Beskæftigelsesudvalget 2021-22
BEU Alm.del Bilag 236
Offentligt
2564534_0001.png
Udvikling i fleksjob II
(opstart 2020)
Kvantitativt afslutningsnotat
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 236: Orientering om evaluering af Udvikling i fleksjob II, fra beskæftigelsesministeren
2564534_0002.png
Indhold
1.
Baggrund og formål
2.
Hovedkonklusioner
3.
Succeskriterier
4.
Virksomhedsrettet indsats
5.
Karakteristika for fleksjobbeskæftigede
6.
Appendix
Præsentationstitel
2
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 236: Orientering om evaluering af Udvikling i fleksjob II, fra beskæftigelsesministeren
2564534_0003.png
Baggrund og formål
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 236: Orientering om evaluering af Udvikling i fleksjob II, fra beskæftigelsesministeren
2564534_0004.png
Baggrund for Udvikling i fleksjob II
Baggrund
Med reformen af førtidspension og
fleksjob i 2013 var formålet bl.a. at
målrette fleksjobordningen så den
også kan rumme borgere med en
meget begrænset arbejdsevne, hvis
de forventes at kunne udvikle deres
arbejdsevne inden for en rimelig
periode.
Formål:
At understøtte kommunernes indsats for borgere på ledighedsydelse og i fleksjob på
op til 10 timer.
Succeskriterier:
1.
2.
Fleksjobfrekvensen skal øges til minimum 90 pct.
Andelen af ledighedsydelsesforløb med en varighed på under seks
måneder skal øges til minimum 85 pct.
3.
Andelen af borgere med progression i timeantal skal øges til 28 pct.
Udvikling i fleksjob II
I september 2021 havde ca. 43.000
borgere opnået et fleksjob på op til
10 timer.
I samme periode har 25 pct. af
borgerne i fleksjob opnået
progression i timetal
*
.
* Andelen dækker over fleksjobbeskæftigede med mindst et års anciennitet.
Baggrund og
formål
Resultater
Målgruppe:
Borgere, der i indsatsperioden opnår fleksjob på 10 timer eller derunder
Borgere på ledighedsydelse
Borgere, der i indsatsperioden står foran et møde med
rehabiliteringsteamet, og som vurderes at være i målgruppen for fleksjob
Succeskriterier
Virksomhedsrettet
indsats
Fleksjob
Appendix
4
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 236: Orientering om evaluering af Udvikling i fleksjob II, fra beskæftigelsesministeren
2564534_0005.png
Indsatsperiode og projektkommuner
Projektets indsatsperiode løb fra maj 2020 til september 2021.
I september 2019 blev der foretaget en baselinemåling, som viste
projektkommunernes udgangsniveau i forhold til projektets tre
succeskriterier.
Følgende 11 kommuner deltog i projektet:
Glostrup
Helsingør
Herlev
Hvidovre
København
Lejre
Lemvig
Middelfart
Nordfyns
Odense
Vejen
Baggrund og
formål
Resultater
Succeskriterier
Virksomhedsrettet
indsats
Fleksjob
Appendix
5
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 236: Orientering om evaluering af Udvikling i fleksjob II, fra beskæftigelsesministeren
2564534_0006.png
Hovedkonklusioner
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 236: Orientering om evaluering af Udvikling i fleksjob II, fra beskæftigelsesministeren
2564534_0007.png
Succeskriterier: Resultater
Fleksjobfrekvensen skal øges til
90 pct.
Sammenholdt med baseline er
fleksjobfrekvensen
steget fra 83 til 84
pct.,
svarende til udviklingen på
landsplan.
Vejen
og
Middelfart
har opnået
succeskriteriet under projektets
indsatsperiode.
Nordfyns
har under indsatsperioden
Succeskriterie 1:
Andelen ledighedsydelsesforløb på under
6 måneder skal øges til 85 pct.
Sammenholdt med baseline
faldt
andelen af
korte ledighedsydelsesforløb
fra 85 til 58
pct.,
svarende til udviklingen på landsplan.
Herlev, Lejre, Lemvig og Nordfyns
har
opnået succeskriteriet i løbet af projektets
indsatsperiode.
Ved projektets afslutning opfyldte
ingen
af
projektkommunerne succeskriteriet.
Indførelsen af
samtidighedsferie
i
september 2020 har ledt til markant færre
korte ledighedsydelsesforløb. Dette kan have
betydning for kommunernes opfyldelse af
Succeskriterie 2:
Succeskriterie 3:
Andelen af borgere med progression i
timeantal skal øges til 28 pct.
Sammenholdt med baseline er andelen af
borgere med progression i timetal
steget
fra 21 til 22 pct.
På landsplan ses en
stigning fra 23 til 25 pct.
Helsingør, Lejre og Herlev
har opnået
succeskriteriet på 28 pct. under projekts
indsatsperiode.
Ved projektets afslutning af det kun
Lejre,
opnået en fleksjobfrekvens på 89 pct.
Blandt alle projektkommuner har
fleksjobfrekvensen
været stigende
under projektets indsatsperiode.
der med en andel på 31 pct. i progression,
opfylder succeskriteriet.
succeskriteriet.
Baggrund og
formål
Resultater
Succeskriterier
Virksomhedsrettet
indsats
Fleksjob
Appendix
7
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 236: Orientering om evaluering af Udvikling i fleksjob II, fra beskæftigelsesministeren
2564534_0008.png
Virksomhedspraktik
Brugen af virksomhedspraktik blandt ledighedsydelsesmodtagere har
haft store udsving under indsatsperioden fra 4 pct. i maj 2020 til 16
pct. i sep. 2021.
Der ses store fald i de perioder, hvor beskæftigelsesindsatsen har
været suspenderet grundet COVID19.
Virksomhedspraktik kan bruges til at afklare eller udvikle
ledighedsydelsesmodtageres kompetencer og bringe dem tættere på
deres jobmål. Virksomhedspraktik kan således være et skridt på vejen
til et fleksjob for nogle ledighedsydelsesmodtagere.
Der ses generelt en stor variation blandt projektkommunerne i brugen
af virksomhedspraktik.
Baggrund og
formål
Resultater
Succeskriterier
Virksomhedsrettet
indsats
Fleksjob
Appendix
8
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 236: Orientering om evaluering af Udvikling i fleksjob II, fra beskæftigelsesministeren
2564534_0009.png
Varighed af ledighedsydelsesforløb
Forud for indførelsen af samtidighedsferie i september 2020 overgik
fleksjobbeskæftigede typisk til ledighedsydelse ved afholdelse af ferie indtil de havde
optjent ret til feriepenge.
I opgørelserne fremgik dette som et ledighedsydelsesforløb af få ugers varighed.
Efter indførelsen af samtidighedsferie modtager fleksjobbeskæftigede ikke længere
ledighedsydelse ved ferieperioder.
Samtidig med indførslen af samtidighedsferie ses et markant fald i andelen af korte
ledighedsydelsesforløb (se appendix 1). Faldet kan sandsynligvis forklares med, at
andelen af reelle korte ledighedsydelsesforløb var overestimeret inden indførelsen af
samtidighedsferie.
Ovenstående kan have påvirket projektkommunernes mulighed for at efterleve
projektets andet succeskriterie, som foreskriver, at andelen af korte
ledighedsydelsesforløb skal øges.
Baggrund og
formål
Resultater
Succeskriterier
Virksomhedsrettet
indsats
Fleksjob
Appendix
9
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 236: Orientering om evaluering af Udvikling i fleksjob II, fra beskæftigelsesministeren
2564534_0010.png
Karakteristika for fleksjobbeskæftigede
Arbejdsmarkedsstatus
Borgere, der opnår fleksjob har hovedsageligt modtaget offentlig
forsørgelse forud for visitation til fleksjobordningen.
Typisk har borgerne været i kontanthjælpssystemet (27 pct.) eller på
sygedagpenge (24 pct.) inden de kommer ind i fleksjobordningen. 16 pct.
har været i ordinær beskæftigelse inden de tilgik fleksjobordningen (se
slide 22).
Timetal
Der ses stor variation i andelen af personer i fleksjob på få timer (1-10
timer) på tværs af projektkommunerne (se slide 23). Odense etablerer
relativt set flest, idet 68 pct. af de fleksjobbeskæftigede har mellem 1-10
timer ugentligt. Omvendt etableres der færrest små fleksjob i Herlev, hvor
andelen til sammenligning er 57 pct.
Baggrund og
formål
Resultater
Succeskriterier
Virksomhedsrettet
indsats
Fleksjob
Appendix
10
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 236: Orientering om evaluering af Udvikling i fleksjob II, fra beskæftigelsesministeren
2564534_0011.png
Succeskriterier
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 236: Orientering om evaluering af Udvikling i fleksjob II, fra beskæftigelsesministeren
2564534_0012.png
Succeskriterie 1 (I):
Fleksjobfrekvensen skal øges til minimum 90 pct.
Fleksjobfrekvens: Sammenligning med baselinemåling
100%
90%
80%
70%
60%
50%
40%
30%
20%
10%
0%
86%
84%
85%
87%
89%
90%
93%
88%
84%
83%
86%
79%
79%
Sammenholdt med baselinemålingen har
fleksjobbeskæftigelsen
været stigende
i
majoriteten af projektkommunerne.
Ved projektafslutning har
Vejen
og
Middelfart
opnået succeskriteriet.
Helsingør
har opnået den største stigning
siden baseline-målingen med en udvikling
på 7 pct. point.
Lemvig
og
Lejre
har som de eneste
projektkommuner haft et marginalt fald i
fleksjobbeskæftigelsen.
Baseline (sep 2019)
September 2021
Succeskriterie
Kilde: Jobindsats.dk
Baggrund og
formål
Resultater
Succeskriterier
Virksomhedsrettet
indsats
Fleksjob
Appendix
12
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 236: Orientering om evaluering af Udvikling i fleksjob II, fra beskæftigelsesministeren
2564534_0013.png
Succeskriterie 1 (II):
Fleksjobfrekvensen skal øges til minimum 90 pct.
Fleksjobfrekvens: Udvikling i indsatsperioden
100%
90%
80%
70%
60%
50%
40%
På tværs af projektkommunerne
83%
80%
er fleksjobfrekvensen
steget
84%
med 4 pct. point
under
projektets indsatsperiode.
Vejen
og
Middelfart
har opnået
succeskriteriet. Derudover har
Nordfyns
været 1 pct.point fra
at efterleve succeskriteriet.
Odense
har med en stigning på
7 procentpoint i fleksjob-
30%
20%
10%
0%
Jul 2020
Aug 2020
Dec 2020
Mar 2021
Feb 2021
Jul 2021
Aug 2021
Sep 2020
Jan 2021
Nov 2020
Baseline: September
2019
Sep 2021
Maj 2020
Okt 2020
Maj 2021
Jun 2020
Apr 2021
Jun 2021
frekvensen i indsatsperioden
opnået den største stigning blandt
projekt-kommunerne.
Projektkommuner, i alt
Succeskriterie
Baseline: September 2019
Kilde: Jobindsats.dk
Baggrund og
formål
Resultater
Succeskriterier
Virksomhedsrettet
indsats
Fleksjob
Appendix
13
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 236: Orientering om evaluering af Udvikling i fleksjob II, fra beskæftigelsesministeren
2564534_0014.png
Succeskriterie 2 (I):
Andelen af ledighedsydelsesforløb med en varighed på under seks måneder skal øges til minimum 85 pct.
Korte ledighedsydelsesforløb: Sammenligning med baselinemålingen
100%
90%
80%
70%
61%
60%
50%
40%
58%
50%
53%
78%
På tværs af projektkommunerne har
andelen af korte ledighedsydelsesforløb
været faldende
siden baselinemålingen,
hvilket svarer til udviklingen på landsplan.
55%
70%
59%
58%
59%
67%
65%
Det største fald ses ved
Hvidovre
kommune,
hvor andelen af korte
ledighedsydelsesforløb er faldet med 46
procentpoint sammenholdt med
baselinemålingen.
Resultaterne ved dette succeskriterie bør
36%
30%
20%
10%
0%
ses i lyset af, at andelen af korte
ledighedsydelsesforløb
har haft store
udsving
i løbet af indsatsperioden,
ligesom der i perioden
er indført
Baseline (Sep. - dec. 2019)
Juli-sep. 2021
Succeskriterie
samtidighedsferie.
Kilde: Særkørsel
Baggrund og
formål
Resultater
Succeskriterier
Virksomhedsrettet
indsats
Fleksjob
Appendix
14
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 236: Orientering om evaluering af Udvikling i fleksjob II, fra beskæftigelsesministeren
2564534_0015.png
Succeskriterie 2 (II):
Andelen af ledighedsydelsesforløb med en varighed på under seks måneder skal øges til minimum 85 pct.
Korte ledighedsydelsesforløb: Udvikling over indsatsperioden
90%
80%
70%
60%
50%
40%
30%
20%
Blandt alle projektkommuner er
85%
78%
58%
andelen af korte ledigheds-
ydelsesforløb
faldet med 27
pct.point.
Herlev, Lejre, Lemvig og
Nordfyns
har opnået
succeskriteriet under projektets
indsatsperiode.
Vejen
har gennemgående haft en
Okt - dec 2020
Jan - mar 2021
Jul - sep 2020
Apr - jun 2021
10%
0%
Maj - jul 2020
Nov-2020 - jan-2021
Maj - jul 2021
Dec-2020 - feb-2021
Baseline: September
2019
Juni - aug 2021
Mar - maj 2021
Aug - okt 2020
Sep - nov 2020
Jun - aug 2020
Feb - apr 2021
Juli - sep 2021
høj andel ledighedsydelsesforløb,
der afsluttes med kort varighed.
Projektkommuner, i alt
Kilde: Særkørsel
Succeskriterie
Baseline: September 2019
Baggrund og
formål
Resultater
Succeskriterier
Virksomhedsrettet
indsats
Fleksjob
Appendix
15
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 236: Orientering om evaluering af Udvikling i fleksjob II, fra beskæftigelsesministeren
2564534_0016.png
Succeskriterie 3 (I):
Andelen af borgere med progression i timeantal skal øges til 28 pct.
Progression: Alle borgere i fleksjobordningen med 1-10 timer
35%
31%
30%
25%
25%
22%
22%
27%
26%
23%
22%
21%
22%
20%
Størstedelen af projektkommunerne
har
opnået en stigning
i andelen af
26%
fleksjobbeskæftigede, som får progression
i timeantal.
Den største stigning ses i
Glostrup
20%
20%
15%
10%
5%
0%
kommune,
hvor andelen af
fleksjobbeskæftigede med progression er
steget med 6 procentpoint ift.
baselinemålingen.
Succeskriteriet måler på hele målgruppen
af fleksjobansatte på 1-10 timer i
projektkommunerne, og inkluderer
dermed også borgere, som ikke indgår i
Baseline (september 2019)
September 2021
Succeskriterie
målgruppen for projektet.
Note: Figuren indeholder udelukkende borgere med mindst ét års anciennitet i fleksjob.
Kilde: Jobindsats.dk
Baggrund og
formål
Virksomhedsrettet
indsats
Resultater
Succeskriterier
Fleksjob
Appendix
16
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 236: Orientering om evaluering af Udvikling i fleksjob II, fra beskæftigelsesministeren
2564534_0017.png
Succeskriterie 3 (II):
Andelen af borgere med progression i timeantal skal øges til 28 pct.
Progression: Udvikling over indsatsperioden
30%
Samlet set er opfyldelsen af dette
succeskriterie
steget med 1 pct.
25%
21%
20%
21%
22%
point,
og udviklingen har været
stabil over indsatsperioden.
Helsingør, Herlev og Lejre
har
efterlevet succeskriteriet.
Lejre
og
Helsingør
har opnået, at
33 pct. fik progression og dermed
opnået det højeste resultat på dette
succeskriterie.
15%
10%
5%
0%
Jul 2020
Aug 2020
Mar 2021
Feb 2021
Jul 2021
Aug 2021
Dec 2020
Sep 2020
Jan 2021
Nov 2020
Baseline: September
2019
Sep 2021
Maj 2020
Maj 2021
Jun 2020
Okt 2020
Apr 2021
Jun 2021
Vejen
har været 1 pct.point fra at
efterleve succeskriteriet.
Projektkommuner, i alt
Succeskriterie
Baseline: September 2019
Kilde: Jobindsats.dk
Baggrund og
formål
Resultater
Succeskriterier
Virksomhedsrettet
indsats
Fleksjob
Appendix
17
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 236: Orientering om evaluering af Udvikling i fleksjob II, fra beskæftigelsesministeren
2564534_0018.png
Virksomhedsrettet indsats
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 236: Orientering om evaluering af Udvikling i fleksjob II, fra beskæftigelsesministeren
2564534_0019.png
Virksomhedspraktik blandt ledighedsydelsesmodtagere
Udvikling blandt alle projektkommuner
Virksomhedsrettet indsats: Udvikling i indsatsperioden
35%
Brugen af virksomhedspraktik blandt
ledighedsydelsesmodtagere
har været
svingende
over projektets
30%
indsatsperiode.
25%
På sit maksimum har 16 pct. været i
20%
virksomhedspraktik blandt
16%
projektkommunerne samlet set.
Der er store kommunale variationer i
brugen af virksomhedspraktik.
Under projektperioden har
15%
10%
5%
4%
beskæftigelsesindsatsen, og dermed
muligheden for at igangsætte
0%
Maj
2020
Jun
2020
Jul
2020
Aug
2020
Sep
2020
Okt
2020
Nov
2020
Dec
2020
Jan
2021
Feb
2021
Mar
2021
Apr
2021
Maj
2021
Jun
2021
Jul
2021
Aug
2021
Sep
2021
virksomhedspraktisk, været suspenderet
i flere perioder grundet covid-19.
Projektkommuner, i alt
Anm.: Tallene i parentes angiver antallet af
Kilde: Jobindsats.dk
Baggrund og
formål
Virksomhedsrettet
indsats
Resultater
Succeskriterier
Fleksjob
Appendix
19
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 236: Orientering om evaluering af Udvikling i fleksjob II, fra beskæftigelsesministeren
2564534_0020.png
Karakteristika for borgere der
opnår fleksjob på op til 10 timer
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 236: Orientering om evaluering af Udvikling i fleksjob II, fra beskæftigelsesministeren
2564534_0021.png
Arbejdsmarkedsstatus forud for visitation til fleksjobordningen
Arbejdsmarkedsstatus inden visitation til fleksjobordningen blandt borgere som opnår fleksjob på 1-10 timer
45%
40%
35%
30%
25%
20%
15%
10%
5%
1%
0%
27%
24%
Offentlig ydelse:
84 %
17%
14%
16%
0%
Kontanthjælpsystemet
Sygedagpenge
Jobafklaringsforløb
Ressourceforløb
Andet
Beskæftigelse
Uoplyst
Anm.: Kontanthjælpssystemet dækker over kontanthjælp, uddannelseshjælp samt selvforsørgelses- og hjemrejseydelse samt overgangsydelse. I kategorien andet indgår modtagere af
dagpenge, revalidering og forrevalidering. Populationen udgøres udelukkende af borgere som er startet i fleksjob på under 10 timer.
Kilde: Særkørsel.
Baggrund og
formål
Resultater
Succeskriterier
Virksomhedsrettet
indsats
Fleksjob
Appendix
21
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 236: Orientering om evaluering af Udvikling i fleksjob II, fra beskæftigelsesministeren
2564534_0022.png
Fordeling af timeantal blandt fleksjobbeskæftigede
Fordeling i timeantal blandt fleksjobbeskæftigede, september 2021
100%
90%
80%
70%
60%
50%
40%
30%
20%
10%
0%
28%
34%
33%
32%
33%
36%
36%
35%
31%
31%
26%
27%
23%
28%
31%
34%
35%
5%
5%
4%
5%
5%
4%
4%
7%
5%
5%
4%
6%
3%
37%
34%
36%
40%
29%
33%
34%
36%
32%
37%
28%
36%
34%
33%
31%
28%
26%
22%
21%
21%
19%
16%
1-5 timer
Kilde: Jobindsats.dk
6-10 timer
11 - 20 timer
Over 20 timer
Uoplyst
Baggrund og
formål
Resultater
Succeskriterier
Virksomhedsrettet
indsats
Fleksjob
Appendix
22
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 236: Orientering om evaluering af Udvikling i fleksjob II, fra beskæftigelsesministeren
2564534_0023.png
Appendix
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 236: Orientering om evaluering af Udvikling i fleksjob II, fra beskæftigelsesministeren
2564534_0024.png
Appendix 1: Udvikling i andelen af korte ledighedsydelsesforløb
Udvikling i hele landet
Andel ledighedsydelsesforløb med en varighed på under seks måneder
1
0,9
0,8
0,7
0,6
0,5
0,4
0,3
0,2
0,1
0
67%
47%
Indførelse af samtidighedsferie (sep 2020)
Kilde: Jobindsats.dk
Andel ledighedsydelsesforløb på under 6 mdr
Baggrund og
formål
Resultater
Succeskriterier
Virksomhedsrettet
indsats
Fleksjob
Appendix
24
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 236: Orientering om evaluering af Udvikling i fleksjob II, fra beskæftigelsesministeren
2564534_0025.png
Appendix 2: Fritagne borgere på ledighedsydelse
Overblik på tværs af projektkommunerne
Andel borgere med fritagelsesmarkering, september 2021
100%
90%
80%
70%
60%
50%
40%
30%
20%
61%
95%
95%
82%
89%
94%
95%
98%
99%
99%
100%
100%
100%
39%
5%
5%
18%
11%
6%
5%
2%
1%
1%
Opgørelsen af
succeskriterierne
inkluderer borgere,
der har en
fritagelsesmarkering.
I kommuner der har en
høj andel af fritagne
borgere, kan dette
påvirke deres mulighed
for at efterleve
succeskriterierne.
10%
0%
Andel borgere uden fritagelse
Kilde: Jobindsats.dk
Andel fritagne borgere
Baggrund og
formål
Resultater
Succeskriterier
Virksomhedsrettet
indsats
Fleksjob
Appendix
25