Beskæftigelsesudvalget 2021-22
BEU Alm.del Bilag 26
Offentligt
2466771_0001.png
NOTAT
Forskel på sanktionering for jobparate kon-
tanthjælpsmodtagere og dagpengemodta-
gere, som sanktioneres på baggrund af en
underretning fra jobcentret
Forskel på sanktionering for jobparate kontanthjælpsmodtagere
og dagpengemodtagere
25. oktober 2021
J. Nr. 21/12008
TOK
Sanktionsreglerne på kontanthjælps- og dagpengeområdet er på en række områder
forskellige.
Dagpengemodtagere kan sanktioneres, såfremt
jobcenteret
rejser tvivl om den
lediges rådighed og underretter a-kassen herom. Det kan fx være i forbindelse
med udeblivelse fra samtaler, ophør i tilbud eller manglende jobsøgning. Det
kan også være forhold i
a-kassen,
at dagpengemodtageren sanktioners fx i for-
bindelse med selvforskyldt ledighed, manglende fremmøde til lovpligtige sam-
taler og generel tvivl om rådighed. Sanktionstyperne for en dagpengemodtager
kan inddeles i fire kategorier:
o
o
o
o
Udelukkelse fra dagpenge i en periode
Karantæne for rådighed og selvforskyldt ledighed
Gentagelsesvirkning med arbejdskrav
Andre sanktioner med arbejdskrav
Dagpengemodtagere kan således miste retten til dagpenge. Den hyppigst an-
vendte sanktion er
karantæne for rådighed og selvforskyldt ledighed
efterfulgt
af
udelukkelse af dagpenge i en periode.
En jobparat kontanthjælpsmodtager kan sanktioneres af kommunen, hvis den
ledige uden rimelig grund udebliver fra samtaler eller tilbud, undlader at booke
jobsamtale digitalt, undlader at tilmelde sig som arbejdssøgende, undlader at
lægge sit CV på Jobnet, ophører i eller afviser arbejde uden rimelig grund, und-
lader at søge konkret job uden rimelig grund, undlader at registrere jobsøgning
mv. Sanktionstyperne kan for en jobparat kontanthjælpsmodtager inddeles i tre
kategorier:
o
o
o
Sanktion med én sanktionssats pr. dag, hvis forseelsen løber over tid
(periodesanktion).
Sanktion med tre sanktionssatser, hvis forseelsen ikke løber over tid
(punktsanktion). Højst én gang pr. måned.
Skærpet sanktion, hvis personen har fået en afgørelse om en af oven-
nævnte sanktioner, og personen på ny uden rimelig grund tilsidesætter
pligten til at stå til rådighed. Personen modtager hjælp for de dage,
hvor den pågældende deltager i tilbud mv. Hjælpen ophører, hvis per-
sonen udebliver i en hel kalendermåned.
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 26: Besvarelse af opfølgende spørgsmål fra samråd AD om danske virksomheders adgang til arbejdskraft, fra beskæftigelsesministeren
2466771_0002.png
Den hyppigst anvendte sanktion er
sanktion med tre sanktionssatser
efterfulgt af
sanktion med én sanktionssats pr. dag,
hvis forseelsen løber over tid.
Sanktionstyperne for hhv. dagpengemodtagere og jobparate kontanthjælpsmodta-
gere er altså forskellige. Ved en sammenligning af sanktionspraksis for jobparate
kontanthjælpsmodtagere og dagpengemodtagere er det derfor nødvendigt at være
opmærksom på regelgrundlaget.
Af
tabel 1
fremgår andel sanktionerede jobparate kontanthjælpsmodtagere og dag-
pengemodtagere (fordelt på underretninger fra jobcentret og forhold i a-kassen).
Tabellen viser, at for den senest sammenlignelige periode (3. kvartal 2020) har
kommunerne sanktioneret 9 pct. af de jobparate kontanthjælpsmodtagere, mens a-
kasserne har sanktioneret 2 pct. af dagpengemodtagerne på baggrund af underret-
ninger fra jobentret vedr. manglende rådighed.
Tabel 1
Andel sanktionerede ydelsesmodtagere (pct.)
Jobparate kontanthjælps- Dagpengemodtagere (under-
modtagere
retninger fra jobcentret)
1. kvartal
2020
2. kvartal
2020
3. kvartal
2020
4. kvartal
2021
1.kvartal
2021
11,6
4,2
9,1
N/A
N/A
2,0
0,6
2,0
1,7
1,5
Dagpengemodtagere (forhold i
a-kassen)
N/A
N/A
N/A
N/A
3,2
Anm.: Seneste data på kontanthjælpsområdet er fra 3. kvartal 2020. Det skyldes, at datakilden for de kommunale
sanktioner er ændret fra KMD Aktiv til KY i 2021.
Data for 2. kvartal 2020 er påvirket af covid-19 situation i Danmark og suspensionen af beskæftigelsesindsat-
sen.
Data vedr. andelen af sanktioner afgivet på baggrund af forhold i a-kassen er først tilgængelige fra 1. kvartal
2021.
Kilde: Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
Rådighedstilsyn med sanktionspraksis
Med
Trepartsaftalen om tilstrækkelig og kvalificeret arbejdskraft i hele Danmark
og praktikpladser
fra august 2016 blev det aftalt at modernisere rådighedstilsynet
og fremover basere tilsynet på registerbaserede nøgletal på tværs af a-kasser og
kommuner. Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering (STAR) offentliggør
nøgletal, monitorerer resultaterne og går i dialog med a-kasser og kommuner med
mindre gode nøgletal.
Tilsyn med a-kassernes sanktionspraksis på rådighedsområdet
STAR monitorerer systematisk data om a-kassernes sanktionspraksis og udstiller
en måling om a-kassernes sanktionspraksis fordelt på sanktioner afgivet på bag-
grund af:
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 26: Besvarelse af opfølgende spørgsmål fra samråd AD om danske virksomheders adgang til arbejdskraft, fra beskæftigelsesministeren
2466771_0003.png
Underretninger, hvor jobcenteret rejser tvivl om den lediges rådighed og
underretter a-kassen herom. Det kan fx være i forbindelse med udeblivelse
fra samtaler, ophør i tilbud eller manglende jobsøgning.
Forhold i a-kassen, fx i forbindelse med selvforskyldt ledighed, mang-
lende fremmøde til lovpligtige samtaler og generel tvivl om rådighed.
Figur 1
viser andelen af dagpengemodtagere, som a-kasserne har sanktioneret pba.
underretningspligtige hændelser i jobcentrene fordelt på kommuner. Figuren viser
den kommunale variation i, hvor stor en andel af dagpengemodtagerne, der sankti-
oneres pba. af hændelser i jobcenteret.
For dagpengemodtagere (uanset a-kassetilhørsforhold) med bopælsadresse i fx Thi-
sted ligger sanktionsandelen på knap 5 pct., mens den tilsvarende andel er godt un-
der 0,5 pct. for dagpengemodtagere (uanset a-kassetilhørsforhold) med bopæls-
adresse i Svendborg.
Figur 1: Andelen af sanktionerede dagpengemodtagere. pr. kommune i 3. kvartal 2020
Kilde: Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
Opfølgningsmodel for a-kassernes sanktionspraksis på rådighedsområ-
det
En høj andel af sanktionerede dagpengemodtagere kan således være et udtryk for,
at mange af a-kassens dagpengemodtagere ikke lever op til reglerne, og at a-kassen
derfor sanktionerer meget. Det kan også være et udtryk for, at a-kassen ikke i til-
strækkelig grad formår at vejlede sine medlemmer i forhold til en adfærd, som lig-
ger inden for rammerne af gældende regler.
Omvendt er en lav sanktionsandel ikke nødvendigvis et udtryk for, at a-kassen ikke
sanktionerer korrekt og efter gældende regler, men derimod har formået at vejlede
medlemmerne på en sådan måde, at de har en adfærd, der er i overensstemmelse
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 26: Besvarelse af opfølgende spørgsmål fra samråd AD om danske virksomheders adgang til arbejdskraft, fra beskæftigelsesministeren
med gældende regler. STAR har derfor ikke fastsat en generel grænseværdi for høj
eller lav sanktionsandel.
STARs opfølgning over for a-kassernes sanktionspraksis består af en række for-
skellige tilsynsindsatser.
STAR monitorerer løbende de offentliggjorte sanktionsdata. Såfremt opgørelsen
viser, at en a-kasse i hvert af de seneste tre kvartaler har en sanktionsandel, der er
meget høj eller meget lav i forhold til de resterende a-kasser, kontaktes a-kassen.
STARs henvendelse til a-kasserne kan ske via telefonisk kontakt, et brev, drøftelse
af målingen vedr. sanktionsandele på faste turnusmøder eller ved anmodning om
gennemgang af stikprøve af a-kassens revisor. Endelig kan STAR foretage tilsyns-
mæssig behandling af enkeltsager i a-kassen.
Herudover foretager STAR opfølgning i form af undersøgelser af a-kassernes rå-
dighedsadministration, som a-kassernes revisorer gennemfører som led i STARs al-
mindelige tilsyn med a-kasserne.
Målingen af sanktionspraksis i a-kasserne blev offentliggjort i forbindelse med of-
fentliggørelsen af
A-kasseindblik
i september 2021, hvorfor der endnu ikke har væ-
ret anledning til at følge op over for nogle a-kasser. Første opfølgning vil foregå se-
nere på året i forbindelse opdateringen af data for 2. kvartal 2021.
Tilsyn med kommunernes sanktionspraksis på rådighedsområdet
STAR udstiller og monitorerer en måling af kommunernes sanktionspraksis over
for kontanthjælpsmodtagere, uddannelseshjælpsmodtagere samt overgangs-, selv-
forsørgelses- og hjemsendelsesydelsesmodtagere. Benchmarkingen omfatter jobpa-
rate, uddannelsesparate og aktivitetsparate borgere.
STAR monitorerer bl.a. for at kunne følge op over for kommuner, der igennem en
længere periode i særlig høj eller lav grad sanktionerer kontanthjælpsmodtagere
mv. relativt i forhold til de andre kommuner. Det gælder også på kontanthjælpsom-
rådet, at en sanktionspraksis med mange eller få sanktioner ikke nødvendigvis er et
udtryk for god eller dårlig sanktionspraksis.
Figur 2
viser andelen af sanktionerede jobparate kontanthjælpsmodtagere mv. for-
delt på kommune i 3. kvartal 2020.
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 26: Besvarelse af opfølgende spørgsmål fra samråd AD om danske virksomheders adgang til arbejdskraft, fra beskæftigelsesministeren
2466771_0005.png
Figur 2: Andelen af sanktionerede jobparate kontanthjælpsmodtagere mv. pr. kommune i 3. kvartal 2020
Kilde: Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering.
Figuren viser fx, at bl.a. kommunerne Mariagerfjord (29,5 pct.), Nyborg (28,2 pct.)
og Vejen (27,5 pct.) sanktionerer mest og over landsgennemsnittet, der er på 9,2
pct.
Kommunerne Roskilde (1,1 pct.) og Fredericia (1,1 pct.) sanktionerer mindst. Her-
udover sanktionerer 17 kommuner så få personer (0-3), at der ikke beregnes en
sanktionsandel for kommunen. Figuren viser også, at der for gruppen af jobparate
kontanthjælpsmodtagere er variation i sanktionspraksis mellem kommunerne.
Opfølgningsmodel for kommunernes sanktionspraksis på rådighedsom-
rådet
Suspension af beskæftigelsesindsatsen som følge af covid-19, herunder reglerne
om at stå til rådighed i perioden 12. marts til 27. maj 2020, har haft indflydelse på
sanktionspraksis i kommunerne.
Som
følge af covid-19 er det besluttet, at STARs opfølgning på kommunernes
sanktionspraksis først igangsættes, når der er tre sammenhængende kvartaler, som
ikke er berørt af restriktioner for beskæftigelsesindsatsen. Første opfølgning vil
dermed tidligst kunne ske i januar 2022.
STAR følger op
efter et ”outlier”-princip,
som er aftalt med KL, over for de kom-
muner, der i hvert af de seneste tre kvartaler har en sanktionsandel for alle mål-
grupper til sammen på mere end 12 pct. eller mindre end 4 pct.
STARs opfølgning baseres på enten brev til kommunen, anmodning om redegø-
relse fra kommunen, indkaldelse af jobcenterchef til møde med STAR, brev fra be-
skæftigelsesministeren eller ved at STAR foretager en behandling af enkeltsager i
kommunerne.
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 26: Besvarelse af opfølgende spørgsmål fra samråd AD om danske virksomheders adgang til arbejdskraft, fra beskæftigelsesministeren
Herudover vil målingen af sanktionsandel for jobparate kontanthjælpsmodtagere
indgå i STARs opfølgning over for kommuner, der har en for stor andel jobparate
kontanthjælpsmodtagere, der ikke registrerer jobsøgning. STAR vil i opfølgningen
være opmærksom på samspillet mellem visningen af den kommunale sanktions-
praksis for jobparate kontanthjælpsmodtagere og visningen af den registrerede job-
søgning. Det vil i henvendelsen til kommunen blive bemærket, hvis den lave job-
søgning ikke matches af et højt sanktionsniveau.