Beskæftigelsesudvalget 2021-22
BEU Alm.del Bilag 228
Offentligt
2561557_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Beskæftigelses-
og ligestillingsministeren
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
Orientering om Ankestyrelsens praksisundersøgelse om sank-
tioner over for kontanthjælpsmodtagere med særligt fokus på
aktivitetsparate
CVR 10172748
J.nr. 22/04388
21. april 2022
Ankestyrelsen har netop udarbejdet en praksisundersøgelse om kommunernes brug
af sanktionsreglerne med særligt fokus på sanktioner overfor aktivitetsparate.
Praksisundersøgelsen vedlægges til jeres orientering.
Afgørelser om sanktioner kan være indgribende og kan have stor betydning for
borgerens forsørgelsesgrundlag. Det er derfor afgørende for hensynet til borgernes
retssikkerhed, at kommunerne overholder sanktionsreglerne og de grundlæggende
sagsbehandlingsregler, der er forbundet hermed. Aktivitetsparate personer kan
være særligt udsatte, og der er derfor nogle særlige hensyn til aktivitetsparate i lov-
givningen, som kommunerne skal overholde forud for en sanktion over for en akti-
vitetsparat.
Undersøgelsens hovedresultater viser, at ud af 95 gennemgåede sager:
er 47 pct., dvs. 45 af kommunernes afgørelser i overensstemmelse med lovgiv-
ning og praksis.
ville 53 pct., dvs. 50 af sagerne være blevet ændret (51 pct.) eller hjemvist (2
pct.) på det foreliggende grundlag, hvis de var blevet forelagt for Ankestyrelsen
som klagesager.
Undersøgelsen viser også, at i:
66 pct. af sagerne, som Ankestyrelsen ville have ændret eller hjemvist på det fo-
religgende grundlag, var afgørelser truffet over for aktivitetsparate personer.
93 pct. af sagerne var Ankestyrelsen enig med kommunerne i, at der ikke forelå
en rimelig grund for udeblivelsen.
26 pct. af afgørelserne var personen ikke vejledt korrekt.
Selvom undersøgelsen ikke er repræsentativ for praksis i alle landets kommuner,
peger den i retning af, at kommunerne har udfordringer, når det kommer til sankti-
onsområdet og aktivitetsparate borgere. Jeg finder det utilfredsstillende, at undersø-
gelsen viser, at 53 pct. af de gennemgåede sager ville have været ændret eller hjem-
vist, hvis de var forelagt Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg som klagesager. Det
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 228: Orientering om Ankestyrelsens praksisundersøgelse om sanktioner over for kontanthjælpsmodtagere med særligt fokus på aktivitetsparate, fra beskæftigelsesministeren
er også væsentligt at bemærke, at størstedelen af disse sager er truffet over for akti-
vitetsparate personer, der udgør nogle af de svageste borgere i beskæftigelsessyste-
met.
Praksisundersøgelsen viser også, at kommunerne i mange tilfælde ikke foretager de
nødvendige vurderinger for at kunne sanktionere aktivitetsparate personer.
Det er min klare forventning, at kommunerne retter op og foretager de vurderinger,
der fremgår af lovgivningen. Reglerne, herunder de hensyn, der skal tages til akti-
vitetsparate personer er klare i lov om aktiv socialpolitik. Det er vigtigt, at kommu-
nerne er opmærksomme på, hvordan reglerne skal administreres og foretager de
nødvendige vurderinger efter lovgivningen.
Det er dog positivt at praksisundersøgelsen viser, at kommunerne er blevet bedre til
at udtømme alle rimelige muligheder for at komme personlig kontakt med en akti-
vitetsparat person om årsagen for udeblivelsen forud for en afgørelse om sanktion.
Dette har været et problem i tidligere praksisundersøgelser. Praksisundersøgelsen
viser, at kommunen har udtømt alle rimelige muligheder for at komme i personlig
kontakt med personen om årsagen for udeblivelsen i 90 pct. af sagerne. I tidligere
praksisundersøgelse fra marts 2017 var dette kun tilfældet i 39 pct. af sagerne.
Praksisundersøgelsen viser også, at kommunerne ikke har vejledt i overensstem-
melse med reglerne i 26 pct. af sagerne. Den høje procent i fejl af vejledning kan
skyldes covid-19 situationen, hvor beskæftigelsesindsatsen har været helt og delvis
suspenderet, og hvor der har været forskellige krav til kommunernes vejledning i
forhold til sanktioner.
Ankestyrelsen vil efter offentliggørelsen afholde læringsaktiviteter for de delta-
gende kommuner, som har til formål at styrke kommunernes praksis på sanktions-
området. Det ser jeg som et skridt i den rigtige retning.
Jeg vil nu bede Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering (STAR) om at ned-
sætte en arbejdsgruppe bestående af STAR, Ankestyrelsen og KL. Arbejdsgruppen
skal komme med konkrete forslag til, hvordan det kan sikres, at kommunerne bru-
ger sanktionsreglerne korrekt.
Jeg vil desuden bede STAR om at få afdækket, hvilke problemer kommunerne op-
lever ved den nuværende vejledningsforpligtelse, og hvordan vi kan løse proble-
merne.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
2