01-04-2022
Et forenklet kontanthjælpssystem uden fattigdom
Kronik af Finn Kenneth Hansen, Henning Hansen og Dorte Olsen, medlemmer af Tænketanken
Socius. Bragt i Information 31. marts 2022 under overskriften:
”Kontanthjælp
bør gives efter
behov og ikke efterlade familier i fattigdom”.
Kontanthjælpen er gået fra at være en næsten ensartet kontant ydelse til nu at udgøre et
sammensurium af forskellige ydelser knyttet til krav om eksempelvis aktivering, 225-timers arbejde
og sanktioner. Det eksisterende kontanthjælpssystem er for længst blevet så uigennemskueligt, at
det truer både ydelsesmodtagernes og samfundets retssikkerhed.
Som eksempel er kontanthjælpsmodtagere under 30 år i øjeblikket opdelt i hele ti forskellige
grupper, som får forskellige ydelser, alt efter om de er over eller under 25 år, forsørgere eller enlige,
gravide, som har passeret 12. svangerskabsuge, ude- eller hjemmeboende eller betaler børnebidrag.
Kontanthjælpen udgør en af grundpillerne i den danske velfærdsmodel, men skiftende konjunkturer
og holdninger til de dårligst stillede i samfundet har gennem tiden medført et væld af reformer og
ændringer af kontanthjælpen.
Nu er der lagt op til et nyt kontanthjælpssystem, som regeringen og Folketingets partier skal tage
stilling til inden sommerferien.
Forhandlingerne om kontanthjælpen vil givetvis tage udgangspunkt i det forslag til et nyt
kontanthjælpssystem, som blev fremlagt af den ydelseskommission, som regeringen nedsatte sidste
år. Kommissionen beskriver selv deres forslag som et enkelt og umiddelbart gennemskueligt system.
Der er dog tale om et forslag, som langtfra ser ud til at kunne løse de udfordringer, som præger det
nuværende kontanthjælpssystem.
Kommissionen foreslår en kontanthjælp med kun to niveauer: en grundsats og en forhøjet sats. Der
er tale om en ydelse, som tager udgangspunkt i menneskers behov og
et minimumsbudget,
der er
præsenteret af Rockwool Fondens Forskningsenhed. Det dækker alle vigtige forbrugsområder og
muliggør et beskedent, men sundt liv, med mulighed for at deltage i familie- og samfundsmæssige
sammenhænge. Et kortsigtet minimumsbudget, som er materielt og socialt beskedent og nærmest
kan betragtes som en fattigdomsgrænse.
Det anbefalede ydelsessystem fremstår umiddelbart enkelt og gennemskueligt med kun to niveauer
og med udgangspunkt i menneskers behov. Men Ydelseskommissionen foreslår at indføre nogle
»pejlemærker« for satserne, som ikke har noget at gøre med menneskers behov, men bliver fastsat
efter størrelsen af SU’en og HK-mindstelønnen,
fordi der skal være et økonomisk incitament til at
komme i arbejde og uddanne sig. Troen på økonomiske incitamenter, og at ’det skal kunne betale
sig at arbejde’ og uddanne
sig, vejer altså tungere, end at man skal kunne leve af ydelsen.
1
Sundhaven 36, 4873 Væggerløse,
CVR 40865993