Beskæftigelsesudvalget 2021-22
BEU Alm.del Bilag 264
Offentligt
2583426_0001.png
NOTAT
17-05-2022
Vores reference:
Sag nr. 2021101748
Maritim regulering og jura
/ Vibeke Nørgaard Sylvest
Bilag om ændringsforslagene til Maritime Labour Convention (MLC)
Forslagene vedrører:
1. Krav om personlige værnemidler tilpasset alle kropstyper.
2. Krav om sundere mad og forplejning, særligt adgang til gratis vand.
3. Hjemsendelse – ansættelse af erstatningspersonale
4. Medicinsk behandling i land og hjemsendelse af døde søfarende
5. Finansiel sikkerhed i fm efterladelse - den registrerede ejers navn skal
fremgå af erklæring om rederens finansielle ansvar
6. Kommunikation (adgang til internet)
7. Forhyring og formidling - oplysning om rettigheder ift. finansiel be-
skyttelse
8. Obligatorisk indberetning af søfarendes dødsfald til søs
Forslag 1. Krav om personlige værnemidler tilpasset alle kropstyper.
Den nuværende bestemmelse forpligtiger rederen til at sikre rimelige for-
holdsregler for at forhindre arbejdsulykker, skader og sygdomme, der kan
opstå fra brug af udstyr og maskiner om bord på skibe. Undersøgelser har
dog vist, at personlige værnemidler ofte er for store til kvinder, yngre sø-
farende og søfarende fra geografiske områder, som har en mindre krops-
ramme. Ændringsforslaget forpligter arbejdsgiverne til at sikre, at alle nød-
vendige personlige værnemidler af passende størrelse tilvejebringes.
Forslaget vurderes ikke i sin nuværende form at ville kræve lovændring
eller at få økonomiske konsekvenser for erhvervet i Danmark, da ændrings-
forslaget allerede følger af de danske regler.
Forslag 2. Krav om sundere mad og forplejning, særligt adgang til
gratis vand
.
Ifølge den gældende MLC skal medlemsstaterne sikre, at de søfarende har
adgang til drikkevand, men der er ikke krav om, at det skal være gratis.
Ændringsforslaget forpligter medlemslandene/arbejdsgiverne til at sikre
gratis drikkevand til de søfarende. Endvidere forpligtes medlemslan-
dene/arbejdsgiverne at sikre, at cateringafdelingens organisation og udstyr
også kan tilbyde de søfarende
balancerede
måltider tilberedt og serveret
under hygiejniske forhold. Endelig forpligtes den kompetente myndighed
til at kræve, at der i forbindelse med inspektionerne om bord på skibe, der
udføres af eller under skibsførerens myndighed, tillige inspiceres mæng-
den, næringsværdien og kvaliteten af mad og drikkevand. I dag fremgår
det kun overordnet, at forsyninger af mad og drikkevand skal inspiceres.
SØFARTSSTYRELSEN
Caspar Brands Plads 9
4220 Korsør
Tlf.
72 19 60 00
CVR-nr. 29 83 16 10
EAN-nr. 5798000023000
[email protected]
www.soefartsstyrelsen.dk
ERHVERVSMINISTERIET
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 264: Orientering om regeringens holdning til ILO's 110. internationale arbejdskonference, fra beskæftigelsesministeren
2/4
Forslaget vurderes i sin nuværende form at ville kræve en mindre ændring
af bekendtgørelse om kost og drikkevand m.v. i handelsskibe. Forslaget
vurderes ikke at ville få økonomiske konsekvenser for erhvervet i Dan-
mark.
Forslag 3. Hjemsendelse – ansættelse af erstatningspersonale
Ifølge de nuværende bestemmelser må en medlemsstat ikke nægte søfa-
rende retten til at blive hjemsendt på grund af en reders økonomiske for-
hold eller på grund af rederens manglende evne eller vilje til at erstatte en
søfarende med en anden.
Bestemmelsen foreslås udvidet med en bestemmelse om, at medlemssta-
terne skal facilitere en hurtig hjemsendelse af søfarende, herunder når de
anses for at være forladt, f.eks. fordi skibsejeren er gået konkurs eller for-
svundet. Havnestater, flagstater og arbejdsforsynende stater skal endvidere
samarbejde for at sikre, at søfarende, der er ansat på et skib for at erstatte
søfarende, der er blevet forladt på deres territorium, eller på et skib, der
fører deres flag, tildeles deres rettigheder og rettigheder i henhold til kon-
ventionen.
Forslaget er begrundet i, at selvom den nuværende bestemmelse sikrer ret-
ten til hjemsendelse, har der været adskillige tilfælde, hvor lokale myndig-
heder har krævet, at mandskabet blev om bord på skibet. Det har skabt
økonomiske vanskeligheder for de søfarende, i det der efter standarden kun
gives op til fire måneders lønkompensation. Dette, sammen med vanske-
ligheder med at få adgang til lægehjælp, især under pandemien, kan øge
risikoen for søfarendes psykiske og fysiske helbred.
Forslaget vurderes i sin nuværende form at ville kræve en justering af lov
om sikkerhed til søs. Staten skønnes at kunne få udgifter til administrere et
skib, der ikke længere har en besætning om bord.
Forslag 4. Medicinsk behandling i land og hjemsendelse af døde søfa-
rende
Med forslaget indsættes en ny paragraf, der præciserer, at medlemsstaterne
skal sikre en søfarende, der har behov herfor, øjeblikkelig adgang til sund-
hedsbehandling.
Endvidere indsættes en paragraf, der stiller krav om, at medlemsstaterne,
når en søfarende er død om bord på et skib i dets territorialfarvand eller i
hvis territorialfarvand skibet efter dødsfaldet sejler ind i, skal facilitere
skibsejerens hjemtransport af den afdøde eller asken.
Endvidere anføres det i retningslinjerne til bestemmelsen, under hvilke
omstændigheder den søfarende bør anses at have behov for øjeblikkelig
lægebehandling. Det er f.eks. ved livstruende skader eller sygdom, ved
smitsomme sygdomme, der kan overføres til det øvrige mandskab, ved en-
hver skade der involverer brækkede knogler, ved fare for selvmord eller
hvor telemedicinsk rådgivning anbefaler behandling i land.
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 264: Orientering om regeringens holdning til ILO's 110. internationale arbejdskonference, fra beskæftigelsesministeren
3/4
Forslaget vurderes ikke i sin nuværende form at ville kræve lovændring
eller at få økonomiske konsekvenser for erhvervet i Danmark, da ændrings-
forslaget allerede følger af de danske regler.
.
Forslag 5. Finansiel sikkerhed i fm efterladelse - den registrerede ejers
navn skal fremgå af erklæring om rederens finansielle ansvar
De nuværende bestemmelser om finansiel sikkerhed vedrørende redernes
ansvar bestemmer kun, at dokumentet om det finansielle ansvar skal angive
navnet på skibets ejer.
Det foreslås, at bestemmelsen udvides til ”navnet på skibets ejer eller den
registrerede ejer, hvis dette er forskelligt fra skibsejerens”.
Forslaget vurderes ikke i sin nuværende form at ville kræve lovændring
eller at få økonomiske konsekvenser for erhvervet i Danmark, da ændrings-
forslaget allerede følger af de danske regler.
Forslag 6. Kommunikation (adgang til internet)
Det gældende kodeks indeholder bestemmelse om, at den søfarende skal
have adgang til fritidsaktiviteter og fritidsfaciliteter. Det foreslås indsat til-
føjelse om, at dette inkluderer ret til ”sociale forbindelser” (social connec-
tivity”)
I retningslinjerne til bestemmelsen er dette foreslået uddybet med bestem-
melse om, at skibsejeren skal, idet omfang det er praktisk muligt, stille in-
ternet adgang til rådighed for den søfarende om bord. Hvis der skal betales
herfor, skal det være et rimeligt beløb.
Endvidere er det foreslået, at medlemsstaterne skal, idet omfang det er
praktisk muligt, stille internet adgang til rådighed for den søfarende i havne
eller deres tilknyttede ankerpladser. Hvis der skal betales herfor, skal det
være et rimeligt beløb.
Forslaget vurderes i sin nuværende form at ville kræve en ændring af lov
om havne og lov om sikkerhed til søs, idet der skal skaffes hjemler til at
pålægge forpligtelserne. Forslaget vurderes ikke at ville få økonomiske
konsekvenser for erhvervet i Danmark.
Forslag 7. Forhyring og formidling - oplysning om rettigheder ift. fi-
nansiel beskyttelse
Det gældende kodeks indeholder en bestemmelse om, at medlemsstaterne
skal sikre, at forhyrings- og formidlingstjenester for søfarende etablerer et
beskyttelsessystem i form af forsikring eller en tilsvarende passende for-
anstaltning for at kompensere søfarende for pengetab, som de måtte lide
som følge af svigt fra en rekrutterings- og formidlingstjeneste eller fra den
relevante skibsejer ift. de forpligtigelser, som følger af den søfarendes an-
sættelsesaftale.
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 264: Orientering om regeringens holdning til ILO's 110. internationale arbejdskonference, fra beskæftigelsesministeren
4/4
Det foreslås, at bestemmelsen tilføjes en pligt til at sikre, at søfarende in-
formeres, før eller under ansættelsen, om deres rettigheder under dette sy-
stem.
Forslaget har til formål at give de søfarende yderligere oplysninger om den
søfarendes rettigheder og præcisere de nødvendige skridt som den søfa-
rende skal foretage for at få behandlet sine krav, idet det under Covid-19
pandemien har vist sig vanskeligt for den søfarende at få klarhed over sine
rettigheder.
Forslaget vurderes i sin nuværende form at ville kræve en ændring af be-
kendtgørelse om private hyrings- og formidlingstjenesters virksomhed.
Endvidere vurderes forslaget at ville medføre en uvæsentlig administrativ
byrde for erhvervet.
Forslag 8. Obligatorisk indberetning af søfarendes dødsfald til søs
Forslaget forpligter den kompetente myndighed i medlemsstaterne til at
sikre, at alle dødsfald for søfarende, der er ansat, beskæftiget eller arbejder
om bord på skibe, der fører dets flag, undersøges og registreres på passende
vis og rapporteres på årsbasis til generaldirektøren for ILO for at blive of-
fentliggjort i et globalt register
Endvidere foreslås, at dødsfaldene skal rapporteres i format og efter en
klassifikationen som specificeret af ILO, og at disse data bør omfatte, men
ikke være begrænset til, oplysninger om dødsfaldstype (klassificering),
skibstype og bruttotonnage, dødsulykkessted (til søs, i havn, ved anker-
plads) og søfarendes køn, alder, faglige stilling og afdeling. Formålet er at
kunne tilvejebringe internationale data, som kan danne grundlag for år-
sagsanalyser.
Forslaget vurderes i sin nuværende form at ville kræve en justering af be-
kendtgørelsen om indberetning af søulykker, dødsfald samt hændelser til
søs. Endvidere vurderes forslaget at ville medføre en uvæsentlig admini-
strativ byrde for erhvervet.