Beskæftigelsesudvalget 2021-22
BEU Alm.del Bilag 292
Offentligt
2597053_0001.png
NOTAT
Resumé af Rambølls midtvejsevaluering af
forsøg med mere ansvar til arbejdsløsheds-
kasser
10. juni 2022
J.nr. 2022-5002
APOC2
APE
Rambøll har foretaget en midtvejsevaluering af a-kasseforsøget. I notatet skitseres
metode og hovedkonklusioner fra Rambølls midtvejsevaluering.
Metode
Evalueringen bygger på både kvantitative og kvalitative data.
Kvantitativ data
Evalueringens kvantitative data er:
En deskriptiv analyse af STARs monitoreringsdata.
Tilfredshedsundersøgelsen, der samler op på de seneste målinger af tilfredshe-
den med kontaktforløbet i og uden for forsøget.
2.834 personer har besvaret forårets tilfredshedsundersøgelse, der bliver udsendet
via survey. Det giver en svarprocent på 34 pct. Respondenterne modtager spørge-
skemaet 3-6 måneder efter deres ledighedstilmelding. Nogle kan være startet i job
på tidspunktet for besvarelsen, mens andre fortsat er ledige.
Tilfredshedsundersøgelsen er ikke en effektevaluering. Undersøgelsen måler til-
fredsheden repræsentativt blandt hhv. forsøgsdeltagere og ikke-forsøgsdeltagere.
Ikke-forsøgsdeltagere er borgere, der får det normale kontaktforløb. Der testes for
om den andel, der svarer, at de er tilfredse/enige blandt forsøgsdeltagerne, er signi-
fikant forskellig fra den andel, der svarer, at de er tilfredse/enige blandt ikke-for-
søgsdeltagerne. Undersøgelsesresultaterne siger ikke noget om kausale sammen-
hænge, dvs. resultaterne kan ikke sige, at det at være med i forsøget er årsag til, at
en person er mere tilfreds/enig.
Kvalitativ data
Evalueringens kvalitative data er:
Fokusgruppeinterview med repræsentanter fra de ni a-kassers hovedafdelinger,
medarbejdere fra lokalafdelinger og medlemmer i forsøget. Interviewene er
bygget op omkring en række temaer af relevans for forsøget såsom: CV og Min
Plan, jobfokus i samtaler, formidling og præsentation af jobåbninger, indsats i
opsigelsesperioden mv.
A-kassernes statusrapporter, som a-kasserne indsender halvårligt til STAR.
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 292: Orientering om midtvejsevaluering af a-kasseforsøget af Rambøll, fra beskæftigelsesministeren
2597053_0002.png
Hovedkonklusioner fra evalueringen
Nedenfor gennemgås hovedkonklusionerne fra evalueringen ud fra de temaer, som
Rambøll har bygget evalueringen op efter.
Deltagelse og aktivitet blandt nyledige i forsøget
Monitoreringsdata viser, at:
I alt 44.589 forsøgsdeltagere er visiteret til forsøget mellem sep. 2020
jan.
2022, med et spænd på 29 pct. der er medlemmer i 3F-A og 1. pct. i Min A-
kasse.
17.050 er afsluttet i forsøget
1
i perioden.
Efter juni 2021 er omkring 25.000 omfattet af forsøget hver måned.
87 pct. af forsøgsdeltagerne, der har haft den fulde forsøgsperiode på tre mdr. i
a-kassen, har modtaget tre eller flere samtaler.
Kun op til 5 pct. af forsøgsdeltagerne bliver visiteret ud af forsøget til en tidlig
indsats i jobcenteret eller uddannelsespålæg.
CV og Min Plan
A-kasserne har fokus på at sikre, at Jobnet-CV’et
er korrekt udfyldt, søgbart og op-
dateret. Det siger medarbejdere på tværs af de ni a-kasser i forsøget. Medarbej-
derne bruger CV’et aktivt
i dialogen med medlemmerne under CV-samtalen, og
anvender det som et dialogværktøj. CV’et fungerer som en naturlig overgang til at
tale om jobmuligheder fremadrettet. I alt 65 pct. af forsøgsdeltagerne i tilfredsheds-
undersøgelsen siger, at de får konkret og relevant feedback på deres CV.
Min Plan bliver udarbejdes grundet lovgivningsmæssige krav og ikke fordi, det er
et redskab, de mener, der understøtter at få medlemmerne i job. I alt svarer 61 pct.
af forsøgsdeltagerne i tilfredshedsundersøgelsen, at samtalerne sluttede med, at der
blev lagt en konkret plan for deres jobsøgning.
Jobfokus i samtaler
Endemålet i alle samtaler er at få medlemmerne i job, og samtalerne bliver tilrette-
lagt individuelt efter medlemmets behov. Det siger medarbejdere på tværs af de ni
a-kasser i forsøget. Jobfokus i samtalerne dækker over en bred vifte af emner inkl.
situationen på arbejdsmarkedet, jobsøgningsstrategi og kompetenceudvikling.
Godt to ud af tre (67 pct.) forsøgsdeltagere svarer i tilfredshedsundersøgelsen, at de
er tilfredse med den jobrettede vejledning og hjælp, de får ved samtalerne, mens 48
pct. af ikke-forsøgsdeltagerne er tilfredse. Det er den største forskel på tværs af de
centrale spørgsmål i undersøgelsen.
1
Forsøgsdeltagere afsluttes i forsøget, når de har modtaget deres fulde tre måneders forsøgsperiode,
der opgøres som 410 timers dagpenge som fuldtidsforsikrede eller 333 timer som deltidsforsikrede.
Forsøgsdeltagere forbliver omfattet af forsøget, selvom de får job, hvis de ikke har forbrugt de
410/333 timers dagpenge. Andre afslutningsårsager kan være, at a-kassen vurderer, at borgeren har
brug for en tidlig indsats i jobcenteret, at borgeren bliver udmeldt af a-kassen eller flytter til en anden
kommune, der ikke er med i forsøget.
2
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 292: Orientering om midtvejsevaluering af a-kasseforsøget af Rambøll, fra beskæftigelsesministeren
2597053_0003.png
Knap halvdelen af forsøgsdeltagerne oplever, at samtalerne øger deres tro på at
komme i arbejde.
Formidling og præsentation af jobåbninger
Når a-kassen står med en konkret jobåbning fra en virksomhed, er det vigtigere for
medarbejderne at formidle et medlem med den erfaring og de kompetencer, der bli-
ver efterspurgt, og facilitere
et bæredygtigt match frem for at ‘formidle for formid-
lingens skyld’. Det siger medarbejdere på tværs af de ni a-kasser
i forsøget. Med-
lemmer, der får præsenteret stillingsopslag og jobåbninger ved samtalerne, får vist
konkrete stillingsopslag i udprint eller på computeren, fx opslag på Jobnet. Nogle
medlemmer bliver ikke præsenteret for konkrete jobåbninger, fx hvis de har et job
på hånden, er indkaldt til jobsamtaler, eller hvis de har store sproglige udfordrin-
ger.
Blandt forsøgsdeltagerne svarer 44 pct. på tilfredshedsundersøgelsen, at de ved
samtalerne blev præsenteret for stillingsopslag og jobåbninger, de kunne søge nu
og her. Det samme er tilfældet for 35 pct. af ikke-forsøgsdeltagerne.
Indsatser for at få medlemmerne i job
Seks a-kasser tilrettelægger indsatsforløbet for medlemmerne individuelt i et sam-
arbejde mellem medarbejder og medlem, mens tre a-kasser har foruddefinerede
forløb. Medarbejderne fremhæver CV- og ansøgningsworkshops, seniorkurser,
virksomhedspraktik, virksomhedsbesøg og
–oplæg
samt ekstra samtaler i et inten-
sivt forløb, som de mest virkningsfulde indsatser. Fra sep. 2020
jan. 2022 har 552
personer påbegyndt et LAB-tilbud i forsøget. Godt halvdelen starter i vejledning og
opkvalificering (55 pct.), 31 pct. starter i 6 ugers jobrettet uddannelse, mens 13 pct.
starter i virksomhedspraktik. Kun få begynder løntilskud eller rådighedsafprøvende
tilbud.
Opsigelsesperioden
A-kasserne har kun kontakt til en mindre andel af deres medlemmer i opsigelses-
perioden. Det skyldes, at det er svært at identificere hvem, der er blevet opsagt eller
selv har sagt op. Det er en stor barriere for at planlægge indsatsen i opsigelsesperi-
oden.
Profilafklaringsværktøj
Seks a-kasser anvender STARs daværende profilafklaringsværktøj
2
, mens tre a-
kasser har udviklet deres eget værktøj. Der er stor variation i andelen af medlem-
mer, der udfylder værktøjerne før første samtale. Resultaterne fra profilafklaringen
er kun ét element i medarbejdernes vurdering af, om medlemmet er i risiko for
langtidsledighed.
2
Siden marts 2022 er den statistiske del af STARs profilafklaringsværktøj lukket. Rambølls dataind-
samling er foregået før lukningen. Derfor dækker Rambølls evaluering både over a-kassernes brug af
både den statistiske del af værktøjet samt forberedelsesskemaet.
3
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 292: Orientering om midtvejsevaluering af a-kasseforsøget af Rambøll, fra beskæftigelsesministeren
Organisering og implementering
De fleste a-kasser holder CV-samtalen sammen med den første jobsamtale og den
første rådighedssamtale sammen med den anden jobsamtale. Det sikrer fokus på
job tidligt i ledighedsforløbet, siger medarbejdere og repræsentanter fra hovedkon-
torerne på tværs af de ni a-kasser.
Størstedelen af a-kasserne er langt med implementeringen af forsøget og har helt
eller i overvejende grad opnået deres egne opstillede mål. Dog har der været imple-
menteringsudfordringer
herunder IT-problemer, nye regler at forholde sig til,
øget pres med det større ansvar, som forsøget har givet a-kasserne, samt covid-19.
4