Beskæftigelsesudvalget 2021-22
BEU Alm.del Bilag 220
Offentligt
2559094_0001.png
Finansministeriet
Christiansborgs Slotsplads
1218 København K
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
Sindetskrivelse om systemmodernisering af tværgående it-un-
derstøtning af beskæftigelsesindsat-sen
CVR 10172748
J.nr.
2022-2720
25. marts 2022
Beskæftigelsesministeriet er sindet at skrive således til Finansudvalget:
”a.
Beskæftigelsesministeriet anmoder om Finansudvalgets tilslutning til, at igang-
sætte it-projektet
”Systemmodernisering
af tværgående it-understøtning af beskæf-
tigelsesindsatsen” inden for en totaløkonomisk ramme på 145 mio. kr. ekskl. ren-
ter.
Udgiften i 2022 på 18,7 mio. kr. finansieres via § 17.11.79.25. Reserve vedrørende
systemmodernisering af tværgående it-understøtning af beskæftigelsesindsatsen.
b.
Der er på finansloven for 2022 afsat en reserve på samlet 117,7 mio. kr. for 2022 til
2025 på § 17.11.79.25. Reserve vedrørende systemmodernisering af tværgående it-
understøtning af beskæftigelsesindsatsen. Reserven vedrører en planlagt systemmo-
dernisering af Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekrutterings samlede it-portefølje,
herunder særligt den tværgående it-understøtning af beskæftigelsesindsatsen.
i) Projektets formål
I dag binder de statslige it-systemer i beskæftigelsesindsatsen (Jobnet, Jobnet for
Arbejdsgivere, VITAS, Det Fælles Datagrundlag, Det Statistiske Datavarehus og
Jobindsats.dk) borgere, kommuner og a-kasser sammen og sikrer et landsdæk-
kende, løbende opdateret fælles datagrundlag.
Dette fælles datagrundlag anvendes dels administrativt i den enkelte myndighed og
ved deling af oplysninger mellem kommuner, a-kasser og Udbetaling Danmark, og
dels til statistisk opfølgning og kontrol af indsats og rådighed. Det sker bl.a. ved at
sikre, at oplysninger registreret af den ene myndighed, virksomhed eller borger er
tilgængelige for alle parter i realtid, så de samme oplysninger ikke skal afgives til
flere parter.
Denne it-understøttelse er udviklet over en længere årrække, og der er løbende fo-
retaget tilpasninger og knopskydninger på systemerne for at kunne it-understøtte de
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 220: Orientering om modernisering af it-porteføljen i Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering, fra beskæftigelsesministeren
2559094_0002.png
senere års mange politiske reformer på beskæftigelsesområdet. Fortsat vedligehol-
delse og fejlretning af systemerne er meget dyrt, og vedligeholdelsesbudgettet er
p.t. budgetteret på et for lavt niveau.
Formålet med moderniseringen af Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekrutterings it-
portefølje er derfor at fremtidssikre systemunderstøttelsen af beskæftigelsesindsat-
sen ved en ny drifts- og dataplatform samt modernisere, migrere og idriftsætte sy-
stemerne på den nye platform. Derudover rekrutterer styrelsen udvalgte kompeten-
cer med henblik på at reducere driftsomkostninger og mindske afhængigheden af
eksterne it-konsulenter.
Forbedring af den tekniske kvalitet er således den primære årsag til projektet.
ii) Udgifter ved projektet
De samlede udgifter til projektet er opgjort til 171,9 mio. kr. inklusiv renter og risi-
kopulje,
jf. tabel 1.
Tabel 1: Omkostningsbaserede projektudgifter
Mio. kr., 2022-PL
Aktiverbare projektudgifter,
afskrivninger
Ikke-aktiverbare projektud-
gifter
Risikopulje (t. kr.)
Total ekskl. renter
Renter
Total inkl. renter
Total
94,6
50,4
17,0
145,0
26,9
171,9
2021
-
2,5
-
2,5
-
2,5
2022
-
8,8
-
8,8
0,1
8,9
2023
-
12,6
4,3
12,6
1,0
13,6
2024
-
11,6
4,3
11,6
2,7
14,3
2025
-
14,9
8,5
14,9
4,1
19,1
2026-33
94,6
-
-
94,6
19,0
113,6
Projektet består af en analyse-, gennemførelses- og realiseringsfase. Projektet er pt.
i analysefase, som forventes afsluttet ultimo april 2022. Herefter vil projektet
primo maj 2022 overgå til gennemførelsesfasen, der løber frem til udgangen af
2025. Ikke-aktiverbare projektudgifter omfatter udgifter til generel projektledelse
samt tekniske analyser mv. i forbindelse med moderniseringen. Disse udgifter vil
være fordelt over hele gennemførelsesfasen, da styrelsen arbejder efter agile udvik-
lingsmetoder. Realiseringsfasen løber fra 2026 til 2033. Aktiverbare projektudgif-
ter dækker over selve arbejdet med udvikling og modernisering af systemerne (pri-
mært opgaver med kodning, test og idriftsættelse).
Gennemførelsen af projektet vil medføre øget udgifter over perioden 2022 til 2025
inkl. udgifter til genoprettelse af vedligeholdelse af de eksisterende systemer frem
til 2025. Herefter forventes det, at gevinsterne fra projektet vil sikre, at der fremad-
rettet vil være balance mellem bevillingerne og udgifterne til vedligeholdelse af de
landsdækkende it-systemer i beskæftigelsesindsatsen.
iii) Projektets gevinster
En modernisering af Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekrutterings samlede it-por-
tefølje forventes at medføre økonomiske- og ikke-økonomiske gevinster.
2
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 220: Orientering om modernisering af it-porteføljen i Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering, fra beskæftigelsesministeren
Projektet opnår økonomiske produktivitetsgevinster ved at:
1. SAS-anvendelsen udfases og der migreres til fremtidssikret statistisk
platform. Der estimeres en årlig gevinst på 7,2 mio. kr. Gevinsterne op-
nås ved lavere udgifter til licenser og eksterne konsulenter.
2. Fælles systemforvaltning. Der estimeres en årlig gevinst på 8,2 mio. kr.
Gevinsterne opnås ved at samle systemdriften og i form af besparelser
ved fælles systemadministration.
3. Webløsningerne konsolideres på ny platform. Der estimeres en årlig ge-
vinst på 3,4 mio. kr. Gevinsterne opnås ved besparelser på vedligehol-
delse, da det bliver lettere at rette i den nye kode, og der forventes færre
fejl.
4. Der etableres fælles arkitekturforvaltning. Der estimeres en årlig ge-
vinst på 4,4 mio. kr. Besparelserne opnås ved, at f.eks. omlægning fra
NemID til MitID kun skal ske et sted. I dag skal det omlægges i både
Jobnet, Jobnet for Arbejdsgivere og VITAS.
Gevinsterne skal finansiere de fremtidige afskrivninger på systemmoderniseringen,
og gevinsterne skal derudover sikre, at der fra 2026 er balance i Styrelsen for Ar-
bejdsmarked og Rekrutterings it-økonomi.
Herudover er der den ikke-økonomiske gevinst, der opnås ved, at porteføljens tek-
niske tilstand forbedres og it-sikkerheden øges, bl.a. ved at systemporteføljen bli-
ver mindre kompleks.
iv) Risikoprofil
Projektet indeholder en række risici, der kan forhindre eller forsinke opnåelse af
projektets gevinster. Der er afsat en risikopulje på 17 mio. kr.
Nedenfor er de tre vigtigste risici anført.
Stor efterspørgsel på it-kompetencer på arbejdsmarkedet medfører ri-
siko for, at Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering ikke kan re-
kruttere de it-medarbejdere, som moderniseringen har behov for.
Mulige kompenserende tiltag: Rekruttering af medarbejdere kan om
nødvendigt erstattes af eksterne konsulenter i en overgangsperiode.
Projektet berører store dele af styrelsens it-portefølje, og opgaven med
at migrere data til en ny platform er både omfangsrig og kompleks. Der
er en risiko for, at migreringsopgaven viser sig at være mere kompleks
end forventet.
Mulige kompenserende tiltag: Datamigrering udføres som gradvis flyt-
ning af data i takt med etableringen af domæneopdelte applikationer.
Koden i webløsningerne er udviklet over mange år, og der en risiko for,
at projektet forsinkes grundet manglende indsigt i den nuværende løs-
ning.
3
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 220: Orientering om modernisering af it-porteføljen i Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering, fra beskæftigelsesministeren
Mulige kompenserende tiltag: Om nødvendigt kan der ske øget opkvali-
ficering af medarbejdere og udviklere i forhold til indsigt i webløsnin-
gerne.
v) Behandling i Statens It-råd
Statens It-råd har vurderet, at projektet har normal risiko. Rådets vurdering
fremgår af bilag 1. Statens It-råd har givet tre anbefalinger:
a) It-rådet anbefaler, at projektet planlægger med gradvis flytning af forret-
ningsområder og mere jævn fordeling af projektudgifter som fremlagt i pro-
jektplanen.
Dette er indarbejdet i projektplanen.
b) It-rådet anbefaler, at projektet udarbejder en operationel leveranceplan med
flere detaljerede milepæle for projektets leverancer.
Der bliver udarbejdet en operationel leveranceplan med målarkitektur og tek-
nologivalg.
c) It-rådet anbefaler, at projektets planlagte Proof of Concept (POC) udføres, så
den har tilstrækkelig substans til at kunne anvendes i ét af projektets leveran-
cer.
Første udviklingsprojekt er en slags test, hvor der kodes en lille løsning fra
start til slut (en POC). Den skal vise, at løsningen kan udvikles og virker. It-rå-
det anbefaler, at løsningen kan anvendes i det videre forløb, hvilket bliver ind-
arbejdet i projektplanen.
vi) Specifikation af udgifter og indtægter i indeværende finansår
Udgiften i 2022 på 18,7 mio. kr. finansieres via § 17.11.79.25. Reserve vedrørende
systemmodernisering af tværgående it-understøtning af beskæftigelsesindsatsen.
Midlerne overføres via allerede etablerede overførselsadgange til § 17.41.01. Sty-
relsen for Arbejdsmarked og Rekruttering og § 17.46.73. Tværgående it-understøt-
ning af beskæftigelsesindsatsen, hvor udgifterne til projektet skal afholdes.
I forbindelse med overførslen foreslås indarbejdet en lønsumskonvertering på 1,4
mio. kr. med henblik på en øget intern opgavevaretagelse.
Dispositionerne på forslag til lov om tillægsbevilling i 2022 specificeres således:
Udgift, mio. kr.
§ 17.41.01. Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
(Driftsbev.)
10. Almindelig virksomhed
18. Lønninger/personaleomkostninger
2,4 mio. kr.
4
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 220: Orientering om modernisering af it-porteføljen i Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering, fra beskæftigelsesministeren
22. Andre ordinære driftsomkostninger
-1,4 mio. kr.
§ 17.46.73. Tværgående it-understøtning i beskæftigelsesindsatsen
(Driftsbev.)
10. It-understøtning, udvikling
22. Andre ordinære driftsomkostninger
17,7 mio. kr.
Finansiering
§ 17.11.79. Reserver og budgetregulering
(Driftsbev.)
25. Reserve vedrørende systemmodernisering af tværgående it-understøtning i
beskæftigelsesindsatsen
49. Reserver og budgetregulering
-18,7 mio. kr.
Den resterende del af reserven på § 17.11.79. 25. Reserve vedrørende systemmo-
dernisering af tværgående it-understøtning af beskæftigelsesindsatsen for 2023 til
2025 vil blive indarbejdet på finansloven for 2023. Som følge af anbefaling fra Sta-
tens It-råd om mere jævn ibrugtagning af projektudgifterne vil fordelingen af reser-
ven blive ændret med en forskydning fra 2023 og 2025 til 2024, hvilket vil blive
håndteret særskilt.
Moderniseringen medfører aktiverbare omkostninger på i alt 94,6 mio. kr.,
jf. tabel
1.
De aktiverbare omkostninger kan afholdes inden for Styrelsen for Arbejdsmar-
ked og Rekrutterings eksisterende låneramme.
Den nye projektplan indebærer samlede omkostninger på i alt 119,3 mio. kr. i peri-
oden 2022-2025, hvilket er 1,6 mio. kr. højere end den afsatte reserve. Meromkost-
ningerne kan håndteres inden for styrelsens eksisterende økonomiske rammer.
vii) Tidsplan for fremtidige orienteringer
Projektet gennemføres af Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekrutterings udvik-
lingsorganisation, som er etableret inden for de nuværende kontrakter med eksterne
it-leverandører. Det giver øget leverancesikkerhed for projektet, da leverandørerne
kender forretningen og systemkomplekset. Der skal derfor ikke gennemføres ud-
bud. Der gives i stedet en orientering, når gennemførelsesfasen er fuldt etableret.
Primo 2023 gives en orientering om projektstatus.
Primo 2025 gives en orientering i forbindelse med at hovedparten af projektet
er gennemført.
Ultimo 2026 gives en orientering om projektets drift og effekter ca. et år efter
gennemførelsesfasen er afsluttet.
c.
Aktstykket forelægges Finansudvalget på nuværende tidspunkt med henblik på,
at projektet igangsættes med henvisning til budgetvejledningens pkt. 2.2.18.1.2 Fo-
relæggelse for Finansudvalget.
d.
Projektet har været forelagt Statens It-råd, hvis udtalelse vedlægges som bilag til
dette aktstykke.
5
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 220: Orientering om modernisering af it-porteføljen i Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering, fra beskæftigelsesministeren
2559094_0006.png
e.
Under henvisning til ovenstående anmodes om tilslutning til at igangsætte it-pro-
jektet ”Systemmodernisering
af tværgående it-understøtning af beskæftigelsesind-
satsen”.
De samlede projektudgifter ekskl. renter er 145 mio. kr.”.
På forslag til lov om tillægsbevilling for 2022 opføres følgende:
Udgift
§ 17.11.79. Reserver og budgetregulering
-18,7 mio. kr.
§ 17.41.01. Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
1,0 mio. kr.
§ 17.46.73. Tværgående it-understøtning i beskæftigelsesindsatsen 17,7 mio. kr.
f.
Finansministeriets tilslutning foreligger.”
Venlig hilsen
Aske Gade Jeppesen
Kontorchef
Kontor for økonomi
T +45 29 72 42 76
E [email protected]
6