Beskæftigelsesudvalget 2021-22
BEU Alm.del Bilag 29
Offentligt
Forslag
til
Lov om ændring af lov om arbejdsmiljø
(Bemyndigelse til at fastsætte regler om Arbejdstilsynets behandling af personoplysninger i forbin-
delse med brug af hjælpeværktøjer)
§1
I lov om arbejdsmiljø, jf. lovbekendtgørelse nr. 674 af 25. maj 2020, som ændret ved § 1 i lov nr.
1554 af 27. december 2019 og § 3 i lov nr. 1163 af 8. juni 2021, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 72
indsættes som
stk. 9:
»Stk.
9.
Beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler om Arbejdstilsynets behandling af personop-
lysninger i forbindelse med virksomheders brug af hjælpeværktøjer og andre løsninger, som Ar-
bejdstilsynet stiller til rådighed for virksomhederne, herunder om ansvar og opgaver.«
§2
Loven træder i kraft den 1. januar 2022.
1
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 29: Orientering om høring over forslag til lov om ændring af arbejdsmiljøloven (bemyndigelse til at fastsætte nærmere regler om dataansvar mv.), fra beskæftigelsesministeren
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets hovedpunkt
2.1.Arbejdstilsynets behandling af personoplysninger
2.1.1. Gældende ret
2.1.2. Beskæftigelsesministeriets overvejelser
2.1.3. Den foreslåede ordning
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgere
6. Klimamæssige konsekvenser
7. Miljømæssige konsekvenser
8. Forholdet til EU-retten
9. Hørte myndigheder og organisationer
10. Sammenfattende skema
1.
Indledning
Lovforslaget indeholder en bemyndigelse til, at beskæftigelsesministeren kan fastsætte nær-
mere regler om bl.a. dataansvar ved Arbejdstilsynets behandling af personoplysninger, der
modtages i forbindelse med, at Arbejdstilsynet stiller hjælpeværktøjer og andre løsninger til
rådighed for virksomhederne. Formålet med værktøjerne og løsningerne er at hjælpe og un-
derstøtte virksomhederne i at opfylde deres forpligtelser efter loven og dermed overholde
lovens krav.
Arbejdstilsynet har – på baggrund af den politiske aftale om
en ny og forbedret arbejdsmil-
jøindsats og ordnede forhold på arbejdsmarkedet
fra april 2019 – udviklet et digitalt APV-
værktøj til virksomhederne. Det digitale værktøj er tilgængeligt på Arbejdstilsynets hjemme-
side. Med værktøjet kan virksomhederne få hjælp til at udarbejde en skriftlig arbejdsplads-
vurdering (APV). Virksomhederne indsamler ved brug af APV-værktøjet almindelige og
følsomme personoplysninger og kan indsamle personoplysninger om straffedomme og lov-
overtrædelser, som Arbejdstilsynet behandler, når virksomhederne bruger værktøjet.
Arbejdstilsynet har ifølge loven bl.a. til opgave at vejlede virksomhederne om arbejdsmiljø-
mæssige spørgsmål, herunder om pligten til at udarbejde en skriftlig arbejdspladsvurdering.
I forbindelse med virksomhedernes brug af APV-værktøjet er der behov for at tydeliggøre
fordeling af ansvar mv. Formålet med lovforslaget er at sikre mulighed for dette. Lovforsla-
get har også til formål at bemyndige beskæftigelsesministeren til i fremtiden at fastsætte
nærmere regler om dataansvar mv. som led i behandling af personoplysninger i forbindelse
2
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 29: Orientering om høring over forslag til lov om ændring af arbejdsmiljøloven (bemyndigelse til at fastsætte nærmere regler om dataansvar mv.), fra beskæftigelsesministeren
med udvikling af andre former for værktøjer, løsninger eller services, som Arbejdstilsynet
måtte stille til rådighed for virksomhederne, f.eks. på Arbejdstilsynets hjemmeside. Formålet
med værktøjerne vil være at skabe grundlag for, at virksomhederne selv kan løse sikkerheds-
og sundhedsmæssige spørgsmål med vejledning fra Arbejdstilsynet, hvilket er et af formå-
lene med arbejdsmiljøloven.
2. Lovforslagets hovedpunkt
2.1.Arbejdstilsynets behandling af personoplysninger
2.1.1.
Gældende ret
Efter arbejdsmiljølovens § 1, nr. 2, har loven bl.a. til formål at skabe grundlag for, at
virksomhederne selv kan løse sikkerheds- og sundhedsspørgsmål med bl.a. vejledning
og kontrol fra Arbejdstilsynet.
Arbejdstilsynet har efter arbejdsmiljølovens § 72, stk. 1, nr. 1 og 2, til opgave bl.a. at
vejlede virksomhederne om arbejdsmiljømæssige spørgsmål og at yde yderligere vejled-
ning til små virksomheder.
Arbejdsmiljølovens § 15 a, indeholder et krav om, at virksomheder skal udarbejde en
skriftlig arbejdspladsvurdering (APV). Arbejdstilsynet har derfor pligt til at yde vejled-
ning om udarbejdelse af sådan en vurdering.
Som hjælp til især små og mellemstore virksomheder har Arbejdstilsynet udviklet et
værktøj til brug for udarbejdelse af den skriftlige arbejdspladsvurdering og kravet om
handlingsplan, som kan tilgås via Arbejdstilsynets hjemmeside. I værktøjet vejledes
virksomhederne igennem processen med udarbejdelse af arbejdspladsvurdering under-
vejs.
Arbejdsmiljøloven indeholder ikke i dag en hjemmel til, at Arbejdstilsynet kan fastsætte
nærmere regler for ansvar og opgaver ved behandling af personoplysninger i forbindelse
med virksomhedernes brug af hjælpeværktøjer og andre løsninger.
Ved behandlingen af personoplysninger finder databeskyttelsesforordningen samt data-
beskyttelsesloven anvendelse. I henhold til databeskyttelsesforordningens definitioner er
en dataansvarlig en fysisk eller juridisk person, en offentlig myndighed, en institution
eller andet organ, der alene eller sammen med andre afgør til hvilke formål og med
hvilke hjælpemidler, der må foretages behandling af personoplysninger. Dette følger af
artikel 4, nr. 7, i databeskyttelsesforordningen, jf. Europa-Parlamentets og Rådets for-
ordning (EU) 2016/679 af 27. april 2016 om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse
med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger og
om ophævelse af direktiv 95/46/EF (generel forordning om databeskyttelse). Endvidere
følger det af artikel 26, stk. 1, i databeskyttelsesforordningen, at hvis to eller flere data-
ansvarlige i fællesskab fastlægger formålene med og hjælpemidlerne til behandling, er
de fælles dataansvarlige. De fælles dataansvarlige skal i sådanne tilfælde fastlægge deres
respektive ansvar for overholdelse af forpligtelserne i henhold til databeskyttelsesforord-
ningen på en gennemsigtig måde, navnlig i forhold til de registreredes rettigheder. Dette
3
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 29: Orientering om høring over forslag til lov om ændring af arbejdsmiljøloven (bemyndigelse til at fastsætte nærmere regler om dataansvar mv.), fra beskæftigelsesministeren
skal fastlægges i en aftale om fælles dataansvar, med mindre de dataansvarliges respek-
tive ansvar er fastlagt i EU-ret eller medlemsstaternes nationale ret, som de dataansvar-
lige er underlagt. I den fastlagte ordning kan der udpeges et kontaktpunkt for de registre-
rede. Efter artikel 26, stk. 2, i databeskyttelsesforordningen, skal ordningen efter artikel
26, stk. 1, afspejle de fælles dataansvarliges roller og forhold til de registrerede, og det
væsentligste indhold af ordningen skal gøres tilgængeligt for de registrerede.
Arbejdstilsynet er dataansvarlig, idet Arbejdstilsynet opbevarer personoplysninger til
eget formål ved at stille værktøjet til rådighed og at vejlede virksomhederne om opfyl-
delse af kravet om udarbejdelse af en APV.
Virksomhederne er også dataansvarlig ved brug af APV-værktøjet for de personoplys-
ninger, som de behandler i forbindelse med indsamling med henblik på udarbejdelse af
en APV og handleplan.
Arbejdstilsynets behandlingsgrundlag for behandling af almindelige personoplysninger
er artikel 6, stk. 1, litra e, hvorefter personoplysninger kan behandles, når dette er nød-
vendigt at hensyn til udførelse af en opgave i samfundets interesse eller som henhører
under offentlig myndighedsudøvelse, som den dataansvarlige har fået pålagt. For så vidt
angår følsomme personoplysninger er behandlingsgrundlaget artikel 9, stk. 2, litra g, jf.
databeskyttelseslovens § 7, stk. 4, hvorefter personoplysninger kan behandles når det er
nødvendigt af hensyn til væsentlige samfundsinteresser. Oplysninger om strafbare for-
hold kan behandles, når det er nødvendigt for varetagelsen af myndighedens opgaver, jf.
databeskyttelsesforordningens artikel 10, jf. databeskyttelseslovens § 8, stk. 1.
2.1.2. Beskæftigelsesministeriets overvejelser
Når Arbejdstilsynet stiller hjælpeværktøjer og andre løsninger til rådighed for virksom-
hederne til hjælp for deres overholdelse af lovens krav, kan der være tale om vejledning
og service, der går videre end, hvad der kræves af vejledningspligten efter arbejdsmiljø-
lovens § 1, nr. 2, og § 72, stk. 1, nr. 1 og 2. For at skabe klarhed om ansvar mv. ved virk-
somhedernes brug af hjælpeværktøjer og andre løsninger, er det nødvendigt, at dette kan
ske ved fastsættelse af nærmere regler herom.
Det er hensigten med lovforslaget at give beskæftigelsesministeren bemyndigelse til at
fastsætte nærmere regler om bl.a. ansvar og opgaver i forbindelse med behandling af
personoplysninger som led i Arbejdstilsynet nuværende og fremtidige hjælpeværktøjer
og løsninger til virksomheder. Således vil beskæftigelsesministeren bl.a. kunne fastsætte
regler om en nærmere fordeling af dataansvar mellem Arbejdstilsynet og virksomhe-
derne i overensstemmelse med databeskyttelseslovgivningen.
Ved brug af APV-værktøjet er der tale om et fælles dataansvar mellem Arbejdstilsynet
og de virksomheder, der benytter værktøjet, jf. databeskyttelsesforordningens artikel 26.
Med henblik på at skabe klarhed og gennemsigtighed for både borgere og virksomheder,
bør fordelingen af det fælles dataansvar ske gennem fastsættelse af bestemmelser herom
i bekendtgørelsesform.
4
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 29: Orientering om høring over forslag til lov om ændring af arbejdsmiljøloven (bemyndigelse til at fastsætte nærmere regler om dataansvar mv.), fra beskæftigelsesministeren
2.1.3.
Den foreslåede ordning
Det foreslås, at der indsættes en ny bemyndigelsesbestemmelse i arbejdsmiljølovens §
72, stk. 9, hvorefter beskæftigelsesministeren kan fastsætte nærmere regler, herunder om
ansvar og opgaver som led i Arbejdstilsynets behandling af personoplysninger i forbin-
delse med værktøjer eller andre løsninger, der kan hjælpe virksomhederne til selv at
skabe et sikkert og sundt arbejdsmiljø. Udmøntningen af bemyndigelsesbestemmelsen
sker ved bekendtgørelse, som skal sikre klarhed over de væsentlige databeskyttelsesret-
lige forhold, herunder om ansvar og opgaver i relation til behandlingen af personoplys-
ninger, til fordel for borgere og virksomheder.
Det foreslås, at bemyndigelsesbestemmelsen formuleres således, at den kan rumme, at
beskæftigelsesministeren også fremadrettet kan fastsætte regler, der sikrer klarhed om
dataansvar m.v., når der sker behandling af personoplysninger i forbindelse med hjælpe-
værktøjer og andre løsninger, der udvikles til at bistå virksomhederne med selv at løse
sikkerheds- og sundhedsspørgsmål.
3.
Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
Det vurderes, at forslaget ikke har økonomiske konsekvenser og implementeringskonse-
kvenser for det offentlige, da lovforslaget etablerer bemyndigelse til at fastsætte nærmere
regler for dataansvar mv. for Arbejdstilsynets løsninger og værktøjer i overensstemmelse
med databeskyttelseslovgivningen.
4.
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Forslaget vurderes ikke at have økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervs-
livet. De hjælpeværktøjer, som lovforslaget skaber hjemmel til, kan for virksomhederne
være med til at lette de økonomiske og administrative byrder, der er forbundet med overhol-
delse af arbejdsmiljøloven. Virksomhederne kan selv vælge, om de vil gøre brug af hjælpe-
værktøjerne. Virksomhederne kan derfor også selv finde andre løsninger på, hvordan deres
arbejdsmiljøretlige forpligtelser kan overholdes. APV-værktøjet benyttes på nuværende tids-
punkt af ca. 13.000 virksomheder.
5. Administrative konsekvenser for borgere
Forslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser for borgere.
6. Klimamæssige konsekvenser
Forslaget har ikke klimamæssige konsekvenser.
7. Miljømæssige konsekvenser
Forslaget har ikke miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Den foreslåede ordning skal sikre, at Arbejdstilsynet ved brug af hjælpeværktøjer og andre
løsninger som service for virksomhederne, herunder brug af APV-værktøjet, kan fastsætte
5
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 29: Orientering om høring over forslag til lov om ændring af arbejdsmiljøloven (bemyndigelse til at fastsætte nærmere regler om dataansvar mv.), fra beskæftigelsesministeren
2467505_0006.png
nærmere regler om dataansvar mv i overensstemmelse med databeskyttelsesreglerne herun-
der reglerne om fælles dataansvar efter artikel 26 i Europa-Parlamentets og Rådets Forord-
ning (EU) 2016/679 af 27. april 2016 om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med
behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger og om ophæ-
velse af direktiv 95/46/EF (generel forordning om databeskyttelse).
9.
Hørte myndigheder og organisationer
Et udkast til lovforslaget har i perioden fra d. 26.-27. oktober 2021 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer:
Arbejdsmiljørådet, Arbejdsmiljøklagenævnet, Fagbevægelsens Hovedorganisation, Akade-
mikerne, Dansk Arbejdsgiverforening, KL, Danske Regioner, Medarbejder- og Kompeten-
cestyrelsen, Den Kooperative Arbejdsgiver- og Interesseorganisation i Danmark, Frie Funk-
tionærer, Kristelig Arbejdsgiverforening, Gartneri-, Land- og Skovbrugets Arbejdsgivere,
Det Faglige Hus, Erhvervsstyrelsens Team Effektiv Regulering, Datatilsynet og Arbejdsmil-
jørådgiverne.
Den korte høringsfrist er begrundet i behovet for hurtigst muligt at tydeliggøre ansvarsforde-
lingen og behandlingsgrundlaget til den eksisterende løsning for udarbejdelse af arbejds-
pladsvurderinger (APV-værktøjet), der i dag benyttes af ca. 13.000 virksomheder. APV-
værktøjet er midlertidigt taget ud af drift, indtil der udstedes en bekendtgørelse om Arbejds-
tilsynets behandling af personoplysninger i forbindelse med virksomheders brug af hjælpe-
værktøjer og andre løsninger, som Arbejdstilsynet stiller til rådighed for virksomhederne,
herunder om ansvar og opgaver. Beskæftigelsesministeren kan først udstede ovenstående
bekendtgørelse, når der er skabt lovhjemmel hertil gennem nærværende lovforslag.
10. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindre udgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør
»Ingen«)
Økonomiske kon-
sekvenser for stat,
kommuner og re-
gioner
Implementerings-
konsekvenser for
stat, kommuner
og regioner
Negative konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør
»Ingen«)
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
6
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 29: Orientering om høring over forslag til lov om ændring af arbejdsmiljøloven (bemyndigelse til at fastsætte nærmere regler om dataansvar mv.), fra beskæftigelsesministeren
2467505_0007.png
Økonomiske kon-
sekvenser for er-
hvervslivet
Administrative
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative
konsekvenser for
borgerne
Klimamæssige
konsekvenser
Miljømæssige
konsekvenser
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Forholdet til EU- Den foreslåede ordning skal sikre, at Arbejdstilsynet ved brug af hjælpeværktø-
retten
jer og andre løsninger som service for virksomhederne, herunder brug af APV-
værktøjet, kan fastsætte nærmere regler om ansvar og opgaver mv i overens-
stemmelse med databeskyttelsesreglerne herunder også fælles dataansvar efter
databeskyttelsesforordningens artikel 26.
Er i strid med de
principper for im-
plementering af
erhvervsrettet
EU-regulering/Går
videre end mini-
mumskrav i EU-
regulering
(sæt X)
Ja
Nej
X
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det følger af arbejdsmiljølovens § 1, nr. 2, at loven bl.a. har til formål at skabe grundlag for,
at virksomhederne selv kan løse sikkerheds- og sundhedsspørgsmål med bl.a. vejledning og
kontrol fra Arbejdstilsynet. Det følger endvidere af § 72, stk. 1, nr. 1 og 2, at Arbejdstilsy-
nets opgave bl.a. er at vejlede virksomhederne om arbejdsmiljømæssige spørgsmål og yde
små virksomheder yderligere vejledning. Arbejdstilsynet vejleder på den baggrund bl.a.
virksomhederne om udarbejdelse af skriftlig arbejdspladsvurdering (APV) og stiller et hjæl-
peværktøj til rådighed for virksomhederne.
7
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 29: Orientering om høring over forslag til lov om ændring af arbejdsmiljøloven (bemyndigelse til at fastsætte nærmere regler om dataansvar mv.), fra beskæftigelsesministeren
Ved brug af APV-værktøjet er der tale om et fælles dataansvar for de personoplysninger, der
behandles, efter databeskyttelsesforordningens artikel 26. Det fælles dataansvar er fordelt
mellem Arbejdstilsynet og de virksomheder, der benytter værktøjet til at opfylde deres pligt
om udarbejdelse af en APV. Arbejdstilsynet er således ansvarlig for opbevaringen af person-
oplysningerne i løsningen samt behandlingssikkerheden efter databeskyttelsesforordningens
artikel 32. Arbejdstilsynet behandler personoplysninger i henhold til databeskyttelsesforord-
ningens artikel 6, stk. 1, litra e, artikel 9, stk. 2, litra g, jf. databeskyttelseslovens § 7, stk. 4,
og artikel 10 jf. databeskyttelseslovens § 8, stk. 1.
Det foreslås, at der indsættes en ny bemyndigelsesbestemmelse i § 72, stk. 9, hvorefter be-
skæftigelsesministeren i bekendtgørelse kan fastsætte nærmere regler, herunder om fælles
ansvar og opgaver i forbindelse med Arbejdstilsynets behandling af personoplysninger som
led i de hjælpeværktøjer og andre løsninger, som Arbejdstilsynet stiller til rådighed for virk-
somhederne.
Formålet med bestemmelsen er at give beskæftigelsesministeren mulighed for i bekendtgø-
relsesform at skabe tilstrækkelig klarhed omkring ansvar, herunder fælles dataansvar samt
opgaver i overensstemmelse med databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven i
forbindelse med behandling af personoplysninger ved virksomhedernes brug af værktøjer og
andre løsninger, som Arbejdstilsynet stiller eller fremadrettet måtte stille til rådighed for
virksomhederne til opfyldelse af deres pligter efter arbejdsmiljøloven.
Til § 2
Det foreslås, at loven skal træde i kraft den 1. januar 2022.
Beskæftigelsesministeriet, den xx januar 202x
Mattias Tesfaye
/ Sofie Bisbjerg
8
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 29: Orientering om høring over forslag til lov om ændring af arbejdsmiljøloven (bemyndigelse til at fastsætte nærmere regler om dataansvar mv.), fra beskæftigelsesministeren
2467505_0009.png
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om arbejdsmiljø, jf. lovbekendtgørelse nr. 674
af 25. maj 2020, som ændret ved § 1 i lov nr. 1554
af 27. december 2019 og § 3 i lov nr. 1163 af 8. juni
2021, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 72
indsættes som
stk. 9:
»Stk.
9.
Beskæftigelsesministeren kan fastsætte reg-
ler om Arbejdstilsynets behandling af personoplys-
ninger i forbindelse med virksomheders brug af
hjælpeværktøjer og andre løsninger, som Arbejdstil-
synet stiller til rådighed for virksomhederne, herun-
der om ansvar og opgaver.«
9