Beskæftigelsesudvalget 2021-22
BEU Alm.del Bilag 269
Offentligt
2589573_0001.png
Oversigt over forsøg, der blev forlænget af regeringen til udgangen 2022.
Oversigt over de væsentligste forsøg, der ønskes permanentgjort eller forlænget
Særligt to forsøg er der stor politisk og administrativ bevågenhed omkring i Nordjylland. Det drejer sig om de to store forsøg med mange deltagende
kommuner; Formkrav ved lovpligtige samtaler og Rehabiliteringsteams – JAF-sager og LÆ265.
Den fleksibilitet, som disse forsøg har medført for borger og medarbejder, har givet muligheder for kommunerne som ellers ikke ville være tilstede.
Nedenfor oplistes begrundelser for at forsøgene bør permanentgøres eller som minimum forlænges, hvis regeringen ikke har truffet beslutning om
forsøgene ved årets udgang.
Titel
Formkrav ved
lovpligtige samtaler
Forsøgsmuligheden Kommunernes bemærkninger
Fritagelse fra krav til
frekvens, form og
indhold vedrørende de
lovpligtige samtaler med
henblik på at kunne
tilrettelægge en mere
fleksibel og individuelt
tilpasset indsats.
Evalueringen viste stort set samme effekt ved dette forsøg, som ved samtaler der skulle følge de mange
regler. Med andre ord havde det ikke betydning med de mange proceskrav.
Jobcentrene kan med nuværende lovgivning afholde digitale/telefoniske samtaler efter 6 måneders ledighed,
men kommunerne vurderer at behovet er størst og mest relevant i de første 6 måneder. Her er der tale om
nyledige, der for de fleste vedkommende ikke har behov for fysiske samtaler, da de hurtigt er i beskæftigelse
igen. Derfor er denne mulighed relevant. Og det giver frikommuneforsøget mulighed for frem til udgangen af
2022.
Udfordringen hvis forsøget ikke forlænges vil være at de nordjyske kommuner skal afholde samtaler fysisk de
første 6 måneder. Dette vurderes fagligt ikke at give mening, da ledige ofte er mere selvhjulpne og har en
tydelig plan i de første måneder. Større fleksibilitet i lovgivningen vil bidrage til at jobcentret kan anvende
ressourcer, der hvor det giver mest værdi og gavner borgerne bedst.
Såvel frikommunernes forsøg, som erfaringerne fra beskæftigelsesindsatsen under corona-perioden, har vist,
at de digitale samtaler bør være kommet for at blive. De bidrager med meget mere fleksibilitet for den
enkelte borger og tager højde for de livssituationer, der taler for, at samtalen med jobcentret bør foregå
telefonisk eller digitalt; eksempelvis angst for at forlade eget hjem, store afstande i kommunen, borgere i
delvis beskæftigelse, og som mindst muligt skal ”forstyrres” i deres ansættelse, mv.
Desuden viser evalueringerne, at færre regler omkring afholdelse af samtalerne i jobcentret bidrager til en
langt bedre ressourcefordeling h os de kommunale medarbejdere, der kan anvende deres faglighed til at
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 269: Henvendelse af 7/6-2022 fra KKR Nordjylland om opfølgning på foretræde for Beskæftigelsesudvalget d. 18/5-2022 om forenkling af den kommunale beskæftigelsesindsats med afsæt i Frikommuneforsøg II
2589573_0002.png
vurdere, hvornår samtaler bør afholdes personligt og andre gange kan afholdes telefonisk, fordi der
eksempelvis er lagt en god plan. De timer, der herved frigives, vil kunne benyttes til de borgere, der har brug
for lidt mere støtte og vejledning.
Erfaringerne fra særligt samtaleforsøgene, læner sig op ad de undersøgelser, som KL, i forbindelse med
corona-erfaringerne fra foråret 2020, har udarbejdet. At medarbejdere og borgere er mere tilfredse, når
indsatsen gøres fleksibel og i større grad bliver individuelt tilpasset.
I samtaleforsøget for forsikrede ledige er tilfredsheden helt tydelig hos medarbejderne, hvor langt de fleste
har vurderet, at deres arbejde er blevet mere fagligt funderet, mindre administrativt tungt og mere
motiverende og har bidraget til, at ressourcer har kunnet bruges, der hvor det gav mening. Og også a-
kasserne har tilkendegivet, at det har givet meget mere mening for borgere og for deres ressourceforbrug.
Indsatsen skal give mening, dette sker blandt andet ved at samtaler kan gennemføres med en kadence, der
er tilpasset borgerens situation og behov. Således fokus er på resultater i form af, om borgeren kommer i job,
uddannelse eller tættere på arbejdsmarkedet i stedet for at være på processer, som det er praksis pt - blandt
andet qua fokusmål vedrørende samtaler.
De nordjyske kommuner er enige i, at de praktiserende læger er centrale fagpersoner for
nogle
borgere. For
andre, hvor behandlingsindsatsen f.eks. varetages på sygehusafdelinger, er den praktiserende læge ikke en
del af forløbet ift. vurdering af den helbredsmæssige situation. Og selv når den praktiserende læge
er
central
for forløbet, er det ikke altid at LÆ 265 er den relevante attest at indhente. Det er kommunernes vurdering,
at forsøget har vist, at en faglig vurdering af behovet i hver enkelt sag kan foretages af rådgiver. I denne
vurdering er det naturligvis et vigtigt element, om sagens helbredsmæssige dokumentation er fyldestgørende
opdateret forud for rehabiliteringsmødet.
I tråd med dette var lægernes input til evaluering af forsøget, at de ofte havde undret sig over at skulle
udfylde en ny attest (læ265) kort efter at have fremsendt f.eks. en statusattest eller en generel
helbredsattest til kommunen, hvorfor de bakkede op om muligheden for en individuel vurdering i hver sag.
Med andre ord: Et proceskrav vedr. en bestemt lægeattest skaber hverken værdi for borger, læge eller
kommune, og er fordyrende både pga. prisen på attesten og pga. den ekstra sagsbehandlingstid som opstår
når der er ventetid på udarbejdelse af attesten. Dette gør sig gældende uanset om der er tale om en sag
vedr. 2. JAF eller sager som behandles på rehabmøde ifm. indstilling til fleksjob, ressourceforløb eller
førtidspension.
Rehabiliteringsteams
Fritagelse fra krav om at
– JAF-sager og
indhente lægeattest –
LÆ265
LÆ265 – i de tilfælde,
hvor der i forvejen
foreligger tilstrækkelige
helbredsmæssige
oplysninger.
Fritagelse fra
forelæggelse af visse
sager ift.
jobafklaringsforløb for
rehabiliteringsteamet.
Fritagelse fra at
indhente lægeattest
LÆ265 i sager om
jobafklaringsforløb, hvor
der i forvejen foreligger
tilstrækkelige
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 269: Henvendelse af 7/6-2022 fra KKR Nordjylland om opfølgning på foretræde for Beskæftigelsesudvalget d. 18/5-2022 om forenkling af den kommunale beskæftigelsesindsats med afsæt i Frikommuneforsøg II
2589573_0003.png
helbredsmæssige
oplysninger
Vedr. forelæggelse af JAF-sager for rehabiliteringsteamet har forsøget vist, at der er kortere sagsvarighed,
når der kan fritages for rehabiliteringsmøde. Såfremt der er behov for iværksættelse af tværfaglige indsatser
er disse typisk allerede igangsat forud for revurderingstidspunktet.
Det er kommunernes vurdering, at en genindførsel af rehabmøderne vil kunne have den konsekvens, at fokus
i stedet bliver på de administrative sagsgange ifm. ”klargøring” af sagen til rehabmødet, frem for at lægge en
konkret plan med delmål og mål for hver enkelt borger. Såfremt proceskravet om møde genindføres, skal
såvel borgere som kommune mv. derfor være indstillet på, at det er sandsynligt at sagerne får længere
varighed, som følge af den oversagsbehandling, møderne medfører.
Ud over det uværdige i at sagsbehandlingen bliver styret af proceskrav, frem for af det, der giver værdi i
hvert enkelt tilfælde, vil kommunens udgifter til forsørgelsesydelser derved stige, ligesom der vil være
omkostninger forbundet med de mange ekstra rehabiliteringsmøder, som igen skal afholdes. Ressourcer,
som med fordel fortsat kan anvendes andre steder i kommunerne, ligesom de er blevet i forsøgsperioden
Øvrige forsøg, der ønskes permanentgjort eller forlænget
De nedenfor oplistede forsøg har også fjernet procesregler eller bidraget med nye muligheder, og derfor ønskes også disse forsøg permanentgjort
eller som minimumforlænget. Volumenmæssigt er der dog ikke tale om store forsøg, der omfatter mange borgere. Men det er fortsat relevant at
trimme reglerne og fjerne regler, der ikke bidrager til sagerne.
Titel
Ledighedsydelse -
fritagelse for
revurdering i 12.
måned inden for 18
måneder
Forsøgsmuligheden Kommunernes bemærkninger
Fritagelse fra § 74 c i lov
om aktiv socialpolitik,
hvor kommunen skal
vurdere om en borger
fortsat skal være en del
af fleksjobordningen (og
modtage
ledighedsydelse) efter
de har været det i 12 af
de seneste 18 måneder
Fritagelsen for revurdering i 12. måned inden for 18 måneder for borgere på ledighedsydelse har efter
kommunernes vurdering bidraget til regelforenkling, som har givet et mere gennemsigtig samarbejde med
borgerne. De nuværende regler om revurdering tilsigter, at der gives irrelevante tilbud til borgerne, og
forsøget viser, at den administration der er forbundet med revurderingen ikke har nogen betydning i forhold
til at få borgerne hurtigere i job.
Det er derfor kommunernes vurdering, at forsøget har bidraget til, at borgerne har fået relevante tilbud på
rette tid, og dermed i højere grad er blevet mødt på de behov de har, uden at sagsforløbene er forlænget.
Forsøget fjerner unødvendige administrative opgaver, der ikke bidrager til borgers sag, og kan derfor ses
som et eksempel på en af de mange procesregler, der med fordel kan ses på og fjernes.
Indtil dette er afgjort i regeringen kan forsøget med fordel forlænges.
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 269: Henvendelse af 7/6-2022 fra KKR Nordjylland om opfølgning på foretræde for Beskæftigelsesudvalget d. 18/5-2022 om forenkling af den kommunale beskæftigelsesindsats med afsæt i Frikommuneforsøg II
2589573_0004.png
Fleksible rammer for
løntilskud/
jobrotation
Dispensation fra kravet
om forudgående
ledighed for bestemte
målgrupper ved
ansættelse med
løntilskud hos offentlige
arbejdsgivere og ved
ansættelse som
jobrationsvikar hos både
offentlige og private
arbejdsgivere
Som evalueringen vidste er der en god beskæftigelseseffekt iht. forsøget med fleksible rammer for
jobrotation.
I forsøget med udvidelse af jobrotationsordningen i regi af Aftale om stimuli og grøn genopretning skal en
borger have 3 måneders ledighed inden vedkommende kan starte i jobrotation. I det Nordjyske frikommune
forsøg kan borger starte fra første ledighedsdag, som jobrotationsvikar. Muligheden for at starte tidligt i
ledighedsforløbet har stor betydning for, at redskabet reelt kan bringes i spil når en virksomhed ønsker at
opkvalificere deres medarbejdere.
Udfordringen, hvis forsøget ikke forlænges er, at mulighederne for at finde relevante jobrotationsvikarer
minsket betydeligt. Det er allerede nu med det igangværende frikommuneforsøg svært at finde
jobrotationsvikarer og dette vil kun bliver sværere, hvis borger skal have 3 måneders ledighed.
Forsøget med udvidelse af jobrotationsordningen i regi af Aftale om stimuli og grøn genopretning udløber
med udgangen af år 2022 ligesom frikommuneforsøget, hvilket gør at muligheden for at finde
jobrotationsvikarer bliver yderligere begrænset fra januar 2023. Dette vil stække mulighederne for at
virksomheder opkvalificerer egne medarbejdere, hvis jobcentrene ikke kan levere jobrotationsvikarer.
Forlængelse af
Der søges om mulighed
ressourceforløbssager
for at forlænge
ressourceforløbet uden
forelæggelse for
rehabiliteringsteamet i
op til 12 måneder for
borgere, når tidligere
indstilling fra
rehabiliteringsteamet
ikke er gennemført.
Færre opfølgninger i
Forsøget fritager
relation til
kommunen fra kravet
førtidspensionister i
om opfølgning første
job med løntilskud
gang efter 6 måneder og
igen efter 12 måneder i
job med løntilskud for
førtidspensionister.
Dette forsøg er i forlængelsesperioden ikke blevet anvendt ret meget, men muligheden for at i de sager,
hvor det er relevant, at kunne anvende bestemmelserne, er fortsat relevant.
Forsøget fjerne unødvendige administrative opgaver, der ikke bidrager til borgers sag, og kan derfor ses som
et eksempel på en af de mange procesregler, der med fordel kan ses på og fjernes.
Indtil dette er afgjort i regeringen kan forsøget med fordel forlænges.
Dette forsøg vurderes at bidrage til mindre administration og bureaukrati for borger, medarbejder og
virksomhed. Derfor vurderes det relevant at permanentgøre forsøget og dermed lette unødvendige
proceskrav.
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 269: Henvendelse af 7/6-2022 fra KKR Nordjylland om opfølgning på foretræde for Beskæftigelsesudvalget d. 18/5-2022 om forenkling af den kommunale beskæftigelsesindsats med afsæt i Frikommuneforsøg II
2589573_0005.png
Forsøget betyder, at
opfølgningen ikke skal
ske hver 12. mdr. men i
stedet for hver gang der
er gået 2�½ år.
Mikrolån
Mulighed for at tilbyde
ledige med en realistisk
forretningsidé og evner
for iværksætteri et
mikrolån til opstart af
virksomhed. Forsøget vil
udvide muligheden til
andre målgrupper
Reglen om Mikrolån er en udvidelse af den redskabskasse, der er på beskæftigelsesområdet, og giver en
øget mulighed for at give en individuel tilpasset indsats. Reglerne giver mulighed for at bringe kompetencer i
spil ift. etablering af selvstændig virksomhed, hos deltagerne som ellers kan have svært ved finde sig til rette
på arbejdsmarkedet. Kommunen når med andre ord, borgere på en måde, som det ikke hidtil er lykkedes.
Muligheden bruges på et lille antal deltagere, men det er er forventeligt, da støtten kun skal gives, når den
frem for anden almindelige beskæftigelsesrettet indsats kan hjælpe borger i beskæftigelse.
Hvis frikommunereglerne ikke permanentgøres eller forlænges, vil det betyde, at det alene er revalidender
der kan modtage den form for hjælp.
Psykologbehandling i
jobcenteret
Mulighed for at give
psykolog-behandling i
jobcenterregi til visse
målgrupper af
sygedagpenge-
modtagere.
På baggrund af de positive erfaringer med forsøget anbefales det, at kommunerne fremover får mulighed
for at tilbyde psykologbehandling til borgere, der har vanskeligt ved at få opfyldt deres behandlingsbehov på
anden vis eller i tilfælde, hvor en tværfaglig beskæftigelsesrettet indsats vurderes at være essentiel.
I forsøget har målgruppen været afgrænset til stress-, angst- og depressionsramte sygedagpengemodtagere,
men det vil være ønskeligt, at psykologbehandlingen fremover kan tilbydes til borgere uafhængigt af
forsørgelsesgrundlag. Derved kan det undgås, at borgere der ville profitere af behandling afvises
udelukkende grundet deres forsørgelsesgrundlag. Særligt opleves det, at en del borgere i jobafklaring ville
profitere af psykologbehandling også særligt set i lyset af den lavere ydelse, der gør endnu vanskeligere for
dem selv at finansiere behandlingen end sygedagpengemodtagere. I forsøgsperioden har målgruppen for
behandlingen været afgrænset til stress-, angst- og depressionsramte. Det har primært været stress- og
depressionsramte, der er blevet henvist til behandling. Dog er der eksempler på borgere med angst, som har
profiteret af behandlingen, og som grundet deres lidelse ikke har haft mod på selv at kontakte en psykolog.
Det anbefales derfor at opretholde muligheden for, at angstramte kan tilbydes behandling. Det kan
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 269: Henvendelse af 7/6-2022 fra KKR Nordjylland om opfølgning på foretræde for Beskæftigelsesudvalget d. 18/5-2022 om forenkling af den kommunale beskæftigelsesindsats med afsæt i Frikommuneforsøg II
2589573_0006.png
overvejes, om der fortsat skal være krav om, at borger skal have en specifik diagnose for at modtage
behandling, da der kan være borgere, som vil kunne profitere af tilbuddet om behandling uden at opfylde
kriterierne for en af de 3 specifikke diagnoser.
Hvis frikommuneforsøget ikke forlænges eller permanentgøres vil det betyde, at der vil være borgere, som
ikke modtager den behandling, som de har behov for, og konsekvensen kan være forlængede ydelsesforløb i
kommunerne.