Beskæftigelsesudvalget 2021-22
BEU Alm.del Bilag 228
Offentligt
2561559_0001.png
December 2021
Bilagsrapport
Praksisundersø-
gelse om sanktio-
ner
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 228: Orientering om Ankestyrelsens praksisundersøgelse om sanktioner over for kontanthjælpsmodtagere med særligt fokus på aktivitetsparate, fra beskæftigelsesministeren
2561559_0002.png
2
ANKESTYRELSEN
Telefon: 33 41 12 00 mandag til fredag klokken 9-15
Postadresse: Ankestyrelsen, 7998 statsservice
Mailadresse: [email protected]
Hjemmeside: www.ast.dk
ISBN nr.: 978-87-7811-418-1
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 228: Orientering om Ankestyrelsens praksisundersøgelse om sanktioner over for kontanthjælpsmodtagere med særligt fokus på aktivitetsparate, fra beskæftigelsesministeren
2561559_0003.png
3
Indholdsfortegnelse
BILAG 1
BILAG 2
BILAG 3
KOMMUNEFORDELTE RESULTATER
ANALYSESKEMA
PRINCIPMEDDELELSER
4
5
20
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 228: Orientering om Ankestyrelsens praksisundersøgelse om sanktioner over for kontanthjælpsmodtagere med særligt fokus på aktivitetsparate, fra beskæftigelsesministeren
2561559_0004.png
4
BILAG 1
Kommunefordelte resultater
Af nedenstående tabel 1.1 fremgår resultaterne af sagsgen-
nemgangen fordelt på de ti kommuner for samtlige 95 sager,
som vi har gennemgået.
1.1 KOMMUNEFORDELTE RESULTATER
Ja, afgørelsen er i
overensstemmelse
med regler og prak-
sis
Gladsaxe Kom-
mune
Guldborgsund
Kommune
Københavns Kom-
mune
Næstved Kom-
mune
Odense Kommune
Syddjurs Kom-
mune
Vejle Kommune
Aabenraa Kom-
mune
Aalborg Kommune
Aarhus Kommune
I alt
5
4
10
3
1
4
1
2
8
7
45
5
10
4
10
6
2
4
48
1
2
Nej, afgørelsen ville
blive ændret, hvis
det var en klagesag
3
4
1
Nej, sagen ville
blive hjemvist,
hvis det var en
klagesag
I alt
8
8
11
8
11
8
11
8
10
12
95
Note: Antallet af gennemgåede sager varierer kommunerne imellem. Dels fordi, det er forskelligt, hvor mange sager de store og min-
dre kommuner har sendt ind. Og dels fordi, at der i Aalborg kommune er to sager, der er udgået, hvilket gør, at vi har taget en
ekstra sag i Aarhus Kommune, der ikke havde nogen udgåede sager.
Kilde: Ankestyrelsens gennemgang af 95 sager, 2021
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 228: Orientering om Ankestyrelsens praksisundersøgelse om sanktioner over for kontanthjælpsmodtagere med særligt fokus på aktivitetsparate, fra beskæftigelsesministeren
2561559_0005.png
5
BILAG 2
Analyseskema
Af dette bilag fremgår det analyseskema, som vi har brugt til
gennemgangen af sagerne. Bemærk, at der er indlagt spring,
som gør, at nogle spørgsmål bliver aktiveret og andre deakti-
veret alt efter, hvilken type af sag der er tale om, og hvad der
bliver svaret på de forskellige spørgsmål. Disse spring fremgår
ikke af dette bilag.
1. Sagens grundoplysninger
1.1 Hvilken kommune har indsendt sagen?
(1)
(2)
(3)
(4)
(5)
(6)
(7)
(8)
(9)
(10)
Københavns Kommune
Aalborg Kommune
Aarhus Kommune
Odense Kommune
Vejle Kommune
Guldborgsund Kommune
Næstved Kommune
Gladsaxe Kommune
Syddjurs Kommune
Aabenraa Kommune
1.2 Sagsmåler
(1)
(2)
(3)
MAMA
INQU
LHON
1.3 Sagsnummer (fra kommunen)
_____
1.4 Opfylder sagen kriterierne for indkaldelse?
(1)
Ja
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 228: Orientering om Ankestyrelsens praksisundersøgelse om sanktioner over for kontanthjælpsmodtagere med særligt fokus på aktivitetsparate, fra beskæftigelsesministeren
2561559_0006.png
6
(2)
Nej, sagen skal udgå fordi
_____
Resten af måleskemaet skal ikke udfyldes
Luk vinduet og find en erstatningssag.
(Undlad at trykke på "Næste")
2. Oplysninger om kommunens afgørelse
2.1 Hvornår er afgørelsen truffet? (ddmmåååå)
_____
2.2 Hvilken målgruppe tilhører borgeren? (LAB 6)
(1)
(2)
Jobparat, der modtager kontanthjælp, § 6, nr. 2
Aktivitetsparat, der modtager kontanthjælp, § 6, nr. 3
2.2.1 Bemærkninger
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
2.3 Hvilken paragraf er der truffet afgørelse efter? ( §§ 36 el-
ler 37)
(1)
(2)
§ 36 i lov om en aktiv socialpolitik
§ 37 i lov om en aktiv socialpolitik
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 228: Orientering om Ankestyrelsens praksisundersøgelse om sanktioner over for kontanthjælpsmodtagere med særligt fokus på aktivitetsparate, fra beskæftigelsesministeren
2561559_0007.png
7
3. Ankestyrelsens vurdering af kommunens afgørelse om sanktion
Vurdering af om kommunen har truffet afgørelse i overensstemmelse
med regler og praksis, eller om vi ville have ændret eller hjemvist
afgørelsen, hvis den kom ind i Ankestyrelsen som en klagesag.
3.1 Er følgende Covid-19 lovgivning relevant for sagen?
(1)
Bekendtgørelse om delvis suspension af beskæftigelsesindsat-
sen som følge af COVID-19, nr. 245 af 20. marts 2020.
(2)
Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om delvis su-
spension af beskæftigelsesindsatsen som følge af COVID-19,
nr. 309 af 30. marts 2020.
(3)
Bekendtgørelse om delvis genåbning og fortsat delvis suspen-
sion af beskæftigelsesindsatsen som følge af COVID-19, nr.
686 af 26. maj 2020.
(4)
Bekendtgørelse om genåbning og fortsat delvis suspension af
beskæftigelsesindsatsen som følge af COVID-19, nr. 867 af
12. juni 2020.
(5)
Bekendtgørelse om genåbning og fortsat delvis suspension af
beskæftigelsesindsatsen som følge af COVID-19, nr. 1398 af
25. september 2020.
(6)
Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om genåbning
og fortsat delvis suspension af beskæftigelsesindsatsen som
følge af COVID-19, nr. 1897 af 9. december 2020.
(7)
Bekendtgørelse om genåbning og fortsat delvis suspension af
beskæftigelsesindsatsen som følge af COVID-19, nr. 113 af
29. januar 2021 med ændring i bekendtgørelse nr. 282 af 26.
februar 2021.
(8)
Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om genåbning
og fortsat delvis suspension af beskæftigelsesindsatsen som
følge af COVID-19, nr. 282 af 26. februar 2021.
(9)
Bekendtgørelse om genåbning og fortsat delvis suspension af
beskæftigelsesindsatsen som følge af COVID-19, nr. 646 af
13. april 2021.
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 228: Orientering om Ankestyrelsens praksisundersøgelse om sanktioner over for kontanthjælpsmodtagere med særligt fokus på aktivitetsparate, fra beskæftigelsesministeren
2561559_0008.png
8
3.2 Har kommunen vejledt borger i indkaldelsesbrevet til før-
ste samtale om, at kommunen kan sanktionere borgeren,
hvis borgeren uden rimelig grund udebliver fra første sam-
tale?
(1)
(2)
Ja
Nej
3.3 Er borger vejledt korrekt efter aktivlovens § 35?
(1)
(2)
Ja
Nej
3.3.1 Hvad er årsagen til, at borgeren ikke er vejledt korrekt?
Ja, det er årsagen til ikke korrekt vej- Nej, det er ikke årsagen til ikke korrekt
ledning
vejledning
Kommunen har ikke senest
ved første jobsamtale gen-
nemgået og drøftet vejlednin-
gen med borger på en måde,
der tager hensyn til borgerens
situation og borgerens forud-
sætninger?
Kommunen har ikke udleveret
vejledningen skriftligt til bor-
geren ved samtalen
Kommunen har ikke tilsendt
vejledningen til borger umid-
delbart efter samtalen
Kommunen har ikke gennem-
gået vejledningen og gjort
den tilgængelig for personen
hvert halve år
Har der været behov for at
vejledningen gennemgås
hyppigere?
(1)
(2)
(1)
(2)
(1)
(2)
(1)
(2)
(1)
(2)
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 228: Orientering om Ankestyrelsens praksisundersøgelse om sanktioner over for kontanthjælpsmodtagere med særligt fokus på aktivitetsparate, fra beskæftigelsesministeren
2561559_0009.png
9
3.3.2 Bemærkning til vejledningen
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
3.3.1 Bemærkning til årsag: Kommunen har ikke senest ved
første jobsamtale gennemgået og drøftet vejledningen med
borger på en måde, der tager hensyn til borgerens situation
og borgerens forudsætninger?
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
3.3.1 Bemærkning til årsag: Kommunen har ikke udleveret
vejledningen skriftligt til borgeren ved samtalen
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
3.3.1 Bemærkning til årsag: Kommunen har ikke tilsendt vej-
ledningen til borger umiddelbart efter samtalen
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 228: Orientering om Ankestyrelsens praksisundersøgelse om sanktioner over for kontanthjælpsmodtagere med særligt fokus på aktivitetsparate, fra beskæftigelsesministeren
2561559_0010.png
10
3.3.1 Bemærkning til årsag: Kommunen har ikke gennemgået
vejledningen og gjort den tilgængelig for personen hvert
halve år
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
3.3.1 Bemærkning til årsag: Har der været behov for at vej-
ledningen gennemgås hyppigere
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
3.4 Rimelig grund
3.4.1. Har borgeren haft en rimelig grund til at udeblive fra til-
bud eller samtale?
(1)
(2)
Ja
Nej
3.4.1 Bemærkning
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 228: Orientering om Ankestyrelsens praksisundersøgelse om sanktioner over for kontanthjælpsmodtagere med særligt fokus på aktivitetsparate, fra beskæftigelsesministeren
2561559_0011.png
11
3.4.2 Har kommunen inddraget andre rimelige grunde til ude-
blivelse end dem, der tidligere fremgik af listen over rimelige
grunde i § 13, stk. 7 i LAS?
(1)
(2)
Ja
Nej
3.4.2 Eventuelle bemærkninger (Hvis ja - uddyb gerne din be-
svarelse)
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
3.4.3. Har kommunen vurderet, om der foreligger andre for-
hold end de rimelige grunde, som kan indgå i vurderingen ef-
ter § 13, stk. 7?
(1)
(2)
Ja
Nej
3.4.3 Bemærkning
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
3.4.4. Har kommunen inddraget alle relevante forhold?
(1)
(2)
Ja
Nej
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 228: Orientering om Ankestyrelsens praksisundersøgelse om sanktioner over for kontanthjælpsmodtagere med særligt fokus på aktivitetsparate, fra beskæftigelsesministeren
2561559_0012.png
12
3.4.4 Eventuelle bemærkninger (Hvis nej - husk at uddybe
din besvarelse)
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
3.4.5. Har kommunen inddraget ulovlige kriterier, f.eks. sat
skøn under regel?
(1)
(2)
Ja
Nej
3.4.5 Eventuelle bemærkninger (Hvis ja - husk at uddybe din
besvarelse)
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
3.5 Fremmer sanktionen rådigheden
3.5.1. Har kommunen forholdt sig til, om der er tale om en
jobparat eller en aktivitetsparat borger?
(1)
(2)
Ja
Nej
3.5.1 Eventuelle bemærkninger
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 228: Orientering om Ankestyrelsens praksisundersøgelse om sanktioner over for kontanthjælpsmodtagere med særligt fokus på aktivitetsparate, fra beskæftigelsesministeren
2561559_0013.png
13
________________________________________
________________________________________
3.5.1.1 Har det betydning for afgørelsen?
(1)
(2)
Ja
Nej
3.5.1.1 Bemærkning
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
3.5.2. Har kommunen forholdt sig til, om sanktionen vil
fremme den aktivitetsparate borgers rådighed?
(1)
(2)
Ja
Nej
3.5.2 Eventuelle bemærkninger
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
3.5.2.1 Hvilke forhold har kommunen lagt vægt på ved vurde-
ringen af, om sanktionen fremmer rådigheden over for en ak-
tivitetsparat borger?
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 228: Orientering om Ankestyrelsens praksisundersøgelse om sanktioner over for kontanthjælpsmodtagere med særligt fokus på aktivitetsparate, fra beskæftigelsesministeren
2561559_0014.png
14
________________________________________
________________________________________
3.6 Partshøring
3.6.1. Har kommunen foretaget partshøring og truffet afgø-
relse om sanktion samlet i en agterskrivelse?
(1)
(2)
Ja
Nej
3.6.1.1 Opfylder kommunens afgørelse i agterskrivelsen kra-
vene i LAS § 35, stk. 6, nr. 1-4?
(1)
(2)
Ja
Nej
3.6.1.1 Eventuelle bemærkninger (Hvis nej - uddyb din besva-
relse)
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
3.6.2. Har kommunen udtømt alle rimelige muligheder for at
komme i personlig kontakt med borgeren med henblik på en
vurdering af, om der forelå en rimelig grund til udeblivel-
sen?
(1)
(2)
Ja
Nej
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 228: Orientering om Ankestyrelsens praksisundersøgelse om sanktioner over for kontanthjælpsmodtagere med særligt fokus på aktivitetsparate, fra beskæftigelsesministeren
2561559_0015.png
15
3.6.2 Eventuelle bemærkninger
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
3.6.3. Har kommunen opgjort fradrag i eller nedsættelse af
hjælpen som en samlet opgørelse for en måned?
(1)
(2)
Ja
Nej
3.6.4 Har kommunen partshørt borger i forbindelse med den
samlede månedlige opgørelse?
(1)
(2)
Ja
Nej
3.6.4 Eventuelle bemærkninger
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
3.6.5 Har kommunen i umiddelbar tilknytning til forseelsen
oplyst borgeren om forseelsen og den forestående sank-
tion?
(1)
(2)
Ja
Nej
3.6.5 Eventuelle bemærkninger
________________________________________
________________________________________
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 228: Orientering om Ankestyrelsens praksisundersøgelse om sanktioner over for kontanthjælpsmodtagere med særligt fokus på aktivitetsparate, fra beskæftigelsesministeren
2561559_0016.png
16
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
3.7. Er kommunens afgørelse om sanktion efter §§ 36 eller 37
samlet set rigtig? Det vil sige, at alle betingelserne ovenfor i
punkterne 3.1-3.6 er opfyldt
(1)
(2)
Ja, afgørelsen er i overensstemmelse med regler og praksis
Nej, afgørelsen ville blive ændret eller ophævet, hvis det var en
klagesag
(3)
Nej, sagen ville blive hjemvist, hvis det var en klagesag, fordi
der mangler væsentlige oplysninger
3.7 Eventuelle bemærkninger
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
3.7.1. Er det alene som følge af kommunens mangelfulde vej-
ledning § 35, at afgørelsen ikke kan stadfæstes?
(1)
(2)
Ja
Nej
3.7.1 Eventuelle bemærkninger
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 228: Orientering om Ankestyrelsens praksisundersøgelse om sanktioner over for kontanthjælpsmodtagere med særligt fokus på aktivitetsparate, fra beskæftigelsesministeren
2561559_0017.png
17
4. Ankestyrelsens vurdering af udvalgte forvaltningsretlige
regler
4.1. Har kommunen oplyst sagen tilstrækkeligt? (Kommu-
nens oplysning af sagen inden de traf afgørelse)
(1)
(2)
Ja
Nej
4.1 Eventuelle bemærkninger
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
4.2. Har kommunen partshørt i overensstemmelse med for-
valtningslovens regler?
(1)
(2)
Ja
Nej
4.2 Eventuelle bemærkninger
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
4.3. Har kommunen begrundet afgørelsen tilstrækkeligt?
(1)
(2)
Ja
Nej
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 228: Orientering om Ankestyrelsens praksisundersøgelse om sanktioner over for kontanthjælpsmodtagere med særligt fokus på aktivitetsparate, fra beskæftigelsesministeren
2561559_0018.png
18
4.3 Eventuelle bemærkninger
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
4.4. Har kommunen givet klagevejledning?
(1)
(2)
Ja
Nej
4.4 Eventuelle bemærkninger
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
4.5. Har de forvaltningsretlige mangler betydning for rigtig-
heden af afgørelsen?
(1)
(2)
Ja
Nej
4.5 Eventuelle bemærkninger (Hvis ja - uddyb gerne besva-
relsen)
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 228: Orientering om Ankestyrelsens praksisundersøgelse om sanktioner over for kontanthjælpsmodtagere med særligt fokus på aktivitetsparate, fra beskæftigelsesministeren
2561559_0019.png
19
4.6. Ville der blive udtalt kritik eller bemærkninger?
(1)
(2)
(3)
Ja, der ville være blevet udtalt kritik
Ja, der ville være blevet givet en bemærkning
Nej, ingen af delene
4.6 Eventuelle bemærkninger (Hvis ja - uddyb gerne besva-
relsen)
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
5. Resume
Resumeet skal kunne kopieres til rapporten, hvis sagen bru-
ges som case. Det skal derfor indeholde en kort beskrivelse
af sagens faktiske oplysninger
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
________________________________________
Måleskemaet er nu færdigudfyldt
Tryk på "Afslut" for at færdiggøre det endeligt.
Du kan printe måleskemaet ved at trykke på printerikonet.
Husk at gemme en pdf af det udfyldte skema på P360 -
Sagsdokument: 21-16902-4
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 228: Orientering om Ankestyrelsens praksisundersøgelse om sanktioner over for kontanthjælpsmodtagere med særligt fokus på aktivitetsparate, fra beskæftigelsesministeren
2561559_0020.png
20
BILAG 3
Principmeddelelser
§
I det følgende har vi indsat de tre principmeddelelser, som vi
henviser til i rapporten.
PRINCIPMEDDELSE 102-16 - OM KONTANTHJÆLP
SANKTIONER
RIMELIG GRUND
OFFICIALPRIN-
CIPPET
KOMMUNENS OPLYSNING AF SAGEN.
Resume:
Er en borger udeblevet fra et tilbud, skal kom-
munen afklare, om borgeren har haft en rimelig
grund til udeblivelsen. Kommunen skal som mi-
nimum spørge borgeren om, hvorfor borgeren
udeblev.
I sager, hvor en borger oplyser, at udeblivelsen
skyldes sygdom, skal kommunen fortsætte med
at oplyse sagen, indtil der er tilstrækkelige op-
lysninger til at vurdere, om borgeren var syg og
dermed havde rimelig grund til udeblivelse.
Kommunen kan spørge borger om arten og om-
fanget af sygdommen.
Kommunen kan kun tilsidesætte borgerens for-
klaring om, at udeblivelsen skyldes sygdom,
hvis der er grundlag for det.
Hvis kommunen finder det nødvendigt, kan den
indhente udtalelse fra en læge om, hvad borge-
ren fejlede, hvor alvorligt det var, og om borge-
ren var i stand til at møde i det konkrete tilbud
på de konkrete dage.
Er der fortsat anledning til tvivl, kan kommunen
indhente yderligere lægelige oplysninger evt.
ved speciallæge.
Kommunen er forpligtet til at indrette sig, så
den får oplysninger om udeblivelser i så god
tid, at kommunen kan oplyse sagen korrekt.
Hvis borgeren ikke medvirker til sagens oplys-
ning, kan kommunen træffe afgørelse på det
foreliggende grundlag. En afgørelse på det fore-
liggende grundlag kan være til skade for borge-
ren.
Det er dog en betingelse for at træffe afgørelse
til skade for borgeren, at
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 228: Orientering om Ankestyrelsens praksisundersøgelse om sanktioner over for kontanthjælpsmodtagere med særligt fokus på aktivitetsparate, fra beskæftigelsesministeren
2561559_0021.png
21
- borgeren er bekendt med sin pligt til at med-
virke til oplysning af sagen.
- kommunen har vejledt om konsekvenserne af
manglende medvirken til sagens oplysning.
- usikkerhed om årsagen til udeblivelsen skyl-
des borgerens manglende medvirken.
De konkrete sager:
I en konkret sag var en aktivitetsparat mand
udeblevet fra et tilbud. Kommunen fik straks at
vide, at borger var udeblevet, men bad først
senere borgeren om at gå til læge.
Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg vurde-
rede, at der ikke var grundlag for at tilside-
sætte borgerens oplysning om, at han havde en
rimelig grund til sine udeblivelser. Ankestyrel-
sens Beskæftigelsesudvalg lagde vægt på, at
kommunen ikke forsøgte at oplyse sagen i nær
forbindelse med borgerens udeblivelser, selv
om de straks fik at vide, at borgeren var ude-
blevet.
Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg lagde
også vægt på, at lægen ikke kunne udtale sig
konkret om borgerens helbredsforhold på ude-
blivelsestidspunktet.
I en anden konkret sag var en jobparat mand
udeblevet fra et tilbud. Han oplyste om øjeno-
peration og lægekonsultation. Borgerens læge
var ikke bekendt med operation eller konsulta-
tion på de pågældende dage. Kommunen parts-
hørte borgeren over lægens udtalelser. Kom-
munen vejledte borgeren om, at sagen ville
blive afgjort på det foreliggende grundlag, hvis
borgeren ikke svarede.
Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg vurde-
rede, at der var grundlag for at tilsidesætte
borgerens oplysning om, at han havde været
syg. Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg lagde
vægt på, at de lægelige oplysninger ikke under-
støttede borgerens forklaring, og at borgeren
ikke var fremkommet med yderligere oplysnin-
ger, der kunne begrunde hans sygdom.
I en tredje sag var en aktivitetsparat mand
udeblevet fra et tilbud i juli måned. Borgerens
læge havde sygemeldt ham i perioden fra den
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 228: Orientering om Ankestyrelsens praksisundersøgelse om sanktioner over for kontanthjælpsmodtagere med særligt fokus på aktivitetsparate, fra beskæftigelsesministeren
2561559_0022.png
22
27. maj 2016 til den 27. oktober 2016 på bag-
grund af flere lidelser.
Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg vurde-
rede, at kommunen havde tilsidesat borgerens
egen læges udtalelse uden at have tilstrække-
ligt grundlag for det.
Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg bemær-
kede, at en kommune ikke uden tilstrækkeligt
grundlag kan tilsidesætte egen læges sygemel-
ding. Hvis kommunen er i tvivl om holdbarhe-
den af en lægeudtalelse, kan kommunen ind-
hente yderligere lægelige oplysninger, eventu-
elt ved speciallægeundersøgelse, og herefter
tilsidesætte lægeerklæringen, hvis borgeren ef-
ter en lægelig vurdering anses for at være ar-
bejdsdygtig.
§
PRINCIPMEDDELSELSE 88-14 OM KONTANTHJÆLP
- UDDANNELSESHJÆLP - SANKTIONER - RIMELIG
GRUND - PERSONLIG KONTAKT
Resume:
Sanktion når borger udebliver fra tilbud
Når en aktivitetsparat ydelsesmodtager er ude-
blevet fra et tilbud, skal kommunen altid vur-
dere, om der er andre rimelige grunde end de i
loven udtrykkeligt nævnte, der kan føre til, at
borgeren ikke skal have en sanktion.
Det overordnede formål med sanktionsreglerne
er at sikre, at kontanthjælps- eller uddannel-
seshjælpsmodtageren står til rådighed, bl.a. for
de indsatser, der skal til for at bringe borgeren i
arbejde eller uddannelse.
Sanktionsreglerne gælder som udgangspunkt
for alle kontanthjælps- og uddannelseshjælps-
modtagere. Sanktionsreglerne skal dog altid ses
i lyset af, at der er forskel i rådighedspligten for
de forskellige målgrupper. Der er derfor også
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 228: Orientering om Ankestyrelsens praksisundersøgelse om sanktioner over for kontanthjælpsmodtagere med særligt fokus på aktivitetsparate, fra beskæftigelsesministeren
2561559_0023.png
23
forskel i de rimelige grunde, en borger kan
have til f.eks. at udeblive fra tilbud.
Når en aktivitetsparat ydelsesmodtager er ude-
blevet fra et tilbud efter beskæftigelsesindsats-
loven, skal kommunen altid vurdere, om borge-
ren havde en rimelig grund til at udeblive.
Kommunen skal vurdere, om grunden til at
udeblive er omfattet af en de situationer, der
udtrykkeligt er nævnt i loven, f.eks. sygdom.
Kommunen skal også vurdere, om der er andre
forhold end de udtrykkeligt nævnte, der kan
begrunde, at borgeren ikke skal have en sank-
tion. Det kan f.eks. være svær psykisk sygdom,
hjemløshed eller misbrugsproblemer.
Kommunen skal i den forbindelse vurdere, om
sanktionen i den konkrete situation vil fremme
borgerens rådighed for arbejde eller uddan-
nelse. Hvis det ikke er tilfældet, skal borgeren
ikke have en sanktion.
Kommunen skal inddrage de oplysninger, som
kommunen har om borgerens forhold, i den
konkrete vurdering af, om der er forhold, der
kan begrunde, at borgeren ikke skal have en
sanktion. Kommunen skal også inddrage de op-
lysninger, kommunen har om borgerens grund
til at udeblive.
Afgørelse om sanktion
Kommunen skal have udtømt alle rimelige mu-
ligheder for personlig kontakt med en aktivi-
tetsparat ydelsesmodtager om grunden til at
udeblive fra tilbud, inden kommunen træffer af-
gørelse om sanktion.
Hvis borgeren ikke selv, f.eks. i forbindelse med
en skriftlig partshøring, har oplyst noget om
grunden til udeblivelsen, skal kommunen for-
søge at få personlig kontakt med borgeren om
grunden til udeblivelsen/at udeblive.
Det samme gælder, hvis oplysningerne om
grunden til, at han udeblev, ikke er sikre nok
til, at kommunen kan vurdere, at borgeren ikke
havde en rimelig grund til udeblive.
Det er en betingelse for, at kommunen kan give
en sanktion, at kommunen før afgørelsen
herom har udtømt alle rimelige muligheder for
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 228: Orientering om Ankestyrelsens praksisundersøgelse om sanktioner over for kontanthjælpsmodtagere med særligt fokus på aktivitetsparate, fra beskæftigelsesministeren
2561559_0024.png
24
at komme i personlig kontakt med borgeren om
grunden til udeblivelsen. Hvis kommunen ikke
har overholdt denne regel, kan kommunen ikke
give borgeren en sanktion.
Disse principper gælder for alle de sanktions-
regler i aktivloven, hvor kommunen skal vur-
dere, om borgeren har en rimelig grund til ikke
at overholde sine pligter.
§
Principafgørelse 39-15 om kontanthjælp
og uddannelseshjælp - sanktioner - per-
sonlig kontakt
Resume:
Kommunen skal udtømme alle rimelige
muligheder for at komme i personlig kon-
takt
Det er en betingelse for, at kommunen kan give
en aktivitetsparat borger en sanktion, at kom-
munen har udtømt alle rimelige muligheder for
at få personlig kontakt med borgeren om grun-
den til, at borgeren ikke mødte til samtalen,
udeblev fra sit tilbud m.v. Kommunen skal for-
søge at få personlig kontakt med borgeren, hvis
borgeren ikke reagerer på kommunens skrift-
lige partshøring.
Det er ikke en betingelse, at kommunen rent
faktisk opnår kontakt med borgeren.
Det beror på en konkret vurdering af oplysnin-
gerne i den enkelte borgers sag, hvilke og hvor
mange forsøg på personlig kontakt kommunen
skal gøre, før kommunen har udtømt alle rime-
lige muligheder for at få personlig kontakt med
borgeren.
Det er som udgangspunkt ikke tilstrækkeligt, at
kommunen kun forsøger at få personlig kontakt
ved opringninger til borgerens private telefon-
nummer, og/eller skriver til borgerens private
e-mail, hvis der er andre rimelige muligheder
for at opnå kontakt. Det kan f.eks. være via
borgerens mentor, på borgerens bopæl, eller på
borgerens tilbudssted.
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 228: Orientering om Ankestyrelsens praksisundersøgelse om sanktioner over for kontanthjælpsmodtagere med særligt fokus på aktivitetsparate, fra beskæftigelsesministeren
2561559_0025.png
25
Kommunen skal dokumentere forsøgene
på personlig kontakt på borgerens sag
Kommunen skal notere på borgerens sag, hvor-
dan, hvornår og hvor mange gange kommunen
har forsøgt at komme i personlig kontakt med
borgeren inden afgørelsen om sanktion.
De konkrete sager
Ankestyrelsen har valgt at behandle to sager
for bedre at belyse problemstillingen.
I sag 1 var det tilstrækkeligt til at opfylde kra-
vet om udtømmelse af alle rimelige muligheder
for personlig kontakt, at kommunen forsøgte at
få kontakt over telefonen, gennem mentor og
gennem uddannelsesinstitution.
I sag 2 var det ikke tilstrækkeligt at kommunen
forsøgte at få personlig kontakt ved at sende en
email til borgers private e-mailadresse, når der
også var et telefonnummer tilgængeligt.