Beskæftigelsesudvalget 2021-22
BEU Alm.del Bilag 243
Offentligt
2567876_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Beskæftigelsesministeren
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
Manglende indsats for dagpengemodtagere
CVR 10172748
Kære medlemmer af Beskæftigelsesudvalget
Det går godt for den danske økonomi, beskæftigelsen er høj, og vi skal nu bruge
opsvinget til at få alle med.
Som minister er jeg imidlertid meget bekymret over, at en stor andel borgere i be-
skæftigelsessystemet ikke får den indsats, de har ret og pligt til. Blandt andet frem-
går det af mit svar på BEU alm. del spm. 551, som blev stillet efter ønske fra Len-
nart Damsbo-Andersen (S), at 25.759 dagpengemodtagere ikke havde påbegyndt et
aktivt tilbud inden for tidspunktet for ret og pligt. Det svarede til godt en tredjedel
af alle dagpengemodtagerne i den pågældende opgørelse.
En aktiv indsats kan være med til at forkorte ledighedsperioden for dagpengemod-
tagere. Derfor har jeg skrevet til samtlige danske kommuner for at gøre opmærk-
som på min bekymring over den manglende aktiv indsats, herunder også manglen-
de samtaler i kontaktforløbet.
Derudover har jeg den 9. april sendt et særskilt brev til de kommuner, som har mi-
nimum 250 dagpengemodtagere i målgruppen, og hvor 50 pct. eller flere ikke har
modtaget et aktiv tilbud til tiden. Det drejer sig om Hillerød, Brøndby, Roskilde,
Holbæk, Køge, Rudersdal og Faaborg-Midtfyn Kommune. I brevet bad jeg om en
skriftlig redegørelse for:
Hvad de syv kommuner generelt gør for at sikre, at dagpengemodtagere ikke
overlades til sig selv på offentlig forsørgelse.
Hvad de syv kommuner fremadrettet vil gøre for, at dagpengemodtagere får en
rettidig indsats.
11. juni 2018
J.nr.
2018 - 3729
Fristen for at indsende redegørelserne var den 1. maj. Alene Holbæk og Roskilde
Kommune overholdt fristen, mens de øvrige kommuner leverede i løbet af maj - ef-
ter at de en eller flere gange var blevet rykket.
Jeg har gennemgået de indsendte redegørelser, som jeg også har vedlagt til udval-
gets orientering. Det er min vurdering, at kun Roskilde og Holbæk Kommune sva-
rer tilfredsstillende på de to ovenstående spørgsmål. Rudersdal Kommune svarer
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 243: Besvarelse af spørgsmål fra lukket spørgetime om mangel på arbejdskraft den 2/3-2022
delvist tilfredsstillende på spørgsmålene, mens Faaborg-Midtfyn, Brøndby, Hille-
rød og Køge Kommune ikke svarer tilfredsstillende.
Både Roskilde og Holbæk Kommune beskriver konkrete initiativer, de har taget el-
ler vil tage for at sikre, at dagpengemodtagere får en aktiv indsats til tiden, samt
hvordan de vil følge op herpå. Begge redegørelser er underskrevet af borgmesteren.
Desuden har Holbæk Kommune sendt en opfølgende redegørelse, som dokumente-
rer, at der er blevet rettet op på indsatsen for samtlige forsikrede ledige.
Redegørelsen fra Rudersdal Kommune, der ligeledes er underskrevet af borgmeste-
ren, indeholder en kort gennemgang af, hvilken indsats, der i dag tilbydes i kom-
munen. Beskrivelsen af den fremadrettede indsats er imidlertid ikke konkret og
mangler en angivelse af, hvordan kommunen reelt vil følge op på manglerne. Jeg
har derfor bedt om en opfølgende redegørelse fra Rudersdal Kommune.
Faaborg-Midtfyn, Brøndby, Hillerød og Køge Kommune har alle indsendt redegø-
relser, der vurderes at være utilstrækkelige. Derfor har jeg bedt alle fire kommuner
om en opfølgende redegørelse.
Faaborg-Midtfyn Kommune tilkendegiver ikke at ville foretage justeringer, og det
fremgår ikke af redegørelsen, hvordan og hvornår kommunen vil følge op på, at
borgerne får den indsats, de har ret til i henhold til loven. Faaborg-Midtfyn frem-
hæver selv, at de har brug kræfterne på at tilpasse indsatsen for dagpengemodtage-
re. Jeg har her påpeget, at en omlægning af indsatsen ikke er en gyldig begrundelse
for at tilsidesætte lovgivningens krav om aktiv indsats til tiden.
Fra Brøndby Kommune har jeg modtaget et meget kortfattet brev fra jobcenterche-
fen. Brevet forklarer, at kommunen har haft fokus på det kvalitative indhold i sam-
taler i forbindelse med et konkret projektforløb; ”jobrettet samtale”. Beskrivelsen
af, hvad kommunen fremadrettet vil gøre, er ikke konkret og indeholder ikke reelle
mål for, hvornår indsatsen vil leve op til loven. Selvom jeg kun kan bakke op om
projektet, så har jeg overfor Brøndby understreget, at ledige borgere har ret til et
aktiveringstilbud til tiden, og at Brøndby som kommune er forpligtet til at overhol-
de reglerne.
Fra Hillerød Kommune har borgmesteren fremsendt en redegørelse, der dels be-
skriver en intensiveret samtaleindsats samt en styrket tværfaglig indsats, dels at der
har været en stigning i dagpengeledigheden De fremadrettede skridt, som Hillerød
beskriver, er mangelfulde og svære at vurdere eller følge op på. Af den grund har
jeg bedt om en opfølgende redegørelse, ligesom jeg har fremhævet, at en oppriori-
tering af samtaler ikke er en gyldig begrundelse for at tilsidesætte krav til aktiv ind-
sats.
Fra Køge Kommune har Beskæftigelsesministeriet modtaget en redegørelse i form
af en relativt kortfattet mail fra en teamleder i Velfærdsforvaltningen. Det fremgår,
at kommunen anvender vikariater/deltidsansættelser for målgruppen, og at det
derfor ikke er kommunens opfattelse, at borgere generelt går passive på offentlig
forsørgelse. I de lokale medier er Køge Kommune blevet fremhævet som en fore-
2
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 243: Besvarelse af spørgsmål fra lukket spørgetime om mangel på arbejdskraft den 2/3-2022
gangskommune i forhold til at få dagpengemodtagere hurtigt i job. Redegørelsen
beskriver imidlertid kun i meget begrænset omfang, hvad kommunen faktisk gør,
og hvad den påtænker at gøre for aktiv indsats. Jeg har derfor bedt om en opføl-
gende redegørelse.
Jeg til udvalgets orientering vedlagt mine opfølgende breve til de syv kommuner.
Fristen for at indsende opfølgende redegørelser er den 8. august. Her ser jeg frem
til, at de fem kommuner vil dokumentere, hvordan og hvornår de vil sikre, at bor-
gerne mødes med den indsats, de har ret til i henhold til loven.
Jeg tager situationen meget alvorligt og følger området tæt. Blandt andet har jeg
igangsat arbejdet med en survey, der skal afklare, hvorfor nogle borgere ikke får
den aktive indsats i kommunerne, som de er berettiget til. Desuden har jeg - som
tidligere tilkendegivet for udvalget - bestilt en samlet redegørelse for den kommu-
nale aktiveringsindsats, som skal danne afsæt for en årlig drøftelse af den aktive
indsats på tværs af ydelsesmålgrupper i Beskæftigelsesudvalget.
Jeg vil atter understrege, at ledige borgere har ret til et aktiveringstilbud til tiden,
og at kommunerne er forpligtede til at overholde reglerne. Som nævnt er reglerne
vedtaget med afsæt i, at der er evidens for, at aktiv indsats kan være med til at for-
korte ledighedsperioden for dagpengemodtagere. Derfor er det uacceptabelt, at fle-
re borgere i beskæftigelsessystemet ikke får den indsats, de er berettiget til. Det
skal vi have rettet op på.
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
3
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 243: Besvarelse af spørgsmål fra lukket spørgetime om mangel på arbejdskraft den 2/3-2022
2567876_0004.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Lennart Damsbo-Andersen
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
9. april 2018
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 30. august 2017 stillet følgende spørgsmål nr.
551 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Lennart
Damsbo-Andersen (S).
Spørgsmål nr. 551:
J.nr. 2017-6946
”Ministeren bedes i en tabel oplyse antal og andel borgere på dagpenge med
mindst 1 års anciennitet, der hverken har deltaget i aktiv indsats eller haft en
mentor det seneste år, fordelt på alle landets kommuner og sorteret efter andelens
størrelse, svarende til opgørelsen for kontant- og uddannelseshjælpsmodtagere i
tabel 1, jf. BEU alm. del bilag 311.”
Svar:
Vi er i en situation, hvor det går godt for dansk økonomi og hvor vi skal have fokus
på at få endnu flere ind på arbejdsmarkedet. Beskæftigelsen har været stigende si-
den foråret 2013, og alene siden sommeren 2015 er der kommet over 100.000 nye
private job. Der er med andre ord job at få.
Derfor kan jeg som minister ikke sidde det overhørigt, at mange borgere i beskæf-
tigelsessystemet ikke får den indsats, de er berettiget til, men går passive rundt på
offentlig forsørgelse. Det gælder uanset, hvilke proceskrav der er eller ikke er.
Med regeringens udspil til en enklere beskæftigelsesindsats er der lagt op til, at gi-
ve kommunerne større mulighed for fleksibelt at tilrettelægge omfang og timing af
den aktive indsats og samtaler overfor den enkelte borger.
Bl.a. foreslås et forenklet og mere harmoniseret kontaktforløb på tværs af målgrup-
per, som stadig fastholder grundtanken om, at jobcentret har en tæt kontakt med
borgerne, særligt i begyndelsen af et ydelsesforløb.
Den øgede frihed følges af en styrket monitorering af indsatsen, så Folketinget, be-
skæftigelsesministeren samt politikere og parter på lokalt og regionalt niveau kan
følge med i, om kommunerne leverer de ønskede resultater.
Det vil blandt andet ske ved at introducere benchmark-rapporter, der, ved at tage
højde for kommunernes forskellige rammevilkår, skal vise, i hvilket omfang de en-
kelte kommuner er i stand til at begrænse antallet af borgere på offentlig forsørgel-
se. Beskæftigelsesministeriet er desuden allerede nu i gang med at undersøge mu-
lighederne for at fremme en større åbenhed i data på beskæftigelsesområdet, så
gennemsigtigheden om kommunernes indsats kan forbedres.
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 243: Besvarelse af spørgsmål fra lukket spørgetime om mangel på arbejdskraft den 2/3-2022
2567876_0005.png
Jf. svar på BEU alm. del. spørgsmål 552-555 og 311 har en større gruppe borgere
på tværs af ydelser ikke modtaget en aktiv indsats eller mentorstøtte i det seneste
år. For samtaler i jobcentret er der ligeledes tegn på, at ikke alle dagpengemodtage-
re får den hjælp, som de har ret til, jf. BEU alm. del. spørgsmål 641.
En ny opgørelse, som blev offentliggjort på Beskæftigelsesministeriets hjemmeside
den 1. februar 2018
1
, viser desuden, at en stor del af landets kommuner kun i be-
grænset omfang overholder de minimumsregler for samtaler med ledige og syge-
meldte, der er fastsat ved lov. Det, mener jeg, er uacceptabelt.
På den baggrund iværksætter jeg en række initiativer:
Jeg har skrevet til samtlige kommuner vedr. manglende samtaler og gjort op-
mærksom på min bekymring. Jeg vil fremover følge tallene for antallet af sam-
taler tæt, og de kommuner, der stadig ligger markant under, hvad der måtte
forventes i forhold til lovgivningen, når vi ser på data fra april 2018, vil jeg
indkalde Beskæftigelsesudvalget til en drøftelse af situationen.
Derudover har jeg skrevet til samtlige kommuner vedr. manglende aktiv ind-
sats for tidspunktet for ret og pligt, og givet udtryk for min bekymring.
Jeg har derudover skrevet til de kommuner, hvor der er 50 pct. eller flere, og
som har minimum 250 borgere i målgruppen, som ikke har modtaget et aktivt
tilbud til tiden (tabel 2). I brevene har jeg givet udtryk for min særskilte be-
kymring for disse kommuner og bedt om en redegørelse.
Jeg har drøftet den manglende indsats med KL d. 16. januar 2018. Efterfølgen-
de har jeg efter min anmodning modtaget et brev fra KL angående manglende
samtaler og aktiv indsats.
Igangsættelse af en survey blandt kommunerne, der skal afklare årsagerne til,
at nogle borgere ikke får den aktive indsats, som de er berettiget til.
Udarbejdelse af én årlig redegørelse af indsatsen i beskæftigelsessystemet, som
skal afdække den aktive indsats på tværs af ydelsesmålgrupper. Redegørelsen
vil foreligge medio 2018, og jeg foreslår, at denne danner afsæt for en årlig
drøftelse med beskæftigelsesudvalget.
På kontanthjælpsområdet har jeg efter min anmodning modtaget to redegørel-
ser fra hver af de fem kommuner, der i marts 2017 havde en andel på minimum
30 pct. af aktivitetsparate kontanthjælp- og uddannelseshjælpsmodtagere, som
hverken havde fået en indsats eller mentorstøtte det seneste år, og som havde et
antal af ”passive” på minimum 250. Der er desuden afholdt opfølgende møder
med de fem kommuner, og så har jeg holdt et særskilt møde med Guldborg-
sund Kommune den 19. marts og talt med dem om, hvad de agter at gøre for at
rette op.
Der har endvidere været afholdt en teknisk gennemgang af den første runde af
redegørelser for Beskæftigelsesudvalget den 28. november 2017, ligesom ud-
valget den 26. januar blev orienteret om den anden runde af redegørelser samt
mit svar derpå.
Af orienteringen fra den 26. januar fremgår det også, at jeg med frist den 8. fe-
bruar har bedt Guldborgsund og Holbæk kommuner om at fremsende deres bud
på en dato for, hvornår man agter at overholde lovkravene for ret og pligt. Jeg
har nu modtaget de to redegørelser og orienteret jer herom.
Endeligt har jeg inviteret Beskæftigelsesudvalget til et nyt møde om emnet d.
10. april.
1
http://bm.dk/da/Aktuelt/Nyheder/Arkiv/2018/02/Manglende%20samtaler.aspx
2
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 243: Besvarelse af spørgsmål fra lukket spørgetime om mangel på arbejdskraft den 2/3-2022
2567876_0006.png
Efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats har dagpengemodtagere, som er under
30 år, eller som er fyldt 50 år, senest efter sammenlagt 13 ugers ledighed ret og
pligt til at påbegynde et tilbud.
Dagpengemodtagere, som er mellem 30 og 50 år, har ret og pligt til at påbegynde
et tilbud senest efter sammenlagt 26 ugers ledighed. Tilbuddet skal være enten vej-
ledning og opkvalificering, virksomhedspraktik eller ansættelse med løntilskud.
Tilbuddet skal have en sammenhængende varighed på mindst 2 uger.
Et tilbud om mentorstøtte kan ikke gives som et ret- og pligt-tilbud til en dagpen-
gemodtager. Det kan dog gives som et supplerende tilbud til et ret-og pligt-tilbud.
Der er ikke regler om efterfølgende ret- og pligt-tilbud for dagpengemodtagere, så-
kaldt gentagen aktivering. Der er således ikke krav om, at dagpengemodtagere skal
aktiveres i den resterende del af deres dagpengeperiode, efter første ret- og pligt-
tilbud ved henholdsvis 13 eller 26 ugers ledighed.
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering (STAR) har opgjort hvor mange bor-
gere på dagpenge, med mindst 1 års anciennitet, der hverken har deltaget i en aktiv
indsats eller haft en mentor deres
seneste
52 ydelsesuger, samt inden for tidspunk-
tet for
ret og pligt.
Opgørelsen opdelt på kommuner fremgår af tabel 1.
Tabellen viser, at 3.155 dagpengemodtagere med mindst 1 års anciennitet hverken
har modtaget en aktiv indsats eller mentorstøtte det
seneste
år på dagpenge. Det
svarer til 14 pct. af det samlede antal personer på dagpenge med mindst 1 års anci-
ennitet.
Tabel 1. Antal og andel dagpengemodtagere med mindst 1 års anciennitet, der hverken
har deltaget i aktiv indsats eller haft en mentor de seneste 52 ydelsesuger fordelt på
kommuner, juni 2017
Antal
Dragør
Vordingborg
Solrød
Hedensted
Rebild
Tønder
Horsens
Vesthimmerland*
Esbjerg
Lyngby-Taarbæk
Vallensbæk
Varde
Furesø
Brønderslev
Ballerup
Thisted
.
3
.
3
.
3
17
6
15
6
4
5
5
8
11
8
Andel
0%
2%
3%
3%
3%
3%
4%
4%
4%
4%
5%
5%
5%
6%
6%
6%
3
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 243: Besvarelse af spørgsmål fra lukket spørgetime om mangel på arbejdskraft den 2/3-2022
Vejen
Guldborgsund
Herning
Sorø
Kolding
Ikast-Brande
Allerød
Skive
Mariagerfjord
Nordfyn
Høje Tåstrup
Rødovre
Sønderborg
Aabenraa
Syddjurs
Stevns
Svendborg
Holbæk
Lemvig
Morsø
Middelfart
Kalundborg
Struer
Halsnæs
Kerteminde
Holstebro
Faaborg-Midtfyn
Ringkøbing-Skjern
Ishøj
Silkeborg
Gladsaxe*
Greve
Fredensborg*
Viborg*
Gribskov
Glostrup
Langeland
Aalborg
Ringsted
Tårnby
Frederikshavn
Nyborg
Albertslund
Skanderborg
6
14
18
6
22
14
4
8
12
9
22
16
18
16
11
6
20
23
5
5
8
20
8
13
8
18
24
15
21
33
32
20
14
38
15
11
6
154
20
19
44
17
20
19
6%
7%
7%
7%
7%
8%
8%
8%
8%
8%
8%
9%
9%
9%
9%
9%
9%
10%
10%
10%
10%
11%
11%
11%
11%
11%
11%
11%
11%
11%
12%
12%
12%
12%
12%
12%
12%
13%
13%
13%
13%
13%
13%
13%
4
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 243: Besvarelse af spørgsmål fra lukket spørgetime om mangel på arbejdskraft den 2/3-2022
2567876_0008.png
Norddjurs
Egedal
Faxe
Frederiksberg
København
Randers
Billund
Næstved
Hillerød
Favrskov
Haderslev
Lolland
Hjørring
Frederikssund
Slagelse
Odder
Hørsholm
Jammerbugt
Roskilde
Fanø
Odense*
Århus
Fredericia*
Helsingør
Hvidovre
Assens
Gentofte*
Bornholm
Køge
Ærø
Odsherred*
Vejle*
Brøndby
Lejre
Rudersdal
Herlev
Læsø
Samsø
I alt
22
16
20
71
531
56
6
49
23
20
30
22
41
19
51
8
9
24
56
.
205
303
39
36
52
38
48
27
48
4
33
105
64
25
47
43
4
7
3.155
14%
14%
14%
14%
14%
14%
14%
15%
15%
15%
15%
15%
15%
15%
16%
16%
17%
17%
18%
18%
18%
19%
19%
19%
20%
22%
22%
22%
23%
25%
28%
29%
29%
32%
34%
37%
44%
64%
14%
Anm.: Opgørelsen er foretaget ved nedslag i juni 2017. Opgørelsen indeholder alle dagpengemodtagere, som har
modtaget dagpenge minimum en uge i juni 2017 og som på dette tidspunkt har mindst 52 sammenlagte ydelsesuger
siden seneste indplaceringsdato i dagpengesystemet indenfor de seneste 3 år. Opgørelsen viser, hvor mange af dis-
se dagpengemodtagere, der ikke har modtaget et aktivt tilbud i beskæftigelsessystemet i deres seneste 52 ydelses-
uger i deres nuværende dagpengeperiode.
Der er 9 borgere på dagpenge med uoplyst kommune. Disse personer indgår i opgørelsen på landsplan. For kom-
muner med færre end 3 borgere, som hverken har modtaget aktiv indsats eller mentor det seneste år, er antal borge-
re erstattet med ’.’ som følge af diskretionshensyn.
Kommuner markeret med * er frikommuner, som i perioden har været undtaget for reglerne om, hvornår dagpenge-
5
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 243: Besvarelse af spørgsmål fra lukket spørgetime om mangel på arbejdskraft den 2/3-2022
modtagere senest skulle have påbegyndt et tilbud.
Kilde: DREAM samt mentordata.
Da dagpengeledighed opgøres som sammenlagt – fremfor sammenhængende – le-
dighed, vedrører opgørelsen i tabel 1 personer, som, i deres nuværende dagpenge-
periode, har modtaget dagpenge i mindst 52 uger
sammenlagt.
Antal og andel dagpengemodtagere, som hverken har modtaget aktiv indsats eller
mentorstøtte, er som følge heraf ikke opgjort for det seneste kalenderår, men for
hver persons seneste 52 ydelsesuger. Da der er mange dagpengemodtagere, der går
ind og ud af systemet, vil 52 ugers anciennitet, uden et aktivt tilbud, derfor sjældent
være udtryk for 52 ugers uafbrudt passiv forsørgelse. Der vil ofte være tale om
mellemliggende perioder med kortvarig beskæftigelse på fuld eller nedsat tid, samt
eventuelle perioder på barsel m.v.
I en dagpengeperiode kan der være perioder, hvor den enkelte borger er fritaget for
sin pligt til at deltage i et aktivt tilbud. Det kunne eksempelvis være perioder med
korterevarende sygdom, deltagelse i jobrettet uddannelse på fuld tid, perioder med
ordinær beskæftigelse som lønmodtager, der udgør 20 timer ugentligt eller mere,
samt perioder, hvor borgeren har været omfattet af en mindre intensiv indsats.
Det skal bemærkes, at tidspunktet for ret og pligt ikke nødvendigvis indgår i opgø-
relsen af de
seneste
52 ydelsesuger. Fx vil en dagpengemodtager under 30 år, der i
juni 2017 har været på dagpenge i 72 uger, indgå i opgørelsen i personens 20. til
71. ledighedsuge. Dermed indgår personens ret-og-pligt-tidspunkt ikke i opgørel-
sen i tabel 1, da denne falder efter 13 uger.
STAR har yderligere opgjort hvor mange, der hverken deltager i eller har deltaget i
et aktivt tilbud eller haft en mentor indenfor tidspunktet for ret og pligt ved hen-
holdsvis 13 og 26 ugers ledighed. Der er der anvendt en margin på 4 uger, da der
kan være mindre usikkerheder i registreringen af aktiveringstidspunktet samt i op-
gørelsen af dagpengeancienniteter.
Opgørelsen er foretaget for alle dagpengemodtagere med en indplaceringsdato efter
1. januar 2016 og mindst 1 års ydelsesanciennitet. Opgørelsen opdelt på kommuner
fremgår af tabel 2.
Det fremgår, at 20.773 dagpengemodtagere under 30 år eller over 50 år ikke delta-
ger i eller har deltaget i et aktivt tilbud indenfor tidspunktet for ret og pligt efter se-
nest 13 ugers ledighed. Det svarer til 37 pct. af de dagpengemodtagere i de to al-
dersgrupper, som har nået tidspunktet for deltagelse i ret og pligt tilbud.
Blandt dagpengemodtagere mellem 30 og 50 år, hvor tidspunktet for ret og pligt er
senest efter 26 ugers ledighed, har 4.986 personer ikke fået et aktivt tilbud til tiden.
Det svarer til 26 pct. af dagpengemodtagerne i alderen 30-50 år med, som har nået
tidspunktet for deltaget i ret og pligt tilbud.
Samlet set har 25.759 dagpengemodtagere ikke påbegyndt aktivering indenfor tids-
punktet for ret og pligt. Det svarer til 34 pct. af dagpengemodtagerne i opgørelsen.
Tabel 2: Antal og andel dagpengemodtagere med en indplaceringsdato i dagpengesyste-
met efter 1. januar 2016, der hverken har deltaget i et aktivt tilbud eller haft en mentor til
tiden, januar 2016 - juli 2017
6
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 243: Besvarelse af spørgsmål fra lukket spørgetime om mangel på arbejdskraft den 2/3-2022
2567876_0010.png
Under 30 år og
over 50 år
Antal
Vejen
Herlev
Gladsaxe*
Rebild
Ishøj
Ballerup
Horsens
Vallensbæk
Kalundborg
Hedensted
Sønderborg
Mariagerfjord
Herning
Ringkøbing-Skjern
Gentofte*
Billund
Tønder
Egedal
Nyborg
Fredensborg*
Skanderborg
Nordfyn
Gribskov
Solrød
Guldborgsund
Frederikshavn
Århus
Favrskov
Vordingborg
Slagelse
Kolding
Vesthimmerland*
Lyngby-Taarbæk
København
Thisted
Syddjurs
37
42
92
35
48
67
149
30
74
59
113
69
156
81
123
37
72
71
67
70
86
74
70
51
143
183
1.406
78
104
220
268
100
134
2.680
90
100
Andel
12%
17%
15%
18%
17%
17%
18%
21%
19%
21%
21%
21%
21%
23%
24%
25%
24%
27%
26%
24%
26%
30%
27%
32%
30%
31%
28%
28%
31%
30%
32%
31%
31%
28%
31%
35%
30-50 år
Antal
3
6
22
3
19
17
29
4
14
8
14
18
25
14
28
5
11
9
17
26
30
13
22
6
21
35
237
23
18
43
38
21
31
1.076
20
17
Andel
2%
6%
9%
4%
13%
11%
11%
7%
13%
8%
7%
13%
11%
13%
12%
9%
12%
8%
15%
19%
18%
13%
22%
10%
13%
15%
21%
21%
15%
18%
14%
19%
20%
30%
21%
15%
I alt
Antal
40
48
114
38
67
84
178
34
88
67
127
87
181
95
151
42
83
80
84
96
116
87
92
57
164
218
1.643
101
122
263
306
121
165
3.756
110
117
Andel
9%
13%
14%
14%
15%
16%
16%
17%
17%
17%
17%
19%
19%
21%
21%
21%
21%
22%
22%
23%
23%
25%
26%
26%
26%
26%
26%
26%
27%
27%
27%
28%
28%
29%
29%
29%
7
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 243: Besvarelse af spørgsmål fra lukket spørgetime om mangel på arbejdskraft den 2/3-2022
Randers
Aalborg
Sorø
Esbjerg
Ringsted
Ikast-Brande
Silkeborg
Morsø
Glostrup
Hørsholm
Allerød
Varde
Haderslev
Struer
Lolland
Kerteminde
Høje Tåstrup
Næstved
Ærø
Langeland
Holstebro
Frederiksberg
Norddjurs
Rødovre
Hjørring
Odder
Fanø
Hvidovre
Furesø
Middelfart
Stevns
Assens
Helsingør
Svendborg
Aabenraa
Faxe
Lemvig
Brønderslev
Tårnby
257
978
71
380
107
132
272
52
79
58
38
129
165
60
122
89
217
285
.
45
198
482
173
165
274
54
.
233
116
110
85
144
210
246
211
149
74
130
163
30%
33%
33%
35%
38%
37%
38%
36%
36%
39%
34%
40%
38%
38%
37%
38%
45%
40%
44%
40%
45%
40%
42%
46%
44%
42%
48%
46%
47%
42%
46%
47%
46%
47%
46%
48%
50%
48%
52%
85
163
18
59
28
20
56
6
27
12
17
18
48
12
37
23
41
73
.
10
17
142
27
33
40
16
.
51
19
31
16
38
54
47
41
28
14
46
50
28%
21%
22%
19%
23%
19%
22%
21%
29%
22%
35%
20%
30%
26%
33%
28%
18%
29%
18%
29%
12%
30%
22%
20%
21%
32%
14%
26%
22%
35%
24%
29%
30%
25%
29%
27%
27%
38%
35%
342
1.141
89
439
135
152
328
58
106
70
55
147
213
72
159
112
258
358
16
55
215
624
200
198
314
70
11
284
135
141
101
182
264
293
252
177
88
176
213
30%
30%
30%
31%
33%
33%
33%
33%
34%
34%
34%
35%
35%
36%
36%
36%
36%
37%
37%
37%
38%
38%
38%
38%
39%
39%
39%
40%
40%
40%
40%
41%
41%
42%
42%
43%
44%
45%
47%
8
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 243: Besvarelse af spørgsmål fra lukket spørgetime om mangel på arbejdskraft den 2/3-2022
2567876_0012.png
Greve
Viborg*
Bornholm
Albertslund
Dragør
Frederikssund
Skive
Faaborg-Midtfyn
Roskilde
Køge
Fredericia*
Hillerød
Holbæk
Odsherred*
Læsø
Halsnæs
Jammerbugt
Brøndby
Odense*
Rudersdal
Samsø
Lejre
Vejle*
I alt
202
365
167
140
44
160
183
242
398
282
245
224
335
145
9
155
180
283
1.853
225
24
130
726
20.773
55%
53%
51%
58%
57%
55%
56%
57%
56%
56%
58%
60%
60%
60%
64%
66%
64%
66%
64%
71%
73%
75%
79%
37%
54
80
36
40
13
39
24
50
82
73
55
40
68
34
3
34
49
77
400
78
10
41
197
4.986
31%
32%
36%
31%
33%
36%
27%
31%
33%
38%
37%
31%
37%
40%
43%
37%
42%
42%
51%
53%
71%
67%
57%
26%
256
445
203
180
57
199
207
292
480
355
300
264
403
179
12
189
229
360
2.253
303
34
171
923
25.759
48%
48%
48%
48%
49%
50%
50%
50%
50%
51%
53%
53%
55%
55%
57%
58%
58%
59%
61%
65%
72%
73%
73%
34%
Anm.: Opgørelsen indeholder alle dagpengemodtagere med en indplaceringsdato efter 1. januar 2016 med hen-
holdsvis minimum 17 og 30 ugers ydelsesanciennitet for dagpengemodtagere henholdsvis under 30 år eller over 50
år og i alderen 30-50 år. Opgørelsen viser, hvor mange af disse dagpengemodtagere, der ikke har modtaget et aktivt
tilbud i beskæftigelsessystemet på tidspunktet for ret og pligt i deres nuværende dagpengeperiode. Tidspunktet for
deltagelse i ret og pligt tilbud er 13 uger for dagpengemodtagere under 30 år og over 50 år, mens det er 26 uger for
dagpengemodtagere mellem 30 og 50 år. Der er anvendt en margin på 4 uger for tidspunktet for ret og pligt som føl-
ge af, at der kan være mindre usikkerheder i registreringer af tidspunktet for aktivering samt i opgørelsen af dagpen-
geancienniteter. Alder er opgjort ved indplaceringstidspunktet.
For kommuner med færre end 3 borgere, som hverken har modtaget aktiv indsats eller mentor det seneste år, er an-
tal borgere erstattet med ’.’ som følge af diskretionshensyn.
Kommuner markeret med * er frikommuner, som i perioden har været undtaget for reglerne om, hvornår dagpenge-
modtagere senest skulle have påbegyndt et tilbud.
Kilde: DREAM samt mentordata.
STAR har spurgt ind til tallene i et antal kommuner. Der er enkelte kommuner, der
ikke helt kan genkende billedet, men generelt tilkendegiver de adspurgte kommu-
ner, at tallene, herunder andelen af borgere, som ikke har modtaget et tilbud til ti-
den, er i overensstemmelse med deres billede af indsatsen for målgruppen.
Kommunerne har selv forskellige forklaringer på, hvorfor tallene ser ud, som de
gør:
Det tidlige tidspunkt for aktivering, herunder særligt for unge under 30 og ældre
over 50 år (13 uger) presser kommunerne, som bl.a. har svært ved at nå at etab-
lere virksomhedsrettede tilbud, der er mest effektive, indenfor fristen.
9
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 243: Besvarelse af spørgsmål fra lukket spørgetime om mangel på arbejdskraft den 2/3-2022
Det gælder også når ledige går ind og ud af systemet fx. som følge af småjobs
eller satsning på arbejde via vikarbureauer eller når fx skoler eller andre udby-
dere med kort frist aflyser forløb, som ledige er tilmeldt.
Udfordringer med fristoverholdelsen kan også skyldes at samtaler aflyses fx på
grund af sygdom hos en medarbejder eller hos en ledig.
Det bemærkes endvidere, at en del af de ledige, som ikke ser ud til at være blevet
aktiveret rettidigt, kan have været omfattet af reglerne om mindre intensiv indsats
som følge af forventet overgang til fuldtidsjob, barsel, efterløn m.v.
Herudover peger kommunerne i begrænset omfang på nogle registreringstekniske
problemer.
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
10
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 243: Besvarelse af spørgsmål fra lukket spørgetime om mangel på arbejdskraft den 2/3-2022
2567876_0014.png
Til borgmestre, beskæftigelsesudvalgsformænd og jobcenterchefer i hhv. Ruders-
dal, Brøndby, Holbæk, Hillerød, Køge, Roskilde og Faaborg-Midtfyn
Beskæftigelsesministeren
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Vedrørende manglende aktiv indsats for dagpengeledige
9. april 2018
J.nr. 2017-6946
Kære borgmestre, beskæftigelsesudvalgsformænd og jobcenterchefer
Af vedlagte opgørelse fremgår det, at en stor del af dagpengemodtagere ikke delta-
ger eller har deltaget i et aktivt tilbud inden for tidspunktet for ret og pligt.
Som minister kan jeg ikke leve med, at ledige bliver overladt til sig selv og ikke får
den indsats, de har krav på.
Det er meget bekymrende – både for de mange borgere, der har brug for hjælp i
den situation, de er i, og for Folketinget, der har vedtaget den lovgivning, der fast-
sætter rammerne for kontakten med ledige og sygemeldte. Det er ligeledes bemær-
kelsesværdigt, at der er så stor kommunal spredning i, hvor mange borgerne, som
ikke får et aktivt tilbud inden for tidspunktet for ret og pligt. Nogle kommuner gør
det rigtigt godt, men desværre gælder det ikke alle.
De af landets kommuner, der er markeret med en * i opgørelsen er frikommuner.
Det betyder, at de i den forbindelse er eller har været delvist fritaget for reglerne
om ret og pligt for dagpengemodtagere, og dermed ikke underlagt samme krav som
resten af landet. Jeg vil dog gerne understrege, som regeringen også gjorde det i
forbindelse med godkendelsen af de nye frikommuneforsøg, at friheden til fleksi-
belt at tilrettelægge indsatsen overfor den enkelte ikke bør føre til et generelt lavere
intensitetsniveau i indsatsen.
Jeg er naturligvis særligt bekymret over tallene i de kommuner, herunder Ruders-
dal, Brøndby, Holbæk, Hillerød, Køge, Roskilde og Faaborg-Midtfyn kommune,
der har de højeste andele af dagpengemodtagere, som ikke har modtaget et aktivt
tilbud inden for tidspunktet for ret og pligt. I har efter min vurdering en særlig stor
udfordring i forhold til at iværksætte et gearskifte i indsatsen.
Jeg forventer, at Rudersdal, Brøndby, Holbæk, Hillerød, Køge, Roskilde og Faa-
borg-Midtfyn kommune deler min bekymring, og jeg vil derfor bede jer om en
skriftlig redegørelse om, 1) hvad I generelt gør for at sikre, at dagpengemodtagere
ikke overlades til sig selv på offentlig forsørgelse, og 2) hvad I fremadrettet vil gø-
re for, at dagpengemodtagere får en rettidig indsats.
Jeg ser frem til at modtage redegørelsen senest d. 1. maj.
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 243: Besvarelse af spørgsmål fra lukket spørgetime om mangel på arbejdskraft den 2/3-2022
2567876_0015.png
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
2
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 243: Besvarelse af spørgsmål fra lukket spørgetime om mangel på arbejdskraft den 2/3-2022
2567876_0016.png
BORGMESTEREN
Beskæftigelsesministeren
Ved Stranden 8
1061 København K.
[email protected]
Dato:
Sagsb.:
Dir.tlf.:
E-mail:
30. april 2018
Christina K. Hansen/jh
72369060
[email protected]
Sagsnr.: 17/54422
Redegørelse for manglende indsats
Holbæk kommune modtog den 9. april 2018 henvendelse vedrørende manglende aktiv indsats for
ledige dagpengemodtagere. Holbæk kommune takker for henvendelsen. Der ønskes en redegørelse
for kommunens manglende indsats til dagpengemodtagere.
Jeg vil indledningsvist slå fast, at det er altid kommunens hensigt og mål at sikre effektive og sam-
menhængende beskæftigelsesrettede forløb for ledige borgere. Derfor er jeg enig med ministeren i, at
det er utilfredsstillende, at kommunen ikke har opfyldt sin forpligtigelse til at sikre, at alle dagpenge-
modtagere modtager et aktivt tilbud inden for tidspunktet for ret og pligt.
Vi er i fuld gang med at rette op på dette, og vi vil sikre, at ledige dagpengemodtagere fremover som
minimum modtager et aktivt tilbud rettidigt.
Holbæk kommune havde, da vi modtog henvendelsen fra ministeren, 280 dagpengemodtagere, der
ikke havde modtaget et rettidigt aktivt tilbud. Vi har gennemgået alle sagerne og kan heldigvis konsta-
tere, at der i halvdelen af sagerne er planlagt et aktivt tilbud, der dog ikke er givet rettidigt.
Vi er straks efter henvendelsen gået i gang med at kontakte alle de borgere, hvor der ikke er planlagt
et aktivt tilbud, og borgerne vil med udgangen af uge 21 være i et aktivt tilbud, såfremt de fortsat er
ledige. Hermed vil vi råde bod på den manglende opfyldelse af ret og pligt til aktivering, ved at sikre, at
de ledige nu modtager et tilbud.
Ministeren vil primo uge 22 modtage en opgørelse, der dokumenterer, at alle de 280 ledige enten ikke
længere er ledige, eller aktuelt har modtaget eller deltager i et aktivt tilbud.
For at sikre, at kommunen fremover overholder tidspunktet for ret og pligt iværksættes følgende aktivi-
teter fra 1. maj, 2018:
1. Hver uge tilgår der en liste til afdelingslederen i afdelingen
I Job og Uddannelse
med dagpen-
gemodtagere, som har 3-4 uger tilbage, inden der skal iværksættes et ret og pligt tilbud, og
hvor der ikke allerede er planlagt opstart af tilbud. Hermed kan det sikres, at der kan iværk-
sættes tiltag i de sager, hvor der endnu ikke er planlagt en aktivitet.
2. Arbejdsgangen vedrørende sikring af overholdelse af tidspunktet for ret og pligt gennemgås
med alle jobkonsulenter, der arbejder med dagpengemodtagere. Arbejdsgangen indlejres i vo-
res sagsbehandlingssystemer og arbejdsrutiner, således af ledige 3-4 uger før deres rettighed
overskrides sættes i et aktivt tilbud.
Side
1
af
2
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 243: Besvarelse af spørgsmål fra lukket spørgetime om mangel på arbejdskraft den 2/3-2022
2567876_0017.png
3. Kommunens aktive tilbud til dagpengemodtagere gennemgås med de jobkonsulenter, der ar-
bejder med forsikrede ledige, således at alle jobkonsulenter ved, hvilke tilbud, der skal anven-
des.
4. Endelig indføres der en løbende tilsynsmodel, hvor alle sager, som passerer terminen for ret
og pligt til aktivering, tilgår afdelingslederen. Hermed vil der løbende være ledelsesmæssig
opmærksomhed på, at det kun er i de sager, hvor der er gyldige grunde, herunder fx sygdom,
at der ikke har været igangsat en aktivitet.
Endvidere har kommunen oprustet på medarbejdersiden i forhold til at varetage kontaktforløbet for
dagpengemodtagere. Det forventer vi ligeledes vil medvirke til, at kommunen fremover overholder
tidspunktet for ret og pligtaktivering for dagpengemodtagere.
Med venlig hilsen
Christina Krzyrosiak Hansen
Borgmester
Side
2
af
2
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 243: Besvarelse af spørgsmål fra lukket spørgetime om mangel på arbejdskraft den 2/3-2022
2567876_0018.png
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 243: Besvarelse af spørgsmål fra lukket spørgetime om mangel på arbejdskraft den 2/3-2022
2567876_0019.png
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 243: Besvarelse af spørgsmål fra lukket spørgetime om mangel på arbejdskraft den 2/3-2022
2567876_0020.png
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 243: Besvarelse af spørgsmål fra lukket spørgetime om mangel på arbejdskraft den 2/3-2022
2567876_0021.png
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 243: Besvarelse af spørgsmål fra lukket spørgetime om mangel på arbejdskraft den 2/3-2022
2567876_0022.png
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 243: Besvarelse af spørgsmål fra lukket spørgetime om mangel på arbejdskraft den 2/3-2022
2567876_0023.png
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 243: Besvarelse af spørgsmål fra lukket spørgetime om mangel på arbejdskraft den 2/3-2022
2567876_0024.png
Kære Troels Lund Poulsen
Tak for din henvendelse af 9. april 2018 vedrørende manglende aktiv
indsats for dagpengeledige.
Vi vil først indledningsvist bemærke, at vi ikke fuldt kan genkende
resultaterne i opgørelsen, og efter en nærmere gennemgang af data,
mener vi, at der desværre er nogle fejlregistreringer på området her hos
os. Da det er en kompliceret sag at gennemgå forløb, der ligger så langt
tilbage, kan vi desværre ikke umiddelbart levere præcise data
bagudrettet.
Foranlediget af henvendelsen er vi imidlertid blevet opmærksom på
fejlen, hvorfor den naturligvis vil blive rettet fremadrettet. De manglende
registreringer drejer sig primært om aktiveringsindsatsen, der sker via
vores interne tilbud, Rudersdal Rekruttering. Dog forventer vi ikke, at en
udbedring af registreringsfejlen alene rykker vores placering
tilstrækkeligt i forhold til kravene i den nuværende lovgivning.
Du beder os svare på, hvad vi generelt gør for at sikre, at
dagpengemodtagere ikke overlades til sig selv på offentlig forsørgelse.
Hertil vil vi gerne klargøre, at ingen dagpengemodtagere i Rudersdal
bliver overladt til sig selv. Vi ved, at forvaltningen tager rollen som
jobformidler alvorligt og screener allerede ved første samtale, om der er
risiko for langtidsledighed. Er der risiko for langtidsledighed eller for
sygemelding visiteres til kurset ”Godt videre” eller 4 ugers
jobsøgningsforløb i Rudersdal Rekruttering – uanset alder. Alle ledige
informeres allerede ved første kontakt med os om værdien af især
virksomhedspraktik eller løntilskud, fordi vi ved, at den
virksomhedsrettede indsats virker. Herudover får dagpengemodtagere
tilbud om workshops inden for en række relevante temaer som f.eks.
CV, vægtning på netværk og jobsamtale.
Ligeledes vil vi gerne fremhæve, at vi prioriterer kvalitet i samtalen med
jobkonsulent meget højt, og tilsvarende viser vores evalueringer af de
25. maj 2018
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 243: Besvarelse af spørgsmål fra lukket spørgetime om mangel på arbejdskraft den 2/3-2022
lediges oplevelse af effekten af vores indsats, at det netop er disse
samtaler med kvalificerede medarbejdere, der rykker mest for dem. Ved
disse samtaler sparres og vejledes om emner som jobmål, CV,
ansøgning, strategi for, hvordan den enkelte kommer i arbejde, og der
følges op på jobsamtaler, praktikåbninger mv. Jobkonsulenten henviser
altid ved relevans til særlige forløb i vores interne tilbud Rudersdal
Rekruttering og karrieresamtale i A-kassen.
Endelig skaber vi konkrete jobmatch, når vi har opslag og jobåbninger,
hvor den lediges profil og kompetencer kan bringes i spil. Vi er således
ikke helt enige i, at man ”overlades til sig selv” fordi man ikke har
deltaget i skattefinansieret aktivering eller mentor inden for en given
periode.
Du nævner i dit brev, at det går godt for den danske økonomi, og at
beskæftigelsen over en årrække har været stigende. Det billede
genkender vi, men vi ser samtidig et større omløb og dermed tegn på et
arbejdsmarked i forandring. Således oplevede vi f.eks. fra år 2016 til
2017 en reel stigning i antallet af ledige, som vi har haft kontakt med –
men ikke i forhold til det samlede antal ledige uger for målgruppen. I
2016 havde vi 1.577 borgere i forløb, og i 2017 havde vi 1.744 borgere i
forløb. Vi oplever altså en stigning i antallet af borgere, der kommer ind
af døren, men også hurtigt ud igen. Det stiller store krav til vores indsats
og screening af borgerne, for ingen kan være interesserede i, at vi
anvender skattekroner til mentor eller aktivering til borgere, der selv eller
med hjælp fra jobkonsulent/virksomhedskonsulent hurtigt kommer i
arbejde igen.
Du spørger desuden til, hvad vi fremadrettet vil gøre for, at
dagpengemodtagere får en rettidig indsats.
Foranlediget af din henvendelse, vil forvaltningen (udover naturligvis at
registrere korrekt!) justere i flowet for samtaler og workshops tidligt i
forløbet, så der kommer mere fokus på tilbud i form af især
virksomhedspraktik eller løntilskud i den periode, hvor den nuværende
lovgivning tilsiger det.
Herudover vil forvaltningen skærpe jobkonsulenternes fokus på
screeningen af borgere i forhold til langtidsledighed endnu mere, så vi
får fokuseret indsatsen dér, hvor den har størst effekt.
Endelig vil forvaltningen sikre systematisk opfølgning på, at flere borgere
deltager i virksomhedspraktik eller løntilskud, så vi i højere grad lever op
til rammerne i den nuværende lovgivning.
2
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 243: Besvarelse af spørgsmål fra lukket spørgetime om mangel på arbejdskraft den 2/3-2022
2567876_0026.png
Vi håber, at du finder denne besvarelse tilstrækkelig, men ønsker du
mere information omkring baggrunden for den måde, vi har tilrettelagt
indsatsen for dagpengemodtagere i Rudersdal Kommune, er du
velkommen til at vende tilbage.
Afslutningsvist vil vi bemærke, at vi mener, vi tilbyder en både effektiv og
fornuftig indsats for vores ledige i Rudersdal Kommune. I forlængelse
heraf ser vi frem til de lovede regelforenklinger, så vi i endnu højere grad
kan målrette vores ressourcer der, hvor det har størst effekt.
Venlig hilsen
Jens Ive
Borgmester
Birgitte Lundgren
Vicekommunaldirektør
3
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 243: Besvarelse af spørgsmål fra lukket spørgetime om mangel på arbejdskraft den 2/3-2022
2567876_0027.png
28. maj 2018
Journal nr. 153-2018-17703
BBL
Ang. Ministerens henvendelse af 9. april 2018 om manglende aktiv indsats for dagpenge
ledige
Ministeren har i brev af 9. april 2018 bedt om en redegørelse for 1) hvad jobcentret generelt
gør for at sikre, at dagpengemodtagere ikke overlades til sig selv på offentlig forsørgelse, og
2) hvad jobcentret vil gøre for, at dagpengemodtagere får en rettidig indsats.
I Jobcenter Brøndby har fokus den sidste tid været rettet mod det kvalitative indhold i vores
samtaler. Jobcentret har således været aktiv i og har haft stor glæde af STARs projekt
”Jobrettet samtale”. Det har desværre betydet, at vi er kommet bagud i forhold til såvel
samtaler som aktivering. Gevinsten har været en klar forbedring af tilfredsheden med vores
samtaler hos såvel medarbejdere som ledige borgere.
Samtidig har vi afholdt hyppige ”branchedage” for jobparate ydelsesmodtagere. Det er dage,
hvor repræsentanter for uddannelsesinstitutioner, a-kasser og arbejdsgivere inden for et givent
område inviteres til at møde jobparate ledige indenfor samme fagområde.
Med henblik på at sikre bedre opfyldelse af lovkravene fremover, har jobcentret udarbejdet en
meget detaljeret samtaleguide til hver af de første seks samtaler med forsikrede ledige. Af
guiden fremgår det, at etablering af aktivering som udgangspunkt skal være en del af den
tredje. samtale i forløbet. Yderligere har jobcentret taget initiativ til etablering af et
monitoreringssystem, som skal sikre dels, at de ledige får opfyldt deres rettigheder, dels
fungere som produktivitetsopfølgning i fht. Jobcentrets medarbejdere.
Det er således jobcentrets forventning, at vi med de planlagte initiativer fremadrettet vil opnå
en mere tilfredsstillende opfyldelse af kravene til rettidighed i indsatsen.
Med venlig hilsen
Bjarne bo Larsen
Jobcenterchef
Side
1
af
1
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 243: Besvarelse af spørgsmål fra lukket spørgetime om mangel på arbejdskraft den 2/3-2022
2567876_0028.png
Til beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen
Arbejdsmarked
Administrationen
Lindevej 5
5750 Ringe
Tlf. 72 530 530
Fax 72 530 531
[email protected]
www.fmk.dk
Som opfølgning på Beskæftigelsesministerens henvendelse d. 9/4, følger her en
redegørelse af indsatsen overfor forsikrede ledige i Faaborg-Midtfyn Kommune.
1) hvad gør FMK generelt, for at sikre at dagpengemodtagere ikke overlades til sig
selv på offentlig forsørgelse?
Siden 2016 har tilbud til forsikrede ledige i Faaborg-Midtfyn Kommune
hovedsageligt omhandlet jobkonsulentbistand. Dette byggede på en vurdering af,
at målgruppen var stærk nok til selvstændigt at skaffe praktikpladser, og at interne
tilbud ikke vurderes tilstrækkeligt relevante for denne gruppe borgere. I takt med
det økonomiske opsving, med tilhørende nedbringelse af målgruppen, viser det sig
nødvendigt med justeringer i indsatsen, da målgruppen i stigende grad har svært
ved at matche arbejdsmarkedets behov. Dette øger behovet for opkvalificering og
brancheskift. Siden efteråret 2017 har tilbuddene til forsikrede ledige i FMK derfor
været til revision, så de matcher målgruppen, som den ser ud i dag.
2) Hvad gør FMK fremadrettet, for at dagpengemodtagere får en rettidig indsats?
Siden efteråret 2017 har FMK været i gang med analyse på dagpengeområdet for
at klarlægge, hvilke indsatser som har mest effekt og værdi for de forsikrede ledige
borgere. Herunder en afklaring af hvilke tilbud der er behov for, hos borgere med
risiko for langtidsledighed (særligt borgere med 6-16 måneders ledighed).
Det har resulteret i følgende indsatser og initiativer, som vil blive implementeret
løbende henover den kommende periode:
Intensivering af anvendelsen af
jobkonsulent
hos målgruppen
Styrket internt samarbejde med Team Virksomhedsservice, med det formål
at sikre kendskab til arbejdsmarkedets behov mhp. målrettet
opkvalificering, såvel som at sikre virksomhederne den nødvendige
arbejdskraft
Anvendelse af virksomhedsmentorer, til borgere med særlig risiko for
langtidsledighed
Anvendelse af sprogmentorer for borgere med anden etnisk baggrund og
ringe danskkundskaber
Redefinering af jobformidler-rollen, så borgeren oplever en mere
sammenhængende og intensiv indsats
Oprettelse af jobklub som selvstændigt tilbud
Seniorvikar – særlig indsats for ledige over 50 år, hvor vikarbureauer
anvendes til at reetablere borgerens forbindelse til arbejdsmarkedet.
Vikarjobs kan fungere som en trædesten til varig tilknytning til
arbejdsmarkedet.
d. 17.5.2018
Sagsid.:
Kontakt
Lasse Schultz Pedersen
Dir. tlf. 72 53 75 87
mail:
[email protected]
Side 1
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 243: Besvarelse af spørgsmål fra lukket spørgetime om mangel på arbejdskraft den 2/3-2022
2567876_0029.png
Indsatserne for forsikrede ledige er målrettet efter, hvor længe borgeren har været
ledig. Det betyder, at tilbuddene til en forsikret ledig borger ændrer sig i takt med
ledighedsperioden. Det afgørende for valg af indsats er borgerens behov.
0-6 måneders ledighed
En borger med 0-6 måneders ledighed kan, udover sine samtaler på jobcentret,
blive tilbudt kursus i jobsøgning og CV-skrivning for at booste sin skriftlige profil.
Derudover er der mulighed for jobrettet uddannelse, samt læse-, skrive- og
regnekurser efter behov. Sagsbehandler vil foretage en vurdering af behov for real
kompetencevurdering, ligesom borger kan indgå i projekt uddannelsesløft, som
FMK deltager i. Seniorer inviteres til informationsmøder om seniorvikar-projektet,
ligesom der lægges fokus på voksenlærlingeordningen, brancheskift og den
regionale uddannelsespulje.
6-16 måneders ledighed
Borgere med 6-16 måneders ledighed vil blive tilbudt et intensiveret samtaleforløb i
jobcentret. Pt. udarbejdes der ligeledes et internt tilbud kaldet ”Vejen
tilbage til
arbejdsmarkedet”,
et jobsøgningskursus som kan foregå sideløbende med praktik
eller lignende. For denne målgruppe er der desuden fokus på jobopkvalificering,
brancheskift samt jobrotation.
16+ måneders ledighed
Efter 16 måneders ledighed fortsætter det intensiverede samtaleforløb i jobcentret.
Borger tilbydes i denne fase at deltage i Jobklub, som er et koncentreret
jobsøgningstilbud. Borgeren får i denne fase fortsat jobkonsulentbistand, ligesom
der er mulighed for telefonisk opfølgning fra jobcentret under virksomhedsrettede
indsatser. Der er i denne fase fokus på private løntilskud, jobopkvalificering,
brancheskift, uddannelsesløft, voksenlærlinge og jobrotation.
Side 2
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 243: Besvarelse af spørgsmål fra lukket spørgetime om mangel på arbejdskraft den 2/3-2022
2567876_0030.png
Fra:
Svend Gustavsen [mailto:[email protected]]
Sendt:
28. maj 2018 15:18
Til:
Christian Solgaard
Cc:
Bjarne Andersen; Svend Gustavsen
Emne:
Køge redegørelse vedr. brev fra Beskæftigelsesministeren af 9. april 2018
Kære Christian Solgaard,
Vi har nu undersøgt sagen og omstændighederne, og kan redegøre for følgende:
1. Det fremgår af brevet, at der i Køge er 48 jobsøgere på A-dagpenge, som hverken har
deltaget i aktiv indsats eller haft en mentor de seneste 52 ydelsesuger.
Svar: Jeg kan oplyse, at der i Køge ikke benyttes mentorindsats til jobsøgende på A-dagpenge.
Jeg kan endvidere oplyse, at det efter vores interne analyse i al væsentlighed drejer sig om
borgere, der enten har haft flere vikariater/korttidsansættelser (bl.a. fra a-kasserne 3F, Krifa
og HK), og/eller har haft deltidsansættelser (bl.a. fra a-kasserne HK og FOA). Der er således
generelt IKKE tale om jobsøgende, der ”går passivt rundt på offentlig forsørgelse”.
Jeg kan endvidere oplyse, at Køge Kommune siden 2017 samarbejder med en dygtig partner
(Triocon) om en målrettet aktiveringsindsats for de jobsøgende borgere på A-dagpenge, som
ikke selv har fundet praktikker/løntilskudsansættelser eller andet relevant indenfor
rettidighedskravene. Og at vi gør en stor indsats for at aktivere indenfor mangel-og
flaskehalsområder med gode jobmuligheder fremfor blot ”aktivering” for aktiveringens skyld.
2. Det fremgår af brevet, at der i Køge er 262 jobsøgende under 30 eller over 50 år, som
ikke er aktiveret rettidigt efter 3 måneders ledighed, og 73 jobsøgende mellem 30 og
50 år, som ikke er aktiveret rettidigt efter 26 ugers ledighed.
Svar: Jeg kan oplyse, at Køge som andre kommuner også er pressede omkring rettidigheden
vedr. jobsøgere under 30 og over 50 år, idet vi samtidig har valgt en proces, hvor CVet i a-
kassen skal være godkendt før vi indkalder til 1ste fællessamtale. Dette gør vi for at sikre en
høj samtalekvalitet og en målrettet og koordineret indsats mellem jobcenter og a-kasser til
gavn for den ledige jobsøgende. Så- fremt en a-kasse forsinkes i sin afholdelse af CV-
samtalen, kan dette derfor ”skubbe” tidspunktet for de efterfølgende samtaler/aktiviteter. Vi
forsøger dog altid at ”indhente” en sådan forsinkelse inden 5-måneders fællessamtalen. Dog er
vi opmærksomme på, at dette ikke må være en undskyldning for rettidig aktivering, og vi vil
derfor med baggrund i ministerens brev overveje en række tiltag for at sikre rettidighed,
herunder nytteindsats for de jobsøgende borgere, der ikke selv finder
praktikker/løntilskudsansættelser rettidigt.
For en del af disse borgeres aktivering gælder dog det samme som ovenfor, nemlig at de selv
ER gode til at finde ordinære vikariater og deltidsansættelser, og derfor ikke ”går passivt
rundt”.
Vedr. jobsøgende mellem 30 og 50 år, som ikke er aktiveret rettidigt efter 6 måneders
ledighed, skyldes dette fortrinsvis ovenstående vikariater m.v.. Vi vil dog med baggrund i
ministerens brev fremover sikre, at ingen jobsøgende borgere i Køge vil kunne passere
rettidighedsgrænsen på de 6 måneder uden enten at have været i minimum et
vikariat/deltidsjob eller været aktiveret rettidigt gennem et tilbud fra jobcentret, herunder
nytteindsats.
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 243: Besvarelse af spørgsmål fra lukket spørgetime om mangel på arbejdskraft den 2/3-2022
2567876_0031.png
Jeg håber vi på denne måde har besvaret den ønskede redegørelse. Såfremt der er uklarheder
eller ønskes en uddybning, er I velkomne til at skrive til mig igen.
Venlig hilsen
Svend
Svend Gustavsen
Teamleder
Job og Virksomhedsindsats
Velfærdsforvaltningen
Torvet 1, 4600 Køge
Mobil +45 20 46 50 68
[email protected]
www.koege.dk
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 243: Besvarelse af spørgsmål fra lukket spørgetime om mangel på arbejdskraft den 2/3-2022
2567876_0032.png
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 243: Besvarelse af spørgsmål fra lukket spørgetime om mangel på arbejdskraft den 2/3-2022
2567876_0033.png
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 243: Besvarelse af spørgsmål fra lukket spørgetime om mangel på arbejdskraft den 2/3-2022
2567876_0034.png
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 243: Besvarelse af spørgsmål fra lukket spørgetime om mangel på arbejdskraft den 2/3-2022
2567876_0035.png
Til borgmester, beskæftigelsesudvalgsformand og jobcenterchef i Holbæk Kom-
mune
Beskæftigelsesministeren
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
Vedrørende redegørelse fra Holbæk Kommune om manglende aktiv indsats
for dagpengemodtagere
Kære borgmester, beskæftigelsesudvalgsformand og jobcenterchef
Den 9. april 2018 sendte jeg et brev til jeres kommune, da en oversigt viste, at en
stor del af kommunens dagpengemodtagere ikke deltager eller har deltaget i et ak-
tivt tilbud inden for tidspunktet for ret og pligt.
I brevet blev I bedt om at fremsende en skriftlig redegørelse om, 1) hvad I generelt
gør for at sikre, at dagpengemodtagere ikke overlades til sig selv på offentlig for-
sørgelse, og 2) hvad I fremadrettet vil gøre for, at dagpengemodtagere får en retti-
dig indsats. Fristen for redegørelsen var den 1. maj 2018.
Jeg har den 30. april 2018 modtaget redegørelsen fra Holbæk Kommune i et brev
underskrevet af borgmester Christina Krzyrosiak Hansen.
Af jeres redegørelse fremgår det, at I vil gennemgå alle sager for passive dagpen-
gemodtagere med henblik på, at alle får en aktiv indsats. Det fremgår desuden, at I
har iværksat en række nye tiltag, der skal sikre, at der fremadrettet rettes op på den
manglende aktive indsats.
Jeg har i den forbindelse modtaget en opfølgende redegørelse fra Holbæk Kommu-
ne den 28. maj 2018, som dokumenterer, at der er blevet rettet op på indsatsen for
samtlige forsikrede ledige.
Jeg vil gerne takke for de grundige redegørelser, og jeg ser frem til at følge kom-
munens udvikling på området.
CVR 10172748
11. juni 2018
J.nr.
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 243: Besvarelse af spørgsmål fra lukket spørgetime om mangel på arbejdskraft den 2/3-2022
2567876_0036.png
Til borgmester, beskæftigelsesudvalgsformand og jobcenterchef i Roskilde
Kommune
Beskæftigelsesministeren
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
Vedrørende redegørelse fra Roskilde Kommune om manglende aktiv indsats
for dagpengemodtagere
Kære borgmester, beskæftigelsesudvalgsformand og jobcenterchef
Den 9. april 2018 sendte jeg et brev til jeres kommune, da en oversigt viste, at en
stor del af kommunens dagpengemodtagere ikke deltager eller har deltaget i et ak-
tivt tilbud inden for tidspunktet for ret og pligt.
I brevet blev I bedt om at fremsende en skriftlig redegørelse om, 1) hvad I generelt
gør for at sikre, at dagpengemodtagere ikke overlades til sig selv på offentlig for-
sørgelse, og 2) hvad I fremadrettet vil gøre for, at dagpengemodtagere får en retti-
dig indsats. Fristen for redegørelsen var den 1. maj 2018.
Jeg har den 30. april 2018 modtaget redegørelsen fra Roskilde Kommune under-
skrevet af borgmester Joy Hansen, beskæftigelsesformand Bent Jørgensen og job-
centerchef Peter Sidelmann.
Af jeres redegørelse fremgår det, at Roskilde Kommune har iværksat en række nye
tiltag for at forbedre den aktive indsats. Organisatorisk har I blandt andet fået ny
ledelse, foretaget en omprioritering og reorganiseret indsatsen. Derudover har I
igangsat en række nye tiltag og indsatser, herunder nye aktive tilbud til forsikrede
ledige og forbedret controlling.
Jeg noterer mig, at I allerede kan dokumentere effekten af de nye tiltag. Jeg ser der-
for frem til at følge Roskilde Kommunes udvikling på området og vil sørge for, at
der vil blive udarbejdet opfølgende målinger af kommunernes resultater.
CVR 10172748
11. juni 2018
J.nr.
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 243: Besvarelse af spørgsmål fra lukket spørgetime om mangel på arbejdskraft den 2/3-2022
2567876_0037.png
Til borgmester, beskæftigelsesudvalgsformand og jobcenterchef i Rudersdal
Kommune
Beskæftigelsesministeren
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
Vedrørende redegørelse fra Rudersdal Kommune om manglende aktiv ind-
sats for dagpengemodtagere
Kære borgmester, beskæftigelsesudvalgsformand og jobcenterchef
Den 9. april 2018 sendte jeg et brev til jeres kommune, da en oversigt viste, at en
stor del af kommunens dagpengemodtagere ikke deltager eller har deltaget i et ak-
tivt tilbud inden for tidspunktet for ret og pligt.
I brevet blev I bedt om at fremsende en skriftlig redegørelse om, 1) hvad I generelt
gør for at sikre, at dagpengemodtagere ikke overlades til sig selv på offentlig for-
sørgelse, og 2) hvad I fremadrettet vil gøre for, at dagpengemodtagere får en retti-
dig indsats. Fristen for redegørelsen var den 1. maj 2018.
Jeg har den 25. maj 2018 modtaget redegørelsen fra Rudersdal Kommune i et brev,
underskrevet af borgmester Jens Ive og vicekommunaldirektør Birgitte Lundgren.
Af jeres redegørelse fremgår det, at I ikke kan genkende resultatet af opgørelsen.
Samtidig fremgår det, at en intern gennemgang af data i Rudersdal Kommune har
vist, at der er foretaget fejlregistreringer, men at det ikke rykker ved, at kommunen
har udfordringer i forhold til kravene til aktiv indsats. Derudover bliver der rede-
gjort for den generelle indsats i jobcentret.
Jeg vil i den forbindelse understrege, at ledige borgere har ret til et aktiveringstil-
bud til tiden, og som kommune er I forpligtet til at overholde reglerne. Reglerne er
vedtaget med baggrund i, at der er evidens for, at aktiv indsats kan være med til at
forkorte ledighedsperioden for dagpengemodtagere. Jeg er derfor bekymret over, at
der – udover fejlregistreringer – ikke forekommer reelle begrundelser for den
manglende indsats i redegørelsen.
Det er positivt, at I har igangsat nye initiativer for at leve op til rammerne i den nu-
værende lovgivning. Planen herfor er imidlertid meget overordnet beskrevet.
Jeg vil derfor bede jer om at fremsende en uddybende redegørelse for, hvordan Ru-
dersdal Kommune konkret vil sikre, at der gives aktiv indsats til dagpengemodtage-
re til tiden. Jeg ønsker særligt en uddybning af, hvilke nye tiltag og initiativer, som
kommunen har iværksat, hvordan I vil følge op på dem, og hvornår I forventer at
opfylde lovgivningens krav.
CVR 10172748
11. juni 2018
J.nr.
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 243: Besvarelse af spørgsmål fra lukket spørgetime om mangel på arbejdskraft den 2/3-2022
2567876_0038.png
Jeg ser frem til at modtage jeres redegørelse senest den 8. august.
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
2
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 243: Besvarelse af spørgsmål fra lukket spørgetime om mangel på arbejdskraft den 2/3-2022
2567876_0039.png
Til borgmester, beskæftigelsesudvalgsformand og jobcenterchef i Brøndby Kom-
mune
Beskæftigelsesministeren
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
Vedrørende redegørelse fra Brøndby Kommune om manglende aktiv indsats
for dagpengemodtagere
Kære borgmester, beskæftigelsesudvalgsformand og jobcenterchef
Den 9. april 2018 sendte jeg et brev til jeres kommune, da en oversigt viste, at en
stor del af kommunens dagpengemodtagere ikke deltager eller har deltaget i et ak-
tivt tilbud inden for tidspunktet for ret og pligt.
I brevet blev I bedt om at fremsende en skriftlig redegørelse om, 1) hvad I generelt
gør for at sikre, at dagpengemodtagere ikke overlades til sig selv på offentlig for-
sørgelse, og 2) hvad I fremadrettet vil gøre for, at dagpengemodtagere får en retti-
dig indsats. Fristen for redegørelsen var den 1. maj 2018.
Jeg har den 14. maj 2018 modtaget en redegørelse fra Brøndby Kommune i et brev,
underskrevet af jobcenterchef Bjarne Bo Larsen.
Af redegørelsen fremgår det, at Brøndby Kommunes jobcenter i en længere periode
har haft fokus på projektet ’jobrettet samtale’, hvilket har betydet, at både samtaler
og aktivering er blevet nedprioriteret.
Selvom jeg kun kan bakke op om, at I deltager i - og prioriterer projektet ’jobrettet
samtale’- vil jeg kraftigt understrege, at ledige borgere har ret til et aktiveringstil-
bud til tiden, og at I som kommune er forpligtet til at overholde reglerne. Reglerne
udspringer af, at der er evidens for, at aktiv indsats forkorter ledighedsperioden for
dagpengemodtagere.
Jeg forventer derfor, at I hurtigst muligt tilpasser jeres indsats, så lovgivningens
krav til rettidighed i den aktive indsats og samtaler overholdes.
Jeg noterer mig, at I har udarbejdet et nyt samtalekoncept med fokus på aktivering
samt etableret et nyt monitoreringssystem, der skal sikre rettidighed. Det er posi-
tivt, at I har igangsat nye initiativer for at sikre rettidigheden, men planerne er be-
skrevet meget overordnet. Jeg er desuden bekymret over, at I tilsyneladende har
været bevidste om den manglende rettidighed i samtaler og aktiv indsats.
Jeg vil derfor bede jer om at fremsende en uddybende redegørelse for, hvordan
Brøndby Kommune konkret vil sikre, at der gives aktiv indsats til dagpengemodta-
CVR 10172748
11. juni 2018
J.nr.
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 243: Besvarelse af spørgsmål fra lukket spørgetime om mangel på arbejdskraft den 2/3-2022
2567876_0040.png
gere til tiden, herunder hvilke nye tiltag og initiativer, som kommunen har iværk-
sat, og hvornår I forventer at opfylde lovgivningens krav.
Jeg ser frem til at modtage jeres redegørelse senest den 8. august.
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
2
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 243: Besvarelse af spørgsmål fra lukket spørgetime om mangel på arbejdskraft den 2/3-2022
2567876_0041.png
Til borgmester, beskæftigelsesudvalgsformand og jobcenterchef i Faaborg-
Midtfyn Kommune
Beskæftigelsesministeren
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
Vedrørende redegørelse fra Faaborg-Midtfyn Kommune om manglende ak-
tiv indsats for dagpengemodtagere
Kære borgmester, beskæftigelsesudvalgsformand og jobcenterchef
Den 9. april 2018 sendte jeg et brev til jeres kommune, da en oversigt viste, at en
stor del af kommunens dagpengemodtagere ikke deltager eller har deltaget i et ak-
tivt tilbud inden for tidspunktet for ret og pligt.
I brevet blev I bedt om at fremsende en skriftlig redegørelse om, 1) hvad I generelt
gør for at sikre, at dagpengemodtagere ikke overlades til sig selv på offentlig for-
sørgelse, og 2) hvad I fremadrettet vil gøre for, at dagpengemodtagere får en retti-
dig indsats. Fristen for redegørelsen var den 1. maj 2018.
Jeg har den 17. maj 2018 modtaget redegørelsen fra Faaborg-Midtfyn Kommune
med brev afsendt af koncerndirektør Mette Gaarde-Fink.
Af redegørelsen fremgår det, at Faaborg-Midtfyn har justeret indsatsen for dagpen-
gemodtagere, som bl.a. tidligere selv har stået for at skaffe praktikpladser. Det
økonomiske opsving har dog betydet større behov for opkvalificering og branche-
skift. Denne omlægning af indsatsen er lavet ud fra en analyse af dagpengeområdet
og indeholder en række nye tiltag og aktive indsatser.
Jeg vil imidlertid understrege, at en omlægning af indsatsen ikke er en gyldig be-
grundelse for at tilsidesætte lovgivningens krav til aktiv indsats. Ledige borgere har
ret til et aktiveringstilbud til tiden, og som kommune er I forpligtet til at overholde
reglerne. Reglerne er vedtaget med baggrund i, at der er evidens for, at aktiv ind-
sats forkorter ledighedsperioden for dagpengemodtagere.
Jeg noterer mig, at Faaborg-Midtfyn Kommune ved en omlægning af indsatsen ar-
bejder på at sikre rettidigheden fremadrettet. Det beskrives dog i meget begrænset
omfang, hvordan kommunen vil følge op på, at borgerne får den indsats, som de
har ret til i henhold til loven.
Jeg vil derfor bede jer om at fremsende en uddybende redegørelse for, hvordan
Faaborg-Midtfyn Kommune konkret vil sikre, at der gives aktiv indsats til dagpen-
gemodtagere til tiden, herunder hvilke nye tiltag og initiativer, som kommunen har
iværksat, og hvornår I forventer at opfylde lovgivningens krav.
CVR 10172748
11. juni 2018
J.nr.
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 243: Besvarelse af spørgsmål fra lukket spørgetime om mangel på arbejdskraft den 2/3-2022
2567876_0042.png
Jeg ser frem til at modtage jeres redegørelse senest den 8. august.
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
2
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 243: Besvarelse af spørgsmål fra lukket spørgetime om mangel på arbejdskraft den 2/3-2022
2567876_0043.png
Til borgmester, beskæftigelsesudvalgsformand og jobcenterchef i Køge Kommu-
ne
Beskæftigelsesministeren
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
Vedrørende redegørelse fra Køge Kommune om manglende aktiv indsats for
dagpengemodtagere
Kære borgmester, beskæftigelsesudvalgsformand og jobcenterchef
Den 9. april 2018 sendte jeg et brev til jeres kommune, da en oversigt viste, at en
stor del af kommunens dagpengemodtagere ikke deltager eller har deltaget i et ak-
tivt tilbud inden for tidspunktet for ret og pligt.
I brevet blev I bedt om at fremsende en skriftlig redegørelse om, 1) hvad I generelt
gør for at sikre, at dagpengemodtagere ikke overlades til sig selv på offentlig for-
sørgelse, og 2) hvad I fremadrettet vil gøre for, at dagpengemodtagere får en retti-
dig indsats. Fristen for redegørelsen var den 1. maj 2018.
Jeg har den 28. maj 2018 modtaget redegørelsen fra Køge Kommune i en mail, un-
derskrevet af teamleder Svend Gustavsen.
Redegørelsen stiller mig imidlertid langtfra tilfreds.
Det fremgår af jeres redegørelse, at en intern analyse i Køge Kommune har vist, at
der for en stor andel er tale om dagpengemodtagere, som enten har været i vikaria-
ter eller kortidsansættelser, og at udfordringer i samspillet med a-kasserne også har
medvirket til den manglende rettidighed.
Jeg vil i den forbindelse understrege, at ledige borgere har ret til et aktiveringstil-
bud til tiden, og som kommune er I forpligtet til at overholde reglerne. Reglerne er
vedtaget med baggrund i, at der er evidens for, at aktiv indsats kan være med til at
forkorte ledighedsperioden for dagpengemodtagere.
Jeg noterer mig, at det fremgår af redegørelsen, at der vil blive overvejet en række
nye tiltag – med nytteindsats for jobsøgende borgere som eneste konkrete eksem-
pel. Jeg vil her fremhæve, at dagpengemodtagere, som følge af den gældende lov-
givning, ikke kan gives nytteindsats.
Køge Kommune har kun i meget begrænset omfang redegjort for den fremadrette-
de aktive indsats. Jeg skal derfor anmode jer om at fremsende en uddybende rede-
gørelse for, hvordan Køge Kommune konkret vil sikre, at der gives aktiv indsats til
dagpengemodtagere til tiden, herunder hvilke nye tiltag og initiativer, som kom-
CVR 10172748
11. juni 2018
J.nr.
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 243: Besvarelse af spørgsmål fra lukket spørgetime om mangel på arbejdskraft den 2/3-2022
2567876_0044.png
munen har iværksat, hvordan kommunen vil følge op herpå og hvornår I forventer
at opfylde lovgivningens krav.
Jeg ser frem til at modtage jeres redegørelse senest den 8. august.
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
2
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 243: Besvarelse af spørgsmål fra lukket spørgetime om mangel på arbejdskraft den 2/3-2022
2567876_0045.png
Til borgmester, beskæftigelsesudvalgsformand og jobcenterchef i Hillerød Kom-
mune
Beskæftigelsesministeren
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
Vedrørende redegørelse fra Hillerød Kommune om manglende aktiv indsats
for dagpengemodtagere
Kære borgmester, beskæftigelsesudvalgsformand og jobcenterchef
Den 9. april 2018 sendte jeg et brev til jeres kommune, da en oversigt viste, at en
stor del af kommunens dagpengemodtagere ikke deltager eller har deltaget i et ak-
tivt tilbud inden for tidspunktet for ret og pligt.
I brevet blev I bedt om at fremsende en skriftlig redegørelse om, 1) hvad I generelt
gør for at sikre, at dagpengemodtagere ikke overlades til sig selv på offentlig for-
sørgelse, og 2) hvad I fremadrettet vil gøre for, at dagpengemodtagere får en retti-
dig indsats. Fristen for redegørelsen var den 1. maj 2018.
Jeg har den 15. maj 2018 modtaget redegørelsen fra Hillerød Kommune i et brev,
underskrevet af borgmester Kirsten Jensen.
Af jeres redegørelse fremgår det, at Hillerød Kommunes aktive beskæftigelsesind-
sats for dagpengemodtagere siden 2016 har bygget på en business case, der fokuse-
rer på hyppige samtaler frem for aktiv indsats. Det fremgår desuden, at der er en
betydelig risiko for, at jobcentret ikke overholder rettidigheden i indsatsen. Det er
jeg ikke tilfreds med, og jeg noterer mig samtidig, at Hillerød Kommune i de sam-
talemålinger, som offentliggøres på Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekrutterings
hjemmeside (https://star.dk/indsatser-og-ordninger/kontaktforloeb/samtaledata/),
ligger utilfredsstillende lavt i forhold til rettidighed/gennemsnitligt antal samtaler
til dagpengemodtagere.
Jeg vil gerne understrege, at en opprioritering af samtaler ikke er en gyldig begrun-
delse for at tilsidesætte krav til aktiv indsats. Ledige borgere har ret til et aktive-
ringstilbud til tiden, og som kommune er I forpligtet til at overholde reglerne. Reg-
lerne er vedtaget med baggrund i, at der er evidens for, at aktiv indsats kan være
med til at forkorte ledighedsperioden for dagpengemodtagere.
Jeg noterer mig, at der i en periode vil blive tilført flere ressourcer til dagpengeom-
rådet, så der kan igangsættes rettidig aktivering samtidig. Det er positivt, at I har
tilført flere ressourcer til at sikre rettidigheden, men planen er alene beskrevet helt
overordnet. Jeg er desuden bekymret over, at I tilsyneladende - også på politisk ni-
veau - har været bevidste om den manglende rettidighed i aktiv indsats.
CVR 10172748
11. juni 2018
J.nr.
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 243: Besvarelse af spørgsmål fra lukket spørgetime om mangel på arbejdskraft den 2/3-2022
2567876_0046.png
Jeg vil derfor bede jer om at fremsende en uddybende redegørelse for, hvordan Hil-
lerød Kommune konkret vil sikre, at der gives aktiv indsats til dagpengemodtagere
til tiden, herunder hvilke konkrete nye tiltag og initiativer, som kommunen har
iværksat, hvordan I vil følge op herpå og hvornår I forventer at opfylde lovgivnin-
gens krav.
Jeg ser frem til at modtage jeres redegørelse senest den 8. august.
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
2