Beskæftigelsesudvalget 2021-22
BEU Alm.del Bilag 233
Offentligt
2562718_0001.png
holstebro.dk
KIRKESTRÆDE 11. 7500 HOLSTEBRO
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Dato: 22. april 2022
Sagsnummer: 15.00.00-P22-1-22
Henv. til: Steen Gram Hansen
Direkte tlf.: 9611 3716
Afdeling tlf.: 9611 3800
[email protected]
Invitation til Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Som nyvalgt Arbejdsmarkedsudvalg i Holstebro Kommune har vi blandt andet en ambition om
at beskæftigelsessystemet indrettes, så ressourcerne anvendes mest muligt effektivt.
Det er en ambition som Folketingets Beskæftigelsesudvalg også deler.
Derfor vil vi gerne invitere jer til Holstebro, for primært at drøfte mulighederne for at
afskaffe/reducere brugen af rehabiliteringsteams, hvor vi vurderer, at der ligger et betydeligt
effektiviseringspotentiale. Herudover har vi gode input til effektiviseringer på andre områder,
som vi vil præsentere i forbindelse med et eventuelt besøg.
Invitationens baggrund.
Situationen på arbejdsmarkedet i Holstebro Kommune er
som i det øvrige Vestjylland -
kendetegnet ved at et stort antal borgere er på sygedagpenge/jobafklaring, ressourceforløb og
fleksjob/ledighedsydelse.
Disse ydelser er blandt andet kendetegnet ved at borgeren i deres forløb, eller ved overgang
til forløbet, skal have deres sag behandlet i et rehabiliteringsteam. Med det relativt store antal
sager der behandles i Holstebro Kommune har vi gjort os nogle erfaringer, som er baggrunden
for denne invitation.
Vores udgangspunktet er, at brugen af rehabiliteringsteams bør tages op til kritisk revision
fordi rehabiliteringsteamene ikke i tilstrækkelig grad bidrager med at forbedre borgernes vej
tilbage til arbejdsmarkedet, når der henses til de betydelige ressourcer der anvendes på
driften heraf. Vi kan blandt andet pege på:
Borgerne
generelt ikke oplever at mødet med rehabiliteringsteamet gør deres sagsforløb
mere enkelt, eller at de i forhold til intentionerne i Aftale om førtidspension og fleksjob
(2012) ”i højere grad kommer i centrum i egen sag”. Det på trods af flere forsøg
på at
tilvejebringe borgeren den oplevelse.
Indsatsen
i mindst lige så høj grad vil kunne tilgodeses via en almindelig
helhedsorientering og tværfaglig sagsbehandling med de netværk mv. der er en del heraf.
Det vil sige en indsats
hvor den enkelte borger, som det defineres i aftalen fra 2012
”får en helhedsorienteret indsats, herunder relevante tilbud på tværs af
forvaltninger/myndigheder, samt at de samlede ressourcer anvendes effektivt”.
Faktisk kan det i nogle tilfælde forlænge sagerne, idet der kan være ventetider både på at
få sagen behandlet og på at få sagen til klinisk funktion.
Mere for pengene.
Rehabiliteringsteams er dyre og bureaukratiske i drift
både hvad
angår de direkte udgifter forbundet med honorering af mødedeltagere mv. og indirekte
Side 1/2
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 233: Henvendelse af 22/4-2022 fra Arbejdsmarkedsudvalget i Holstebro Kommune om invitation til besøg/møde om bl.a. mulighederne for at afskaffe/reducere brugen af rehabiliteringsteams
2562718_0002.png
KIRKESTRÆDE 11. 7500 HOLSTEBRO
holstebro.dk
udgifter til forberedelse og opfølgning på møderne i teamet. Set i forhold til de ofte
mangeårige forsørgelsesydelser, som teamene er inde over, kunne dette fint forsvares,
hvis de generelt bidrog væsentligt til at bringe borgerne tættere på arbejdsmarkedet.
Muligvis pga. opgavens karakter er det imidlertid ikke vores vurdering, at det er tilfældet.
Vi tror på, at opgaven kan løses mindst lige så godt og langt billigere med en ændret
organisering.
Udover ovenstående vedr. rehabiliteringsteams har vi som nævnt et antal øvrige forslag til
forbedringer af beskæftigelsesindsatsen, særligt i forhold til reformen af førtidspension og
fleksjob samt sygedagpengereformen.
Vi håber, at have skabt interesse for de forbedringsmuligheder vi ser på området, og at de
kan drøftes med Holstebro Kommune som vært i Holstebro eller alternativt i forbindelse med
et foretræde for Arbejdsmarkedsudvalget.
Med venlig hilsen
Dorthe Pia Hansen
Fmd. for Arbejdsmarkedsudvalget
Mette Højborg
Direktør
Kultur, Erhverv og Arbejdsmarked
r
Side 2/2