Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Beskæftigelses-
og ligestillingsministeren
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
Orientering om ændring af bekendtgørelse om pligt til at sikre
covid-19-test af tilrejsende arbejdskraft efter indrejse i Dan-
mark
CVR 10172748
J.nr. 2021-8793
22. oktober 2021
Kære ordførere
Normaliseringen af indrejserestriktionerne indebærer, at den generelle indrejsere-
striktion om negativ test forud for indrejse bortfalder fra 25. oktober 2021. Det føl-
ger af den politiske aftale, der er indgået den 12. oktober 2021, som er meldt ud af
Justitsministeriet, om lempelser og forenkling af rejserestriktionerne.
Da Beskæftigelsesministeriets bekendtgørelse om pligt til at sikre covid-19-test af
tilrejsende arbejdskraft efter indrejse i Danmark er knyttet op på det generelle krav
om test forud for indrejse, ændres bekendtgørelsen med virkning fra den 25. okto-
ber 2021.
Ændringen af bekendtgørelsen betyder, at arbejdsgivere fra den 25. oktober 2021
ikke længere er forpligtet til at sørge for covid-19-test af tilrejsende arbejdskraft ef-
ter indrejse i Danmark. Dette vil gælde, uanset hvilket land, region eller område
den tilrejsende arbejdskraft indrejser fra.
Bekendtgørelsen er udstedt i medfør af lov om pligt til at sikre covid-19-test af til-
rejsende arbejdskraft efter indrejse i Danmark. Loven indeholder en solnedgangs-
klausul, som betyder, at såvel loven som bekendtgørelsen bortfalder pr. 1. novem-
ber 2021.
Herudover bemærkes, at Beskæftigelsesministeriet har to yderligere love vedrø-
rende covid-19, som har solnedgangsklausul den 1. november: 1) Lov nr. 159 af 2.
februar 2021 om forebyggelse af smitte med covid-19, når arbejdsgivere stiller bo-
lig til rådighed for ansatte samt 2) Lov nr. 1641 af 19. november 2020 om arbejds-
givers adgang til at pålægge ansatte at blive testet for covid-19.
Venlig hilsen
Mattias Tesfaye
Fungerende beskæftigelsesminister