Beskæftigelsesudvalget 2021-22
BEU Alm.del Bilag 238
Offentligt
2565219_0001.png
NOTAT
Redegørelse for klagesager på arbejdsmiljøområdet i
2021
Marts 2022
Arbejdstilsynet afgiver hvert år en redegørelse for tilsynets behandling af klagesa-
ger. Neden for følger redegørelsen for behandlingen af klagesager i 2021.
Sammenfatning
Arbejdstilsynet har gennem flere år haft en lav klageprocent, og også i 2021 er det
kun få af tilsynets afgørelser, der påklages. I 2021 lå klageprocenten på 1,4 pct.
Antallet af afgørelser, som er blevet ophævet eller omgjort, ligger på niveau med
2020. Arbejdstilsynet har selv ophævet 28 pct. af de påklagede afgørelser, hvilket
er på niveau med 2020, hvor det var 27 pct. Antallet af afgørelser, som omgøres af
Arbejdsmiljøklagenævnet, er 13 pct. mod 10 pct. i 2020.
Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for klagesager er 41 dage, hvilket er på ni-
veau med 2020, hvor den var 42 dage.
Arbejdstilsynet vurderer, at fastholdelsen af det forholdsvis lave antal ophævede og
omgjorte sager set i forhold til det samlede antal afgørelser bl.a. skyldes det fort-
satte fokus på kvalitet i afgørelser, som Arbejdstilsynet har haft de seneste 4-5 år.
Arbejdstilsynet har arbejdet målrettet med at understøtte, at der træffes juridisk rig-
tige og forståelige afgørelser i forhold til virksomhederne.
Arbejdstilsynet fortsætter også frem over dette arbejde, bl.a. med tilbagevendende
kvalitetsmålinger af afgørelser med efterfølgende opfølgningstiltag.
Nedenfor følger en mere detaljeret redegørelse for behandlingen af klagesager i Ar-
bejdstilsynet.
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 238: Arbejdstilsynets årlige redegørelse for klagesager på arbejdsmiljøområdet, fra beskæftigelsesministeren
2565219_0002.png
Del 1. Antal afgørelser ophævet af Arbejdstilsynet i remonstrati-
onsperioden i 2021 og baggrunden herfor
Arbejdstilsynet har i 2021 afgivet
18.909
afgørelser
1
inden for arbejdsmiljøområ-
det.
Arbejdstilsynet
modtog
i 2021 klage over 270 arbejdsmiljøafgørelser. Det svarer
til en klageprocent
på 1,4 pct.
251 af de 270 indkomne klager er nedenfor fordelt på de 7 største arbejdsmiljøpro-
blem (AMP) emner.
Tabel. 1. Fordeling af indkomne klager på AMP-emner
AMP emne
Bygherrer, udbydere mv.
Kemi, støv og biologi
Krav til egenindsatsen (APV mm.)
Muskel- og skeletbesvær (ergonomi)
Psykisk arbejdsmiljø
Ukendt
2
Ulykkesrisici, fx nedstyrtning og maskinsikkerhed
Antal
15
32
36
10
15
15
128
Af de 270 påklagede afgørelser blev 13 trukket tilbage af virksomheden. De reste-
rende 257 påklagede afgørelser svarer til en faktisk klageprocent på
1,4 pct. (op-
rundet).
Klageprocenten var for 2020 beregnet til 1,7 pct. Der er således sket et lille
fald i klageprocenten.
Nedenstående tabel viser udviklingen i antallet af påklagede afgørelser de seneste
år.
Tabel 2. Udviklingen i antallet af påklagede afgørelser
Påklagede afgørelser
2018
336
2019
360
2020
264
2021
270
I 2021
behandlede
Arbejdstilsynet klage over 288 afgørelser, heraf 33 afgørelser
påklaget i 2020.
Af de 288 behandlede påklagede afgørelser blev 197 oversendt til Arbejdsmiljøkla-
genævnet, 13 blev trukket tilbage af klageren, mens Arbejdstilsynet valgte at op-
hæve 78 påklagede afgørelser og dermed ikke videresende disse til klagenævnet.
Tabel 3. Behandlede klager i 2021
Oversendt til AMK
Ophævet af AT
Trukket af klager
I alt
197
78
13
288
1
2
Inklusiv afgørelser om kompetencepåbud.
Ukendt indeholder klager over fx mangepåbud (kompetencepåbud)
2
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 238: Arbejdstilsynets årlige redegørelse for klagesager på arbejdsmiljøområdet, fra beskæftigelsesministeren
2565219_0003.png
Sager ophævet i remonstrationsperioden
De 78 afgørelser, som Arbejdstilsynet har ophævet, svarer til en ophævelsesprocent
på 28
pct.
Det bemærkes hertil, at ophævelsesprocenten er beregnet på baggrund af
de reelt behandlede klager. Dvs. antal behandlede afgørelser fratrukket de klager,
som er trukket tilbage af klager.
Ophævelsesprocenten har i årene 2018, 2019 og 2020 været henholdsvis 38 pct., 34
pct. og 27 pct., så ophævelsesprocenten i 2021 ligger under gennemsnittet for de
forudgående år, men på niveau med 2020.
Gennemgangen viser, at cirka 40 pct. (i alt 31) af de afgørelser, der blev ophævet i
remonstrationsperioden, blev ophævet på grund af indholdsmæssige mangler i af-
gørelserne, som fx mangelfuld beskrivelse eller uklarhed.
29 pct. (i alt 23) er ophævet som følge af nye oplysninger i sagerne. 17 pct. af afgø-
relserne (i alt 13) er ophævet på grund af et ændret fagligt skøn. 10 pct. (i alt 8)
blev ophævet på grund af formelle fejl. Dette drejer sig bl.a. om, at der ikke er sket
fornøden partshøring.
4 pct. af afgørelserne (i alt 3) er ophævet som konsekvens af ophævelse af under-
liggende påbud, fx kompetencepåbud, hvor det materielle påbud er ophævet.
Del 2. Antal afgjorte klagesager fra Arbejdsmiljøklagenævnet i
2021 og baggrunden for hjemvisninger og ophævelser
Det fremgår af oplysninger til brug for Arbejdsmiljøklagenævnets årsberetning for
2021, at klagenævnet i 2021 traf i alt 229 afgørelser. En del af disse (29) vedrørte
afgørelser om overskridelse af klagefrister og spørgsmål om nævnets kompetence,
som Arbejdstilsynet ikke har kompetence til at træffe afgørelse om.
Klagenævnet behandlede således 200 klager over afgørelser efter arbejdsmiljølo-
ven, truffet af Arbejdstilsynet. Af disse 200 klager gav 24 anledning til en ændring
af Arbejdstilsynets afgørelse.
Dette svarer til en omgørelsesprocent på 13 pct. Omgørelsesprocenten har i årene
2018
2021 været henholdsvis 17 pct., 11 pct. og 10 pct. Omgørelsesprocenten for
2021 er således nogenlunde på niveau med året før, og ligger under gennemsnittet
for de forudgående 3 år.
Tabel 4. Oversigt over udviklingen i klagesager i årene 2018 - 2021
Antal:
2018
2019
Afgørelser efter AML
Indgående klager/
påklagede afgørelser efter AML
Klageprocent
Påklagede afgørelser behandlet i AT
Klager trukket tilbage
17.844
336
1,8
358
18
16.321
360
2,1
366
18
2020
14.980
264
1,7
261
1
2021
18.909
270
1,4
288
13
3
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 238: Arbejdstilsynets årlige redegørelse for klagesager på arbejdsmiljøområdet, fra beskæftigelsesministeren
2565219_0004.png
Påklagede afgørelser ophævet af AT
Påklagede afgørelser sendt til AMK
Ophævelsesprocent AT
Klager behandlet af AMK
Afgørelser fastholdt af AMK
Afgørelser ændret af AMK
Omgørelsesprocent AMK
129
211
38
263
219
44
17
117
231
34
234
207
27
11
70
190
27
176
158
18
10
78
197
28
200
176
24
13
Årsager til omgørelse i Arbejdsmiljøklagenævnet
Arbejdstilsynet har foretaget en gennemgang af afgørelser
3
omgjort af klagenæv-
net. Den viser, at:
45 pct. af afgørelserne (i alt 9) blev ændret med begrundelsen indholdsmæssige
fejl, fx mangelfulde oplysninger, mangler ved begrundelsen eller et mangelfuldt
grundlag for afgørelserne.
35 pct. (7 afgørelser) blev ændret med begrundelsen ændring af fagligt skøn. 10
pct. (2 afgørelser) blev ophævet med begrundelsen formelle forvaltningsretlige
fejl, fx manglende høring, begrundelse etc.
Endelig blev 10 pct. (2 afgørelser) ændret med begrundelsen konsekvensophæ-
velse, som dækker over fx kompetencepåbud, som ophæves fordi det underlig-
gende påbud bortfalder.
Del 3. Arbejdstilsynets sagsmål og sagsbehandlingstid
Arbejdstilsynet arbejder efter to interne sagsbehandlingsfrister: 3 uger for klager
over efterkommelsesfrist, fratagelse af opsættende virkning og behandling af for
sent indgivet klage, og 6 uger for øvrige klager.
4
Fristerne på 3 og 6 uger blev i 2021 overholdt for 75 pct. af klagerne for begge
sagstyper.
Fristoverholdelsen er beregnet på baggrund af antal påklagede afgørelser behandlet
i Arbejdstilsynet i 2021. Tilsvarende var fristoverholdelsen i redegørelserne for
2018, 2019 og 2020 beregnet på baggrund af behandlede klager i de pågældende
år.
Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for de påklagede afgørelser behandlet i Ar-
bejdstilsynet i 2021 var 41 dage mod 42 dage i 2020, 41 dage i 2019 og 55 dage i
3
Gennemgangen omfatter de sager, som Arbejdstilsynet selv har registreret som omgjort i
2019 (i alt 17 sager). Arbejdstilsynet har ikke mulighed for at finde direkte tilbage til de en-
keltsager, der ligger bag nævnets samlede tal for omgørelser, idet Arbejdstilsynet ikke har
en samlet liste med sagsnumrene for disse sager. Forskellen på tallene skyldes bl.a., at
nogle af nævnets sager kan tælle dobbelt i nævnets beregning, men ikke gør det i Arbejds-
tilsynets opgørelse.
4
Tidligere havde Arbejdstilsynet en intern frist på 4 uger for klager over forbud og straks-
påbud. Denne frist eksisterer ikke længere, men optræder i oversigten over sager fra 2018-
2020.
4
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 238: Arbejdstilsynets årlige redegørelse for klagesager på arbejdsmiljøområdet, fra beskæftigelsesministeren
2565219_0005.png
2018. Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid er således nogenlunde den samme
som året før.
Tabel 5. Oversigt over udvikling i sagsbehandlingstid for klagesager
Overholdelse af 3 ugers frist
Overholdelse af 4 ugers frist
5
Overholdelse af 6 ugers frist
Gennemsnitlig sagsbehandlingstid
2018
53 %
48 %
51 %
55 dage
2019
77 %
51 %
70 %
41 dage
2020
58 %
56 %
82 %
42 dage
75 %
41 dage
2021
75 %
Arbejdstilsynet har fortsat opmærksomhed på udviklingen i sagsbehandlingstiden.
Del 4. Arbejdstilsynets arbejde med kvalitet i afgørelser
Arbejdstilsynet har gennem en længere årrække haft fokus på vigtigheden af, at de
afgørelser, som Arbejdstilsynet træffer, både har en høj juridisk kvalitet og er fag-
ligt korrekte samtidig med, at afgørelserne er forståelige og kan danne udgangs-
punkt for virksomhedernes forebyggelse af arbejdsmiljøproblemer. Arbejdstilsynet
har særlig opmærksomhed på de grundlæggende forvaltningsretlige rammer om-
kring afgørelsesvirksomheden.
Arbejdet med kvalitet i afgørelser er sket i flere faser over de senere år. For arbejdet
i tidligere år henvises til del 4 i tidligere redegørelser.
Arbejdstilsynet fortsætter arbejdet med fokus på kvalitet i afgørelser:
Der gennemføres målinger af kvaliteten af afgørelser i alle tilsynscentre i Ar-
bejdstilsynet. Arbejdstilsynet arbejder i 2022 med at udvikle et nyt målesystem
for både at opnå læring på organisationsniveau og mere individuel læring.
Målingerne følges op i de enkelte tilsynscentre, primært med læringsinitiativer.
Opfølgningen i centrene følges bl.a. ved jævnlige erfaringsudvekslinger mellem
centrene, herunder i forhold til gensidig læring og fornyelse af kvalitetstiltag.
Systematisk vidensopsamling og koordinering, bl.a. i forhold til afgørelser fra
Arbejdsmiljøklagenævnet. Arbejdet foregår bl.a. i regi af en landsdækkende ju-
ragruppe, som mødes jævnligt, og hvor der er fokus på afgørelser fra Arbejds-
miljøklagenævnet, praksisopsamling, læring og videndeling på tværs af Ar-
bejdstilsynet.
Endelig forstsætter samarbejdet med Arbejdsmiljøklagenævnets sekretariat, dels
gennem en løbende dialog, dels gennem møder, hvor udviklingen på klagesags-
området følges, og hvor der opsamles viden og erfaringer, som kan danne grund-
lag for yderligere initiativer.
5
Se note 3.
5
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 238: Arbejdstilsynets årlige redegørelse for klagesager på arbejdsmiljøområdet, fra beskæftigelsesministeren
Del 5. Principielle klagenævnsafgørelser med Arbejdstilsynets
kommentarer
Denne del af redegørelsen indeholder resumé af afgørelser af almen og principiel
interesse.
I
afsnit 5.1.
er gennemgået 6 principielle afgørelser, hvor klagenævnet har tiltrådt
Arbejdstilsynets afgørelser.
I
afsnit 5.2.
er opregnet de afgørelser, som er medtaget i klagenævnets nyheds-
breve samt i nævnets resumeer heraf. Der er medtaget 3 afgørelser, hvor klagenæv-
net enten har ophævet Arbejdstilsynets afgørelse eller sendt sagen tilbage til Ar-
bejdstilsynet til fornyet behandling (hjemvisning).
5.1. Klagenævnet tiltrådte 6 afgørelser
Sag nr. 1: Fastholdelse af strakspåbud om at træffe effektive foranstalt-
ninger for at beskytte de ansatte mod risikoen for smitte med coronavi-
rus ved berøring af kontaktflader, som flere ansatte hyppigt berører.
Ved et tilsynsbesøg i et supermarked fik Arbejdstilsynet oplyst, at kontaktflader,
som hyppigt blev berørt af flere ansatte, ikke blev aftørret dagligt. Arbejdstilsynet
fik også oplyst, at de fælles headset, som de ansatte brugte i forbindelse med udfø-
relsen af arbejdet, ikke blev rengjort, hverken lige efter brug eller lige inden en an-
den medarbejder tog det i brug. På denne baggrund gav Arbejdstilsynet strakspå-
bud til virksomheden om at træffe effektive foranstaltninger for at beskytte de an-
satte mod risikoen for smitte med coronavirus ved berøring af kontaktflader, som
flere ansatte hyppigt berører, samt ved anvendelse af headset.
Arbejdsmiljøklagenævnet fastholdt strakspåbuddet med henvisning til, at virksom-
heden ikke havde truffet effektive foranstaltninger for at beskytte de ansatte mod
risikoen for smitte med ny coronavirus ved arbejdet i det pågældende supermarked.
Arbejdsmiljøklagenævnet fandt, at virksomheden ikke havde overholdt sundheds-
myndighedernes anbefalinger eller virksomhedens egne interne retningslinjer om
hyppig rengøring af kontaktflader, som blev berørt af flere ansatte. På denne bag-
grund vurderede Arbejdsmiljøklagenævnet, at der var en risiko for, at de ansatte
blev udsat for smitte med ny coronavirus ved berøring af kontaktflader og headset.
I forhold til spørgsmålet om Arbejdstilsynets kompetence og hjemmelen for det af-
givne strakspåbud fandt Arbejdsmiljøklagenævnet, at arbejdsmiljølovens § 38 og §
13, nr. 4, i bekendtgørelsen om arbejdets udførelse finder anvendelse, hvis arbejds-
processen i sig selv udsætter den ansatte for en risiko for smitte.
Nævnet fandt ikke grundlag for at fortolke bestemmelsen indskrænkende i forhold
til, hvilke arbejdsprocesser eller brancher bestemmelsen finder anvendelse på.
Nævnet fandt, at omgangen med andre mennesker på en arbejdsplads og de ansat-
tes berøring af fælles kontaktflader i mange tilfælde er en integreret del af arbejdet.
I de tilfælde er det ikke kun selve arbejdsprocessen, men også de forhold den an-
6
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 238: Arbejdstilsynets årlige redegørelse for klagesager på arbejdsmiljøområdet, fra beskæftigelsesministeren
satte arbejder under, som har betydning for vurderingen af, om arbejdet kan udfø-
res sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt. Sådanne arbejdsforhold vil
også være omfattet af reglerne i arbejdsmiljølovgivningen.
Sag nr. 2: Fastholdelse af strakspåbud om at sikre, at der foreligger en
servicebog for en byggepladselevator, og at servicebogen er let tilgæn-
gelig på byggepladsen i nærheden af anlægget.
Arbejdstilsynet besøgte en virksomhed på en byggeplads og konstaterede, at der på
byggepladsen var opstillet en byggepladselevator, som blev anvendt af de ansatte i
virksomheden. Servicebogen for byggepladselevatoren kunne ikke forevises for
Arbejdstilsynet, og virksomhedens byggeleder oplyste over for Arbejdstilsynet, at
servicebogen ikke havde været til stede på byggepladsen på noget tidspunkt. På
denne baggrund gav Arbejdstilsynet strakspåbud til virksomheden om at sikre, at
der foreligger en servicebog for byggepladselevatoren, og at servicebogen er let til-
gængelig på byggepladsen i nærheden af anlægget.
Arbejdsmiljøklagenævnet fastholdt strakspåbuddet med henvisning til, at service-
bogen er en lovpligtig foranstaltning, som skal kunne stilles til rådighed for betje-
ningspersonale, sagkyndig virksomhed eller inspektionsorgan, således at væsent-
lige hændelser, lovpligtige besigtigelser af elevatoren m.v. kan iagttages. Service-
bogen er dermed en væsentlig forudsætning for, at det kan dokumenteres, at den
personførende elevator lever op til arbejdsmiljølovens krav om, at den skal være
indrettet og anvendes således, at den er sikkerhedsmæssigt fuldt forsvarlig. Ser-
vicebogen kan være i elektronisk form, hvis den er let tilgængelig for den ansvar-
lige bruger og kan fremvises til betjeningspersonale, sagkyndig virksomhed eller
inspektionsorgan.
Selv om servicebogen befandt sig i en elektronisk udgave hos ejeren af bygge-
pladselevatoren, fandt Arbejdsmiljøklagenævnet, at servicebogen ikke kunne anses
for at være let tilgængelig i nærheden af anlægget, når servicebogen ikke kunne
fremvises for Arbejdstilsynet under tilsynsbesøget.
Sag nr. 3: Fastholdelse af strakspåbud om at sikre, at lastbilmonteret
kran ikke anvendes under forhold og omstændigheder, der frembyder en
særlig fare, uden at der er truffet effektive sikkerhedsforanstaltninger
herimod.
Arbejdstilsynet undersøgte en arbejdsulykke, hvor en ansat var blevet klemt mel-
lem en køreplade, der var under kraning, og sidefjeldet på en lastbilanhænger.
Arbejdstilsynet fik på besøget oplyst, at den tilskadekomne lastbilchauffør var i
færd med at krane køreplader fra en byggegrund op på en lastbilanhænger, da ulyk-
ken skete. Chaufføren havde under kraningen placeret sig mellem det nedslåede
sidefjeld på lastbilens anhænger og en anhugget køreplade, der vejede 672 kg.
Chaufføren havde løftet kørepladen op tæt på lastbilens anhænger og ham selv, da
kørepladen ramte chaufføren, hvorved han kortvarigt blev klemt mellem sidefjeld
og lastbilanhænger.
7
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 238: Arbejdstilsynets årlige redegørelse for klagesager på arbejdsmiljøområdet, fra beskæftigelsesministeren
På baggrund af ovenstående afgav Arbejdstilsynet et strakspåbud til tilskadekom-
nes arbejdsgiver om at sikre, at den lastbilmonterede kran ikke anvendes under for-
hold og omstændigheder, der frembyder en særlig fare, uden at der er truffet effek-
tive sikkerhedsforanstaltninger herimod.
Arbejdsmiljøklagenævnet fastholdt strakspåbuddet med henvisning til, at anvendel-
sen af den lastbilmonterede kran ikke var sikkerhedsmæssigt fuldt forsvarlig. Ar-
bejdsmiljøklagenævnet fandt, at der opstod en særlig fare for, at den ansatte kunne
blive ramt af kørepladen eller blive klemt mellem køreplade og lastbil, da han
havde placeret sig mellem kørepladen og sidefjeldet på lastbilens anhænger, mens
kørepladen blev løftet op.
I forhold til spørgsmålet om rette pligtsubjekt fastslog Arbejdsmiljøklagenævnet, at
afgørelser om overtrædelser af arbejdsmiljølovgivningen rettes til den ansvarlige
arbejdsgiver, da arbejdsgiver efter loven skal sørge for, at arbejdsforholdene er sik-
kerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarlige, jf. arbejdsmiljølovens § 15.
De ansattes almindelige pligter er begrænset til, at de ansatte skal medvirke til, at
arbejdsforholdene er sikkerhedsmæssigt fuldt forsvarlige. Det følger af arbejdsmil-
jølovens § 28.
Arbejdsmiljøklagenævnet bemærkede i øvrigt i sin afgørelse, at nævnet er enige i,
at begreberne arbejdsgiver, fysisk eller juridisk person og virksomhed er tæt for-
bundne og ikke nemt lader sig adskille.
Arbejdsmiljøklagenævnet henviser imidlertid til, at det følger af Rådets direktiv
89/391/EØF af 12. juni 1989 om iværksættelse af foranstaltninger til forbedring af
arbejdstagernes sikkerhed og sundhed under arbejdet (rammedirektivet), at en ar-
bejdsgiver er defineret som ”enhver fysisk eller juridisk person, der har stiftet et ar-
bejdsmæssigt forhold med arbejdstageren, og som har ansvaret for virksomheden
og/eller institutionen, jf. art. 3, b.
Direktivets formål er at sikre arbejdstagernes sikkerhed og sundhed. Det afgørende
for, hvem der er arbejdsgiver er, hvem der drager fordel af det udførte arbejde. Det
gør den fysiske eller juridiske person, der har stiftet det arbejdsmæssige forhold
med arbejdstageren, og som har ansvaret for virksomheden uanset virksomheds-
form.
På denne baggrund fandt Arbejdsmiljøklagenævnet, at virksomheden i indevæ-
rende sag var at betragte som arbejdsgiver. Afgørelsen blev truffet af et enigt nævn.
8
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 238: Arbejdstilsynets årlige redegørelse for klagesager på arbejdsmiljøområdet, fra beskæftigelsesministeren
Sag nr. 4: Fastholdelse af påbud om at etablere arbejdsmiljøorganisa-
tion i et supermarked, som var en del af en landsdækkende franchise-
virksomhed.
Under tilsyn i et supermarked afgav Arbejdstilsynet påbud om at etablere arbejds-
miljøorganisation for virksomhedens ansatte, da der i virksomheden var beskæfti-
get mere end 10 ansatte.
Arbejdsmiljøklagenævnet fastholdt påbuddet blandt andet under henvisning til:
At det er klager, der som franchisetager, er ejer af og ansvarlig for butikken og
de ansatte i butikken.
At klager stiller arbejdsrum til rådighed, ansætter og afskediger personale med
de forpligtelser, der følger heraf, herunder er ansvarlig for, at de ansatte i det
daglige overholder arbejdsmiljølovens regler.
At klager som juridisk enhed (CVR nr.), er ansvarlig for at overholde arbejds-
miljølovens regler, og at det er klager, Arbejdstilsynet vil kunne give et påbud,
ligesom klager
som juridiske enhed
vil kunne straffes for manglende over-
holdelse af arbejdsmiljøloven.
Med hensyn til anbringenderne i klagen henviste nævnet yderligere til:
At det forhold, at klager efter franchisekontrakten har forpligtet sig til at følge
de retningslinjer, der bliver udstukket af franchisegiver, og at kontrakten kan
blive opsagt, hvis retningslinjerne ikke følges, ikke betyder, at franchisegiver
dermed har overtaget rettigheder og forpligtelser som arbejdsgiver i forhold til
de ansatte i klagers butik.
At kontrakten alene regulerer forholdet mellem franchisestager og franchisegi-
ver. Det fremgår i øvrigt af kontrakten, at klager har arbejdsgiverforpligtelsen
over for de, som ansættes, herunder at arbejdet bliver udført sikkerheds- og
sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt.
At det også af kontrakten fremgår, at det er klager, der ansætter, afskediger, vej-
leder, instruerer, kontrollerer og motiverer de ansatte. Det er klager, som de an-
satte, skal udføre arbejdet for, og som de er forpligtet/har rettigheder over for.
Det er således klager, der skal sikre, at arbejdsmiljølovens krav bliver overholdt i
det daglige.
Sag nr. 5: Arbejdsmiljøklagenævnet fastholdt afgørelse med strakspå-
bud om at sikre, at unge, som er fyldt 15 år, og som ikke er omfattet af
undervisningspligten, ikke arbejder efter kl. 22.00.
9
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 238: Arbejdstilsynets årlige redegørelse for klagesager på arbejdsmiljøområdet, fra beskæftigelsesministeren
Arbejdsmiljøklagenævnet vurderede, at tidsrummet mellem kl. 22.00 og kl. 22.15 i
det konkrete tilfælde var arbejdstid for de unge. Nævnet vurderede derfor, at de
unge arbejdede efter kl. 22.00.
Nævnet lagde vægt på, at de unge stod til rådighed, da de efter det oplyste var for-
pligtede til at følge virksomhedens anvisninger om at opholde sig på arbejdsstedet i
tidsrummet mellem kl. 22.00 og 22.15 og ikke frit kunne vælge at forlade stedet.
De blev også betalt for at blive på arbejdsstedet indtil kl. 22.15.
Hensynet bag bestemmelserne om, at de unge ikke må arbejde sent, er en regule-
ring af arbejdstidens placering og ikke en regulering af, hvad de unge er beskæfti-
get med.
Bestemmelsen om, at unge ikke må arbejde efter kl. 22.00, skal efter nævnets op-
fattelse fortolkes restriktivt.
Et mindretal på 3 af nævnets medlemmer fandt, at sagen skulle hjemvises, da det
ikke var tilstrækkeligt oplyst eller dokumenteret, at de unge stod til arbejdsgiverens
rådighed under udførelsen af deres beskæftigelse eller deres opgaver.
Sag nr. 6: Arbejdsmiljøklagenævnet fastholdt afgørelse om at sikre, at
arbejdet var planlagt, tilrettelagt og udført så det er sundhedsmæssigt
fuldt forsvarligt, idet der var risiko for at de daglige høje følelsesmæs-
sige krav i arbejdet kunne have indvirkning på de ansattes psykiske
sundhed på kort eller lang sigt.
Arbejdsmiljøklagenævnet vurderede, at arbejdet ikke var planlagt, tilrettelagt og
udført så det er sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt, idet der er risiko for, at de dag-
lige høje følelsesmæssige krav i arbejdet kunne have indvirkning på de ansattes
psykiske sundhed på kort eller lang sigt.
Arbejdsmiljøklagenævnet lagde vægt på, at de ansatte i virksomheden i deres dag-
lige arbejde var udsat for høje følelsesmæssige krav, og at de ansatte og deres pårø-
rende berettede om, at det medførte psykiske belastninger som eksempelvis mental
træthed og søvnbesvær.
Nævnet lagde videre vægt på, at virksomhedens foranstaltninger ikke anvendtes sy-
stematisk for at forebygge psykiske belastninger. Der var fx ikke tid til at tale åbent
på ugentlige p-møder, og ansatte gik ikke til ledelsen, fordi den oplevedes meget
travl. Fælles for støtteforanstaltningerne var, at ansatte selv skulle tage initiativ, og
det kunne være svært, ligesom de ansatte heller ikke altid selv kunne se, at der var
et behov for støtte. Det påpegedes også, at foranstaltninger som psykologiske de-
briefinger efter konkrete episoder var noget, som blev givet bagudrettet og ikke vir-
kede forebyggende.
Nævnet anførte, at arbejdsmiljøloven ikke stiller ikke krav om, at de ansatte skal
benytte de tiltag, virksomheden har taget for at modvirke de høje følelsesmæssige
10
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 238: Arbejdstilsynets årlige redegørelse for klagesager på arbejdsmiljøområdet, fra beskæftigelsesministeren
2565219_0011.png
krav, hvis de ikke har behov for det, men at det er et krav, at tiltagene er effektive.
Nævnet siger videre, at det er nødvendigt løbende at sørge for, at de ansatte er af-
klaret omkring deres psykiske helbred og behov, og at de føler, de kan tale om det
med både ledelse og kollegaer.
Afgørelsen blev truffet af 6 ud af 11 medlemmer. 5 medlemmer fandt, at de ansatte
selv skal tage ansvar for at gøre brug af de forebyggende tiltag og Arbejdstilsynets
afgørelse burde hjemvises.
5.2 Klagenævnet tiltrådte ikke/kun delvist afgørelse (2 ophævet
og 1 hjemvist)
Sag nr. 1: Arbejdsmiljøklagenævnet ophævede afgørelse med strakspå-
bud om at træffe effektive foranstaltninger for at beskytte de ansatte
mod risiko for smitte med ny coronavirus.
Arbejdsmiljøklagenævnet vurderede, at der på tilsynstidspunktet ikke var tilstræk-
keligt grundlag for strakspåbuddet, idet det ikke var dokumenteret, at ledelsen ikke
havde planlagt og tilrettelagt arbejdet sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt for-
svarligt.
Nævnet lagde vægt på, at der løbende var implementeret nye tiltag, for at beskytte
de ansatte mod risiko for smitte med ny coronavirus. De nye tiltag fulgte, de på til-
synstidspunktet, gældende sundhedsmæssige retningslinjer.
Herudover havde afdelingen implementeret andre tiltag ud fra et forsigtighedsprin-
cip.
Nævnet lagde også vægt på, at der blev etableret de nødvendige fysiske rammer.
Der blev indført retningslinjer for hygiejne og ophold i personalerum, aflysning af
fælles morgenmad og af al unødig mødeaktivitet og kurser mv. blandt ansatte. Per-
sonaleressourcer blev opnormeret. og arbejdsgange blev planlagt og tilrettelagt un-
der hensyntagen til forholdsreglerne.
Et mindretal på 5 af nævnets medlemmer fandt, at Arbejdstilsynets strakspåbud
skulle fastholdes, idet Arbejdstilsynet havde dokumenteret, at virksomheden ikke
havde truffet tilstrækkeligt effektive foranstaltninger mod den store risiko for
smitte på afsnittet. De ansatte havde ikke tilstrækkelig mulighed for at holde af-
stand, bl.a. på gangene og lagde derudover vægt på, at der ikke var etableret sluser
til isolationsstuerne. Det høje antal smittede personaler underbyggede endvidere
Arbejdstilsynets vurdering.
Arbejdstilsynets bemærkninger:
Arbejdstilsynet har taget Arbejdsmiljøklagenævnets afgørelse til efterretning. Ar-
bejdsmiljøklagenævnets afgørelse og begrundelsen for afgørelsen har indgået i Ar-
bejdstilsynets løbende fastlæggelse og justering af praksis for, hvornår der er
grundlag for at træffe afgørelse om, at virksomheder ikke har truffet effektive for-
anstaltninger for at beskytte de ansatte mod risikoen for smitte med COVID-19.
11
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 238: Arbejdstilsynets årlige redegørelse for klagesager på arbejdsmiljøområdet, fra beskæftigelsesministeren
2565219_0012.png
Sag nr. 2: Arbejdsmiljøklagenævnet hjemviste afgørelse om at sikre, at
arbejdet med scanning af gravide udføres sundhedsmæssigt forsvarligt.
Arbejdsmiljøklagenævnet vurderede, at sagen ikke var tilstrækkeligt oplyst, og
hjemviste derfor sagen til fornyet behandling i Arbejdstilsynet.
Nævnet var enig i Arbejdstilsynets vurdering om, at de ansatte under arbejdet var
udsat for uhensigtsmæssige arbejdsstillinger og
–bevægelser.
Nævnet vurderede
imidlertid, at Arbejdstilsynet ikke i tilstrækkelig grad havde dokumenteret, at den
tidsmæssige udstrækning af arbejdet betød, at arbejdet ikke var sundhedsmæssigt
fuldt forsvarligt.
Nævnet lagde vægt på, at det ikke fremgik af sagen, hvilke oplysninger der lå til
grund for Arbejdstilsynets vurdering af, at en daglig scanningstid med proben i
hånden på 4-4�½ time medfører fysiske belastninger og uhensigtsmæssige arbejds-
stillinger og
–bevægelser.
Nævnet lagde desuden vægt på, at det i rapport ”Bevægeapparatgener blandt perso-
nale beskæftiget med obstetrisk ultralydsscanning”
fra 2009 bl.a. var konkluderet,
at mindre end 20 timers scanningstid om ugen ikke synes at være forbundet med
overhyppighed af gener, og at den enkelte sonografs ugentlige scanningstid, efter
det oplyste, ikke oversteg 13,5 timer.
Sonografers arbejde var i øvrigt tilrettelagt med fleksibilitet mellem forskellige op-
gaver, og de havde mulighed for at booke fysioterapeut, hvis de havde gener.
Et mindretal på fem af nævnets medlemmer fandt, at Arbejdstilsynet i tilstrækkelig
grad havde dokumenteret, at arbejdet ikke blev udført forsvarligt, og at arbejdet
medførte unødige og uhensigtsmæssige belastninger. Påbuddet skulle derfor fast-
holdes.
Arbejdstilsynets bemærkninger:
Arbejdstilsynet har ikke foretaget sig yderligere i den konkrete sag. Det er vurderet,
at det ved et tilsynsbesøg hos virksomheden ikke vil være muligt at få yderligere
oplysninger om fx den tidsmæssige udstrækning af arbejdet, den præcise scan-
ningstid med proben i hånden og tilrettelæggelsen af arbejdet i forhold til andre ar-
bejdsopgaver, som vil gøre Arbejdstilsynet i stand til at dokumentere, at sonogra-
fernes arbejde med scanning af gravide ikke er planlagt, tilrettelagt og udført
sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt.
Sag nr. 3: Arbejdsmiljøklagenævnet ophævede afgørelse med påbud om
at sikre mod spredning af coronavirus.
Arbejdsmiljøklagenævnet vurderede, at det ikke var tilstrækkeligt til at udstede på-
bud mod spredning af smitsomme sygdomme, at der ikke var adgang til håndvask
med varmt vand eller håndsprit, og at virksomheden generelt var beskidt.
Arbejdstilsynet burde i stedet have taget stilling til, om oplysningerne kunne be-
grunde et påbud efter reglerne om velfærdsforanstaltninger.
12
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 238: Arbejdstilsynets årlige redegørelse for klagesager på arbejdsmiljøområdet, fra beskæftigelsesministeren
2565219_0013.png
Nævnet lagde vægt på, at Arbejdstilsynet ikke havde beskrevet, hvilke konkrete
forhold der indebar særskilt mulighed for smitte med coronavirus, herunder hvilke
af sundhedsmyndighedernes anbefalinger der ikke blev overholdt.
Et mindretal på fem af nævnets medlemmer fandt, at Arbejdstilsynet havde påvist,
at der manglede forebyggelse af smitte med coronavirus på grund af manglende
rengøring og dårlig hygiejne, herunder manglende sæbe, håndsprit og varmt vand,
hvorfor påbuddet burde fastholdes.
Arbejdstilsynets bemærkninger:
Arbejdstilsynet har taget Arbejdsmiljøklagenævnets afgørelse til efterretning.
13