Beskæftigelsesudvalget 2021-22
BEU Alm.del Bilag 280
Offentligt
2592315_0001.png
Bestyrelsen for Arbejdsmarkedets Erhvervssikring
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring
Konges Vænge 8
3400 Hillerød
[email protected]
Beskæftigelsesministeren
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
Tilsynsbrev til bestyrelsen for Arbejdsmarkedets Erhvervssik-
ring vedrørende regnskabsåret 2021
CVR 10172748
9. juni 2022
J.nr. 2022-3711
Kære bestyrelse for Arbejdsmarkedets Erhvervssikring
Tak for tilsynsmaterialet og for indsatsen i 2021. Jeg fremsender hermed mit til-
synsbrev som led i mit lovfastsatte tilsyn.
Det er vigtigt for mig indledningsvist at understrege, at det ligger mig meget på
sinde, at de mennesker, der kommer til skade eller bliver syge af at gå på arbejde,
møder et system, der griber og hjælper dem. En lang sagsbehandlingstid kan sætte
den enkelte i en økonomisk og arbejdsmæssig sårbar situation.
Det gør derfor også indtryk på mig, at sagsbehandlingstiden og overholdelsen af de
lovbestemte tidsfrister for sagsbehandlingstiden overordnet set har udviklet sig ne-
gativt i 2021. Det er selvfølgelig ikke tilfredsstillende.
Jeg har samtidig noteret mig, at 2021 har været præget af udrulningen af AES’ nye
sagsbehandlingssystem ANS, som i april 2022 er gået fuldt i luften. Endvidere har
situationen med covid-19 påvirket driften, og AES har igen i 2021 løftet en sam-
fundsmæssig vigtig opgave i forbindelse med håndtering af mange anmeldte covid-
19 sager på arbejdsskadeområdet. Det er dog min forventning, at udrulningen af
ANS og den positive udvikling ift. smittespredningen fremadrettet vil skabe rum
for at forbedre sagsbehandlingstiderne, mv.
Tilsynsbrevet indeholder tilsynets vurdering af, hvordan bestyrelsen har sikret, at
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring (AES) administreres hensigtsmæssigt og for-
svarligt og under behørig hensyntagen til borgernes retssikkerhed. Tilsynet har
både vurderet AES’ sagsbehandling og økonomi.
Tilsynets vurderinger af udviklingen i 2021 bygger primært på de lovfastsatte leve-
rancer, som er modtaget fra bestyrelsen, herunder bestyrelsens beretning. Tilsynet
har derudover inddraget bestyrelsens brev af 17. december 2021 om prognoser for
2022 vedrørende sagsbehandlingstider og de lovfastsatte frister.
AES’ sagsbehandling
Udviklingen i sagsbehandlingstiderne
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 280: Orientering om Beskæftigelsesministeriet tilsynsbrev for 2021 vedr. AES, fra beskæftigelsesministeren
Jeg noterer mig med bekymring, at både sagsbehandlingstiderne og alderen for de
verserende sager er stigende for alle sagstyper.
Sagsbehandlingstiden for nye sager med erstatning for tab af erhvervsevne overhol-
der ikke AES’ egen prognose og ligger fortsat højt med en gennemsnitlig sagsbe-
handlingstid på 26 måneder. Dertil har dobbelt så mange tilskadekomne oplevet
sagsbehandlingstider, der overstiger 2 år i 2021 sammenlignet med 2020. Sagsbe-
handlingstiden på det private erstatningsområde er desuden steget markant, fra 8
måneder i 2020 til 13 måneder i 2021.
Udviklingen er selvsagt ikke tilfredsstillende. Jeg har noteret mig, at AES har
iværksat en række indsatser for at imødegå den negative udvikling, som jeg vil
følge nøje.
I den forbindelse anmoder jeg bestyrelsen om at redegøre for resultaterne af indsat-
serne. Endvidere skal jeg bede bestyrelsen om at redegøre for, hvordan AES vil
håndtere afviklingen af de ældste sager.
Jeg beder samtidig bestyrelsen om at fremsende målsætninger eller prognoser for
sagsbehandlingstiden for alle sagstyper for 2023, herunder de såkaldte andengangs-
sager og private erstatningssager. Jeg anmoder bestyrelsen om at redegøre for,
hvorledes effekten af de iværksatte initiativer afspejler sig heri.
De lovbestemte tidsfrister for sagsbehandlingen
Jeg kan med bekymring konstatere, at AES ikke har realiseret de af bestyrelsen op-
satte mål for overholdelse af de lovfastsatte tidsfrister for sagsbehandlingen i 2021.
Det er centralt, at AES vedvarende arbejder på at sikre den til enhver tid bedst op-
nåelige overholdelsesgrad af alle frister. Jeg forventer i forlængelse heraf, at besty-
relsen fortsat har stort fokus på forbedring af fristoverholdelsen.
Jeg tager bestyrelsens prognoser for overholdelse af de lovfastsatte tidsfrister i
2022 til efterretning. Jeg kan dog konstatere, at prognoserne for 2022 ikke er væ-
sentligt anderledes end resultatet i 2021. Jeg skal derfor bede bestyrelsen om at re-
degøre for, hvorledes effekten af bestyrelsens initiativer vil kunne ses, når bestyrel-
sen fastsætter prognoser for fristoverholdelsen i 2023.
Produktivitet og ANS
Rigsrevisionen har i 2021 afsluttet sin undersøgelse om sagsbehandlingstider og
produktivitet for arbejdsskadesager, og AES har udviklet en ny opgørelse af pro-
duktiviteten. AES’ produktivitet steg efter undersøgelsens afslutning, men er faldet
i 2021. AES oplyser, at faldet er midlertidigt og skyldes implementeringen af ANS.
Jeg beder bestyrelsen om at sende en årlig opgørelse af produktiviteten, som bedes
indsendt sammen med de fremtidige årlige tilsynsmateriale. Jeg beder desuden om,
at bestyrelsen orienterer mig, hvis bestyrelsen vurderer, at arbejdet med og anven-
delsen af ANS ikke forløber som planlagt, da det har stor betydning for alle invol-
verede parter.
2
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 280: Orientering om Beskæftigelsesministeriet tilsynsbrev for 2021 vedr. AES, fra beskæftigelsesministeren
Kvalitet i sagsbehandlingen
Jeg noterer mig med tilfredshed, at Ankestyrelsen i høj grad stadfæster AES’ afgø-
relser, og at stadfæstelsesprocenten de seneste år har været stabil. Selvom færre sa-
ger bliver hjemvist, er den hyppigste årsag til, at Ankestyrelsen hjemviser sager
fortsat et utilstrækkeligt oplysningsgrundlag, og det gælder særligt i sager om tab
af erhvervsevne.
Kortest mulig sagsbehandlingstid er vigtig for borgernes retssikkerhed, men det må
selvsagt ikke opnås på bekostning af afgørelsens kvalitet, herunder at sagerne ikke
er tilstrækkeligt oplyste til, at der kan træffes en korrekt afgørelse. Jeg har derfor
bedt Ankestyrelsen om at igangsætte en undersøgelse af hjemviste sager om tab af
erhvervsevne grundet mangelfuld oplysningsgrundlag. Jeg ser frem til resultaterne
af undersøgelsen og til bestyrelsens bemærkninger til opfølgning på undersøgelsen,
når den foreligger.
Sager om veteraner
Jeg noterer mig, at den gennemsnitlige sagsbehandlingstid på veteranområdet med
15,4 måneder har ligget over de 12 måneder, der er besluttet i den politiske aftale.
Jeg er dog opmærksom på, at sagsbehandlingstiden har været påvirket af opfølg-
ningen på Vestre Landsrets dom fra juni 2020 i en sag om anerkendelse af PTSD.
I forlængelse heraf er jeg glad for, at der i
Aftale om udmøntning af reserven til for-
anstaltninger på social-, sundheds- og arbejdsmarkedsområdet 2022-2025
er afsat
midler til veteranområdet til at sikre sagsbehandlingstiden på gennemsnitlig 12 må-
neder.
Jeg anmoder bestyrelsen om at redegøre for, hvordan AES vil sikre rettidig sagsbe-
handlingstid på veteranområdet på baggrund af den særskilte bevilling.
AES’ økonomi
Jeg har noteret mig, at den interne og eksterne revision har påtegnet årsrapporterne
fra AES og AES Udbetaling for 2021 uden forbehold. Jeg har også noteret mig, at
administrationsomkostninger overordnet set har et stabilt niveau, dog med en min-
dre stigning i forhold til sidste år. Jeg er opmærksom på, at det øgede antal sager
om COVID-19 har indflydelse herpå.
Jeg vil fortsat følge udviklingen i administrationsomkostningerne og de takstfinan-
sierede udgifter.
Afsluttende bemærkninger
Afslutningsvist vil jeg takke bestyrelsen for et godt og konstruktivt samarbejde
samt for bestyrelsens indsats i 2021. Det gælder særligt AES’ betydelige indsats
med implementeringen af AES’ nye sagsbehandlingssystem ANS samt håndterin-
gen af covid-19 sager på arbejdsskadeområdet. Endelig vil jeg kvittere for det gode
samarbejde på veteranområdet. Jeg ser frem til, at dette fortsætter i forbindelse med
implementeringen af veteraninitiativerne.
Jeg skal bede om bestyrelsens svar på ovenstående anmodninger senest den 1. no-
vember 2022.
3
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 280: Orientering om Beskæftigelsesministeriet tilsynsbrev for 2021 vedr. AES, fra beskæftigelsesministeren
2592315_0004.png
Mit tilsynsbrev er sendt i kopi til Folketingets Beskæftigelsesudvalg og Rigsrevisi-
onen.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
4