NOTAT
Hovedkonklusioner i fokusrevision af indsat-
sen for unge kontanthjælpsmodtagere
28. marts 2022
Hovedkonklusioner
Generelt viser fokusrevisionen, at kommunernes forvaltning af indsatsen for unge i
kontanthjælpsmodtagere i langt overvejende grad stemmer overens med loven og
intentionerne bag ordningen. I langt de fleste sager mødes den unge rettidigt, og får
en samtale inden for den første uge af deres forløb. Derudover visiteres langt stør-
steparten af de unge inden for fristen på 3 måneder. Fokusrevisionen viser ligele-
des, at kommunerne har styrket deres ledelsestilsyn på ungeområdet, og at de fleste
kommuner arbejder systematisk med udførelse af og opfølgning på ledelsestilsyn
på området.
Fokusrevisionen har imidlertid også dokumenteret en række udfordringer, hvor
kommunernes administration ikke er i overensstemmelse med intentionerne med
reglerne. De centrale pointer fra fokusrevisionen er gengivet nedenfor.
1. De unge visiteres rettidigt men mødes ikke konsekvent som uddannel-
sesparate
Når unge modtager uddannelseshjælp, skal den unges forudsætninger for en studie-
og erhvervskompetencegivende uddannelse afdækkes i en visitationsperiode, der
kan vare op til tre måneder fra første henvendelsesdato. I løbet af de første tre må-
neder kan visitationen kvalificeres og ved udløbet af tre måneder fra første henven-
delse til kommunen om hjælp, skal der være foretaget en endelig visitation som ud-
dannelses- eller aktivitetsparat. Det ligger i intentionen med lovgivningen, at de un-
ges egne perspektiver på egne muligheder skal inddrages, men samtidig også at de
unge mødes med forventningen om, at de skal i uddannelse, og derfor skal de i ud-
gangspunktet visiteres som uddannelsesparate.
Fokusrevisionen viser, at visitationen ofte foretages i den første samtale. Ved første
samtale visiteres 14 pct. som åbenlyst uddannelsesparat, 52 pct. som uddannelses-
parat og 34 pct. visiteres aktivitetsparat. 72 pct. af de unge, der efter tre måneder er
visiteret som aktivitetsparate, er visiteret som aktivitetsparate allerede fra den før-
ste visitationssamtale inden for den første uge.
2. Manglende afgivelse af uddannelsespålæg
Alle unge, der starter på uddannelseshjælp, skal have et uddannelsespålæg ved 1.
samtale. Med uddannelsespålægget er det målet at understøtte den unges vej til ud-
dannelse ved at der fastsættes frister og pligter til de unge. Disse frister og pligter
er knyttet til valg af uddannelsesmål, ansøgning om optagelse på uddannelse og på-
begyndelse af uddannelse.