Forslag til ændring/fjernelse af administrative procedurer, forenkling af det statslige
beskæftigelsessystem og regler,
I denne oversigt beskrives de administrative procedurer, statslige beskæftigelsesindsatser og regler, der vurderes at kunne bidrage til forenklinger og
frigøre ressourcer, hvis de fjernes eller ændres.
Administrative procedure
Reel frihed til
tilrettelæggelse af
beskæftigelsesindsatsen
efter den enkelte borgers
behov.
Kort beskrivelse af indhold
Der skal sikres meningsfyldte samtaler og indsatser
for den enkelte borger.
Intentionen med den forenklede
beskæftigelsesindsats er at sikre at omfanget og
timingen af den aktive indsats bliver fleksibel og
tilpasset den enkelte borger.
Med det skærpede tilsyn, monitoreres
kommunernes indsats og resultater. Monitorering
angående resultatmålet, med opgørelsen af
andelen af personer på offentlig forsørgelse i
forhold til den forventede andel ud fra
kommunens rammevilkår understøtter intentionen
med at sikre at kommunerne skaber resultater.
Fokusmålene, hvor monitoreringen angår tilbud
eller beskæftigelse og samtaler for personer med
mindst 12 måneders anciennitet, medfører en reel
styring af kommunernes beskæftigelsesindsats,
der ikke understøtter intentionen med den
forenklede beskæftigelsesindsats og et fleksibelt
forløb.
Med forenklingen pr. 1. januar 2020 blev der
indført 4 lovpligtige samtaler og 1 tilbud for nogle
1
Kommunernes bemærkning
Forenklingen i LAB pr. 1. januar 2020 betød at kommunerne efter de første
6 måneders ledighed frit kan lægge samtaler, når de vil. Dette er med andre
ord en mindre opblødning. Dog har det skærpet tilsyn med kommunerne og
STARs administration hermed i fokusmål for antal samtaler om året, betydet
at kommunerne fortsat er bundet af et vist antal samtaler, og dermed er
friheden mere teoretisk end reel.
Formkravet er fortsat som hidtil med fokus på fysiske samtaler.
Indholdet er fortsat som hidtil.
Derfor har denne forenkling kun lille betydning og kommunerne arbejder
fortsat med frikommune-mulighederne.
Med en risiko for at kunne komme under administration, vil kommunerne i
høj grad fravige intentionerne med den fleksible tilrettelæggelse af
beskæftigelsesindsatsen, og bruge minimumskravene til at styre
planlægningen af beskæftigelsesindsatsen.
Skærpet fokus på
opfølgningen på den
Forenklingen i LAB pr. 1. januar 2020 betød at kommunerne i de første 6
måneder af forløbet, skulle afvikle minimum 4 samtaler og afgive mindst 1