Ase
Frederikskaj 4
2450 København SV
Tlf. 70 13 70 13
Fax 70 13 70 12
www.ase.dk
Den 6. april 2022
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
1240 København K
Kære medlem af beskæftigelsesudvalget
I forbindelse med de igangværende forhandlinger om nytænkning og
effektivisering af beskæftigelsesindsatsen vil Ase gerne dele ny og vigtig viden
med Folketingets Beskæftigelsesudvalg samt pege på en række løsninger til
forenkling og et stort besparelsespotentiale.
Ase har gennemført en omfattende analyse af 28.000 ledighedsforløb i årene
2019 og 2020 med det formål at undersøge, hvorledes
beskæftigelsesindsatsen mest effektivt kan understøtte lediges jobsøgning.
Resultaterne peger på et stort milliardpotentiale for samfundet i reducerede
omkostninger til beskæftigelsesindsatsen. Hovedkonklusionen er, at vi bruger
en stor del af beskæftigelsesindsatsens ressourcer på ledige
dagpengemodtagere, der slet ikke efterspørger eller gør brug af den. I værste
fald er der tale om at hælde penge ud ad vinduet til ingen verdens nytte.
Forudsætningen for optimering af beskæftigelsesindsatsen er, at der gives slip
på den store andel af selvkørende dagpengemodtagere, som af sig selv
opfylder alle proceskrav under ledighedsperioden, at a-kasserne får ansvar for
hele ledighedsperioden for de dagpengeforsikrede og metodefrihed i
opgaveløsningen, samt at der indføres mulighed for digitale kontaktforløb for
alle ledige fra ledighedsperiodens begyndelse.
Syv ud af ti ledige er selvkørende i beskæftigelsessystemet
Analysen af de 28.000 ledighedsforløb i den tværfaglige a-kasse Ase viser, at
i hele 67 procent af ledighedsforløbene er de ledige fuldkommen selvkørende
og opfylder alle formelle krav til rådighed og jobsøgning. I realiteten
efterspørger de ingen offentligt betalt beskæftigelsesindsats, endsige gør brug
af den. Disse ledige jagter selv et job, gør alt det forventede af egen vilje og
ofte mere end de formelle proceskrav tilsiger.
En fjerdedel af ledighedsforløbene er kendetegnet ved, at de ledige undervejs
har haft brug for påmindelser. Det kan være i form af en sms i forhold til at få
booket et møde eller joblogget, men det er småting, som ofte kan løses med
digitale notifikationer som skulle de til tandlægen eller frisøren. Heller ikke
blandt disse ledige dagpengemodtagere kan der konstateres efterspørgsel
efter den offentligt betalte beskæftigelsesindsats, som også for denne gruppe