Beskæftigelsesudvalget 2021-22
BEU Alm.del Bilag 191
Offentligt
2547066_0001.png
NOTAT
Processen omkring uoverensstemmelser i ad-
ministration af 225 timers reglen
17. marts 2022
J.nr. 22/04952
YPOC
HGN/LJS/ALAK
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering har udarbejdet en redegørelse for pro-
cessen mellem kommunerne og Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering i for-
bindelse med de konstaterede uoverensstemmelser i data om administrationen af
225 timers reglen.
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekrutterings breve til kommunerne
Der er i forbindelse med sagen i alt udsendt tre breve fra styrelsen til kommunerne.
15. december 2020 skrev Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering for første
gang til alle kommuner om uoverensstemmelse i data vedr. 225-timersreglen med
frist ved udgangen af februar 2021.
I brevet oplyste styrelsen, at den i datagrundlaget havde fundet eksempler på ugifte
personer i kontanthjælpssystemet, som var nedsat som følge af 225-timersreglen,
selvom de var undtaget fra reglen på grund af begrænset arbejdsevne. Styrelsen for
Arbejdsmarked og Rekruttering anmodede derfor kommunerne om en nærmere re-
degørelse herfor ved udgangen af februar 2021. Anmodningen om redegørelsen var
relativt åbent formuleret, da styrelsen på dette tidspunkt var usikker på, om der var
tale om fejl i det tilgængelige datagrundlag.
Styrelsen modtog redegørelser fra ca. en tredjedel af landets kommunerne. På bag-
grund af de modtagne svar fandt Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering, at
der var tilstrækkeligt grundlag for at konkludere, at der ikke var tale om fejl i data-
grundlaget.
Der var på den baggrund behov for igen at skrive til landets kommuner og oplyse
om dette samt bede om yderligere uddybende oplysninger. Samtidig skulle kom-
munerne bedes om at genoptage alle de sager, hvor kommunerne havde nedsat
hjælpen til ugifte, selvom de er undtaget fra 225-timersreglen på grund af begræn-
set arbejdsevne.
23. april 2021 skrev Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering for anden gang
til alle kommuner med anmodning om redegørelse for uberettiget nedsættelse af
hjælpen til ugifte, der var undtaget fra 225-timersreglen med frist i udgangen af
juni 2021.
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 191: Opfølgning på samråd F af 9. februar 2022 om administrationen af 225-timersreglen, fra beskæftigelsesministeren
I dette brev anmodede styrelsen kommunerne om at oplyse antallet af sager med
ugifte personer, som var blevet sat ned i hjælpen, og som samtidig har fritagelses-
markeringen af typen ”Undtaget 225-timersreglen på grund af begrænset arbejds-
evne fra 225-timersreglen”. Det drejede sig om sager afgjort efter virkningstids-
punktet for 225-timersreglen den 1. oktober 2016, men under hensyntagen til reg-
lerne i forældelsesloven om den 3-årige forældelsesfrist og afbrydelse af foræl-
delse.
Endvidere blev kommunerne udbedt oplysning om antal sager, som kommunerne
havde genoptaget som følge af uberettiget nedsættelse af hjælpen herunder antal
sager, hvor der var sket efterbetaling som følge heraf.
Derudover blev kommunerne bedt om at redegøre for årsagen til den uretmæssige
nedsættelse af hjælpen, herunder hvordan kommunerne ville sikre, at der ikke
fremover sker uberettiget nedsættelse af hjælpen hos ugifte, der er undtaget fra
225-timersreglen på grund af begrænset arbejdsevne. Fristen for svar var ved ud-
gangen af juni 2021.
Da styrelsen efterfølgende fortsat ikke havde modtaget tilbagemeldinger fra alle
kommuner, og nogle af de modtagne tilbagemeldinger blev vurderet at være man-
gelfulde i forhold til de specifikt anmodede oplysninger, fandt styrelsen, at der var
behov for at sende fornyet høring ud til kommunerne.
29. november 2021 udsendte Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering det
tredje brev til alle kommuner (med undtagelse af tre kommuner der allerede havde
svaret fyldestgørende) med anmodning om yderligere undersøgelse af uberettiget
nedsættelse af hjælpen til ugifte, der er undtaget fra 225-timersreglen.
Med dette brev medsendte styrelsen et registreringsark, som kommunerne er blevet
bedt om at udfylde for at sikre tilstrækkelige og ensartede oplysninger. Derved kan
de kommuner, der allerede har foretaget grundige undersøgelser men ikke har fået
svaret styrelsen tilstrækkeligt tjekke, hvilke konkrete oplysninger, der skal indsen-
des, så styrelsen kan konstatere, at de er tilstrækkelige. Fristen for at indsende rede-
gørelsen var den 28. februar 2022. Styrelsen er på nuværende tidspunkt ved at gen-
nemgå de indsendte bidrag.
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekrutterings øvrige dialog med kommu-
nerne om sagen
Igennem hele forløbet har Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering håndteret
mange telefoniske og skriftlige henvendelser fra kommunerne med spørgsmål til de
udbedte redegørelser.
Nogle kommuner, som har reageret på de første henvendelser, har været af den op-
fattelse, at de havde svaret fyldestgørende. Styrelsen har imidlertid konstateret, at
kommunerne generelt ikke har svaret fyldestgørende, og derfor var det nødvendigt
at bede kommunerne om at gå mere detaljeret til værks. Det var et bevidst valg, at
styrelsen kommunikerede samlet til alle kommuner og ikke med hver enkelt kom-
mune. Retrospektivt kan styrelsen konstatere, at enkelte kommuner har været i
tvivl om, hvorvidt særligt den anden henvendelse var møntet på dem.
2
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 191: Opfølgning på samråd F af 9. februar 2022 om administrationen af 225-timersreglen, fra beskæftigelsesministeren
Det ville have været ressourcekrævende, hvis styrelsen under forløbet skulle have
en individuel dialog med alle 98 kommuner om deres administration og sagshånd-
tering. Mange af tematikkerne gik desuden på tværs af spørgsmålene fra kommu-
nerne, så i stedet valgte styrelsen at kommunikere samlet til kommunerne. Her har
de enkelte kommuner haft mulighed for at kunne læse sig til samt tjekke, om deres
indsendte redegørelse var tilstrækkelig i forhold til, hvad styrelsen har brug for af
oplysninger.
Derudover bemærkes det mere generelt, at styrelsen ikke har kompetence til at gå
ind i de konkrete sager, idet denne kompetence hører under henholdsvis Ankesty-
relsen som Ankeinstans og det kommunale tilsyn som tilsynsmyndighed.
Når Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering har gennemgået kommunernes
redegørelser, vil styrelsen sende svar til hver enkelt kommune om, hvorvidt de nød-
vendige oplysninger er modtaget.
Der er kommuner, der har oplevet, at styrelsen ikke har været i tilstrækkelig dialog
med dem om hvilke oplysninger, kommunerne skulle indsende på baggrund af sty-
relsens to breve af henholdsvis 15. december 2020 og 23. april 2021. Sagen har
imidlertid udviklet sig undervejs fra en sag om mulige datafejl til en sag, hvor det
med sikkerhed var begået fejl over for borgerne. Derfor var det ikke muligt for sty-
relsen før det andet brev at bede om specifikke oplysninger.
3