Cirkulære om arbejdsklausuler i offentlige kontrakter
§ 1.
Cirkulæret har til formål at sikre, at ansatte, der arbejder i virksomheder, som udfører
tjenesteydelser for offentlige myndigheder og ordregivere, får sædvanlige løn- og arbejdsvilkår
ved brug af arbejdsklausuler, jf. ILO konvention nr. 94 om brug af arbejdsklausuler i offentlige
kontrakter. Konventionen er optrykt som bilag 1.
§ 2.
Samtlige statslige myndigheder (ministerier, styrelser mv.) skal anvende arbejdsklausuler,
jf. § 4, i alle kontraktforhold om bygge- og anlægsarbejder, fabrikation og udførelse eller ydelse af
tjenester uanset kontraktens størrelse.
Stk. 2.
Andre statslige ordregivere, herunder selskaber, som fuldt ud er ejet af statslige
myndigheder og ikke er i konkurrence, skal anvende arbejdsklausuler ved kontrakter på bygge-
og anlægsområdet.
Stk. 3.
Hvert enkelt ministerium kan beslutte, om og på hvilken måde der skal anvendes
arbejdsklausuler i øvrige kontrakter, der indgås af andre end de centrale myndigheder.
Stk. 4.
Der er ikke krav om brug af arbejdsklausuler i kontrakter, der vedrører indkøb af varer,
der indgår i en leverandørs almindelige produktion eller varelager, medmindre varen fremstilles i
særlig produktion for statslige myndigheder.
§ 3.
Ordregiver skal i kontrakten stille krav om, at ansatte hos leverandører og eventuelle
underleverandører, som medvirker til at opfylde kontrakten, er sikret løn (herunder særlige
ydelser), arbejdstid og andre arbejdsvilkår, som ikke er mindre gunstige end dem, der gælder for
arbejde af samme art i henhold til en kollektiv overenskomst indgået af de inden for det
pågældende faglige område mest repræsentative arbejdsmarkedsparter i Danmark, og som
gælder på hele det danske område.
Stk. 2.
Flere overenskomster, der er indgået med samme arbejdsgiverforening og under samme
lønmodtagerorganisation og med vilkår, der må anses for ensartede og som samlet er
landsdækkende, anses i denne forbindelse også som én overenskomst, som gælder på hele det
danske område.
§ 4.
Ordregiver skal i udbudsbekendtgørelsen eller udbudsbetingelserne informere om kravet
om brug af arbejdsklausul.
§ 5.
Ordregiver skal i kontrakten med leverandøren stille krav om brug af arbejdsklausul.
Kontrakten skal indeholde bestemmelser om, hvilke dokumentationskrav der stilles til
leverandøren for brug og overholdelse af arbejdsklausulen.
Stk.2. Det skal fremgå af kontrakten, at leverandøren og eventuelle underleverandører skal
sikre, at de ansatte får oplysninger om de vilkår, der følger af arbejdsklausulen.
§ 6.
Det skal fremgå af kontrakten, hvilke konsekvenser det har, hvis leverandøren og
eventuelle underleverandører ikke overholder arbejdsklausulen eller ikke overholder
dokumentationskravene. Sanktionen skal være effektiv, stå i forhold til overtrædelsens omfang og
have en præventiv virkning.
§ 7.
Ordregiver skal gennemføre nødvendig
risikobaseret
kontrol af, om leverandøren og
eventuelle underleverandører overholder arbejdsklausulen.
§ 8.
Det henstilles, at alle kommuner og regioner anvender arbejdsklausuler i bygge- og
anlægskontrakter efter retningslinjerne i dette cirkulære uanset kontraktens størrelse samt i
øvrige kontrakter, hvor det er hensigtsmæssigt.