NOTAT
Redegørelse for klagesager på arbejdsmiljøområdet i
2021
Marts 2022
Arbejdstilsynet afgiver hvert år en redegørelse for tilsynets behandling af klagesa-
ger. Neden for følger redegørelsen for behandlingen af klagesager i 2021.
Sammenfatning
Arbejdstilsynet har gennem flere år haft en lav klageprocent, og også i 2021 er det
kun få af tilsynets afgørelser, der påklages. I 2021 lå klageprocenten på 1,4 pct.
Antallet af afgørelser, som er blevet ophævet eller omgjort, ligger på niveau med
2020. Arbejdstilsynet har selv ophævet 28 pct. af de påklagede afgørelser, hvilket
er på niveau med 2020, hvor det var 27 pct. Antallet af afgørelser, som omgøres af
Arbejdsmiljøklagenævnet, er 13 pct. mod 10 pct. i 2020.
Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for klagesager er 41 dage, hvilket er på ni-
veau med 2020, hvor den var 42 dage.
Arbejdstilsynet vurderer, at fastholdelsen af det forholdsvis lave antal ophævede og
omgjorte sager set i forhold til det samlede antal afgørelser bl.a. skyldes det fort-
satte fokus på kvalitet i afgørelser, som Arbejdstilsynet har haft de seneste 4-5 år.
Arbejdstilsynet har arbejdet målrettet med at understøtte, at der træffes juridisk rig-
tige og forståelige afgørelser i forhold til virksomhederne.
Arbejdstilsynet fortsætter også frem over dette arbejde, bl.a. med tilbagevendende
kvalitetsmålinger af afgørelser med efterfølgende opfølgningstiltag.
Nedenfor følger en mere detaljeret redegørelse for behandlingen af klagesager i Ar-
bejdstilsynet.