Oversigt over forsøg, der blev forlænget af regeringen til udgangen 2022.
Oversigt over de væsentligste forsøg, der ønskes permanentgjort eller forlænget
Særligt to forsøg er der stor politisk og administrativ bevågenhed omkring i Nordjylland. Det drejer sig om de to store forsøg med mange deltagende
kommuner; Formkrav ved lovpligtige samtaler og Rehabiliteringsteams – JAF-sager og LÆ265.
Den fleksibilitet, som disse forsøg har medført for borger og medarbejder, har givet muligheder for kommunerne som ellers ikke ville være tilstede.
Nedenfor oplistes begrundelser for at forsøgene bør permanentgøres eller som minimum forlænges, hvis regeringen ikke har truffet beslutning om
forsøgene ved årets udgang.
Titel
Formkrav ved
lovpligtige samtaler
Forsøgsmuligheden Kommunernes bemærkninger
Fritagelse fra krav til
frekvens, form og
indhold vedrørende de
lovpligtige samtaler med
henblik på at kunne
tilrettelægge en mere
fleksibel og individuelt
tilpasset indsats.
Evalueringen viste stort set samme effekt ved dette forsøg, som ved samtaler der skulle følge de mange
regler. Med andre ord havde det ikke betydning med de mange proceskrav.
Jobcentrene kan med nuværende lovgivning afholde digitale/telefoniske samtaler efter 6 måneders ledighed,
men kommunerne vurderer at behovet er størst og mest relevant i de første 6 måneder. Her er der tale om
nyledige, der for de fleste vedkommende ikke har behov for fysiske samtaler, da de hurtigt er i beskæftigelse
igen. Derfor er denne mulighed relevant. Og det giver frikommuneforsøget mulighed for frem til udgangen af
2022.
Udfordringen hvis forsøget ikke forlænges vil være at de nordjyske kommuner skal afholde samtaler fysisk de
første 6 måneder. Dette vurderes fagligt ikke at give mening, da ledige ofte er mere selvhjulpne og har en
tydelig plan i de første måneder. Større fleksibilitet i lovgivningen vil bidrage til at jobcentret kan anvende
ressourcer, der hvor det giver mest værdi og gavner borgerne bedst.
Såvel frikommunernes forsøg, som erfaringerne fra beskæftigelsesindsatsen under corona-perioden, har vist,
at de digitale samtaler bør være kommet for at blive. De bidrager med meget mere fleksibilitet for den
enkelte borger og tager højde for de livssituationer, der taler for, at samtalen med jobcentret bør foregå
telefonisk eller digitalt; eksempelvis angst for at forlade eget hjem, store afstande i kommunen, borgere i
delvis beskæftigelse, og som mindst muligt skal ”forstyrres” i deres ansættelse, mv.
Desuden viser evalueringerne, at færre regler omkring afholdelse af samtalerne i jobcentret bidrager til en
langt bedre ressourcefordeling h os de kommunale medarbejdere, der kan anvende deres faglighed til at