Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
29. marts 2022
J.nr. 22/00760
Status i 225-timerssagen om uretmæssig nedsættelse af hjælpen til ugifte
Kære udvalgsmedlemmer
Jeg skriver til jer for at orientere om status i sagen om uretmæssig nedsættelse af
hjælpen til ugifte, der er undtaget fra 225-timersreglen på grund af begrænset ar-
bejdsevne.
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering sendte i november 2021 et brev til
kommunerne med henblik på at få afdækket, om kommunerne havde fremfundet og
genoptaget sager, hvor der var sket uretmæssig nedsættelse af hjælpen. Styrelsen
har i brevet forklaret, hvilke oplysninger, der skal indsendes og bedt om, at kom-
munerne udfylder et skema, som tydeliggør, hvilke oplysninger der er nødvendige.
Kommunerne havde frist for tilbagemelding d. 28. februar 2022.
Efter fristen udløb har styrelsen igangsat arbejdet med at gennemgå de indsendte
redegørelser. Styrelsen har på baggrund af de indsendte redegørelser konstateret, at
ca. halvdelen af kommunerne har indsendt tilstrækkelige oplysninger. Den anden
halvdel af kommunerne ser ud til at have genoptaget sagerne i tilfredsstillede om-
fang, men skemaet er upræcist udfyldt. Styrelsen vil nu gå i dialog med disse kom-
muner om korrekt udfyldelse.
To kommuner har imidlertid ikke indsendt en redegørelse eller undersøgt omfanget
af fejladministration på tilfredsstillende vis. Styrelsen vil tilsvarende gå i dialog
med disse kommuner for at få de sidste oplysninger på plads.
Styrelsen vil gennemgå de modtagne redegørelser og sende svar til hver enkelt
kommune om, hvorvidt de nødvendige oplysninger er modtaget. Hvis en kommune
slet ikke reagerer på styrelsens seneste anmodning om en redegørelse, vil styrelsen
se på mulighederne for at aktivere det kommunale tilsyn. Men før vi når dertil, er
det min forventning, at også de sidste kommuner vil sende oplysningerne. Kommu-
nerne får en fornyet frist på 14 dage til at sende de sidste oplysninger.