Beskæftigelsesudvalget 2021-22
BEU Alm.del Bilag 190
Offentligt
2547057_0001.png
NOTAT
Arbejdstilsynets muligheder for at fravige ar-
bejdsmiljølovgivningen
11. marts 2022
J.nr.
JF
MHR
Arbejdstilsynet har en række muligheder for at dispensere fra gældende regler på
arbejdsmiljøområdet, udnytte force majeure-regler og undlade håndhævelse af ar-
bejdsmiljøregler. Disse muligheder er nærmere beskrevet i nærværende notat.
Dispensationer
Arbejdstilsynet har mulighed for at dispensere fra gældende arbejdsmiljøregler,
hvis der er hjemmel til det i arbejdsmiljøloven eller de bekendtgørelser, som er
fastsat i henhold til loven. Flere af bekendtgørelserne på arbejdsmiljøområdet inde-
holder dispensationsbestemmelser, som giver Arbejdstilsynet mulighed for at fra-
vige reglerne under visse betingelser. Under perioden med COVID-19 har Arbejds-
tilsynet bl.a. dispenseret fra fristen for gennemførelse af den obligatoriske og/eller
supplerende arbejdsmiljøuddannelse og valgperioden for arbejdsmiljørepræsentan-
ter.
Herudover kan en myndighed efter sædvanlig praksis fravige regler, som myndig-
heden selv har fastsat i bekendtgørelsesform, selvom dispensationsadgang ikke er
nævnt udtrykkeligt i bekendtgørelsen. Under perioden med COVID-19 har Ar-
bejdstilsynet bl.a. dispenseret fra krav om tilstedeværelsesundervisning på de obli-
gatoriske arbejdsmiljøuddannelser.
Der er i perioden givet dispensationerne både til enkelte virksomheder efter ansøg-
ning og som generelle dispensationer, der er meldt ud i breve til virksomhederne,
tekst på Arbejdstilsynets hjemmeside m.v., alt efter hvad der passede til situationen
og det pågældende område.
Arbejdstilsynets mulighed for at dispensere fra arbejdsmiljøreglerne er i visse til-
fælde begrænset af EU-regler om arbejdsmiljø. EU-regler om arbejdsmiljø angiver
normalt et minimumsniveau, som Danmark er forpligtet til at overholde. Det er så-
ledes ikke alle arbejdsmiljøregler, der kan dispenseres fra. Fx udspringer flere af
reglerne om unges arbejde fra EU-regler om arbejdsmiljø.
Force majeure
Arbejdsmiljøreglerne indeholder enkelte force-majeure-regler, som kan anvendes
under helt ekstraordinære situationer, der typisk indebærer, at overholdelse af reg-
len er umulig, fx krig og naturkatastrofer. Det er virksomhederne selv, der skal vur-
dere, om betingelserne tilsiger, at der er tale om en force majeure-situation, og
virksomhederne skal kunne dokumentere afvigelsens omfang. Senest har reglen
været udnyttet på hviletidsområdet under COVID-19-pandemien. Bestemmelsen
fandt anvendelse, fordi en række brancher, så som hospitaler, døgninstitutioner,
hjemmepleje og beredskab, oplevede en ekstraordinær stor arbejdsbelastning på
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 190: Orientering om notat om Arbejdstilsynets nuværende muligheder for at fravige arbejdsmiljølovgivningen, fra beskæftigelsesministeren
grund af COVID-19. Det medførte, at reglen om, at ansatte skal have en hvileperi-
ode på mindst 11 sammenhængende timer i døgnet og et ugentligt fridøgn, kunne
fraviges i nødvendigt omfang i en midlertidig periode.
Anden fravigelse af arbejdsmiljølovgivningen
Arbejdstilsynet har også mulighed for at tillade andre fravigelser af arbejdsmiljø-
reglerne. Under perioden med COVID-19 har Arbejdstilsynet fx undladt at hånd-
hæve, at eftersyn, kontroller, periodiske inspektioner mv. blev udført til tiden.
Derudover har Arbejdsmarkedets parter mulighed for
på visse områder
at fra-
vige arbejdsmiljøreglerne ved kollektive aftaler og/eller overenskomster.
Det gælder fx i forhold til reglerne om hvileperiode og fridøgn, hvor parterne kan
indgå kollektive aftaler/overenskomster om, at hvileperioden nedsættes til under 11
timer pr. døgn, og/eller at der er mere end 6 arbejdsdøgn mellem 2 fridøgn. Aftale-
reglerne giver en vis fleksibilitet, men indeholder også grænser for omfanget af til-
ladte fravigelser.
Endeligt kan arbejdsmarkedets parter ved kollektiv aftale/overenskomst fravige
reglerne om organisering af arbejdsmiljøarbejdet, hvis der tillige indgås en virk-
somhedsaftale herom.
2