Beskæftigelsesudvalget 2021-22
BEU Alm.del Bilag 292
Offentligt
2597055_0001.png
BILAG
1
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 292: Orientering om midtvejsevaluering af a-kasseforsøget af Rambøll, fra beskæftigelsesministeren
2597055_0002.png
MIDTVEJSEVALUERING BILAG |
KORT OM UNDERSØGELSEN
KORT OM UNDERSØGELSEN
Kort om tilfredshedsundersøgelsen
Tilfredshedsundersøgelsen bygger på data, der er indsamlet blandt stikprøver af borgere, som påbegynder et nyt dagpengeforløb hhv. i og uden for forsøget. Dvs. der er trukket en
stikprøve blandt borgere, der påbegynder et dagpengeforløb i en af de afdelinger i de ni a-kasser,
der er med i forsøget (‘forsøg’) og en stikprøve blandt borgere, der påbegynder et
dagpengeforløb i det lokale jobcenter, uanset a-kassemedlemskab
(‘ikke-forsøg’). Borgerne i stikprøverne har haft mulighed for at
have mindst tre og maksimalt seks måneders
ledighed, nogle er gået i job, mens andre fortsat er ledige. Alle borgerne i stikprøverne modtager et spørgeskema.
Stikprøven med ikke-forsøgsdeltagere er udtrukket ved simpel tilfældig udvælgelse. Stikprøven med forsøgsdeltagerne er udtrukket med stratificeret udtrækning efter a-kasse-
medlemskab, dvs. fordelingen af medlemmer på tværs af a-kasser er den samme blandt de udtrukne som blandt forsøgsdeltagerne. Dette er gjort for at sikre lavere statistisk
usikkerhed inden for de enkelte a-kasser samt tilstrækkelig repræsentativitet, da der er stor forskel på antallet af forsøgskommuner på tværs af de ni a-kasser, herunder er tre a-
kasser landsdækkende i forsøget. Stratificeringen er foretaget blandt alle forsøgsdeltagerne, dvs. også dem, der visiteres tilbage til jobcenteret. Sidstnævnte gruppe er meget lille og
er derfor udeladt af analyserne. En fordeling kan ses på s. 4.
Data fra den seneste tilfredshedsundersøgelse blandt dagpengemodtagere i og uden for forsøget er indsamlet i perioden 28. februar - 18. marts 2022 og sammenlignet med
tilsvarende data indsamlet i perioden 30. august - 20. september 2021. Respondenterne modtager spørgeskemaet, når de har haft mulighed for at have mindst tre og maksimalt seks
måneders ledighed, nogle er gået i job, mens andre fortsat er ledige. Formålet er at belyse de to gruppers oplevede tilfredshed.
STAR har udsendt spørgeskemaet til i alt 8.328 borgere fordelt på personer i og uden for forsøget. I alt 2.834 respondenter har besvaret spørgsmålene. Svarprocent er derfor på 34
pct. Svarprocenten har været faldende over tid. I den første tilfredshedsundersøgelse i foråret 2021 var svarprocenten 43 pct., mens svarprocenten i tilfredshedsundersøgelsen i
efteråret 2021 var på 37 pct.
For at beskrive respondenternes karakteristika er besvarelserne beriget med registerdata fra Danmarks Statistik, herunder befolkningsregisteret (BEF) samt registeret for højest
fuldførte uddannelse (UDDF). Besvarelserne er også beriget med oplysninger om beskæftigelse og forsørgelsesydelser fra STARs DREAM-register. Disse karakteristika er brugt til
vægte svarene i undersøgelsen således at resultaterne er repræsentative og generaliserbare indenfor hhv. forsøgspopulationen og ikke-forsøgspopulationen, jf. bilaget. Tre a-kasser
(Dansk Metal-A, FOA-A og SL-A) er med i forsøget i alle landets kommuner (eksklusiv frikommuner), og dermed indgår der ingen dagpengemodtagere fra disse a-kasser i ikke-
forsøgspopulationen.
Bemærk, at tilfredshedsundersøgelsen
ikke
er en effektevaluering. I undersøgelsen måles tilfredsheden repræsentativt blandt hhv. forsøgsdeltagere og ikke-forsøgsdeltagere, og der
testes for om den andel, der svarer, at de er tilfredse/enige blandt forsøgsdeltagerne, er signifikant forskellig fra den andel, der svarer, at de er tilfredse/enige blandt ikke-
forsøgsdeltagerne. Undersøgelsesresultaterne siger ikke noget om kausale sammenhænge, dvs. resultaterne kan ikke sige, at det at være med i forsøget er
årsag
til, at en person er
mere tilfreds/enig.
2
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 292: Orientering om midtvejsevaluering af a-kasseforsøget af Rambøll, fra beskæftigelsesministeren
2597055_0003.png
MIDTVEJSEVALUERING BILAG |
DELTAGELSE OG AKTIVITET
MÅLGRUPPEANALYSE
FORSØGSDELTAGERE PÅBEGYNDT I FORSØGET,
SEPTEMBER 2020 - JANUAR 2022
På denne side præsenterer vi en målgruppeanalysen af forsøgsdeltagerne, dvs. karakteristika og de ledige, der påbegynder et nyt dagpengeforløb i en af de ni a-kasser, der er med i
forsøget. Målgruppeanalysen er baseret på STARs monitoreringsdata for a-kasseforsøget samt på registerbaserede oplysninger fra Danmarks Statistiks grunddata. Dette gælder
befolkningsregisteret (BEF), forløbsregisteret for højest fuldførte uddannelse (UDDF) samt STARs forløbsdatabase med oplysninger om forsørgelsesydelser og beskæftigelse
(DREAM).
Tabel 1: Målgruppeanalyse for forsøgsdeltagere
Baggrundskarakteristika
Køn
(pct.)
Mænd
Kvinder
Alder
(gns. og pct.)
<30 år
30-39 år
40-49 år
50-59 år
+60 år
Familietype
(pct.)
36 pct.
23 pct.
15 pct.
18 pct.
8 pct.
47 pct.
52 pct.
Forsøgsdeltagere
(n=43.981)
Baggrundskarakteristika
Oprindelsesland
(pct.)
Danmark
Øvrige vestlige lande
Ikke-vestlige lande
Uddannelse
(pct.)
Folkeskole
Gymnasial udd.
Erhvervsudd.
Kort videregående
Mellemlang videregående
Lang videregående
Uoplyst
Ydelseshistorik*
(pct.)
Andel med dagpenge
Andel med sygedagpenge
Besk. og udd.*
(pct. og gns.)
83 pct.
16 pct.
Andel med SU ét år inden (udd.)
Gns. besk. grad ét år inden
22 pct.
68 pct.
32 pct.
29 pct.
19 pct.
13 pct.
39 pct.
5 pct.
17 pct.
6 pct.
1 pct.
83 pct.
7 pct.
9 pct.
Forsøgsdeltagere
(n=43.981)
Enlig
Samlevende
Børn i familien
(gns. og pct.)
Ingen børn
Mindst ét barn
Herkomst
(pct.)
Dansk
Indvandrer el. efterkommer
41 pct.
58 pct.
0,6 børn
63 pct.
36 pct.
Kilde: Monitoreringsdata indsamlet af STAR og koblet med registerdata fra Danmarks Statistik (BEF, UDDF og DREAM).
Note: Andelene inden for hver karakteristika summerer ikke nødvendigvis til 100 pct. Dette skyldes afrunding. * Ydelseshistorik samt beskæftigelse og uddannelse er opgjort i året, inden forsøgsdeltagerne
er opstartet i forsøget.
3
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 292: Orientering om midtvejsevaluering af a-kasseforsøget af Rambøll, fra beskæftigelsesministeren
2597055_0004.png
MIDTVEJSEVALUERING BILAG |
DELTAGELSE OG AKTIVITET
FORDELING AF BESVARELSER I TILFREDSHEDSUNDERSØGELSEN
Tabel 2: Fordelingen af besvarelser i tilfredshedsundersøgelsen for forsøgsdeltagere
og ikke-forsøgsdeltagere
Population (N)
Besvarelser (n)
Svarprocent
SL-A
Forsøg
4.137
1.413
34%
3F-A
FOA-A
Dansk Metal-A
Ikke-forsøg
4.136
1.405
34%
HK-A
Min-A
Samlet
8.328
2.834
34%
BUPL-A
MA-A
FTF-A
71
446
577
23
196
229
32%
44%
40%
Tabel 3: Fordelingen af besvarelser i tilfredshedsundersøgelsen for forsøgsdeltagere,
fordelt efter a-kassemedlemskab
Population (N)
175
1.184
779
329
562
52
Besvarelser (n)
77
360
218
92
199
29
Svarprocent
44%
30%
28%
28%
35%
56%
Overgang til
jobcenter*
55
16
29%
Kilde: Spørgeskemaundersøgelse gennemført af STAR og Rambøll.
* Gruppen ‘overgang til jobcenter’ indgår ikke i de efterfølgende tilfredshedsmålinger grundet for få besvarelser. Gruppen består
af personer, som er visiteret til kontaktforløb i a-kassen og er visiteret
tilbage i jobcenteret undervejs i forsøget. Derudover er en besvarelse sorteret fra ifm. datarens, fordi personen ikke entydigt kan placeres i en af grupperne, dvs. i STARs leverede data.
4
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 292: Orientering om midtvejsevaluering af a-kasseforsøget af Rambøll, fra beskæftigelsesministeren
2597055_0005.png
MIDTVEJSEVALUERING BILAG |
TILFREDSHEDSUNDERSØGELSE
MÅLGRUPPEANALYSE. RESPONDENTER I TILFREDSHEDS-
UNDERSØGELSEN, GENNEMFØRT 28. FEBRUAR - 18. MARTS 2022
Målgruppeanalyse af respondenter i tilfredshedsundersøgelsen
dvs. de personer, som har deltaget i undersøgelsen. Målgruppeanalysen er baseret på STARs monitoreringsdata for a-
kasseforsøget samt på registerbaserede oplysninger fra Danmarks Statistiks grunddata. Dette gælder befolkningsregisteret (BEF), forløbsregisteret for højest fuldførte uddannelse
(UDDF) samt STARs forløbsdatabase med oplysninger om forsørgelsesydelser og beskæftigelse (DREAM).
Tabel 4: Målgruppeanalyse for respondenter i tilfredshedsanalysen
Baggrundskarakteristika
Forsøg
Ikke-forsøg
Samlet
(n=1.413) (n=1.405) (n=2.818)
39 pct.
60 pct.
45 år
18 pct.
21 pct.
16 pct.
27 pct.
18 pct.
39 pct.
61 pct.
0,55 børn
66 pct.
34 pct.
83 pct.
17 pct.
83 pct.
7 pct.
10 pct.
44 pct.
56 pct.
45 år
15 pct.
21 pct.
19 pct.
29 pct.
16 pct.
36 pct.
64 pct.
0,64 børn
62 pct.
38 pct.
80 pct.
20 pct.
80 pct.
9 pct.
11 pct.
42 pct.
58 pct.
45 år
16 pct.
21 pct.
18 pct.
28 pct.
17 pct.
37 pct.
62 pct.
0,60 børn
64 pct.
36 pct.
81 pct.
19 pct.
81 pct.
8 pct.
11 pct.
Baggrundskarakteristika
Uddannelse
(pct.)
Folkeskole
Gymnasial udd.
Erhvervsudd.
Kort videregående
Mellemlang videregående
Lang videregående
Uoplyst
Ydelseshistorik*
(pct.)
Andel med dagpenge
Andel med sygedagpenge
Besk. og udd.*
(pct. og gns.)
Andel med SU ét år inden (udd.)
Gns. besk. grad ét år inden
13 pct.
75 pct.
10 pct.
75 pct.
12 pct.
75 pct.
29 pct.
33 pct.
14 pct.
31 pct.
21 pct.
32 pct.
19 pct.
7 pct.
36 pct.
5 pct.
24 pct.
10 pct.
0 pct.
14 pct.
8 pct.
27 pct.
6 pct.
26 pct.
18 pct.
1 pct.
16 pct.
8 pct.
31 pct.
5 pct.
25 pct.
14 pct.
1 pct.
Forsøg
(n=1.413)
Ikke-forsøg
(n=1.405)
Samlet
(n=2.818)
Køn
(pct.)
Mænd
Kvinder
Alder
(gns. og pct.)
<30 år
30-39 år
40-49 år
50-59 år
+60 år
Familietype
(pct.)
Enlig
Samlevende
Børn i familien
(gns. og pct.)
Ingen børn
Mindst ét barn
Herkomst
(pct.)
Dansk
Indvandrer el. efterkommer
Oprindelsesland
(pct.)
Danmark
Øvrige vestlige lande
Ikke-vestlige lande
Kilde: Spørgeskemaundersøgelse gennemført af STAR og Rambøll; monitoreringsdata om forsøget og DREAM fra STAR samt grunddata fra Danmarks Statistik, herunder BEF og UDDF.
Note: For enkelte respondenter har det ikke været muligt at berige STARs leverede data med baggrundsoplysninger, hvorfor fordelingerne ikke nødvendigvis summerer til 100 pct. Dette gælder for hhv.
seks forsøgsdeltagere og 16 ikke-forsøgsdeltagere. * Ydelseshistorik samt beskæftigelse og uddannelse er opgjort i året, inden forsøgsdeltagerne er opstartet i forsøget.
5
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 292: Orientering om midtvejsevaluering af a-kasseforsøget af Rambøll, fra beskæftigelsesministeren
2597055_0006.png
MIDTVEJSEVALUERING BILAG |
TILFREDSHEDSUNDERSØGELSE
HVILKE KARAKTERISTIKA DRIVER TILFREDSHEDEN?
I denne analyse ser vi på, om vi kan identificere, om og hvilke baggrundsfaktorer der
synes at drive tilfredsheden blandt de forsøgsdeltagere, som modtager det tidlige
kontaktforløb hos a-kassen
(‘forsøg’). Baggrundskarakteristika fra det datagrundlag,
STAR har gjort tilgængeligt, er angivet i tabellen.
Vi anvender en lineær regressionsmodel (OLS) til analysen, hvilket indebærer en
antagelse om, at der er en lineær sammenhæng mellem responsvariablen og de
inkluderede karakteristika. I denne analyse er andelen af forsøgsdeltagerne, som
tilkendegiver at være ‘tilfredse’ eller ‘meget tilfredse’ med kontaktforløbet alt i alt, brugt
som responsvariabel. De inkluderede karakteristika kan ses i tabellen til højre, og
værdierne skal læses som relative forskelle til referencegruppen. Dvs. de enkelte
værdier i tabellen til højre skal derfor fortolkes som betingede forhøjede eller
formindskede andele, der er tilfredse relativt til den tilhørende referencegruppe.
Referencegruppen skal ses som en teoretisk gruppe og ikke en observeret gruppe i
forsøget, og den er defineret som nævnt i parenteserne i figuren.
Estimater med * angiver, at forskellen er statistisk signifikant på et 0,05-niveau, hvilket
betyder, at der er mindre end 5 pct.s sandsynlighed for, at forskellen i andel tilfredse er
tilfældig. Værdien på 2,6 pct. point, der ses under køn, betyder eksempelvis, at andelen
af tilfredse mænd er 2,6 pct. point større end andelen af tilfredse kvinder (reference-
gruppen), givet at alle andre karakteristika er ens for mænd og kvinder. Da denne værdi
ikke er markeret med *, betyder det, at forskellen mellem kvinder og mænd ikke kan
afvises at være tilfældig. Som referencepunkt viser nederste række i tabellen andelen,
som er tilfredse for gruppe A som helhed (63 pct.).
Det eneste af de inkluderede observerbare karakteristika, som alt andet lige har en
betydning for tilfredsheden, er forsøgsdeltagernes familietype. Her viser tabellen, at
blandt enlige personer er der 6,4 pct. point færre, der tilfredse med kontaktforløbet
sammenlignet med ikke enlige personer. Øvrige af de inkluderede baggrundskarakte-
ristika synes ikke at være drivende for forsøgsdeltagernes tilfredshed med kontaktfor-
løbet alt i alt. Det tyder på, at den højere tilfredshed blandt forsøgsdeltagerne ikke
skyldes forskelle i baggrundskarakteristika, men reflekterer en reel forskel i andel
tilfredse i og uden for forsøget. Det bemærkes dog, at der kan være andre faktorer, som
ikke er inkluderet i analysen, som kan have betydning for tilfredsheden.
Tabel 5: Forskel i andelen som er tilfredse (forsøgsdeltagere)
BAGGRUNDSKARAKTERISTIKA
Køn (ref. "Kvinde")
Mænd
Alder (ref. "Under 30 år")
30-50 år
50+ år
Børn i familien (ref. "0 børn")
Har min. ét barn
Familietype (ref. "Ikke enlig")
Enlig
Herkomst (ref. "Dansk")
Indvandrer el. efterkommer
Oprindelsesland (ref. "Dansk el. anden vestlig")
Ikke-vestligt oprindelsesland
Uddannelse (ref. "Grundskole")
Gymnasial udd.
Erhvervsfaglig udd.
Kort videregående udd.
Mellemlang videregående udd.
Lang videregående udd.
Ukendt udd.
SU (ref. "Ikke modtaget SU ét år inden")
Modtaget SU i året inden
Dagpenge (ref. "Ikke modtaget dagpenge ét år inden")
Modtaget dagpenge i året inden
Sygedagpenge (ref. "Ikke modtaget sygedagpenge ét år inden")
Modtaget sygedagpenge i året inden
Beskæftigelsesgrad ét år inden (ref. "0-0,5")
Større end 0,5
Gennemsnitlig andel som er tilfredse (for hele gruppen)
Forskel (pct. point)
2,6 pct. point
4,7 pct. point
7,4 pct. point
3,4 pct. point
-6,4 pct. point*
5,8 pct. point
-1,4 pct. point
0,4 pct. point
-3,6 pct. point
-3,1 pct. point
-4,5 pct. point
3,9 pct. point
20,5 pct. point
-0,6 pct. point
-2,3 pct. point
-1,4 pct. point
-3,7 pct. point
63 pct.
*: OLS-regressionsanalyse
for gruppe A, hvor den afhængige variabel er andelen, som er ‘tilfredse’
eller ‘meget tilfredse’ med kontaktforløbet alt i alt.
Estimater med
*
betyder, at forskellen i andelen
mellem den givne gruppe og den tilhørende referencegruppe er statistisk signifikant (p<0,05).
N = 1.278.
Kilde: Egne beregninger pba. besvarelser fra tilfredshedsundersøgelsen (indsamlet af STAR) samt
registerdata fra hhv. Danmarks Statistik (BEF og UDDF) og STAR (DREAM).
6
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 292: Orientering om midtvejsevaluering af a-kasseforsøget af Rambøll, fra beskæftigelsesministeren
2597055_0007.png
MIDTVEJSEVALUERING BILAG |
TILFREDSHEDSUNDERSØGELSE
FREKVENSTABELLER
Frekvenstabeller for alle spørgsmål i tilfredshedsundersøgelsen fordelt på ‘forsøg’ (forsøgsdeltagere, der modtager kontaktforløbet
i a-kassen)
og ‘ikke-forsøg’ (ikke-forsøgsdeltagere,
der modtager
kontaktforløbet i jobcenteret). Spørgsmålsformuleringer fremgår af figuroverskrifterne. Respondenter, der bliver tilbagevisiteret til jobcenteret, udelades af frekvenstabellerne, da gruppen er lille.
Tabel 6: Spørgsmål 1.1
Har du haft kontakt med en medarbejder fra din a-kasse i opsigelsesperioden?
Tabel 7: Spørgsmål 1.2
Min a-kasse præsenterede mig for job/stillingsopslag, jeg kunne søge nu og her.
Forsøg
Nej
473
736
204
Ikke-forsøg
480
779
146
Samlet
953
1515
350
Nej
Ja
Ved ikke
Forsøg
331
342
52
Ikke-forsøg
453
258
63
Samlet
784
600
115
Ja
Nyuddannet/dimittend
Tabel 8: Spørgsmål 1.3
Jeg oplevede, at de job/stillingsopslag, som min a-kasse præsenterede mig for,
var relevante for min jobsøgning.
Tabel 9: Spørgsmål 1.4
Hvor tilfreds er du med den jobrettede vejledning og hjælp, du har fået fra din a-
kasse i opsigelsesperioden?
Forsøg
Meget uenig
Uenig
Hverken eller
Enig
Meget enig
Ved ikke
17
18
37
171
79
18
Ikke-forsøg
10
22
41
129
42
8
Samlet
27
40
78
300
121
26
Meget utilfreds
Utilfreds
Hverken eller
Tilfreds
Meget tilfreds
Ved ikke
Forsøg
53
58
130
227
213
30
Ikke-forsøg
68
66
161
260
182
23
Samlet
121
124
291
487
395
53
7
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 292: Orientering om midtvejsevaluering af a-kasseforsøget af Rambøll, fra beskæftigelsesministeren
2597055_0008.png
MIDTVEJSEVALUERING BILAG |
TILFREDSHEDSUNDERSØGELSE
FREKVENSTABELLER
Forsøgsdeltagerne har i spørgsmål 2.1-2.7 svaret på deres oplevelser og tilfredshed med a-kassen, mens ikke-forsøgsdeltagerne har svaret på deres oplevelser og tilfredshed med jobcenteret. Alle
forsøgsdeltagere og ikke-forsøgsdeltagere er blevet præsenteret for spørgsmål 2.1-2.7.
Tabel 10: Spørgsmål 2.1
Ved samtalen(erne) i [a-kassen/jobcenteret] fik jeg konkret og relevant feedback
på mit CV og/eller mine ansøgninger.
Tabel 11: Spørgsmål 2.2
Ved samtalen(erne) i [a-kassen/jobcenteret] blev jeg præsenteret for
stillingsopslag og jobåbninger, jeg kunne søge nu og her.
Forsøg
Ikke-forsøg
Samlet
Forsøg
Nej
Ja
Ved ikke
Tabel 13: Spørgsmål 2.4
Ikke-forsøg
726
471
157
Samlet
1344
1067
301
Meget uenig
Uenig
Hverken eller
Enig
Meget enig
Ved ikke
Tabel 12: Spørgsmål 2.3
94
110
210
500
391
63
189
181
272
398
230
90
283
291
482
898
621
153
144
596
618
Jeg oplevede, at de job/stillingsopslag, som [a-kassen/jobcenteret] præsenterede
mig for, var relevante for min jobsøgning.
Ved samtalen(erne) i [a-kassen/jobcenteret] blev jeg rådgivet om, hvordan jeg
kan finde job ved at bruge mit eget netværk og/eller søge uopfordret.
Forsøg
Meget uenig
Uenig
Hverken eller
Enig
Meget enig
Ved ikke
11
34
96
284
151
16
Ikke-forsøg
31
56
85
218
69
11
Samlet
42
90
181
502
220
27
Meget uenig
Uenig
Hverken eller
Enig
Meget enig
Ved ikke
Forsøg
58
114
212
560
326
69
Ikke-forsøg
117
122
265
553
198
79
Samlet
175
236
477
1113
524
148
8
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 292: Orientering om midtvejsevaluering af a-kasseforsøget af Rambøll, fra beskæftigelsesministeren
2597055_0009.png
MIDTVEJSEVALUERING BILAG |
TILFREDSHEDSUNDERSØGELSE
FREKVENSTABELLER
Tabel 14: Spørgsmål 2.5
Samtalen(erne) med [a-kassen/jobcenteret] sluttede med, at vi sammen lagde en
konkret plan for min jobsøgning frem mod vores næste møde.
Tabel 15: Spørgsmål 2.6
[A-kassen/jobcenteret] var god til at motivere mig i min jobsøgning.
Forsøg
Ikke-forsøg
Samlet
Forsøg
Meget uenig
Uenig
Hverken eller
Enig
Meget enig
Ved ikke
113
113
280
487
276
52
Ikke-forsøg
237
199
275
351
172
83
Samlet
350
312
555
838
448
135
Meget uenig
Uenig
Hverken eller
Enig
Meget enig
Ved ikke
Tabel 16: Spørgsmål 2.7
84
137
224
526
286
70
106
139
249
544
201
86
190
276
473
1070
487
156
Hvor tilfreds er du samlet set med den jobrettede vejledning, du har modtaget ved
samtalen(erne) med [din a-kasse/dit jobcenter]?
Forsøg
Meget utilfreds
Utilfreds
Hverken eller
Tilfreds
Meget tilfreds
Ved ikke
76
103
207
525
355
49
Ikke-forsøg
171
161
293
396
227
64
Samlet
247
264
500
921
582
113
9
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 292: Orientering om midtvejsevaluering af a-kasseforsøget af Rambøll, fra beskæftigelsesministeren
2597055_0010.png
MIDTVEJSEVALUERING BILAG |
TILFREDSHEDSUNDERSØGELSE
FREKVENSTABELLER
Forsøgsdeltagerne har i spørgsmål 3.2-3.8 svaret på deres oplevelser og tilfredshed med a-kassen, mens ikke-forsøgsdeltagerne har svaret på deres oplevelser og tilfredshed med jobcenteret.
Forsøgsdeltagerne er blevet præsenteret for spørgsmål 3.2-3.8,
hvis de i spørgsmål 3.1 har svaret ‘ja’ til, at de har deltaget i
en eller flere samtaler med deres jobcenter i deres ledighedsperiode. For ikke-
forsøgsdeltagerne gælder det, hvis de i spørgsmål 3.1 har svaret ‘ja’ til at have deltaget i en eller flere samtaler med deres
a-kasse.
Tabel 17: Spørgsmål 3.1
Har du deltaget i en eller flere samtaler med [din a-kasse/ dit jobcenter] i din
ledighedsperiode?
Tabel 18: Spørgsmål 3.2
Ved samtalen(erne) i [a-kassen/jobcenteret] fik jeg konkret og relevant feedback
på mit CV og/eller mine ansøgninger.
Forsøg
Nej
Ja
Ved ikke
Tabel 19: Spørgsmål 3.3
Ikke-forsøg
142
1147
18
Samlet
Meget uenig
589
1981
51
Uenig
Hverken eller
Enig
Meget enig
Ved ikke
Tabel 20: Spørgsmål 3.4
Forsøg
82
121
180
274
121
41
Ikke-forsøg
69
125
169
476
280
19
Samlet
151
246
349
750
401
60
447
834
33
Ved samtalen(erne) i [a-kassen/jobcenteret] blev jeg præsenteret for
stillingsopslag og jobåbninger, jeg kunne søge nu og her.
Jeg oplevede, at de job/stillingsopslag, som [a-kassen/jobcenteret] præsenterede
mig for, var relevante for min jobsøgning.
Forsøg
Nej
Ja
Ved ikke
383
329
105
Ikke-forsøg
666
370
96
Samlet
Meget uenig
1049
699
201
Uenig
Hverken eller
Enig
Meget enig
Ved ikke
Forsøg
15
26
45
176
53
12
Ikke-forsøg
5
15
55
205
85
5
Samlet
20
41
100
381
138
17
10
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 292: Orientering om midtvejsevaluering af a-kasseforsøget af Rambøll, fra beskæftigelsesministeren
2597055_0011.png
MIDTVEJSEVALUERING BILAG |
TILFREDSHEDSUNDERSØGELSE
FREKVENSTABELLER
Tabel 21: Spørgsmål 3.5
Ved samtalen(erne) i [a-kassen/jobcenteret] blev jeg rådgivet om, hvordan jeg
kan finde job ved at bruge mit eget netværk og søge uopfordret.
Tabel 22: Spørgsmål 3.6
Samtalen(erne) i [a-kassen/jobcenteret] sluttede med, at vi sammen lagde en
konkret plan for min jobsøgning frem mod vores næste møde.
Forsøg
Ikke-forsøg
Samlet
Forsøg
Meget uenig
Uenig
Hverken eller
Enig
Meget enig
Ved ikke
Tabel 24: Spørgsmål 3.8
Ikke-forsøg
69
148
214
465
192
38
Samlet
74
169
253
637
269
49
Meget uenig
Uenig
Hverken eller
Enig
Meget enig
Ved ikke
Tabel 23: Spørgsmål 3.7
65
115
167
312
107
42
74
118
205
498
203
30
139
233
372
810
310
72
5
21
39
172
77
11
[A-kassen/jobcenteret] var god til at motivere mig i min jobsøgning.
Hvor tilfreds er du samlet set med den jobrettede vejledning, du har modtaget ved
samtalen(erne) med [din a-kasse/ dit jobcenter]?
Forsøg
Meget uenig
Uenig
Hverken eller
Enig
Meget enig
Ved ikke
121
103
181
257
100
43
Ikke-forsøg
101
120
244
401
221
37
Samlet
222
223
425
658
321
80
Meget utilfreds
Utilfreds
Hverken eller
Tilfreds
Meget tilfreds
Ved ikke
Forsøg
83
103
180
276
122
41
Ikke-forsøg
70
86
236
450
256
26
Samlet
153
189
416
726
378
67
11
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 292: Orientering om midtvejsevaluering af a-kasseforsøget af Rambøll, fra beskæftigelsesministeren
2597055_0012.png
MIDTVEJSEVALUERING BILAG |
TILFREDSHEDSUNDERSØGELSE
FREKVENSTABELLER
Tabel 25: Spørgsmål 4.1
Har du deltaget i et eller flere af følgende tilbud eller aktiviteter i din
ledighedsperiode?
Tabel 26: Spørgsmål 4.2
De tilbud og aktiviteter, jeg har deltaget i, har bidraget positivt til mine
jobmuligheder?
Kurser, workshops, webinarer
Virksomhedspraktik
Uddannelse, kurser eller
certificeringer
Job med løntilskud
Frivillige aktiviteter såsom
jobsøgningsseminarer, direkte
virksomhedskontakt (fx
jobcafe, hvor den ledige har
mødt virksomheder)
Nej
Tabel 27: Spørgsmål 4.3
Forsøg
394
92
175
26
Ikke-forsøg
462
92
208
19
Samlet
856
184
383
45
Forsøg
Ikke-forsøg
Samlet
Meget uenig
Uenig
Hverken eller
Enig
Meget enig
27
36
116
233
134
24
58
51
126
244
130
27
85
87
242
477
264
51
73
714
92
646
165
1360
Ved ikke
Hvor tilfreds er du samlet set med de tilbud og/eller aktiviteter, du har deltaget i?
Forsøg
Meget utilfreds
Utilfreds
Hverken eller
Tilfreds
Meget tilfreds
Ved ikke
30
22
91
273
142
11
Ikke-forsøg
43
54
123
266
140
10
Samlet
73
76
214
539
282
21
12
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 292: Orientering om midtvejsevaluering af a-kasseforsøget af Rambøll, fra beskæftigelsesministeren
2597055_0013.png
MIDTVEJSEVALUERING BILAG |
TILFREDSHEDSUNDERSØGELSE
FREKVENSTABELLER
Tabel 28: Spørgsmål 5.1
Hvor tilfreds er du alt i alt med forløbet i [din a-kasse/dit jobcenter]?
Tabel 29: Spørgsmål 5.2
Det samlede vejledningsforløb hos [din a-kasse el./og dit jobcenter] har
øget/øgede min tro på at komme i arbejde.
Forsøg
Meget utilfreds
Utilfreds
Hverken eller
Tilfreds
Meget tilfreds
Ved ikke
Tabel 30: Spørgsmål 5.3
Ikke-forsøg
91
187
289
472
175
65
Samlet
154
300
521
1000
449
136
Meget uenig
Uenig
Hverken eller
Forsøg
88
140
349
Ikke-forsøg
135
190
370
Samlet
223
330
719
63
113
232
528
274
71
Enig
Meget enig
Ved ikke
410
205
86
352
143
87
762
348
173
Det samlede vejledningsforløb hos [din a-kasse el./og dit jobcenter] har
styrket/styrkede min tro på, at mine kompetencer kan bruges i et nyt job.
Forsøg
Meget uenig
Uenig
Hverken eller
Enig
Meget enig
Ved ikke
79
98
345
456
214
85
Ikke-forsøg
107
155
391
379
171
72
Samlet
186
253
736
835
385
157
13
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 292: Orientering om midtvejsevaluering af a-kasseforsøget af Rambøll, fra beskæftigelsesministeren
2597055_0014.png
MIDTVEJSEVALUERING BILAG |
TILFREDSHEDSUNDERSØGELSE
FREKVENSTABELLER
Tabel 31: Spørgsmål 6.1
Er du i job eller fuldtidsuddannelse på nuværende tidspunkt?
Tabel 32: Spørgsmål 6.2
Skal du starte i et nyt job, eller er du optaget på en fuldtidsuddannelse inden for
den nærmeste fremtid?
Forsøg
Nej
574
Ikke-forsøg
584
Samlet
1158
Nej
Forsøg
430
Ikke-forsøg
445
Samlet
875
Ja
703
689
1392
Ja
143
137
280
14
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 292: Orientering om midtvejsevaluering af a-kasseforsøget af Rambøll, fra beskæftigelsesministeren
2597055_0015.png
MIDTVEJSEVALUERING BILAG |
OVERSIGT OVER INFORMANTER
OVERSIGT OVER INFORMANTER
Tabel 33 giver et overblik over antal informanter fordelt på hhv. repræsentanter for hovedkontorer, medarbejdere fra lokalafdelinger samt medlemmer i forsøget fordelt på de ni a-
kasser i forsøget. Der er ikke gennemført fokusgruppeinterview med FOAs medlemmer, da ingen mødte op ved første bookning af interviewet, og kun ét medlem mødte op ved
anden bookning.
Tabel 33: Oversigt over informanter i fokusgruppeinterviews
Repræsentanter for hovedkontor
SL-A
3F-A
FOA-A
Dansk Metal-A
HK-A
Min-A
BUPL-A
MA-A
FTF-A
2
3
3
4
4
1
2
2
3
Medarbejdere fra lokalafdeling
2
4
5
4
6
3
3
5
2
Medlemmer i forsøget
2
4
-
2
4
4
3
5
2
15