Beskæftigelsesudvalget 2021-22
BEU Alm.del Bilag 19
Offentligt
2464288_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Beskæftigelses-
og ligestillingsministeren
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Orientering om jobcentrenes brug af henvisninger til job
J.nr. 2021-9340
15. oktober 2021
Kære Beskæftigelsesudvalg
Der har i medierne været kritik af jobcentrene for ikke at bruge direkte henvisnin-
ger af ledige til job. Jeg vil gerne starte med at understrege, at en af jobcenterets
vigtigste opgaver er at lave jobformidling, bistå ledige med jobsøgning og hjælpe
virksomheder med at finde arbejdskraft.
Jobcentrene benytter typisk tre typer af redskaber, når de arbejder med jobformid-
ling og match af ledige og virksomheder.
For det første
kan jobcentrene benytte det,
man vil kalde ”almindelig jobformid-
ling”.
Her screener jobcentret relevante ledige kandidater på baggrund af virksom-
hedens ønsker, behov og en eventuel jobordre fra virksomheden. De ledige kandi-
dater bliver herefter formidlet til virksomheden, som selv står for at indkalde til
samtaler og en eventuel ansættelsesproces. Jobcentret kan også fysisk opsøge ar-
bejdsgiveren og tilbyde hjælp til at udsøge, screene og formidle relevante ledige.
For det andet
kan jobcentrene, hvis en arbejdsgiver ønsker det, henvise en eller
flere ledige direkte til et job. Den ledige bliver med andre ord sendt direkte til sam-
tale i virksomheden. Virksomheden skal efterfølgende give jobcentret besked om
udfaldet af samtalen (om der finder en ansættelse sted eller ej).
For det tredje
kan jobcentrene så at sige yde ”hjælp til selvhjælp” ved
at vejlede ar-
bejdsgivere om mulighederne for at etablere kontakt til jobsøgende. Det kan fx ske
via funktioner på Jobnet for Arbejdsgivere og Workindenmark.
Manglende jobhenvisninger er derfor ikke det samme som manglende jobformid-
ling ude i kommunerne. Og ovenstående er ikke en udtømmende liste over kommu-
nernes arbejde med jobformidling, da det vil være tilpasset arbejdsgiverens kon-
krete behov. Derfor er der heller ikke fastsat lovkrav til, at jobcentrene
skal
benytte
jobhenvisninger, men at jobcenteret
kan
benytte redskabet.
Ledige kan allerede i dag blive sanktioneret, hvis de uden rimelig grund afviser et
tilbudt job. Også selvom der ikke er tale om et henvist job. Hvis jobcenteret er i
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 19: Orientering om jobcentrenes brug af henvisninger til job, fra beskæftigelsesministeren
tvivl om den lediges rådighed, kan jobcenteret give et rådighedsafprøvende tilbud i
form af fx straksaktivering eller nyttejob.
Jeg vil gerne slutte af med at understrege, at det for regeringen er afgørende, at job-
centrene understøtter lediges jobsøgning gennem relevante værktøjer. I sidste ende
handler det om, at ledige kommer i job, og virksomhederne får den arbejdskraft, de
har brug for.
Regeringen indgik derfor den 6. oktober 2021
Trepartsaftale om mangel på ar-
bejdskraft
med arbejdsmarkedets parter og KL. Aftalen skal blandt andet styrke le-
diges jobsøgning og jobcentrenes jobformidling.
Venlig hilsen
fungerende beskæftigelsesminister Mattias Tesfaye
2