Beskæftigelsesudvalget 2021-22
BEU Alm.del Bilag 22
Offentligt
2465991_0001.png
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesudvalget / Ligestillingsudvalget
Sendt til: onlineformular
Forhandling om spædbørns barsel: Pligt til inddragelse af børnefaglighed
Den 4. juni 2014 forklarede Mette Frederiksen skriftligt i endeligt svar på spørgsmål 3 (Ligestillingsudval-
get 2013-14 B 103), at:
Regeringen ser en risiko for, at familierne samlet set vil tage mindre orlov sammen
med deres børn end i dag, hvis en del af retten til forældreorlov med barselsdagpenge øre-
mærkes til faren uden, at der samtidig sker en udvidelse af den samlede forældreorlov med
dagpenge.
Når familierne skal planlægge deres orlov, så spiller familiens samlede økonomi en
ikke uvæsentlig rolle. Og i mange familier er det stadig sådan, at det er manden,
der tjener mest. Hvis ikke han samtidig har ret til løn under barsel, så ser regeringen en ri-
siko for, at nogle familier vil vælge ikke at gøre brug af den øremærkede
barsel. Og så forkortes den samlede barsel sammen med barnet.
Danmark har sagt ja til Børnekonventionen og dermed ja til, at princippet om barnets bedste skal være i
fokus, når man diskuterer lovgivning, der berører børn. At et emne, som primært og principielt vedrører et
spædbarns ret til omsorg ved dets fødsel og første levetid, overhovedet behandles i Beskæftigelsesudval-
get uden nogen form for inddragelse af aktører med forstand på børns trivsel, udvikling og sundhed, ce-
menterer det herskende børnesyn i Danmark: Hensynet til barnets tarv er ikke en integreret del af den dan-
ske stats beslutningsprocesser. Da der, som statsministeren tidligere har redegjort for
, jf. citat ovenfor
, er
risiko for, at spædbørns tid med sine primæromsorgspersoner forkortes, er det dybt kritisabelt, at forhand-
linger om forældreorlov finder sted, uden at en central del af forhandlingerne vedrører... barnet. Fx er det
kritisabelt, at ministeriet ikke af egen drift på lige fod med inddragelse af arbejdsmarkedets interessenter
inddrager de aktører, som kan varetage barnets interesser, og som har den nødvendige fagkundskab i for-
hold til sikring af barnets trivsel, udvikling og sundhed. Det er symbolpolitik og for sent i processen, når
disse parter først inddrages ved den formelle afgivelse af høringssvar, når lovgivningen ER udarbejdet.
Spørgsmål
a) Afviser ministeren, at hensynet til barnets tarv bør spille en rolle i lovgivning, som er skabt for at
sikre omsorg til spædbørn
og at det er væsentligt med børnefaglighed i forhandlinger herom?
b) Mener ministeren, at det er tilfredsstillende, at der ikke findes en processuel inddragelsespligt, når
politiske tiltag vedrører børns omsorg
således at fagministerier til enhver tid af egen drift skal
identificere og inddrage relevant børnefaglighed i forhandlingerne?
c) Hvis ministeren i lovforslagets bemærkninger
som en del af grundlaget for Folketingets behand-
ling af lovforslaget
beskriver forventede ligestillingsmæssige konsekvenser, vil ministeren så til-
svarende redegøre for forventede konsekvenser for børns trivsel, udvikling og sundhed?
Udvalgsnote
16. oktober 2021
Kontakt:
[email protected]
www.boernenesbureau.dk
Side 1 af 1