Beskæftigelsesudvalget 2021-22
BEU Alm.del Bilag 194
Offentligt
2547758_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
23. marts 2022
Kære medlemmer af Beskæftigelsesudvalget
Tak, fordi I gav os mulighed for foretræde om Danske A-kassers evaluering af dagpengereformen i
sidste uge. Vi vedlægger vores oplæg.
Og tak, fordi I har stillet de helt rigtige spørgsmål til ministeren som opfølgning på vores foretræde.
Som vi talte om, er der nu nye, store ændringer af dagpengesystemet på vej med den politiske aftale
om en ny reformpakke for dansk økonomi. Disse ændringer vil kunne forstærke nogle af de
problemer og uhensigtsmæssigheder, vi har peget på i vores evaluering af dagpengereformen.
Med det nye beskæftigelsestillæg bliver det muligt at få op til 23.000 kr. om måneden i dagpenge i de
første 3 måneder, dog højst 90 pct. af tidligere indkomst. Kun de medlemmer, der får beregnet en
højere sats end maks.-satsen, kan få tillægget. Medlemmer, der får beregnet en lavere sats, f.eks.
fordi de utilsigtet og urimeligt bliver ramt af beregningsreglerne, kan ikke få del i det nye tillæg.
Det er Danske A-kassers og a-kassernes opfattelse, at vi forholdsvis nemt kan rette op på de
uhensigtsmæssigheder, der ligger i beregningsreglerne. Vi har i evalueringen peget på følgende
forslag:
Man skal kunne fravælge op til 6 måneders indkomst til beregningen, f.eks. måneder hvor
man har haft en lille indkomst som følge af småjob eller korte vikariater samtidig med, at
man har fået supplerende dagpenge.
Beregningsperioden og optjeningsperioden skal følges ad, så der altid kan beregnes på den
indkomst, der også er optjent en dagpengeret på.
Ved genindplacering skal man altid kunne beregne satsen på baggrund af de 12 bedste
måneders indkomst inden for en hel beregningsperiode og ikke som nu kun på den indkomst,
som ligger efter seneste indplacering.
Man skal kunne vælge at beholde sin tidligere sats ved en genindplacering – som en ny
beskyttelsesregel.
Selvstændige skal kunne vælge mellem en trin-1- og en trin-2-beregning.
Ovennævnte forslag kan enten gennemføres samlet eller hver for sig. Gennemføres de samlet, vil de
selvfølgelig have størst effekt.
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 194: Henvendelse af¨23. marts 2020 fra Danske A-kasser om deres evaluering af dagpengereformen
Det følger derudover af aftalen om en ny reformpakke, at dimittender skal hurtigere i job, og at de
derfor kun skal have en 1-årig dagpengeperiode.
Fremover vil dimittenderne få behov for at kunne tage alle typer af job, f.eks. vikariater, småjob,
freelanceopgaver mv., i hele deres dagpengeperiode uden begrænsninger, bl.a. for ikke at falde ud af
dagpengesystemet. Dimittenderne vil hermed kunne blive ramt af tidsbegrænsningen for de
supplerende dagpenge. Og så kan de slet ikke få dagpenge i de uger, de er i job. Er der tale om job på
få timer, må de takke nej – for ellers kommer de til at betale for at være i job.
A-kasserne beretter om, hvor svært det kan være for dimittenderne at lande deres første, faste job.
Arbejdsgiverne vil have medarbejdere med erfaring. Det har dimittenderne ikke altid – og så bliver de
valgt fra. Rigtig mange nyuddannede begynder arbejdslivet med en stribe småjob, vikariater,
projektansættelser og ad-hoc opgaver – for det er deres eneste mulighed for at komme i gang og ud
på jobmarkedet. På den måde får de samlet den erfaring sammen, som stort set alle arbejdsgivere
efterspørger, når de skal fastansætte medarbejdere.
I Danske A-kasser mener vi, at tiden er kommet til at tale om, hvorvidt der stadig er en grund til at
have en begrænsning ift. de supplerende dagpenge. Om ikke andet, om der er grund til at have en
tidsbegrænsning for supplerende dagpenge for dimittenderne, når de kun har ret til dagpenge i 1 år.
Vi mener, at man politisk bør overveje enten helt at afskaffe tidsbegrænsningen, suspendere den i en
midlertidig periode på f.eks. 2 år eller forlænge tidsbegrænsningen til f.eks. 12 måneder – og samtidig
lade opgørelsen af begrænsningen ske i hele måneder, så den følger månedsudbetalingssystemet.
Hvis man vælger at forlænge til f.eks. 12 måneder, kan man tillige afskaffe forlængelsesmuligheden
og dermed forenkle systemet. Det forslag er med i vores evaluering.
En forenkling af systemet er helt generelt på sin plads.
Vi har i vores evaluering peget på, at systemet kun er blevet mere komplekst og svært at gennemskue
efter dagpengereformen.
Med de nye, store ændringer af dagpengesystemet, der er på vej, bliver kompleksiteten ikke mindre.
Tværtimod.
Vi har i vores høringssvar til det lovforslag, som netop har været i høring, peget på en lang række
eksempler på, hvordan man i udmøntningen af den politiske aftale er alt andet end tro mod de helt
grundlæggende principper, som vores fælles dagpengesystem er bygget op om.
Der er også steder, hvor vi mener, at udmøntningen ikke er tro mod selve aftalen.
Af den grund har vi i vores høringssvar valgt at pege på løsninger – på andre veje at gå til at opnå de
politiske målsætninger, uden at gå på kompromis med de grundlæggende principper i
dagpengesystemet – hvad end vi taler om dimittendsatsnedsættelse
inde
i måneden,
satsnedsættelse i sygedagpengesystemet, optjeningsperioden for det nye tilknytningskrav til
sprogkravet eller de værnepligtiges rettigheder i dagpengesystemet.
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 194: Henvendelse af¨23. marts 2020 fra Danske A-kasser om deres evaluering af dagpengereformen
2547758_0003.png
Vi vedlægger vores høringssvar, som vi håber, at udvalget vil se nærmere på, for det viser, hvilken vej
vi skal gå – og ikke gå – hvis vi sammen skal passe godt på vores dagpengesystem.
Har I spørgsmål, må I endelig sige til.
Med venlig hilsen
EVA OBDRUP
Formand
VERNER SAND KIRK
Direktør