærer, at den registrerede har ret til at få den da-
taansvarliges bekræftelse på, om personoplysninger behandles om den på-
gældende, jf. artikel 15, stk. 1. I bekræftende fald har den registrerede ret til
at få en række kontekstuelle oplysninger om behandlingen, jf. artikel 15, stk.
1, litra a-h. Den registrerede har derudover ret til adgang til personoplysnin-
gerne i form af en kopi af de personoplysninger, der behandles, jf. artikel
15, stk. 3. Det er den enkelte dataansvarlige, der træffer afgørelse om indsigt
efter bestemmelsen. Det indebærer f.eks., at offentlige arkiver, der behand-
ler personoplysninger, vil være forpligtet efter artikel 15.
6
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 3: Lovudkast til lovforslag om særlig adgang i Rigsarkivet for ansøgere af tidlig pension, fra beskæftigelsesministeren
UDKAST
Den proces, der følger af den foreslåede § 26 p, stk. 1 og 2, indebærer, at en
ansøger om tidlig pension vil få mulighed for via en særlig løsning hos Rigs-
arkivet at anmode om afgrænsede supplerende oplysninger fra arkivalier,
der på forhånd er udvalgt i et samarbejde mellem Rigsarkivet, Udbetaling
Danmark og Beskæftigelsesministeriet som relevante for en ansøgning om
tidlig pension.
Den foreslåede bestemmelse indebærer, at Rigsarkivet udleverer oplysnin-
gerne som led i faktisk forvaltningsvirksomhed, det vil blandt sige uden at
iagttage de nærmere krav om information, der er stillet i databeskyttelses-
forordningens artikel 15, stk. 1, litra a, b og e-g.
Rigsarkivet vil således ikke i forbindelse med den enkelte persons anmod-
ning om oplysninger tage stilling til formålet med behandlingen af oplys-
ninger eller, hvilke kategorier af personoplysninger der behandles. Endvi-
dere vil Rigsarkivet ikke i forbindelse med udleveringen efter den foreslåede
ordning informere om retten til at anmode den dataansvarlige om berigti-
gelse eller sletning af personoplysninger eller begrænsning af behandling af
personoplysninger vedrørende den registrerede eller til at gøre indsigelse
mod en sådan behandling, retten til at indgive en klage til en tilsynsmyndig-
hed, eller hvorfra personoplysningerne stammer.
Det følger af databeskyttelsesforordningens artikel 89, stk. 3, at når per-
sonoplysninger behandles til arkivformål i samfundets interesse, kan med-
lemsstaternes nationale ret fastsætte undtagelser fra de rettigheder, der er
omhandlet i artikel 15-16 og 18-21, under iagttagelse af de betingelser og
garantier, der er omhandlet artikel 89, stk. 1, såfremt sådanne rettigheder
sandsynligvis vil gøre det umuligt eller i alvorlig grad hindre opfyldelse af
de specifikke formål, og sådanne formål er nødvendige for at opfylde for-
målene. Det følger af artikel 89, stk. 1, at behandling til arkivformål i sam-
fundets interesse skal være underlagt fornødne garantier for registreredes
rettigheder og frihedsrettigheder i overensstemmelse med forordningen.
Disse garantier skal sikre, at der er truffet tekniske og organisatoriske for-
anstaltninger, særligt ift. dataminimering.
Den foreslåede § 26 p, stk. 1 og 2, i lov om social pension indebærer, at der
fastsættes en række undtagelser til databeskyttelsesforordningens artikel 15
med hjemmel i artikel 89, stk. 3. Det skyldes, at undtagelserne indebærer, at
processen for håndtering af indsigtsanmodninger er anderledes end den, der
følger af artikel 15.
Det vurderes, at de fornødne garantier for den registreredes rettigheder og
frihedsrettigheder er sikret. Der lægges i den forbindelse vægt på, at perso-
nen, der anmoder om indsigt efter den foreslåede bestemmelse, ikke dermed
7
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 3: Lovudkast til lovforslag om særlig adgang i Rigsarkivet for ansøgere af tidlig pension, fra beskæftigelsesministeren
UDKAST
afskæres fra at udøve sin ret til indsigt herunder indsigt efter bestemmel-
serne om egenacces i arkivloven.
4. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
[Implementering og drift af forslaget skønnes at indebære merudgifter for
det offentlige. Udgifterne finansieres af midler afsat til administration mv.
af tidlig pension. Udgiftskønnet konsolideres frem mod fremsættelsen af
lovforslaget.]
Der er taget stilling til de syv principper for digitaliseringsklar lovgivning.
Nedenfor gennemgås de principper, der er relevante for lovforslaget.
Forslaget lever i det væsentligste op til princip 1 om enkle og klare regler.
Forslaget lever op til princip 2 om digital kommunikation, idet en ansøger
om tidlig pension har mulighed for digitalt at anmode om oplysninger.
Lovforslaget indeholder dog ikke en pligt til, at ansøgere skal anvende den
digitale løsning, og borgere, der ikke har digitale kompetencer, vil kunne
henvende sig til Rigsarkivet på anden vis.
Forslaget lever i det væsentligste op til princip 3-4 om automatisk sagsbe-
handling, da forslaget åbner for at etablere en ordning, hvor en ansøger om
tidlig pension automatisk kan hente personlige oplysninger fra de udvalgte
registre i Rigsarkivet i det omfang, det er muligt. Dog må det antages, at
der i det omfang, oplysninger skal findes i papirarkivalier, vil være tids-
krævende sagsbehandling forbundet med at fremfinde oplysningerne. Det
vil være op til Rigsarkivet at udvikle den it-tekniske løsning og evt. på sigt
gøre indhentning af oplysninger mere automatiseret.
Princip 5 og 6 om datasikkerhed og anvendelse af offentlig it-infrastruktur
vil blive fulgt, da Rigsarkivet vil skulle overholde de eksisterende krav til
datasikkerhed og regler om webtilgængelighed for personer, når arkivalier
stilles til rådighed for borgere og myndigheder.
Lovforslaget indeholder ikke elementer, hvor princip 7 om forebyggelse af
snyd er relevant.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Det er Beskæftigelsesministeriets vurdering, at de fem principper for agil
erhvervsrettet regulering ikke er relevante for nærværende lovforslag.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Forslaget medfører at de administrative konsekvenser for borgerne bliver
færre. Ansøgere om tidlig pension kan allerede efter gældende regler ind-
hente oplysninger hos Rigsarkivet i det omfang, de mener, at Rigsarkivet er
8
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 3: Lovudkast til lovforslag om særlig adgang i Rigsarkivet for ansøgere af tidlig pension, fra beskæftigelsesministeren
2444018_0009.png
UDKAST
i besiddelse af relevante oplysninger til brug for dokumentation af ancien-
nitet på arbejdsmarkedet.
Med forslaget skabes der mulighed for at etablere en særlig ordning, der
giver ansøgere om tidlig pension en let og hurtig adgang til en række ud-
valgte typer af oplysninger, som på forhånd er vurderet til at være relevante
for at kunne dokumentere borgerens anciennitet på arbejdsmarkedet i for-
bindelse med en ansøgning om tidlig pension.
7. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
8. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- og naturmæssige konsekvenser.
9. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlig aspekter.
10. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den … til den … været sendt
i
høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
3F
Fagligt Fælles Forbund, Advokatrådet, Akademikerne, Ankestyrelsen,
Arbejdsløshedskassen for Selvstændige (ASE), Arbejdsmarkedets Er-
hvervssikring (AES), Arbejdsmarkedets Tillægspension (ATP), Arbejds-
skadeforeningen AVS, BDO Kommunernes Revision, Bedre Psykiatri,
Blik- og Rørarbejderforbundet, Danmarks Statistik, Dansk Arbejdsgiverfor-
ening, Danske A-kasser, Danske Advokater, Dansk El-Forbund, Danmarks
Frie Fagforening, Danske Handicaporganisationer, Dansk Metal, Dansk So-
cialrådgiverforening, Danske Patienter, Danske Regioner, Dansk Retspoli-
tisk Forening, Danske Seniorer, Datatilsynet, Deloitte, Den Uvildige Kon-
sulentordning på Handicapområdet, Det Centrale Handicapråd, Erhvervs-
styrelsen, FA, Faglige seniorer, FH - Fagbevægelsens Hovedorganisation,
Finansrådet, Finanstilsynet, FOA, Foreningen af Social-, Sundheds- og Ar-
bejdsmarkedschefer i Danmark, Foreningen Danske Revisorer, Forhand-
lingsfællesskabet, Forsikring & Pension, Frie Funktionærer, Frivilligrådet,
FSR - Foreningen af Statsautoriserede Revisorer, Fødevareforbundet NNF,
Institut for Menneskerettigheder, Jobrådgivernes Brancheforening, KL, Ko-
operationen, Kristelig Fagbevægelse, LAFS
Landsforeningen Af Fleks-
og Skånejobbere, Landsforeningen for førtidspensionister, LAP -Landsfor-
eningen Af nuværende og tidligere Psykiatribrugere, Lederne, Lægeforenin-
gen, Malerforbundet, Organisationen Danske Arkiver (ODA), Pension Dan-
mark, Psykiatrifonden, Retssikkerhedsfonden, Rigsarkivet, Rigsrevisionen,
Rådet for psykisk sårbare på arbejdsmarkedet, Rådet for Socialt Udsatte,
Sammenslutningen af Lokalarkiver (SLA), SAND, SIND, Sundhedskartel-
let, Udbetaling Danmark og Ældre Sagen.
9
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 3: Lovudkast til lovforslag om særlig adgang i Rigsarkivet for ansøgere af tidlig pension, fra beskæftigelsesministeren
2444018_0010.png
UDKAST
11. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindre- Negative konsekvenser/mer-
udgifter (hvis ja, angiv om- udgifter (hvis ja, angiv om-
fang/Hvis nej, anfør »Ingen«)
fang/Hvis nej, anfør »In-
gen«)
Økonomiske konsekvenser for Ja
stat, kommuner og regioner
Implementeringskonsekvenser
for stat, kommuner og regioner
Ingen
Ja
Forslaget medfører, at Rigs-
arkivet
]
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Økonomiske konsekvenser for er- Ingen
hvervslivet
Administrative konsekvenser for Ingen
erhvervslivet
Administrative konsekvenser for Ja
borgerne
Klimamæssige konsekvenser
Ingen
Miljø- og naturmæssige konse- Ingen
kvenser
Forholdet til EU-retten
Er i strid med de principper for
implementering af erhvervsrettet
EU-regulering/ Går videre end
minimumskrav i EU-regulering
(sæt X)
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
Ja
Nej
X
10
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 3: Lovudkast til lovforslag om særlig adgang i Rigsarkivet for ansøgere af tidlig pension, fra beskæftigelsesministeren
UDKAST
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Den gældende § 26 p i lov om social pension har overskriften Beregning af
samlet anciennitet.
Baggrunden er, at den gældende bestemmelse, som overskriften vedrører,
handler om beregning af anciennitet.
Det foreslås, at overskriften ændres til Oplysninger fra Rigsarkivet og be-
regning af samlet anciennitet.
Forslaget er en konsekvens af forslaget til § 1, nr. 2, hvori der foreslås indsat
to nye stykker i § 26 p om oplysninger fra Rigsarkivet. Der henvises til be-
mærkningerne hertil.
Til nr. 2
§ 26 p i lov om social pension indeholder regler om beregning af samlet
anciennitet for tilknytning til arbejdsmarkedet for personer, som optjener
anciennitet som lønmodtager eller selvstændig erhvervsdrivende og ancien-
nitet fra en eller flere andre ydelser. For en nærmere beskrivelse af gældende
ret om optjening og beregning af anciennitet ved ansøgning om tidlig pen-
sion henvises til pkt. 3.1.1. i de almindelige bemærkninger til lovforslaget.
Det foreslås, at der i § 26 p indsættes et nyt
stk. 1,
hvorefter Rigsarkivet
udleverer oplysninger til en person, der anmoder herom til brug for Udbeta-
ling Danmarks behandling af en ansøgning om tidlig pension. Oplysnin-
gerne indhentes blandt et udvalg af relevante oplysninger, som kan indgå
som dokumentation for personens anciennitet i forbindelse med ansøgnin-
gen.
Formålet med ændringen er at gøre det muligt for ansøgere om tidlig pen-
sion at få en hurtig adgang til nærmere afgrænsede supplerende oplysninger
fra Rigsarkivet til brug for en ansøgning om tidlig pension.
Forslaget vil medføre, at ansøgere om tidlig pension, der har behov for yder-
ligere dokumentation for anciennitet på arbejdsmarkedet, og som mener, at
Rigsarkivet vil kunne hjælpe hermed, får mulighed for at indhente oplysnin-
ger blandt typer af oplysninger, der på forhånd er udvalgt som relevante til
en ansøgning om tidlig pension. Oplysningerne vil kunne hentes uden at
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 3: Lovudkast til lovforslag om særlig adgang i Rigsarkivet for ansøgere af tidlig pension, fra beskæftigelsesministeren
UDKAST
anvende reglerne i arkivloven om egen acces med den virkning, at det vil
lette sagsbehandlingen i Rigsarkivet og være hurtigere for personer, der an-
søger om tidlig pension at få adgang til oplysningerne.
Det foreslåede vil ikke afskære personens mulighed for at anvende arkivlo-
vens regler om egenacces, f.eks. hvis der er behov for andre oplysninger end
de oplysninger, der indgår i gruppen af de relevante oplysninger, der kan
opnås adgang til efter den foreslåede bestemmelse.
Det er Udbetaling Danmark, der i den enkelte sag vil vurdere, om de ind-
hentede oplysninger er tilstrækkelig dokumentation af anciennitet for den
periode, de vedrører.
Der henvises til de almindelige bemærkninger afsnit 2.1.2.
Det foreslås endvidere, at der i § 26 p indsættes et nyt
stk. 2,
hvorefter Rigs-
arkivets bistand med at finde oplysninger frem kan ikke påklages til anden
administrativ myndighed.
Formålet med ændringen er, at det med den foreslåede bestemmelse tydeligt
vil fremgå, at det forhold, at Rigsarkivet bistår med at fremfinde oplysninger
ikke vil have karakter af en afgørelse, der kan klages over.
Til nr. 3
Efter den gældende § 33 f, stk. 2, beregnes bidraget til den obligatoriske
pensionsordning med den procentsats, der er nævnt i § 33 g på grundlag af
den beregnede pension efter reglerne i kapitel 4 a efter fradrag af modtage-
rens eget ATP-bidrag, jf. § 33 a, stk. 3, og efter fradrag af modtagerens
eventuelle eget bidrag til en supplerende arbejdsmarkedspension, jf. § 33 b,
stk. 2.
Det foreslås, at der i den gældende § 33 f, stk. 2, indsættes en henvisning til
kapitel 4 b.
Baggrunden er, at der i bestemmelsen alene henvises til kapitel 4 a, som
indeholder reglerne for beregning af førtidspension og seniorpension.
Den foreslåede tilføjelse betyder, at der i bestemmelsen også henvises til
reglerne for beregning af tidlig pension, da reglerne om beregning af ydelsen
på tidlig pension er fastsat i lovens kapitel 4 b.
Til nr. 4
12
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 3: Lovudkast til lovforslag om særlig adgang i Rigsarkivet for ansøgere af tidlig pension, fra beskæftigelsesministeren
UDKAST
Efter den gældende § 49, stk. 4, 1. pkt., afrundes beløb, der er nævnt i stk.
1, nr. 1, 3, 9, 10 og 13, § 48 a, stk. 1, samt i § 69 til nærmeste kronebeløb,
der kan deles med 12.
Det foreslås, at henvisningen i bestemmelsen til § 48 a, stk. 1, udgår.
Baggrunden er, at de beløb, der skal afrundes i stk. 4, 1. pkt., som skal af-
rundes til nærmeste hele beløb, der kan deles med 12, er beløb, der er angivet
som årlige beløb. Beløbet i § 48 a, stk. 1, er et månedligt beløb, og det er
ikke hensigten, at det skal afrundes på samme måde som beløb, der er angi-
vet som årlige beløb.
Til § 2
Det foreslås i
stk. 1,
at loven skal træde i kraft den 15. november 2021.
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
Det foreslås i
stk. 2,
at anmodninger om oplysninger til brug for en ansøg-
ning om tidlig pension, som er indgivet i perioden fra 1. august 2021 og
indtil lovens ikrafttræden efter arkivlovens §§ 39 a og b om ret til indsigt i
egne oplysninger, kan behandles efter § 26 p, stk. 1 og 2, som affattet ved
denne lovs § 1, nr. 2.
Forslaget betyder, at anmodninger om oplysninger hos Rigsarkivet, som
borgere i målgruppen for tidlig pension har indgivet i perioden fra 1. august
2021 ved anvendelse af blanketten på Rigsarkivets hjemmeside til brug for
at søge oplysninger om anciennitet i forbindelse med en ansøgning om tidlig
pension, vil kunne blive behandlet efter bestemmelsen i forslaget til § 26 p,
stk. 1, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 2.
Borgeren vil således ikke på ny skulle anmode om oplysninger.
Dermed behandles anmodningerne i et parallelt spor i forhold til anmodnin-
ger efter arkivlovens §§ 39 a og b, og Rigsarkivets bistand med at fremfinde
oplysninger vil have karakter af faktisk forvaltningsvirksomhed
Der henvises til de almindelige bemærkninger afsnit 2.1.2.
13
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 3: Lovudkast til lovforslag om særlig adgang i Rigsarkivet for ansøgere af tidlig pension, fra beskæftigelsesministeren
2444018_0014.png
UDKAST
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om …, jf. lovbekendtgørelse nr. … af …,
som ændret ved lov nr. … af …, foretages føl-
gende ændringer:
§ X.
1.
§ X
affattes således:
Ȥ X.
...«.
§2
I lov om …, jf. lovbekendtgørelse nr. … af …,
som senest ændret ved lov nr. … af …, foretages
følgende ændringer:
§ X.
1.
§ X
affattes således:
Ȥ X.
...«.
14