Beskæftigelsesudvalget 2021-22
BEU Alm.del Bilag 269
Offentligt
2589572_0001.png
Sagsnr.
2021 - 4454
Dato
26-08-2021
Bilag 1 – Baggrund for regeringens beslutning om opfølgning
på Frikommuneforsøg II
En mere fleksibel og effektiv beskæftigelsesindsats
Tabel 1
Forsøg, der følges op i andet regi
Titel
Forsøgsmuligheder
Beslutningsgrundlag
Resultaterne fra evalueringen viser, at fsva.
dagpengemodtagere har forsøget haft en negativ effektiv
på beskæftigelsen. For de øvrige målgrupper
konkluderer evalueringen, at frikommunerne hverken
klarer sig bedre eller dårligere end resten af landet ift.
beskæftigelse og varighed på ydelsen. Forsøgene viser
øget tilfredshed blandt medarbejdere.
Forsøget er delvist imødekommet med aftalen om en
forenklet beskæftigelsesindsats, hvor kontaktforløbet
vedr. samtaleindhold og samtalekadence blev forenklet
betydeligt fra den 1. januar 2020. Derudover får ledige
Fritagelse fra krav til frekvens,
efter seks måneders ledighed mulighed for at vælge, om
form og indhold vedrørende de
samtaler med jobcenter eller a-kasse skal afholdes ved
lovpligtige samtaler med henblik
personligt fremmøde, over video eller telefonisk med
på at kunne tilrettelægge en mere
Første delaftale om nytænkning af
fleksibel og individuelt tilpasset
beskæftigelsesindsatsen fra juni 2021.
indsats.
Der er et solidt evidensgrundlag, der er baseret på
fysiske samtaler. Evidensgrundlaget viser, at individuelle
fysiske samtaler de første seks måneder af
ledighedsforløb er et effektivt værktøj til at få ledige i job.
Det er vigtigt at være sikre på, at digitale samtaler har
lige så gode effekter som de fysiske samtaler.
Beskæftigelsesministeriet arbejder derfor på at analysere
og dokumentere effekterne af digitale samtaler.
Forsøget forlænges et år mens effekterne af digitale
samtaler undersøges nærmere.
Fritagelse fra krav om at
indhente lægeattest – LÆ265 – i
de tilfælde, hvor der i forvejen
foreligger tilstrækkelige
helbredsmæssige oplysninger.
Rehabiliteringsteams –
JAF-sager og LÆ265
Fritagelse fra forelæggelse af
visse sager ift.
jobafklaringsforløb for
rehabiliteringsteamet.
Fritagelse fra at indhente
lægeattest LÆ265 i sager om
jobafklaringsforløb, hvor der i
forvejen foreligger tilstrækkelige
helbredsmæssige oplysninger
Ledighedsydelse -
fritagelse for revurdering i
12. måned inden for 18
måneder
Fritagelse fra § 74 c i lov om aktiv
socialpolitik, hvor kommunen skal
vurdere om en borger fortsat skal
være en del af fleksjobordningen
(og modtage ledighedsydelse)
efter de har været det i 12 af de
Evalueringen konkluderer, at der er positive erfaringer
med forsøget, herunder procesmæssige forenklinger og
evt. besparelser.
Mulighed for fuld fleksibel indhentelse af LÆ 265 i sager,
der skal behandles i rehabiliteringsteamet vurderes ikke
hensigtsmæssig, da den praktiserende læge er en
central fagperson i forhold til borgeren. Inddragelse af
borgerens praktiserende læge er derfor et vigtigt element
i oplysningen af sager, der behandles i teamet.
Regeringen har iværksat en kritisk gennemgang af
reform af førtidspension og fleksjob, hvor erfaringerne
kan indgå i vidensgrundlaget. Dertil vil den fleksible
mulighed for JAF vedr. sager til rehabiliteringsteamet
være en del af grundlaget for den kritiske gennemgang
af sygedagpengereformen.
Evalueringen viser, at fritagelsen for revurderingen efter
12 måneder i nogen grad eller i høj grad har forenklet
sagsbehandlingen på området.
Erfaringerne vil kunne indgå i vidensgrundlaget for den
kritiske gennemgang af reformen af førtidspension og
Formkrav ved lovpligtige
samtaler
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 269: Henvendelse af 7/6-2022 fra KKR Nordjylland om opfølgning på foretræde for Beskæftigelsesudvalget d. 18/5-2022 om forenkling af den kommunale beskæftigelsesindsats med afsæt i Frikommuneforsøg II
2589572_0002.png
seneste 18 måneder.
fleksjob.
Evalueringen viser god erfaring med
beskæftigelseseffekten for den del af forsøget, som
angår jobrotation. Der kører allerede et andet forsøg med
en udvidelse af jobrotationsordningen i regi af Aftale om
stimuli og grøn genopretning, som udløber ved
udgangen af 2021. Resultaterne heraf afventes sammen
med en generel evaluering af ordningen.
Idet forsøget vedrørende fleksible rammer for løntilskud
kun har været anvendt i forsøgsperioden i begrænset
omfang, er det vurderingen, at gældende lovgivning
indeholder tilstrækkelige muligheder for bevilling af
offentlige job med løntilskud. Der er derfor ikke behov for
ændringer af nuværende lovgivning.
Fleksible rammer for
løntilskud/ jobrotation
Dispensation fra kravet om
forudgående ledighed for
bestemte målgrupper ved
ansættelse med løntilskud hos
offentlige arbejdsgivere og ved
ansættelse som jobrationsvikar
hos både offentlige og private
arbejdsgivere
Forlængelse af
ressourceforløbssager
Det fremgår af evalueringen, at kommunen mener, at der
er et potentiale i at fjerne proceskravet, og at de 15
borgere, der har været administrativt forlænget har
oplevet fritagelsen ”positivt” eller ”meget positivt”.
Der søges om mulighed for at
Evalueringen konkluderer dog, at det er vanskeligt,
forlænge ressourceforløbet uden grundet det relative lille antal borgere, som har været
forelæggelse for
omfattet af forsøget, at lave meget solide målinger af
rehabiliteringsteamet i op til 12
borgerens oplevelse af forløbet, eller hvorvidt der er
måneder for borgere, når tidligere opnået administrative lettelser. Derfor vurderes det, at de
indstilling fra rehabiliteringsteamet hidtidige resultater ikke er anledning til lovmæssig
ikke er gennemført.
opfølgning eller ændringer på nuværende tidspunkt.
Her vil erfaringerne kunne indgå i de videre overvejelser
på området, herunder i forbindelse med den kritiske
gennemgang af reformen af førtidspension og fleksjob.
Evalueringen viser lovende resultater, idet der ikke har
været behov for hyppigere opfølgninger. Forsøget har
ikke medført, hverken flere eller færre afbrudte
Opfølgning ift. førtidspensionister, ansættelser, og virksomhedskonsulenterne har kunnet
der er ansat i job med løntilskud, anvende de sparede ressourcer i den
hvert 2�½. år i stedet for hvert år. virksomhedsrettede indsats for andre målgrupper.
Her vil erfaringerne være en del af grundlaget i de videre
overvejelser på området,
Det fremgår af evalueringen, at forsøget med mikrolån
vurderes at være et rentabelt tilbud over for målgruppen.
Mulighed for at tilbyde ledige med
Ifølge evalueringen er der blandt borgerne positive
en realistisk forretningsidé og
oplevelser forbundet med mikrolånene, men også en del
evner for iværksætteri et mikrolån
administrative udfordringer for både borgere og
til opstart af virksomhed. Forsøget
medarbejdere. Derudover var der et lavt antal deltagere.
vil udvide muligheden til andre
målgrupper
Forsøget forlænges et år med henblik på at afklare, om
forsøget eventuelt skal permanentgøres.
Borgere og sagsbehandlere har udvist tilfredshed med
forsøget. Det er dog uvist, i hvilket omfang borgeres
sygemelding forkortes som direkte følge af tilbuddet om
psykologbehandling.
Mulighed for at give psykolog-
behandling i jobcenterregi til visse
målgrupper af sygedagpenge-
modtagere.
Psykologbehandling er ikke omfattet af
beskæftigelseslovgivningen og gives dermed ikke som et
beskæftigelsesrettet tilbud. Der er ikke noget i
beskæftigelseslovgivningen, der er til hinder for, at
kommunerne kan tilbyde borgere psykologhjælp, det kan
bare ikke indgå som et beskæftigelsestilbud.
Forsøget forlænges et år med henblik på at afklare en
eventuel forankring af ordningen.
Færre opfølgninger i
relation til
førtidspensionister i job
med løntilskud
Mikrolån
Psykologbehandling i
jobcenteret
Tabel 2
Forsøg, der ikke udbredes
Titel
Forsøgsmuligheder
Beslutningsgrundlag
Grundet spinkelt datagrundlag og snæver målgruppe
er det besluttet ikke at permanentgøre forsøget. Der
vurderes ikke at være grundlag for at lave generelle
regler om fritagelse af akademikere fra
rådighedsforpligtelsen på det foreliggende
vidensgrundlag, ligesom der heller ikke er belæg for,
hvorfor netop denne målgruppe ikke bør stå til
rådighed for arbejde. I stedet kan mulighederne for
selvstændig virksomhed i dagpengereglerne
Fremme af iværksætteri for
dimittender
Mulighed for at tilbyde ledige
dimittender et
iværksætterforløb, hvor der
bl.a. fritages for
rådighedsreglerne.
2
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 269: Henvendelse af 7/6-2022 fra KKR Nordjylland om opfølgning på foretræde for Beskæftigelsesudvalget d. 18/5-2022 om forenkling af den kommunale beskæftigelsesindsats med afsæt i Frikommuneforsøg II
2589572_0003.png
anvendes. Der er i dagpengereglerne allerede en
generel mulighed for, at man som ledig på dagpenge
kan starte egen virksomhed op som bibeskæftigelse og
få supplerende dagpenge. Der er dog her fuld
rådighedsforpligtelse modsat frikommuneforsøget.
Forsøget vurderes, at kunne risikere at flytte fokus fra
jobsøgning.
Ifølge evalueringen viste forsøget positive resultater,
men det er besluttet, at forsøget ikke permanentgøres.
Det skyldes, at der i forbindelse med aftalen om en
Fritagelse fra
forenklet beskæftigelsesindsats pr. 1. januar 2020 er
forholdstalskravene ved
foretaget en række lempelser af forholdstalskravet,
virksomhedspraktik i perioder, hvor flere ledige kan deles om en fuldtidspraktikplads,
hvor en ledig udgør en
herunder regler om timebaseret opgørelse. Dette giver
begrænset arbejdskraft for
plads til flere praktikanter, også på mindre
virksomheden.
virksomheder, hvorfor det vurderes at der ikke længere
er samme behov for at kunne fravige
forholdstalskravet.
Det vurderes, at mulighed for fuld fleksibel indhentelse
af LÆ 265 i sager om revalidering ikke er
hensigtsmæssig, da inddragelse af borgerens
praktiserende læge er et vigtigt element i oplysningen
af sager om revalidering. Årsagen er, at det er en
forudsætning for at kunne tilkendes revalidering, at
personer har begrænsninger i arbejdsevnen, og at
andre beskæftigelsesrettede indsatser efter LAB eller
andre indsatser efter anden lovgivning ikke er
tilstrækkelige til, at personen kan bringes til at forsørge
sig selv. Retten til revalidering er således betinget af
begrænsninger i arbejdsevnen, og at alle andre
muligheder for at få personen tilbage i arbejde er
afprøvet. For tildeling af revalidering er det således
vigtigt, at indhente nyeste helbredsoplysninger fra den
praktiserende læge om borgerens helbred og hvordan
det har betydning borgerens begrænsning i
arbejdsevnen. På den baggrund er det besluttet ikke at
permanentgøre denne del af forsøget.
Endvidere er dele af forsøget allerede permanentgjort
pr. 1. januar 2020, således at der ikke skal indhentes
en ny LÆ 265 ved ændring, forlængelse eller ophør af
revalideringsplanen.
Der er i dag mulighed for timebaseret opgørelse af
forholdstallet, dvs. flere ledige kan deles om en
Fritager borgere på
fuldtidspraktikplads. Dermed er der plads til flere ledige
ledighedsydelse med under 18
i praktik, og der er ikke længere samme behov for at
måneder ledighed fra
kunne fravige forholdstalskravet. På den baggrund er
rimelighedskravet i kortvarig
det besluttet ikke at permanentgøre forsøget.
virksomhedspraktik på 2-4
uger forud for en ansættelse i
Desuden er forsøget kun anvendt 8 gange, hvorfor det
fleksjob.
ikke er muligt at komme med en vidtrækkende
konklusioner, iflg. evalueringen.
Fleksibilitet i forhold til
forholdstalskravene
Forenkling af
bevillingsgrundlaget for
revalidering
Fritagelse fra at skulle
indhente lægeattest LÆ265
forud for afgørelser om
revalidering, hvis sagen
allerede er tilstrækkeligt
lægeligt oplyst.
Lempelse af forholdstalskrav
ift. praktikker for
ledighedsydelsesmodtagere
xx
Tabel 3
Forsøg, der allerede er helt eller delvist udbredt
Titel
Forsøgsmuligheder
Beslutningsgrundlag
Forsøget er delvist imødekommet via aftalen
om forenkling af beskæftigelsesindsatsen.
Kommunerne beskriver i evalueringen, at de
kan konstatere, at der med LAB-
forenklingen, samt de politiske aftaler fra juni
2020 der skal styrke mulighederne for
opkvalificering af de ledige, så er
jobcentrenes fremadrettede muligheder for
at iværksætte opkvalificering af ledige
målrettet arbejdsmarkedets behov tidligt i
ledighedsforløbet blevet indfriet.
Det fremgår af evalueringen, at LAB-
forenklingen har medvirket til mindre
administration og forenkling af sagsgange til
gavn for borgere og medarbejdere, hvilket
var forsøgets formål.
Forsøget er kun anvendt 1 gang, hvorfor det
iflg. evalueringen ikke er muligt at komme
med yderligere anbefalinger.
Mentorindsatsen gøres mere fleksibel ved:
Forsøget er blevet overhalet af LAB-
Fleksible rammer for
uddannelse
Fritagelse for regler om maksimalt 6 ugers
vejledning og opkvalificering inden for de
første 26 ugers ledighed for
dagpengemodtagere under 30 år med en
kompetencegivende uddannelse og
dagpengemodtagere over 30 år
Fritagelse fra krav om
opdatering af
indsatsplanens tilbud
hver 6. måned ifm.
ressourceforløb
Fritagelse fra krav om opdatering af
indsatsplanens tilbud hver 6. måned i
forbindelse med ressourceforløb.
Lempede mentorregler
3
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 269: Henvendelse af 7/6-2022 fra KKR Nordjylland om opfølgning på foretræde for Beskæftigelsesudvalget d. 18/5-2022 om forenkling af den kommunale beskæftigelsesindsats med afsæt i Frikommuneforsøg II
2589572_0004.png
1) Borgeren fritages for ret og pligt-mentor,
hvis vedkommende fx er alvorligt syg. 2)
Borgeren fritages for den lovpligtige kontakt
med ret og pligt-mentor, når borgeren har
behov for hjælp til ting, som ikke behøves at
ske hver anden uge.
forenkling, hvor mentor som ret- og pligt-
tilbud og som tilbud blev afskaffet. Nu kan
kommunerne i højere grad tilpasse
indsatsen individuelt. Forsøget blev derfor
også indstillet ved udgangen af 2019.
Evalueringen kan desuden ikke drage
konklusioner vedrørende forsøgets
resultater. Det skyldes, at forsøget er
anvendt i så lav grad, at det ikke er muligt.
Forsøget er overhalet af aftalen om styrket
arbejdsmiljø, som trådte i kraft den 1. januar
2020.
Differentiering i valg af
lægeattester på
sygedagpengeområdet
Fritagelse fra krav i sygedagpengesager
med forventning om mere end 8 ugers
sygefravær om at indhente lægeattesten,
LÆ285, inden første opfølgning.
Efter lovændringen pr. 1. januar 2020, der
giver mulighed for en mere fleksibel
indhentelse af lægeattest til første
opfølgningssamtale, vurderes der ikke at
være behov for yderligere justering af
lovgivning eller anden opfølgning.
Tabel 4
Forsøg, der ikke indgår i opfølgningen
Titel
Forsøgsmuligheder
Dels fritagelse fra krav om, at individuelle
samtaler skal afholdes som CV eller
jobsamtaler, og dels mulighed for fleksibilitet
i formen på opfølgningen, herunder at den
foretages af virksomhedskonsulent eller
mentor.
Beslutningsgrundlag
Forsøget har kun været anvendt i 7 sager,
hvorfor datagrundlaget er for spinkelt til at
kunne konkludere på mål og resultater.
Dermed foreligger der ikke dokumentation
for at permanentgøre forsøget.
Fleksibelt kontaktforløb
for integrationsborgere
Delvis fritagelse fra
uddannelsespålæg
Mulighed for at fritage unge, som varigt ikke Forsøget er ikke iværksat, da netværket
er i stand til at gennemføre en uddannelse
vurderede, at det ville være for
over STU-niveau, for uddannelsespålæg.
bureaukratisk at gennemføre i praksis.
4