Beskæftigelsesudvalget 2021-22
BEU Alm.del Bilag 248
Offentligt
2570830_0001.png
Statens Kontrolenhed for Arbejdsklausuler
24. juni 2021
Vejledning til risikobaseret kontrol af
arbejdsklausuler
Denne vejledning til risikobaseret kontrol af arbejdsklausuler indeholder et risikoskema, der er et
værktøj som kan hjælpe med at afklare, hvilke kontrakter, der bør kontrolleres samt en generel
vejledning til kontrolbesøg og dokumentkontrol. For yderligere information henvises til
www.statenskontrol.dk.
RISIKOSKEMA
Dette risikoskema er et overordnet skema, der kan hjælpe med at risikovurdere leverandører fra alle
brancher. Når man foretager en risikovurdering af en given kontrakt, skal hele kæden af leverandører,
der medvirker til at opfylde kontrakten indgå
1
.
Risikoskemaet kan bruges til at vurdere, om der hos en given leverandør er en særlig høj risiko for, at
arbejdsklausulen ikke er overholdt. Risikoskemaet kan også bidrage til ens vurdering af, hvilke
kontrakter man burde prioritere at kontrollere alt efter, hvor høj risikoen vurderes at være. Skemaet
bygger på erfaringer med, hvilke typer af leverandører, der oftest har problemer med løn- og
arbejdsvilkår. Det skal bemærkes at punkterne i risikoskemaet ikke er en udtømmende liste af mulige
risikofaktorer.
HØJ RISIKO
Leverandører, der har et eller flere af følgende kendetegn:
Er fra en branche, der erfaringsmæssigt har en høj forekomst af
problemer med løn- og arbejdsvilkår f.eks. bygge- og
anlægsbranchen og facility management
Anvender ufaglært arbejdskraft
Anvender vikarer
Anvender udenlandsk arbejdskraft
Anvender udstationerede medarbejdere
Har givet en bemærkelsesværdig lav pris
Har lange underleverandørkæder
Har været involveret i sager om social dumping tidligere
Har lille erfaring med det danske arbejdsmarked
Har en virksomhedskonstruktion, hvor den udførende
arbejdskraft er løst tilknyttet f.eks. indlejet arbejdskraft eller
freelancere
Henvendelser fra medarbejdere/ statsansatte/ fagforening/
virksomheder
Er sympatikonfliktet
Har ikke indgået overenskomst
Leverandører, der har følgende kendetegn:
Man har ikke erfaringer med leverandøren og tilhører ikke
kategorien høj risiko
Anvender overvejende specialiseret arbejdskraft
Lønninger meget tæt på mindstelønssatsen*
Man har gode erfaringer med leverandøren fra tidligere, men har
fortsat flere kendetegn fra høj risiko
Leverandører, der har et eller flere af følgende kendetegn:
Man har flere og gode erfaringer med leverandøren fra tidligere og
har ingen kendetegn fra høj risiko
Anvender overvejende højt uddannet arbejdskraft
Har indgået lokalaftaler ud over overenskomsten
MIDDEL RISIKO
LAV RISIKO
1
Producenter af varer, som tjenesteyderen køber og bruger til levering af tjenesteydelsen, falder som udgangspunkt uden for
Cirkulære om arbejdsklausuler i offentlige kontrakter og løn- og arbejdsvilkår hos producenter og skal derfor ikke kontrolleres.
*
Se tabel over mindstelønssatser
her.
1
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 248: Ekstern høring og udstedelse af opdateret cirkulære og vejledning om arbejdsklausuler i offentlige kontrakter, fra beskæftigelsesministeren
2570830_0002.png
Statens Kontrolenhed for Arbejdsklausuler
24. juni 2021
KONTROLBESØG
HVAD ER ET KONTROLBE SØG?
Et kontrolbesøg er en screening af løn- og arbejdsvilkår hos en leverandør, hvor der tales med
medarbejderne. Formålet med kontrolbesøget er at indsamle information fra medarbejderne om deres
løn- og arbejdsvilkår, der kan indgå i ens risikovurdering samt at afklare om der skal foretages
yderligere f.eks. en dokumentkontrol.
Et kontrolbesøg udføres der, hvor kontrakten løses. Dette kan både være ’hjemme’ i egen bygning
eller ude på den lokation, hvor kontrakten bliver løst.
Ved et kontrolbesøg kan man bl.a. spørge medarbejderne:
- hvilket firma de er ansat i
- om de har modtaget et ansættelsesbevis (medarbejderne skal modtage et ansættelsesbevis senest
én måned efter, de har påbegyndt deres arbejde)
- om de tjekker deres lønsedler og ser om det passer, med det antal timer de har arbejdet
HVORNÅR SKAL DER UDF ØRES KONTROLBESØG?
Der opfordres som udgangspunkt altid til, at en kontrol af en kontrakt indledes af et kontrolbesøg. Her
kan der samles information til brug for ens risikovurdering samt afklares om der skal foretages
yderligere kontrol f.eks. en dokumentkontrol.
HVAD SKAL M AN VÆRE OPMÆRKSOM P Å UNDER ET KONTROLBE SØG?
Ved et kontrolbesøg er det godt at være opmærksom på følgende:
-
-
-
medarbejdere, der er indlejet eller er vikarer, da der kan være en sandsynlighed for at de ansat
under nogle andre vilkår end fastansatte medarbejdere
medarbejdere, der ikke har modtaget et ansættelsesbevis, da dette kan betyde, at medarbejderen
ikke er bekendt med de løn- og arbejdsvilkår, de er ansat under
medarbejdere, der bruger en anden medarbejders adgangskort/nøgle, da dette kan være tegn på,
at den medarbejder ikke er ansat til at udføre opgaven og derfor ikke burde opholde sig på
arbejdspladsen
udenlandske medarbejdere, da de muligvis ikke har kendskab til det danske arbejdsmarked og
dermed ikke kender til deres rettigheder
medarbejdere der alle får det samme i løn uanset funktion. Medarbejdernes løn- og arbejdsvilkår
fastlægges efter referenceoverenskomsten indenfor det specifikke faglige område, og hvis
medarbejderne har forskellige funktioner, kan det være, at de skal aflønnes efter forskellige
referenceoverenskomster
nyansatte medarbejdere, da de kan have brancheanciennitet fra tidligere arbejde, hvilket kan give
dem ret til bl.a. tillæg til grundlønnen og arbejdsmarkedspension fra begyndelsen af ansættelsen
medarbejdere med lav anciennitet inden for branchen, da de muligvis ikke kender til alle deres
rettigheder og dermed ikke ved, at de eventuelt har krav på tillæg til grundlønnen mv.
-
-
-
-
2
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 248: Ekstern høring og udstedelse af opdateret cirkulære og vejledning om arbejdsklausuler i offentlige kontrakter, fra beskæftigelsesministeren
2570830_0003.png
Statens Kontrolenhed for Arbejdsklausuler
24. juni 2021
DOKUMENTKONTROL
HVAD ER EN DOKUMENTKONTRO L?
Ved en dokumentkontrol indhentes der dokumentation fra hovedleverandøren, som kan afdække
hvorvidt der er begrundet mistanke om, at arbejdsklausulen ikke er overholdt. Den indhentede
dokumentation sammenlignes med de løn- og arbejdsvilkår, der skal være gældende ifølge
referenceoverenskomsten.
HVORNÅR SKAL DER UDF ØRES DOKUMENTKONTROL?
Dokumentkontrol udføres som udgangspunkt, hvis man på baggrund af kontrolbesøget har mistanke
om misligholdelse af arbejdsklausulen. Der kan også udføres dokumentkontrol, hvis det på anden
måde vurderes at være relevant. Dette kunne f.eks. være, hvis man har fået en henvendelse
angående mistanke om misligholdelse af arbejdsklausulen ved en leverandør.
HVILKEN DOKUMENTATIO N SKAL M AN ANMODE OM?
Ved en dokumentkontrol kan der f.eks. anmodes om:
-
-
-
-
-
-
-
-
-
kopi af ansættelsesbeviser samt information om relevant uddannelse og erhvervserfaring -
herunder tilknytningsaftale, hvis der er tale om en vikar.
kopi af lønsedler
kopi af timesedler
e-indkomstkvitteringer fra Skat. Der kan findes en vejledning til, hvordan leverandører henter e-
indkomst kvitteringer på deres medarbejdere
her.
kvitteringer for pensionsindbetalinger
kontaktinformation på medarbejderne
aftaler vedrørende arbejdstid, afspadsering, akkord og/eller bonus
dokumentation for kost og logi for udstationerede medarbejdere
oplysninger om den referenceramme/overenskomst, der er anvendt i forbindelse med
fastsættelse af løn- og arbejdsvilkår
Det er en konkret vurdering fra sag til sag, hvor meget dokumentation der skal anmodes om. Det kan
være godt at bede om dokumentation for minimum tre måneder til at begynde med, da det kan være
svært at danne sig et ordentligt billede på baggrund af en måned eller to. Hvis der i kontrakten er
mulighed for at pålægge bod, hvis dokumentationen ikke er modtaget rettidigt
2
, er det en fordel at
gøre leverandøren opmærksom på dette i anmodningen om dokumentation.
I nogle tilfælde kan det være en fordel at bede om en begrænset mængde af dokumentation til at
begynde med, f.eks. på få medarbejdere eller kun ansættelsesbeviser, lønsedler og timesedler. Hvis
man på baggrund af den dokumentation vurderer, at der fortsat er mistanke om misligholdelse af
arbejdsklausulen kan man udvide dokumentkontrollen og f.eks. bede om dokumentation for flere
medarbejdere eller yderligere dokumentation som f.eks. e-indkomst kvitteringer fra Skat og
kvitteringer for pensionsindbetalinger.
Hvis der er en form for registrering af medarbejdernes komme- og gåtider, f.eks. brug af adgangskort,
kan denne i visse tilfælde sammenlignes med det antal timer, der fremgår på lønsedler og timesedler
indhentet fra leverandøren. Komme- og gåtiderne kan også give et billede af, hvornår medarbejderne
er på arbejde og dermed om medarbejderne evt. burde modtage tillæg for arbejde på skæve
tidspunkter (aften- og nattillæg) og om søndagen.
2
Jf. Cirkulære om arbejdsklausuler i offentlige kontrakter § 6 skal det fremgå af kontrakten, hvilke konsekvenser det har, hvis
leverandøren og evt. underleverandører ikke overholder dokumentationskravene.
3