Beskæftigelsesudvalget 2021-22
BEU Alm.del Bilag 240
Offentligt
2567393_0001.png
Effektstudie af forsøg
med mere ansvar til
arbejdsløshedskasser
Midtvejs-
evaluering
April 2022
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 240: Midtvejsstatus om effekten af forsøg med mere ansvar til arbejdsløshedskasser, fra beskæftigelsesministeren
2567393_0002.png
INDHOLDSFORTEGNELSE
1.
2.
3.
4.
4.1
4.2
RESUME
INDLEDNING
KORT OM A-KASSEFORSØGET
BESKRIVELSE AF DATA
Beskrivende statistik analyse 1
Beskrivende statistik for analyse 2
3
5
5
6
7
13
5.
EFFEKTER PÅ ARBEJDSMARKEDSSTATUS I ANALYSE 1 – A-KASSER MED DELTAGELSE
I UDVALGTE KOMMUNER
18
6.
FORSKELLE I ARBEJDSMARKEDSSTATUS I ANALYSE 2 - A-KASSER MED DELTAGELSE I
ALLE KOMMUNER (UNDTAGEN FRIKOMMUNER)
21
2
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 240: Midtvejsstatus om effekten af forsøg med mere ansvar til arbejdsløshedskasser, fra beskæftigelsesministeren
2567393_0003.png
1.
RESUME
Denne rapport giver et foreløbigt overblik over, hvordan a-kasseforsøget har påvirket de deltagende
lediges arbejdsmarkedsstatus. Deltagerne i indsatsen er ledige, der i opsigelsesperioden og op til de
første tre måneder af deres ledighedsforløb har haft deres kontaktforløb hos a-kassen frem for hos
jobcentret.
Der er ni forskellige a-kasser, der deltager i forsøget, enten i udvalgte kommuner eller
landsdækkende. For de a-kasser, hvor der er deltagelse i udvalgte kommuner kan der foretages en
decideret effektevaluering på baggrund af en difference-in-differences model, hvor
sammenligningsgruppen er ledige i den relevante a-kasse, der bor i kommuner, der ikke deltager i
forsøget. Ved at sammenligne forskellen i arbejdsmarkedsstatus mellem de to grupper af ledige med
forskellen i arbejdsmarkedsstatus for lignende grupper i en tidligere periode forud for a-
kasseforsøget (førperioden) opnås et bud på effekten af at deltage i a-kasseforsøget.
Der er seks a-kasser med indsatser i udvalgte kommuner. De er 3F, HK, Min a-kasse, BUPL,
Magistrene og FTF. Ca. 50% af de ledige, der indgår i denne midtvejsevaluering af a-kasseforsøget, er
tilknyttet 3F.
I denne midtvejsevaluering følges personer i deltager- og sammenligningsgruppen som har
påbegyndt deres ledighedsforløb fra a-kasseforsøgets begyndelse primo september 2020 til ultimo
marts 2021
1
. Førperioden ligger fra primo september 2018 til ultimo marts 2019. Analysen fokuserer
på de lediges status i de første 26 uger efter ledighedsstart.
For ledige i a-kasser, der er med i a-kasseforsøget på landsplan, er det ikke muligt at lave en reel
effektevaluering, men man kan sammenligne med tilsvarende ledige i førperioden og observere, om
der er forskelle i deres afgang fra ledighed. Eventuelle forskelle kan dog også potentielt tilskrives
forskelle i konjunktursituationen, og fortolkningen af eventuelle forskelle for denne gruppe er
således meget usikker og ikke nødvendigvis udtryk for en effekt af a-kasseforsøget.
Midtvejsevalueringens hovedpointer for de seks a-kasser, der indgår med indsatser i udvalgte
kommuner, er:
Ledige, der har deres kontaktforløb i a-kassen har ca. lige så mange registrerede samtaler,
som ledige der har været tilknyttet et jobcenter,
men det har været muligt at sammenlægge
Forsøget gik i gang 1. januar 2020. Beskæftigelsesindsatsen herunder forsøgsindsatsen blev suspenderet i
foråret 2020, inklusiv afholdelse af samtaler med fysisk fremmøde, pga. COVID 19. Evalueringsperioden for
forsøget er derfor ændret til at dække perioden fra d. 1. september 2020 og frem.
1
3
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 240: Midtvejsstatus om effekten af forsøg med mere ansvar til arbejdsløshedskasser, fra beskæftigelsesministeren
2567393_0004.png
flere samtaleformål i én unik samtale i a-kasserne, så der samlet set har været et lavere antal
unikke samtaler.
Ledige, der har deres kontaktforløb i a-kassen, deltager i markant mindre grad i aktive LAB-
indsatser i de første 3 måneder af deres ledighedsforløb end ledige, som ikke er omfattet af
a-kasseforsøget. Der kan dog have været aktive indsatser end LAB-indsatser i a-kasserne,
som ikke er registreret i datamaterialet til denne midtvejsevaluering.
Ledige, der har haft deres kontaktforløb i 3F, har en signifikant højere gennemsnitlig
beskæftigelsesgrad og en signifikant lavere gennemsnitlig ledighedsgrad i de første 26 uger
efter ledighedsstart end tilsvarende ledige, som har haft kontaktforløbet i jobcenteret. For
ledige i de øvrige fem a-kasser er der ingen signifikante effekter af deltagelse i a-
kasseforsøget.
Der er tre a-kasser med en landsdækkende indsats (på nær i frikommunerne). De er FOA, Metal og
Socialpædagogerne. For ledige tilknyttet FOA er der i perioden med a-kasseforsøget en signifikant
højere andel i beskæftigelse end i førperioden. For de øvrige to a-kasser er der ingen forskelle. Det
er som nævnt usikkert om forskellen skyldes deltagelse i a-kasseforsøget eller andre forhold,
herunder konjunktursituationen.
Der er i forbindelse med a-kasseforsøget gennemført en survey blandt et udsnit af de ledige, som
bl.a. belyser mødet med henholdsvis a-kassen og jobcenteret. Antallet af respondenter i
datamateriale, når der opdeles på a-kasser, er imidlertid for lavt til at relatere besvarelserne til de
fundne effekter. Dette vil blive forsøgt igen i slutevalueringen.
Derudover må tages en række forbehold: for det første er det vigtigt at gøre opmærksom på, at
dette er en midtvejsevaluering baseret på et begrænset antal af de som deltager i a-kasseforsøget.
Af samme grund er den statistiske usikkerhed på de estimerede effekter stor. For det andet har
forsøget været gennemført i en periode, hvor dansk økonomi har været ramt af coronapandemien,
hvorfor der har været en række restriktioner og nedlukninger. I det omfang disse har ramt
kommuner som henholdsvis deltager og ikke deltager i a-kasseforsøget forskelligt kan det
introducere skævhed i de estimerede effekter. For det tredje kan effekterne ændre sig i løbet af
forsøgsperioden som følge af implementeringserfaringer eller lignende.
I den endelige afrapportering, der vil blive foretaget i løbet af 2023, vil der for det første være et
væsentligt større datamateriale til rådighed. For det andet vil dette give mulighed for mere
detaljerede analyser af dynamikken i effekterne (forkortes ledighedsperioden eller skyldes de mere
stabil beskæftigelse?). Det større datamateriale vil forhåbentlig muliggøre mere sikre konklusioner
og vil i hvert fald muliggøre mere detaljerede analyser af arbejdsmarkedstilknytningen for de ledige.
Der vil derfor i slutevalueringen kunne ske ændringer i forhold til de resultater som er præsenteret i
denne midtvejsevaluering viser, og midtvejsevalueringens resultater skal fortolkes i det lys.
4
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 240: Midtvejsstatus om effekten af forsøg med mere ansvar til arbejdsløshedskasser, fra beskæftigelsesministeren
2567393_0005.png
2.
INDLEDNING
For at styrke viden om konsekvenserne af at placere kontaktforløbet for ledige hos et jobcenter eller
en a-kasse for den lediges arbejdsmarkedsstatus har der siden september 2020 været gennemført et
forsøg, hvor ni udvalgte a-kasser i en 4-årig periode har ansvaret for kontaktforløbet i
opsigelsesperioden og de første tre måneder af ledighedsforløbet for dagpengemodtagere.
Kontaktforløbet inkluderer forskellige typer af samtaler samt aktiviteter og tilbud efter Lov om en
aktiv beskæftigelsesindsats.
De ni a-kasser deltager enten i udvalgte kommuner eller landsdækkende i forsøget (ekskl.
frikommuner). Der er seks a-kasser, hvor det kun er i udvalgte kommuner der er kontaktforløb hos a-
kassen. Disse seks a-kasser har det primære fokus i midtvejsevalueringen, da det her er muligt at
lave en decideret effektevaluering med afsæt i en difference-in-differences model. I de tre a-kasser
med landsdækkende deltagelse er det ikke muligt i denne midtvejsevaluering at lave en egentlig
effektevaluering.
I denne midtvejsevaluering beskrives de hidtidige erfaringer med forsøget. Denne evaluering
omhandler ledige, der har påbegyndt et ledighedsforløb fra primo september 2020 til ultimo marts
2021. Herved kan alle påbegyndte ledighedsforløb følges i 26 uger (den anvendte version af DREAM
data løber indtil ultimo september 2021). I den endelige afrapportering vil alle deltagere i forsøget
indtil udgangen af 2022 blive inddraget i analyserne. De resultater, der vises i denne rapport skal
derfor tages med det store forbehold, at de er baseret på en beskeden delmængde af det samlede
antal ledige, som forventes at deltage a-kasseforsøget, og i en begrænset periode.
I resten af denne midtvejsevaluering beskrives først de populationer af ledige, der indgår af
analysen, og derefter præsenteres resultaterne af effektevalueringen for de seks a-kasser med
deltagelse i forsøget i udvalgte kommuner. Efterfølgende vises forskel i arbejdsmarkedsstatus for
ledige i de tre a-kasser med landsdækkende deltagelse i forhold til ledige i en tidligere periode for de
samme a-kasser.
3.
KORT OM A-KASSEFORSØGET
Som en del af aftalen om en forenklet beskæftigelsesindsats har ni a-kasser fået tilladelse til at
gennemføre forsøg med kontaktforløbet for dagpengemodtagere. Forsøget indebærer, at a-kasserne
overtager ansvaret for kontaktforløbet i opsigelsesperioden og de første tre måneder af
ledighedsforløbet for dagpengemodtagere, som påbegynder et nyt dagpengeforløb. Forsøget løber i
perioden fra d. 1. januar 2020 til og med d. 31. december 2023 (4 år).
Kontaktforløbet efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats beskriver hvilke typer af samtaler, som
ledige borgere herunder dagpengemodtagere skal deltage i samt hvornår samtalerne skal afholdes
ift. ledighedsperioden. Alle samtaler afholdes i jobcenteret.
5
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 240: Midtvejsstatus om effekten af forsøg med mere ansvar til arbejdsløshedskasser, fra beskæftigelsesministeren
2567393_0006.png
Personer som ikke er med i forsøget (sammenligningsgruppen) skal i de første tre måneder af deres
ledighedsperiode deltage i to jobsamtaler og én fælles jobsamtale i jobcenteret. Hertil skal
sammenligningsgruppen deltage i en én cv-samtale og én rådighedssamtale i a-kassen i perioden.
Sammenligningsgruppen skal altså deltage i fem unikke samtaler i hhv. jobcenter og a-kasse inden
for de første 3 måneder af deres ledighedsforløb.
Personer som er med i forsøget (deltagergruppen) skal deltage i de samme samtaler som
sammenligningsgruppen. Samtalerne afholdes dog udelukkende i a-kassen. I forsøget har a-kassen
altså også ansvaret for de to jobsamtaler og fællessamtalen.
Hertil er det i forsøget muligt for a-kassen af slå cv- og rådighedssamtalerne sammen med enten
jobsamtalerne eller fælles jobsamtalerne. A-kassen kan altså afholde en cv/jobsamtaler eller en
rådighed/fælles jobsamtale. Deltagergruppen skal altså deltage i minimum tre unikke samtaler i a-
kassen inden for de første 3 måneder af deres ledighedsforløb.
Der er udvalgt ni a-kasser, som deltager regionalt og landsdækkende i forsøget (ekskl. frikommuner).
Disse fremgår af oversigten til højre inkl. de forkortelser, der er anvendt i rapporten, og antallet af
kommuner, hvor a-kassen har fået tilladelse til at gennemføre forsøg.
Tabel 1:
A-kasser der deltager i a-kasseforsøget.
A-kassernes deltagelse i forsøget
A-kasse
Regionalt vs. Landsdækkende
3F
Regionalt
BUPL
Regionalt
FTF
Regionalt
HK
Regionalt
Magistrene
Regionalt
Min A-kasse
Regionalt
Dansk Metal
Landsdækkende
FOA
Landsdækkende
Socialpædagogerne
Landsdækkende
Antal kommuner
55
7
36
45
4
10
83
83
83
4.
BESKRIVELSE AF DATA
A-kasse forsøget begyndte primo september 2020. I denne midtvejsevaluering anvendes DREAM
data, der går frem til ultimo september 2021. DREAM data kombineret med dataregistreringer i a-
kasserne anvendes efterfølgende til at beskrive indsatsen over for de ledige og de lediges
arbejdsmarkedsstatus.
Der er som
nævnt ni a-kasser, der deltager i a-kasseforsøget. Disse er Metal, FOA,
Socialpædagogerne, 3F, Magistrene, FTF, HK, BUPL og Min A-kasse. Tre a-kasser; Metal, FOA og
Socialpædagogerne, deltager i alle landets kommuner (på nær frikommunerne), mens seks a-kasser;
3F, Magistrene, FTF, HK, BUPL
og Min A-kasse hver især deltager i udvalgte kommuner.
6
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 240: Midtvejsstatus om effekten af forsøg med mere ansvar til arbejdsløshedskasser, fra beskæftigelsesministeren
2567393_0007.png
Der foretages i det følgende to analyser. Analyse 1 omfatter de seks a-kasser med indsats i udvalgte
kommuner, hvor det er muligt at lave en egentlig effektanalyse, mens Analyse 2 omfatter de tre
øvrige a-kasser, hvor det er muligt at belyse nogle tidsmæssige forskelle i arbejdsmarkedsstatus.
For de seks a-kasser, der deltager i a-kasse forsøget i udvalget kommuner evalueres effekten af
indsatsen med en difference-in-differences strategi. Hertil defineres to grupper: deltagergruppen og
sammenligningsgruppen, som kan observeres i to perioder, førperioden (primo september 2018 –
ultimo september 2019) og forsøgsperioden (primo september 2020 – ultimo september 2021).
For de tre a-kasser med landsdækkende indsats har der været en overvejelse om at anvende ledige i
de såkaldte frikommuner som sammenligningsgruppe. Det har imidlertid været svært at sikre
tilstrækkelig robusthed i forhold til at opfylde de nødvendige betingelser for at anvende difference-
in-differences metoden. Derfor er der ikke foretaget en egentlig effektanalyse for disse tre a-kasser.
4.1 BESKRIVENDE STATISTIK ANALYSE 1
Forsøgsperioden starter
primo september 2020 og løber i midtvejsevalueringen indtil ultimo
september 2021, hvor den anvendte version af DREAM løber til. For at sikre, at der er observationer
nok til at lave statistisk inferens fokuseres på arbejdsmarkedsstatus i de første 26 uger efter
påbegyndt ledighed.
For at sikre en vis symmetri og for at undgå corona-nedlukningen i starten af 2020 defineres
før-
perioden
som perioden fra primo september 2018 til ultimo september 2019.
Deltagergruppen
består af ledige, som er medlemmer i de seks a-kasser, der er med i forsøget og
som er bosat i en af de udvalgte kommuner, og som påbegynder ledighed i de første 7 måneder af
førperioden eller forsøgsperioden (for at kunne følge alle ledige i 26 uger).
2
Sammenligningsgruppen
består af ledige i de seks a-kasser, som er med i forsøget og påbegynder ledighed i de første 7
måneder af førperioden eller forsøgsperioden, men som er bosiddende i en kommune, der ikke er
omfattet af forsøget. Tabel 2 viser antal observationer (påbegyndte ledighedsforløb) i hver af de fire
grupper. Det ses, at der er 17.072 ledighedsforløb, som indgår i selve a-kasseforsøget og i alt
omkring 56.000 ledighedsforløb, som indgår i effektmålingen.
2
Bemærk at denne definition ikke stemmer 100% overens med de deltagere, som ifølge registreringsværktøjet
er omfattet af a-kasseforsøget. Vi har anvendt en definition baseret på bopæl og a-kassemedlemsskab, da
registreringsværktøjet i sagens natur kun kan anvendes for deltagergruppen i forsøgsperioden, hvorfor de tre
øvrige grupper ville skulle dannes på anden vis. Diskrepansen mellem de to definitioner er på mellem 5-10% af
de inkluderede i deltagergruppen i forsøgsperioden.
7
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 240: Midtvejsstatus om effekten af forsøg med mere ansvar til arbejdsløshedskasser, fra beskæftigelsesministeren
2567393_0008.png
Tabel 2:
Antal observationer i før- og forsøgsperioden opdelt på deltagere og sammenligningsgruppe
i analyse 1.
Førperioden
Forsøgsperioden
Deltagergruppe
15.158
17.072
Sammenligningsgruppe
10.739
13.259
Kilde: Egne beregninger på DREAM data. Populationen er ledige, der påbegynder ledighed i de første 7
måneder af førperioden (primo
september 2018 til ultimo marts 2019) eller forsøgsperioden (primo
september 2020 til ultimo marts 2021).
I tabel 3 vises beskrivende statistik for hver af de fire grupper, som indgår i effektevalueringen.
8
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 240: Midtvejsstatus om effekten af forsøg med mere ansvar til arbejdsløshedskasser, fra beskæftigelsesministeren
2567393_0009.png
Tabel 3:
Beskrivende statistik for de fire grupper i analyse 1.
Deltager, Sammenlign.,
forsøgsper.
forsøgsper.
Mand
55
49
18-24 år
11
11
25-29 år
21
20
30-39 år
21
21
40-49 år
15
16
50-59 år
18
18
60 år eller derover
9
9
Gift/reg part.
31
32
Ikke-vestlig baggrund
8
12
Vestlig baggrund
8
7
Uddannelse
Folkeskole el. mangl.
Gymnasiel
Erhvervsuddannelse
KVU
MVU
LVU
Bopæl
Hovedstadsregionen
Sjælland
Syddanmark
Midtjylland
Arbejdsmarkedshistorik (uger)
Kommer direkte fra udd.
Beskæftigelse seneste år
SU seneste år
Selvforsørgelse seneste år
Ledighed seneste år
Beskæftigelse seneste 5 år
SU seneste 5 år
Selvforsørgelse seneste 5 år
Ledighed seneste 5 år
A-kasse
3F
HK
Min A-kasse
BUPL
Magistrene
FTF
Antal observationer
Deltager,
førper.
52
13
21
20
15
18
7
32
7
8
Sammenlign.,
førper.
49
13
21
21
16
16
7
33
12
7
21
12
38
6
14
9
18
13
35
10
16
8
19
4
39
5
18
14
14
5
37
9
25
10
22
15
26
37
55
16
17
12
22
14
25
38
53
16
17
13
16
35
9
2
2
165
44
11
17
15
35
8
2
1
166
44
11
14
16
34
9
2
2
152
49
11
21
17
33
10
2
1
151
51
12
16
47
17
2
3
11
19
17.072
27
25
21
8
7
12
13.259
47
18
1
3
13
17
15.158
26
24
21
10
7
12
10.739
9
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 240: Midtvejsstatus om effekten af forsøg med mere ansvar til arbejdsløshedskasser, fra beskæftigelsesministeren
2567393_0010.png
Der er ikke nogle iøjnefaldende forskellige i karakteristika på tværs af tid eller på tværs af deltager-
og sammenligningsgruppe. Der er tale om fire grupper af ledige med en gennemgående høj grad af
forudgående beskæftigelseshistorik. Opdelt på a-kasser er det tydeligt, at 3F har den største andel af
de ledige i analysen med tæt på 50% af samtlige ledige i deltagergruppen.
I Figur 1 vises, blandt de som fortsat er ledige, det gennemsnitlige ugentlige antal afholdte samtaler
per ledig i panel A og andelen i aktiv indsats i panel B, opdelt på de fire grupper. Ledige, der
tilknyttet a-kassen har i gennemsnit færre samtaler pr uge.
A-kasserne har i forbindelse med a-kasseforsøget haft mulighed for at
sammenlægge flere
samtaleformål i én unik samtale i a-kasserne
(fx CV samtale og jobsamtale)
, så der samlet set har
været et lavere antal unikke samtaler
. I figur 1 tæller flere unikke samtaler afholdt samme dag for én
samtale. Det giver et gennemsnitligt antal unikke samtaler i deltagergruppen på 2,41 samtaler per
ledig i de første 13 uger af ledighedsforløbet, mens det tilsvarende antal i sammenligningsgruppen
(som får indsatsen i jobcenteret) er 3,73. Hvis flere samtaleformål afholdt samme dag hver især
tæller som unikke samtaler i de første 13 uger af ledighedsforløbet, afholdes der i
sammenligningsgruppen i gennemsnit 3,87 samtaler per ledig i forsøgsperioden, mens det
tilsvarende antal i deltagergruppen er 3,73 samtaler, altså stort set lige mange samtaler, blot er
timingen lidt forskellig. I førperioden ligger antallet af samtaler i løbet af de 13 første ledighedsuger
på ca. 4 i begge grupper.
Forskellen i samtaleandelen blandt deltagerne i a-kasseforsøget i forsøgsperioden relativt til
sammenligningsgruppen skyldes et bredt fald i stort set alle samtaletyper, hvorimod halveringen i
deltagelsen i aktiv indsats stort set kan henføres til et fald i kategorien ’vejledning og opkvalificering’.
Faldet i andelen med aktiv indsats fra førperioden til forsøgsperioden skyldes formentlig
nedlukninger i forbindelse med corona-pandemien.
Det er muligt, at ledige, der har været tilknyttet a-kassen, har deltaget i aktive indsatser i a-kassen,
der ikke er registreret som LAB-indsatser, og at forskellen i andel, der deltager i aktive indsatser er
overvurderet i figur 1B.
10
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 240: Midtvejsstatus om effekten af forsøg med mere ansvar til arbejdsløshedskasser, fra beskæftigelsesministeren
2567393_0011.png
Figur 1.
Antal afholdte samtale og andel i aktiv indsats blandt de fortsat ledige i analyse 1.
A. Gns. antal afholdte samtaler per ledig per uge
B. Andel i aktiv indsats
Kilde: Egne beregninger på DREAM data.
11
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 240: Midtvejsstatus om effekten af forsøg med mere ansvar til arbejdsløshedskasser, fra beskæftigelsesministeren
2567393_0012.png
Figur 2.
Andel i beskæftigelse og ledighed i analyse 1.
A. Andel i beskæftigelse
B. Andel i ledighed
Kilde: Egne beregninger på DREAM data.
I Figur 2 vises andelen i beskæftigelse (panel A) og ledighed (panel B), opdelt på antal uger efter
ledighedsstart, for hver af de fire grupper. Den stiplede linje nederst i hver figur viser en rå
’difference-in-differences’, altså ændringen for deltagergruppen fra førperioden til forsøgsperioden
fratrukket den tilsvarende ændring for sammenligningsgruppen. Der er tre opmærksomhedspunkter
i figur 2. For det første er der forskel på deltager- og sammenligningsgruppen allerede i før-perioden
med hensyn til udviklingen i beskæftigelsesomfang. Denne forskel er i deltagergruppens favør,
hvilket kunne tyde på, at a-kasserne primært deltager i de kommmuner, hvor de er ’bedst’; der er
positiv selektion blandt a-kassernes lokale afdelinger. For det andet er beskæftigelsesomfanget
12
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 240: Midtvejsstatus om effekten af forsøg med mere ansvar til arbejdsløshedskasser, fra beskæftigelsesministeren
2567393_0013.png
stabilt fra førperioden til forsøgsperioden for sammenligningsgruppen. For det tredje ser det ud til,
at der sker en lille stigning i beskæftigelsesomfanget for den gruppe, som deltager i a-kasseforsøget
fra før-perioden til forsøgsperioden, om end stigningen er på ganske få procentpoints og tenderer til
at dø ud i løbet af de første 26 uger efter ledighedsstart. Noget tilsvarende, blot med omvendt
fortegn, gør sig gældende for udviklingen i ledigheden. Endelig bemærkes, at efter 26 uger er
omkring 50% af de nyindplacerede ledige i beskæftigelse igen, mens knap 40% er ledige. De
resterende er overvejende sygemeldte.
4.2 BESKRIVENDE STATISTIK FOR ANALYSE 2
Analyse 2 er en sammenligning af ledige i de tre a-kasser med national deltagelse, hvor der
sammenlignes med ledige med samme ledighedsanciennitet i samme a-kasser i perioden fra
september 2018 til september 2019.
Tabel 4 indeholder en beskrivelse af population i analyse 2. Det ses at analysen baseres på godt
6.000 påbegyndte ledighedsforløb i forsøgsperioden og knap 6.000 i førperioden, altså et væsentligt
mindre datamateriale end for analyse 1.
13
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 240: Midtvejsstatus om effekten af forsøg med mere ansvar til arbejdsløshedskasser, fra beskæftigelsesministeren
2567393_0014.png
Tabel 4:
Beskrivende statistik for medlemmer af a-kasser som deltager i alle kommuner.
Forsøgs-
Førperioden
perioden
Mand
44
42
18-24 år
16
18
25-29 år
17
17
30-39 år
19
17
40-49 år
16
16
50-59 år
18
19
60 år eller derover
9
7
Gift/reg part.
30
31
Ikke-vestlig baggrund
11
11
Vestlig baggrund
3
3
Uddannelse
Folkeskole el. mangl.
Gymnasiel
Erhvervsuddannelse
KVU
MVU
LVU
Bopæl
Hovedstadsregionen
Sjælland
Syddanmark
Midtjylland
Arbejdsmarkedshistorik
Kommer direkte fra udd.
Beskæftigelse seneste år
SU seneste år
Selvforsørgelse seneste år
Ledighed seneste år
Beskæftigelse seneste 5 år
SU seneste 5 år
Selvforsørgelse seneste 5 år
Ledighed seneste 5 år
A-kasse
Socialpædagogerne
FOA
Metal
Antal observationer
19
6
56
2
15
1
11
2
64
2
22
1
27
18
27
27
27
18
28
27
9
36
4
2
1
172
29
14
13
9
37
4
2
1
164
31
15
16
16
49
34
6165
18
52
30
5.763
Der er ikke markante forskelle på karakteristika på ledige i forsøgsperioden og i perioden før, dog er
er lidt færre ufaglærte blandt gruppen af ledige i førperioden end i forsøgsperioden, og
14
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 240: Midtvejsstatus om effekten af forsøg med mere ansvar til arbejdsløshedskasser, fra beskæftigelsesministeren
2567393_0015.png
beskæftigelsesancienniteten de seneste 5 år er en anelse mindre. Ledige, der er tilknyttet FOA’s a-
kasse udgør tæt på 50% af de ledige i denne analyse.
I figur 3 vises henholdsvis det gennemsnitlige antal afholdte samtaler per ledig per uge og andelen
som deltager i aktive indsatser.
Det fremgår af figur 3, at der er i forsøgsperioden er færre samtaler per ledig end i peroden før. Hvis
A-kasserne har slået flere samtaletyper sammen til en unik samtale vil det ikke fremgå som flere
samtaler i figuren. Hvis begge samtaler registreres er det i gennemsnit 3,76 samtaler per ledig mens
det i førperioden var 4,12. I figur 3 er det gennemsnitlige antal samtaler i forsøgsperioden 2,38.
Der er desuden en markant lavere andel, der deltager i en aktiv indsats i de første 26 uger efter
ledighedsstart i forsøgsperioden. Det kan skyldes, at ledige, der er tilknyttet a-kassen deltager I
aktiviteter i a-kassen, som ikke registreres som LAB-tilbud, men som har karakter af en aktiv indsats.
15
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 240: Midtvejsstatus om effekten af forsøg med mere ansvar til arbejdsløshedskasser, fra beskæftigelsesministeren
2567393_0016.png
Figur 3.
Antal afholdte samtale og i andel i aktiv indsats blandt de fortsat ledige, medlemmer af a-
kasser som deltager i alle kommuner i analyse 2.
A. Gns. antal afholdte samtaler per ledig per uge
B. Andel i aktiv indsats
Kilde: Egne beregninger på DREAM data.
Figur 4 viser andelen i beskæftigelse og ledighed i de første 26 uger efter ledighedsstart. Som det
fremgår er der ikke nogle tydelige forskelle i forsøgsperioden i forhold til perioden før.
16
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 240: Midtvejsstatus om effekten af forsøg med mere ansvar til arbejdsløshedskasser, fra beskæftigelsesministeren
2567393_0017.png
Figur 4.
Andel i beskæftigelse og ledighed, medlemmer af a-kasser som deltager i alle kommuner i
analyse 2.
A. Andel i beskæftigelse
B. Andel i ledighed
Kilde: Egne beregninger på DREAM data.
17
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 240: Midtvejsstatus om effekten af forsøg med mere ansvar til arbejdsløshedskasser, fra beskæftigelsesministeren
2567393_0018.png
5.
EFFEKTER PÅ ARBEJDSMARKEDSSTATUS I
ANALYSE 1 – A-KASSER MED DELTAGELSE I
UDVALGTE KOMMUNER
For at afdække om der er signifikante effekter af a-kasseforsøget foretages en række difference-in-
differences analyser i en lineær sandsynlighedsmodel. I regressionsanalyserne kontrolleres for de
variable, som er angivet i tabel 2. Dog kontrolleres for kommune i stedet for region. Endvidere
inkluderes en dummy for deltager- vs sammenligningsgruppe og en dummy for at blive ledig i
forsøgsperioden vs førperioden. Interaktionen mellem de to sidstnævnte, ’deltager x
forsøgsperioden’ fanger effekten af indsatsen.
Den afhængige variabel observeres på uge-niveau, det vil sige der er 26 observationer af denne per
ledig. Derfor kontrolleres også for uger siden påbegyndt ledighed, og standardfejl er klynget på
individ-niveau. Der er anvendt tre forskellige afhængige variable i analyserne; en indikator for at
være i beskæftigelse i en given uge, en indikator for at være ledig i en given uge, samt en indikator
for at være på sygedagpenge i en given uge.
De gennemsnitlige ugentlige effekter på sandsynligheden for at være i beskæftigelse, ledighed og
modtage sygedagpenge er vist i figur 5.
Figur 5:
Effekter af a-kasseforsøget på beskæftigelse, ledighed og sygedagpenge.
Note: figuren viser effekten på den gennemsnitlige beskæftigelses-, ledigheds- og sygedagpengegrad i de
første 26 uger efter ledighedsstart (højden på søjlerne) sammen med et 95% konfidensinterval (de sorte
lodrette streger).
Det fremgår, at deltagelse i a-kasseforsøget har en signifikant positiv effekt på det gennemsnitlige
beskæftigelsesomfang på 2%-point målt over de første 26 uger efter påbegyndt ledighed. Der er
18
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 240: Midtvejsstatus om effekten af forsøg med mere ansvar til arbejdsløshedskasser, fra beskæftigelsesministeren
2567393_0019.png
samtidig et næsten tilsvarende signifikant fald i det gennemsnitlige ledighedsomfang på 1,8%-point,
og der er en signifikant effekt på andelen på sygedagpenge på -0,5%-points.
I figur 6 vises, hvordan effekten på den ugentlige beskæftigelsesgrad varierer over tid siden
påbegyndt ledighed.
Figur 6:
Tidsvarierende beskæftigelseseffekter.
Som det fremgår af figur 6 opstår den positive effekt på beskæftigelsesgraden relativt tidligt efter
påbegyndt ledighed. Der er herefter en svagt faldende tendens, men der er ikke statistisk signifikant
forskel i effekterne over tid, så der er ikke indikation på at effekten af a-kasseforsøget varierer
signifikant over tiden.
Der indgår som nævnt seks a-kasser i analyse 1. Beskæftigelseseffekterne opdeles i figur 7 på de
forskellige a-kasser.
19
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 240: Midtvejsstatus om effekten af forsøg med mere ansvar til arbejdsløshedskasser, fra beskæftigelsesministeren
2567393_0020.png
Figur 7:
Effekter opdelt på deltagende a-kasser.
Note: figuren viser effekten på den gennemsnitlige beskæftigelses-, ledigheds- og sygedagpengegrad i de
første 26 uger efter ledighedsstart (højden på søjlerne) sammen med et 95% konfidensinterval (de sorte
lodrette streger).
Der er stor variation i størrelsen af beskæftigelseseffekten på tværs af a-kasser, og for fem a-kasser
er effekten ikke signifikant forskellig fra 0. For fire af disse ligger effekten også tæt på nul, mens
effekten for ’Min A-kasse’ er på knap 5%-points, men altså ikke statistisk signifikant, formentlig
primært pga. et lavt antal deltagere jf. tabel 2. For 3F, der også er den a-kasse med flest ledige i
populationen, er der en signifikant positiv effekt på knap 7%-points gennemsnitligt højere
beskæftigelsesomfang for de ledige, der deltager i a-kasse forsøget end for sammenligningsgruppen.
I den endelige evaluering af a-kasse forsøget vil der være flere ledige, der har deltaget i forsøget, og
det vil med større præcision kunne undersøges, om effekterne adskiller sig på tværs af a-kasser og
udvalgte karakteristika hos de ledige som uddannelse, alder m.m.
Et relevant forbehold i forhold til fortolkningen af effekterne i denne analyse er, at det ikke tilfældigt
hvilke kommuner, der deltager i a-kasse forsøget i de forskellige a-kasser. I det omfang disse forhold
er tidsinvariante vil difference-in-differences metoden eliminere eventuelle estimationsskævheder
som opstår som følge heraf, og dette vil vi som tidligere nævnt teste i slutevalueringen, hvor der vil
være adgang til en større population af ledige længere tilbage i tid. Det skal dog bemærkes, at som
det fremgår af Tabel 3, er der ikke tydelige forskelle i baggrundskarakteristika på tværs af deltager-
og sammenligningsgruppen.
Der er i forbindelse med a-kasseforsøget gennemført en survey blandt et udsnit af de ledige, som
bl.a. belyser mødet med henholdsvis a-kassen og jobcenteret. Her er der blandt andet spurgt til
tilfredsheden med indsatsen, hvorvidt den ledige oplever at have fået relevant feedback, har fået
vist relevante stillingsopslag som kunne søges her og nu, m.v. Antallet af respondenter i vort
datamateriale, når der opdeles på a-kasser, er imidlertid for lavt til at relatere disse besvarelser til de
fundne effekter. Dette vil blive forsøgt igen i slutevalueringen.
20
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 240: Midtvejsstatus om effekten af forsøg med mere ansvar til arbejdsløshedskasser, fra beskæftigelsesministeren
2567393_0021.png
6.
FORSKELLE I ARBEJDSMARKEDSSTATUS I
ANALYSE 2 - A-KASSER MED DELTAGELSE I ALLE
KOMMUNER (UNDTAGEN FRIKOMMUNER)
I dette afsnit vises forskellen i arbejdsmarkedsstatus for de a-kasser, der har landsdækkende indsats.
Det er således ikke muligt at foretage en decideret effektanalyse, da der ikke er en oplagt
sammenligningsgruppe. En potentiel sammenligningsgruppe kunne være ledige i de såkaldte
frikommuner. Dvs. kommuner der har mulighed for at tilrettelægge en mere selvstændig
arbejdsmarkedspolitik. Det har i midlertid vist sig, at udviklingen i arbejdsmarkedssituation for ledige
i disse kommuner i perioden før indsatsperioden adskiller sig fra de øvrige kommuner, hvilket
implicerer, at difference-in-differences tilgangen ikke er velegnet – antagelsen om parallelle trends
er svær at leve op til. I forbindelse med den endelige evaluering i 2023, hvor der er et større antal
observationer til rådighed, vil det blive undersøgt om det er muligt at bruge ledige i frikommunerne
som sammenligningsgruppe på en statistisk forsvarlig måde.
I fravær af muligheden for at gennemføre en effektanalyse vises neden for forskellen i
arbejdsmarkedsstatus for ledige i a-kasseforsøget i forhold til ledige i samme a-kasser i førperioden.
Der estimeres en lineær sandsynlighedsmodel, hvor der kontrolleres for de variabler, der er angivet i
tabel 3. Der inkluderes en dummy for forsøgsperioden, og det er den, der rapporteres i det
efterfølgende. Det er vigtigt at understrege, at de viste forskelle kan skyldes andre faktorer end
deltagelse i a-kasseforsøget herunder eksempelvis forskelle i konjunktursituationen.
Figur 8:
Forskelle i arbejdsmarkedsstatus for de tre a-kasser som deltager i alle kommuner.
Note: figuren viser forskellen i den gennemsnitlige beskæftigelses-, ledigheds- og sygedagpengegrad i de første
26 uger efter ledighedsstart (højden på søjlerne) sammen med et 95% konfidensinterval (de sorte lodrette
streger).
21
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 240: Midtvejsstatus om effekten af forsøg med mere ansvar til arbejdsløshedskasser, fra beskæftigelsesministeren
2567393_0022.png
Som det fremgår af figur 8, er der, målt over de første 26 uger efter ledighedsstart, en større andel,
der er i beskæftigelse i forsøgsperioden end i førperioden, når der korrigeres for de inkluderede
baggrundskarakteristika. Det kan tyde på, at deltagelse i a-kasseforsøget har en positiv indflydelse på
beskæftigelsesstatus, men det kan som nævnt også skyldes andre forskelle, som denne simple før-
efter sammenligning ikke fanger. Forskellen kan således ikke gives en kausal fortolkning.
Figur 9:
Beskæftigelsesforskelle opdelt på a-kasser for a-kasser med landsdækkende deltagelse.
Note: figuren viser forskellen i den gennemsnitlige beskæftigelsesgrad i de første 26 uger efter ledighedsstart
(højden på søjlerne) sammen med et 95% konfidensinterval (de sorte lodrette streger).
Figur 9 viser, at der for ledige tilknyttet FOA er en signifikant positiv forskel målt på
beskæftigelsesgrad i forsøgsperioden i forhold til perioden før. For de to øvrige a-kasser er der ikke
signifikante forskelle mellem de to perioder.
I den endelige evaluering vil der være flere ledige, der har deltaget i forsøget, og de vil kunne følges i
længere tid. Samtidig vil det blive undersøgt om det er muligt at lave en difference-in-differences
analyse baseret på ledige de relevante a-kasser i (evt. blot nogle af) frikommunerne som
sammenligningsgruppe.
22