Beskæftigelsesudvalget 2021-22
BEU Alm.del Bilag 236
Offentligt
2564533_0001.png
UIF II: Tillæg til erfaringsopsamling
STAR, OKTOBER 2021
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 236: Orientering om evaluering af Udvikling i fleksjob II, fra beskæftigelsesministeren
2564533_0002.png
Disposition for oplægget
01:
Indledning og formål med tillægget til erfaringsopsamlingen
02:
Erfaringer med 3 udvalgte justeringer i indsatsmodellen
03:
Borgernes oplevede ‘trigger points’ ift. progression
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 236: Orientering om evaluering af Udvikling i fleksjob II, fra beskæftigelsesministeren
2564533_0003.png
Indledning
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 236: Orientering om evaluering af Udvikling i fleksjob II, fra beskæftigelsesministeren
2564533_0004.png
Indledning
Indledning
Det er i forlængelse af første runde i UIF II (‘Udvikling i Fleksjob II’) gennemført en
kvalitativ erfaringsopsamling, som samler viden om implementering af projektets
indsatsmodel og virksomme greb i arbejdet med indsatsmodellen.
Da erfaringerne fra kommunerne i runde 1 i høj grad vurderes også at være
gældende for kommunerne i runde 2, er formålet med dette tillæg alene at supplere
den allerede gennemførte opsamling på en række udvalgte nedslagspunkter, hvor der
er lavet justeringer i indsatsmodellen fra runde 1 til runde 2.
Disse justeringer omhandler kravene til 1) ændrede krav til kontakt forud for fleksjob,
2) større fleksibilitet ift. step up-indsatsen, 3) ændret opfølgningskadence det første
halve år i fleksjob gennem interview med projektledere.
Derudover samler tillægget op på
‘trigger points’ ift. at opnå en udvikling i antal
effektive timer i et fleksjob gennem interview med borgere, som har opnået
progression i projektperioden.
10
…projektledere indgår
i undersøgelsen…
14
…borgere indgår i
undersøgelsen…
24
Interview
Analyse
Erfaringsopsamling
Indledning
Marselisborg
ǀ
4
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 236: Orientering om evaluering af Udvikling i fleksjob II, fra beskæftigelsesministeren
2564533_0005.png
Erfaringer med tre udvalgte justeringer i
indsatsmodellen ift. at understøtte
progression
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 236: Orientering om evaluering af Udvikling i fleksjob II, fra beskæftigelsesministeren
2564533_0006.png
Datagrundlag
Der er gennemført semistrukturerede interviews med
projektledere fra 10 kommuner: Glostrup, Helsingør, Herlev,
Hvidovre, København, Lemvig, Middelfart, Nordfyn, Odense og
Vejen.
Temaer
Interviewene er blevet afholdt i september og oktober 2021 og
har haft en varighed på ca. 45 minutter, hvor det primære fokus
har været på kommunernes kontakt til borgerne og opfølgning i
etablerede fleksjob, arbejde med Step Up indsats
I flere af tilfældene har afdelingsledere fra ly og de afgivne teams
siddet med til interviewene.
1) Kontakt og
opfølgning
2) Step Up
indsats
Ca. 45 min.
interview
10
Kommuner
Telefon
Teams
Dataindsamling
Sep.
Okt.
Indsatsmodel
Marselisborg
ǀ
6
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 236: Orientering om evaluering af Udvikling i fleksjob II, fra beskæftigelsesministeren
2564533_0007.png
Indsatsmodel
Hovedpointer
ift. de justerede elementer er
…at den
hyppige borgerkontakt
også telefonisk
opleves som vigtig
for at holde borgerne
‘i gang’ på vejen mod job, men at der i begrænset omfang er fulgt systematisk op på kadence
og indhold i kontakten
…at Step Up-indsatsen
i sig selv har
styrket opmærksomheden på en fortsat aktiv indsats for
langtidsledige borgere på ly, og på om borgeren fortsat er i målgruppen for fleksjob
…at den mulige fleksibilitet i Step Up-indsatsen
i høj grad har betydet, at indholdet i Step
Up-indsatsen er baseret på den
enkelte jobformidler og faglige koordinators
syn på, hvad der
er behov for i en fremadrettet indsats
…at udbyttet af Step Up-indsatsen
ikke er fulgt
systematisk ift., om indsatsen har medført en
ændret plan og progression
Afsnittets indhold
…at der generelt er forsøgt afholdt 2 opfølgende virksomhedsbesøg, men at der kun i
begrænset omfang søsættes konkrete aftaler om udvikling på besøgene mhp. progression
Forbehold:
Projektlederne angiver, at arbejdet med indsatsmodellen generelt har været
påvirket af Covid-19 (restriktioner i perioden og ledelse/implementering af nyt på
distancen). Derfor kan de tre justeringer ikke sammenlignes én til én med runde 1, og det
kan ikke afvises, at de tre justerede elementer i højere grad ville være implementeret
systematisk efter intentionerne, hvis projektet var gennemført uden påvirkning af Covid-19
7
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 236: Orientering om evaluering af Udvikling i fleksjob II, fra beskæftigelsesministeren
2564533_0008.png
Indsatsmodel
Tættere (telefonisk) kontakt til borgeren
Den overordnede konklusion på justeringen af kravet til kontakt er ud fra projektlederinterview og processtøttelog:
At der i praksis ikke har været en tættere (ugentlig kontakt) forud for etablering af fleksjob
der kan derfor ikke peges på ændrede
erfaringer med en tættere kontakt mellem runde 1 & 2
At der primært har været afholdt telefoniske samtaler i runde 2, og at projekternes erfaringer med udbyttet af telefoniske samtaler
overvejende svarer til det oplevede udbytte af fysiske samtaler (se uddybende punkter nedenfor)
At der i runde 2 har været mindre fokus på overholdelse af proceskrav til kontakt, men at dette ikke kan isoleres til ændringer i
indsatsmodellen, da projektperioden har været påvirket af Covid-19 dagsordenen og ledelse på distancen, som har påvirket den
systematiske styring og opfølgning ift. den enkelte medarbejder
Uddybende pointer:
Projektlederne peger på, at jobformidlerne opnår et bedre kendskab til borgerens styrker og hensyn, og at den tætte kontakt fungerer
godt ift. at ‘nudge’ borgeren i retning af forskellige job og fastholde fokus og troen på job –
også over telefonen
Projektlederne peger på, at Covid-19 dagsordenen generelt har påvirket indholdet i samtalerne, og at der i højere grad har været fokus
på at holde ‘borgere i gang og motiverede’ frem for at tale om konkrete jobåbninger og progression, og at der har været vanskeligere
at
lede medarbejderne til at holde fokus på formidling til job over distancen
Projektlederne peger på, at der i begrænset omfang er fulgt systematisk op på ugentlig kontakt, samt indhold og progression i de
telefoniske samtaler. Oftest er det sket ifm. den månedlige opfølgning i processtøtten, hvorefter projektlederne har forhørt sig blandt
jobformidlerne
fx på et Teamsmøde
om, hvordan kontakten og indsatsen forløber, og drøftet behovet for at stramme op/justere
Projektlederne peger også på, at de telefoniske samtaler har virket bedst ift. borgere, som jobkonsulenterne kender i forvejen, hvorimod
det er vanskeligere at skabe en tillidsfuld relation til borgere, de ikke har mødt før
Indsatsmodel
Marselisborg
ǀ
8
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 236: Orientering om evaluering af Udvikling i fleksjob II, fra beskæftigelsesministeren
2564533_0009.png
Indsatsmodel
Mere fleksibilitet i Step Up-indsatsen
Flow for Step Up-indsats
6
Ad hoc: Fagkoordinator,
projektleder eller Jobformidler
følger løbende, om der er sager
som skal ‘drøftes’, fordi der ikke
er fremdrift eller fordi sagen er
ved at falde for de 6 mdrs.
passivitet
4
Systematisk opfølgning på
langvarige sager: Møder (typisk
hver 14. dag)
hvor enten
projektleder, teamleder eller
faglig koordinator gennemgår
listen med sager, som går mod
6mdrs. passivitet
10
Samtale mellem
jobformidler og
leder/faglig
koordinator, hvor sagen
drøftes ift., hvad der har
været forsøgt og den
videre plan.
Øvrige deltagere (fx
Virksomhedskonsulent,
deltagere fra social- og
sundhedsforvaltning
sker ad hoc ud fra den
enkelte sag)
5
Inddrager systematisk
rehabiliteringsteamet,
primært ift. vurdering af, om
borgeren fortsat er i
målgruppen for fleksjob
3
Undlader helt at bruge
rehabiliteringsteamet
2
Inddrager ad hoc
rehabiliiteringsteamet i
vurderingen af den videre
plan
Indhold i
Step UP
10
Dokumenterer aftaler
ifm. Step Up i Min
Plan, hvis borgeren
fastholdes på ly
Laver ny indstilling,
hvis borgeren skifter
ydelse
8
Jobformidleren følger
op på aftaler ifm. Step
Up på samme måde
som øvrige aftaler om
borgerens forløb
2
Undersøger
systematisk om man
kan bringe
handicapkompenseren
de ordninger i spil ifm.
Step Up
2
Følger systematisk op
på de aftaler, der er
skrevet ned ifm. Step
Up
Antal kommuner, der angiver
at have udført handlingen
Forklaring af handling
Indgang til
Step Up
Opfølgning
på Step Up
Indsatsmodel
Marselisborg
ǀ
9
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 236: Orientering om evaluering af Udvikling i fleksjob II, fra beskæftigelsesministeren
2564533_0010.png
Indsatsmodel
Uddybende vedr. Step Up-indsatsen (I)
Projektlederne oplever, at brugen af Step Up-indsatsen har skabt relevante
overvejelser, samt givet anledning til at træde et skridt tilbage og overveje,
hvorfor bestemte borgere forbliver på ledighedsydelse og dermed ikke
kommer i fleksjob
De fleste projektledere fremhæver også, at fokus på Step up-indsatsen
generelt har medført en oprydning i de langvarige sager på ledighedsydelse
De fleste projektledere fremhæver, at vurderingen af behov for Step Up-
indsats indgår som del af den lokale model for faglig sparring af sager mellem
jobformidler og teamleder/koordinator, men at der er kommet et øget fokus
på varighed og fremdrift ift. de sager, der sparres om
Ydermere nævner nogle af projektlederne, at Step Up indsatsen har skabt
systematik i tankegangen med borgerne. Flere arbejder nu med en 6
måneders grænse, hvor sagen revurderes
”Step-up
har fungeret som et
helikopterperspektiv:
Man har
fået en anledning til at træde et skridt tilbage og nuancere
forståelsen af, hvorfor borgerne ikke kommer i job - fx pga.
problemer i hjemmet, der gør det svært at sende ansøgninger”
Indsatsmodel
Marselisborg
ǀ
11
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 236: Orientering om evaluering af Udvikling i fleksjob II, fra beskæftigelsesministeren
2564533_0011.png
Indsatsmodel
Uddybende vedr. Step Up-indsatsen (II)
Flere projektledere påpeger, at borgere, der har åbenlyse skavanker
eller er midlertidigt sygemeldte skal kunne undtages fra en Step Up
indsats, hvis der ligger en plan, som borgeren følger
Nogle projektledere italesætter at Step Up-indsatsen ikke gør en
forskel i de sager, hvor borgeren ingen erfaring med arbejdsmarkedet
har haft før et eventuelt fleksjob. Her peges der på, at det kan tage
længere tid, før der er progression nok til at starte en
virksomhedsrettet indsats op
Endvidere fremhæver flere projektledere, at 6 måneders grænsen for
Step Up indsatsen omvendt kan blive for lang, da det er en lang
periode for en ‘afklaret’ borger at være ude af arbejdsmarkedet. En
mere individuel tilgang til at vurdere, om der er fremdrift eller
stilstand i borgerens plan vil i højere grad kunne drage nytte af
borgerens ressourcer tidligere.
”Vi opererer med 6 måneder som langvarig [modtager
af ledighedsydelse]; og det er længe ift. at være ude af
arbejdsmarkedet. Der skal helst ikke gå længere tid, da
det
forringer kvaliteten af fleksjobberne.”
Kilde: Interview med projektleder
Indsatsmodel
Marselisborg
ǀ
12
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 236: Orientering om evaluering af Udvikling i fleksjob II, fra beskæftigelsesministeren
2564533_0012.png
Indsatsmodel
Afsæt i den enkeltes behov for opfølgning
Projektlederne angiver, at de i overvejende grad har forsøgt at lave minimum to opfølgninger i de etablerede fleksjob
Projektlederne angiver, at der ikke er fulgt systematisk op på opfølgningerne
Projektlederne oplever at den hyppige opfølgning er med til at få borgeren til selv at italesætte sin progression og dermed blive
bevidst om progressionen, hvilket styrker borgerens fastholdelse i fleksjob. Projektlederne oplever, at den hyppige opfølgning
hjælper virksomhederne ift., at jobcenteret ikke blot trækker sig og overlader al ansvaret til virksomheden, hvis der er udfordringer
ift. det konkrete match og den konkrete fleksjobaftale
Projektlederne kan ikke give et billede af, hvordan der systematisk er arbejdet med afsæt i den enkeltes behov for opfølgning, udover
at der altid følges op, hvis der er usikkerhed om et ansættelsesforhold, og at jobformidlerne individuelt afgør, hvad de vil fokusere på
i den enkelte dialog. Oftest er fokus, om matchet er rigtigt, og om medarbejderen ‘får det antal timer, som er det rigtige’
Flere projektledere angiver, at de sandsynligvis kun havde fulgt op én gang ude hos virksomheden, såfremt UIF II-projektet ikke
havde kørt. Den øgede opfølgning med to kontakter oplever projektlederne både værdsat af borger og virksomhed.
Projektlederne angiver også, at det har en betydning for fastholdelsen af borgere i fleksjobbet, hvis der ikke sker en opfølgning, og at
de har set denne tendens ifm. færre opfølgninger under dele af Covid-19 perioden med restriktioner
Indsatsmodel
Marselisborg
ǀ
13
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 236: Orientering om evaluering af Udvikling i fleksjob II, fra beskæftigelsesministeren
2564533_0013.png
Borgernes oplevelse af progression i fleksjob
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 236: Orientering om evaluering af Udvikling i fleksjob II, fra beskæftigelsesministeren
2564533_0014.png
Borgernes oplevede ”trigger points” ift. progression i fleksjob
Datagrundlag
Der er gennemført 14 semistrukturerede interviews med borgere
fra 4 kommuner i henholdsvis Lemvig, Middelfart, Nordfyn og
Vejen. Fælles for borgerne er, at de har oplevet en positiv
udvikling i forhold til at arbejde flere timer i deres fleksjob.
Det har ikke været muligt at tilvejebringe interview fra Odense
som ønsket pga. interne prioriteringer
Interviewene er blevet afholdt i september til november 2021 og
har haft en varighed på 30-45 minutter.
Omdrejningspunktet for interviewene har været, hvordan
fleksjobbet er etableret, hvordan udviklingen i fleksjobbet
opleves, og hvordan borgernes oplevelse af dialogen med
jobcenteret opleves ift. at blive understøttet i at udvikle sig i
fleksjobbet
30-45 min.
interview
4
Kommuner
Telefon
Udvikling i
antal timer
Temaer
1) Fleksjobetablering
2) Fleksjobudvikling
3) Jobcenterdialog
Dataindsamling
Sep.
Okt.
Marselisborg
ǀ
15
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 236: Orientering om evaluering af Udvikling i fleksjob II, fra beskæftigelsesministeren
2564533_0015.png
Forbehold ift. pointer fra de gennemførte interviews
Vi har alene udvalgt borgere med afsæt i, at de har haft en stigning i antal lønnede timer. Der er ikke lagt yderligere
kriterier for repræsentativitet ifm. udvælgelsen. Ifm. gennemførelse af de første 9 interview er kun én borger med
sikkerhed har startet op i et fleksjob under 7 fremmødte timer. Derfor er der i de efterfølgende 5 interview fokuseret på
borgere, som har haft under 10 fremmødetimer.
Det er samme gennemgående mønstre vi ser i de første 9 interview, som i de efterfølgende 5 interview.
De interviewede borgere angiver, at de i høj grad selv har en aktiv rolle i både at tilvejebringe og forhandle sig til flere
lønnede timer (progression) i deres fleksjob. Vi kan ikke udelukke, at der er sket en positiv påvirkning af borgeren i mødet
med jobformidleren og andre aktører i indsatsmodellen, som borgerne ikke er bevidste om
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 236: Orientering om evaluering af Udvikling i fleksjob II, fra beskæftigelsesministeren
2564533_0016.png
Borgernes oplevede ”trigger points” ift. progression i fleksjob
Borgernes egne oplevelser af ‘trigger
points’
for progression er…
…at borgerne
er aktive og selv tager initiativ
til erhvervelsen af deres
fleksjob og dermed signalere sig selv som en potentiel værdifuld og
motiveret arbejdskraft fra start
Afsnittets indhold
…at borgernes udvikling i antal effektive arbejdstimer for flere
opleves som
en handling på papiret, for de arbejder flere effektive timer, end de lønnes
for
…at muligheden for selv at aftale og afprøve et
højere timeantal med
arbejdsgiver uden binding
fra jobcenterets side opleves som positivt hos de,
som har oplevet en reel udvikling i antallet af effektive arbejdstimer
…at
gode kollegaer og fællesskab opleves at understøtte
troen på egne
evner og lysten til at udnytte arbejdsevnen og bidrage mest muligt
…at
ejerskab over opgaver og respekt på arbejdspladsen
opleves som vigtig
for lysten til at udnytte arbejdsevnen og bidrage mest muligt
…at borgerne oplever en
varierende
opfølgning fra jobcenteret og samtlige
har oplevet adskillige sagsbehandlerskift, som har påvirket forløbet
…at borgerne generelt
ikke har oplevet et konkret behov for hjælp
fra
jobcenteret, men heller ikke oplever opfølgningerne som en udfordring
17
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 236: Orientering om evaluering af Udvikling i fleksjob II, fra beskæftigelsesministeren
2564533_0017.png
Borgernes oplevede ”trigger points” ift. progression i fleksjob
Borgerne oplever at tage aktiv del i erhvervelse af fleksjob
Hovedparten af de interviewede borgere oplever selv at have
opsøgt eller været initiativrige i forhold til deres nuværende
fleksjob. Kun få borgere beskriver, at etableringen af
fleksjobbet er sket på initiativ af jobcenteret
Det er mig, der kontaktede firmaet.
Min
sagsbehandler hjalp mig i forhold til mine
behov og var med ude og tale med dem, da
jeg skulle ansættes.
Kilde: Interview med borger
Flere oplever god sparring på jobmuligheder fra jobcentret,
mens enkelte borgere tilkendegiver, at deres oplevelse af
jobcenterets jobmuligheder var irrelevante eller placeret
geografisk langt væk. De fleste ønsker præsentation af flere
konkrete og relevante jobmuligheder fra jobformidleren
Borgerne har særligt selv gjort brug af familiære kontakter eller
andre tidligere arbejdsrelationer
Jobcenteret deltager som oftest til møder indledningsvist med
arbejdspladsen i forhold til rammesætning af borgerens behov
(anledning til fleksjobbet) samt viden om fleksjobordningen
Det er min svoger, der ejer firmaet. Da jeg blev fyret fra mit
gamle job, ringede jeg til ham og spurgte, om han manglende
nogen. Så gik der et par måneder, og så havde han et job til
mig.
Jobcenteret var ikke en del af det.
Kilde: Interview med borger
Marselisborg
ǀ
18
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 236: Orientering om evaluering af Udvikling i fleksjob II, fra beskæftigelsesministeren
2564533_0018.png
Hvem tilvejebragte jobbet?
De første 9 interview:
Svogeren
Tidligere arbejdsplads
Tidligere elev
Jobformidler
Opsøgte selv ugen hjælpe fra jobformidler
Opsøgte selv med hjælp fra jobformidler
Uvist
Anden aktør
Eget netværk
De efterfølgende 4 interview:
Opsøgte selv uden hjælp fra jobformidler
Jobformidler
Opsøgte selv med hjælp fra jobformidler
Opsøgte selv uden hjælp fra jobformidler
Eget netværk
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 236: Orientering om evaluering af Udvikling i fleksjob II, fra beskæftigelsesministeren
2564533_0019.png
Borgernes oplevede ”trigger points” ift. progression i fleksjob
Progression opleves af flere som en skrivebordsøvelse
De fleste borgere beskriver, at deres udvikling i antal effektive arbejdstimer mest af alt er et
udtryk for en handling på papiret, da de allerede arbejdede flere timer end bevilliget af
jobcenteret
De fleste borgere beskriver, at de oplever at skulle bevise de kunne arbejde det aftalte, og
at arbejdsgiverne efterfølgende har kvitteret med at hæve antallet af lønnede timer
Størstedelen af borgerne har således heller
ikke
fået nye arbejdsopgaver i forbindelse med
timeforøgelsen
De borgere, som har oplevet progression gennem nye arbejdsopgaver eller andre
omstændigheder omkring deres arbejde oplever selv at have aftalt dette med
arbejdsgiverne
Ingen af borgerne ser en mulighed for at gå yderligere op i timer i deres nuværende job
dog ser to borgere en mulighed, hvis de kunne få job, som i mindre grad er fysisk belastende.
Ingen af borgerne ser omvendt en risiko for at gå ned i timer, men giver udtryk for en god
balance i deres fleksjob
Det gjorde noget for
mig
mentalt og
personligt,
at tallet
blev ændret. For mig
er det en succes og
en sejr i sig selv.
Jeg kunne ligeså
godt
få løn
for de
timer, jeg arbejder.
Kilder: Interview med borgere
Marselisborg
ǀ
20
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 236: Orientering om evaluering af Udvikling i fleksjob II, fra beskæftigelsesministeren
2564533_0020.png
Borgernes oplevede ”trigger points” ift. progression i fleksjob
Uddybende om oplevet progression
Borger
Borger 1
Borger 2
Borger 3
Borger 4
Borger 5
Borger 6
Borger 7
Borger 8
Borger 9
Borger 10
Antal timer udgangspunkt
10 timer (4 effektive)
12 timer (effektive ikke
oplyst)
10 timer (9 effektive)
8 timer (8 effektive)
1 time (1 effektiv)
6 timer (3 effektive)
7,5 timer (7,5 effektive)
17 timer (5 effektive)
10 timer (6 effektive)
8 timer (effektive ikke
oplyst)
2 timer (effektive ikke
oplyst)
3 timer (1,5 effektive)
8 timer (4 effektive)
6 timer (2 effektive)
Antal timer nuværende
12 timer
13 timer
12 timer
18 timer
5 timer
12 timer
12,5 timer
20 timer
12 timer
10 timer
Type af arbejde
Kundeservice
Kontorarbejde
administration/
bogholderi
Buschauffør for skolekørsel
Butiksarbejde
Plejehjem - madlavning
Marketing
I køkken, formiddags madpakning
Service/ad hoc/salg af dyrefoder i butik
Kundeservice
Butiksarbejde
‘Øvelse på papiret’
Ja
Ja
Nej
Nej
Ja
Nej
Nej
Ja
Ja
Nej
Borger 11
Borger 12
Borger 13
Borger 14
6 timer
6 timer
8 timer
9 timer
Rengøring
Administrationsarbejde
Netbutik
Butik
Nej
Ja
Ja
Nej
21
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 236: Orientering om evaluering af Udvikling i fleksjob II, fra beskæftigelsesministeren
2564533_0021.png
Borgernes oplevede ”trigger points” ift. progression i fleksjob
Gode kollegaer og fællesskab
Borgerne tilkendegiver, at gode kollegaer understøtter tro på egne
evner og lysten til at arbejde, være fleksibel og udnytte og udvikle
deres arbejdsevne
Borgernes mulighed for at deltage i sociale arrangementer, fx
morgenmadsarrangementer, frokost eller lignende, bliver italesat som
afgørende for arbejdsglæden og tilknytningen til arbejdspladsen
Flere borgere peger desuden på, at et ledelsesmæssigt fokus på at
italesætte og opfordre borgerne til at opsøge kollegaer, med et socialt
sigte fremfor arbejdsmæssigt, er vigtigt for at føle sig som en del af
fællesskabet på arbejdspladsen
Det ville have en
negativ
indvirkning,
hvis ikke der
var kollegaer.
Et godt fællesskab
hjælper
helt sikkert på egen tro og
lyst til at udvikle sig.
Flere borgere peger på vigtigheden af, at arbejdsgiveren taler med
dem om nye krav og omstillinger på lige fod med andre medarbejdere
De betyder alt, de er meget
hensynsfulde
og hjælper med de
tunge løft.
Jeg
nyder
at komme på arbejde.
Kilder: Interview med borgere
Marselisborg
ǀ
22
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 236: Orientering om evaluering af Udvikling i fleksjob II, fra beskæftigelsesministeren
2564533_0022.png
Borgernes oplevede ”trigger points” ift. progression i fleksjob
Jeg har altid haft en stor arbejdsidentitet, så det at jeg
stadig kan lave en arbejdsopgave, selvom jeg ikke er der
så meget, som hjælper andre og deres arbejdsgang
det betyder meget for mig.
Ejerskab og respekt
Flere borgere italesætter, at det, de er mest glade for ved
deres arbejde, er at få lov at lave de ting, der interesserer
dem.
Desuden beskrives muligheden for tage ansvar - og den
tillid deri
som vigtig for lysten til at arbejde og udvikle
sig
Flere borger oplever en følelse af ligeværd i forhold til
deres kollegaer, selvom de ikke løfter samme
arbejdsbyrde.
Hvis man er syg i forvejen, kan man blive mere syg af at have
et job,
hvor man ikke bliver set eller, hvor der ikke bliver taget
hensyn til skånebehov.
I vores køkkenhold ved de godt, at jeg ikke kan løfte de
tunge madkasser fra gulvet. Derfor løfter de dem op på
bordet til mig med et smil. Der kan jeg pakke dem,
uden smerter.
Jeg føler mig værdifuld.
Jeg har oplevet i et tidligere fleksjob, at de sagtens kunne
klare sig uden mig, men at det var rart at have mig. Her har
jeg mine egne arbejdsopgaver og får nye opgaver.
De
anerkender i højere grad.
Jeg er ikke bare én der hjælper. Jeg
har mine egne opgaver, som jeg har ansvaret for.
Kilder: Interview med borgere
Marselisborg
ǀ
23
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 236: Orientering om evaluering af Udvikling i fleksjob II, fra beskæftigelsesministeren
2564533_0023.png
Borgernes oplevede ”trigger points” ift. progression i fleksjob
Jobcenterets opfølgning
Borgernes oplevelse af jobcenterets opfølgning varierer. Ca. halvdelen
oplever stor tilfredshed med den opmærksomhed og tryghed opfølgningen
giver
også selv om det ikke er afstedkommet konkrete aftaler, mens andre
oplever en usammenhængende indsats og opfølgning, som ikke har gavnet
dem
Borgerne, der har oplevet en mangelfuld opfølgning, beskriver, at de føler
sig overladt til sig. De tilkendegiver, at de grundet forskellige
helbredsmæssige udfordringer godt kunne have brugt, at jobcenteret var
mere behjælpelig i den opsøgende kontakt med at finde et godt match
med en virksomhed, som passede bedre til deres evner og hensyn
Omvendt beskriver de fleste af borgerne, at de altid ville kunne henvende
sig til jobcenteret efter behov, men at de ikke har oplevet det som aktuelt,
samt at jobcenteret har været lyttende og forstående, når de har talt med
jobcentret. Kun få har oplevet en manglende tilgængelighed fra jobcentrets
side
To borgere kunne have ønsket sig mere viden om mulige støtteordninger
som fx mentor for at blive ‘sluset’ bedre ind i deres job
Marselisborg
ǀ
24
De har været lyttende og forstående. De
har nogle gange
trukket i håndbremsen
og andre gang
givet det skub,
jeg har
brug for. De har haft stort fokus på
hvad jeg kan, fremfor ikke kan.
Der har
ikke været så meget opfølgning.
Kun i forhold
til da jeg gik op i tid. Der spurgte jobkonsulenten,
hvordan det gik, men ellers har han ikke været ude
på arbejdspladsen i perioden.
Jeg synes, at der har været mange bolde i luften med alle mulige. Det
skyldes ikke den pågældende jobkonsulent. Det skyldes, at
man får ny
hele tiden.
Jeg har haft 5-6 stykker inden for halvandet år.
Det, synes
jeg, har været overfladisk.
Kilder: Interview med borgere
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 236: Orientering om evaluering af Udvikling i fleksjob II, fra beskæftigelsesministeren
2564533_0024.png
Borgernes oplevede ”trigger points” ift. progression i fleksjob
Aftaler om progression
Muligheden for at afprøve et højere timetal uden nødvendigvis at
inddrage jobcenteret i det, og uden at det er bindende, gør det
mere overkommeligt at afprøve evt. ændringer
Borgerne giver i høj grad udtryk for, at aftalerne om højere
timetal er startet som en uformel aftalte mellem dem og
arbejdsgiver uden at involvere jobcentret i den konkrete aftale
Enkelte borgere giver udtryk for, at jobcentret har givet selvtillid
ift., at de har kunnet rette henvendelse til jobcentret, hvis ikke
arbejdsgiveren har ønsket at imødekomme et højere timeantal
Flere borgere angiver, at jobcentret med fordel kan vejlede
tydeligere ift., at borgerne skal turde stå på, hvor mange timer de
skal have løn for, og ellers hjælpe med at finde et alternativt
match, hvor man kan få løn for de timer, man leverer
Jeg tænker helt sikkert, at
hvis den mulighed ikke var
der
[undlade at inddrage
jobcentret],
så ville folk
være mere tilbageholdende
i forhold til at prøve at gå
op i timer.
Kilde: Interview med borgere
Marselisborg
ǀ
25
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 236: Orientering om evaluering af Udvikling i fleksjob II, fra beskæftigelsesministeren
2564533_0025.png
Afledte opmærksomhedspunkter i forlængelse af de oplevede ‘trigger points’
Borgerinterviewene afspejler efter Marselisborgs vurdering et billede af:
At borgerne oplever sig selv som aktive i at tilvejebringe fleksjobbet og forhandle flere lønnede timer efterfølgende. Det giver en
afledt opmærksomhed på, om arbejdet med at understøtte borgerens egen jobsøgning kan styrkes yderligere. Både ift. velkendte
redskaber som arbejdet med CV og Min Plan, men også ift. at metodeudvikle tilbud, hvor der arbejdes med ansøgningsmateriale,
præsentationsteknik, deltagelse i ringegrupper mv. som led i at understøtte borgerens empowerment yderligere
At borgerne i mindre grad har oplevet formidling af konkrete og relevante jobåbninger. Det giver en afledt opmærksomhed ift., om
der kan synliggøres flere konkrete jobåbninger i samtalerne, som borgeren selv aktivt kan handle på
At borgerne i en række tilfælde oplever at få løn for færre timer, end de arbejder i starten af deres ansættelse. Det giver en
opmærksomhed ift. vurderingen af arbejdsevnen fra start i det konkrete fleksjob
At enkelte borgere har oplevet det vanskeligt at tage dialogen op om lønnede timer efterfølgende. Det giver en opmærksomhed ift.,
om der er klare aftaler og opfølgning i de fleksjob, hvor borgeren starter på et lavere antal lønnede timer, end borgeren tidligere har
præsteret og i forløb, hvor borgeren selv ønsker hjælp til opfølgningen
At borgerne i de øvrige tilfælde ser en ‘uformel’ dialog med arbejdsgiveren som vigtig for at prøve nye opgaver/flere timer af.
Det
giver en opmærksomhed ift., om borgerne med fordel kan vejledes i, hvordan den dialog kan initieres frem for en klar nedskrevet
aftale om udviklingsmuligheder fra start
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 236: Orientering om evaluering af Udvikling i fleksjob II, fra beskæftigelsesministeren
2564533_0026.png
København
Marselisborg
Hauser Plads 32, 3 th.
1127 København K
CVR. 30918053
Aarhus
Marselisborg
Nørre Allé 70F, 2. sal
8000 Aarhus C
CVR. 30918053
27