Beskæftigelsesudvalget 2021-22
BEU Alm.del Bilag 189
Offentligt
2545667_0001.png
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekrutterings tilsynsindsats
Statusrapport for 1. halvår 2021
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 189: Statusrapport vedrørende tilsynet med a-kasser og kommuner for 1. halvår 2021, fra beskæftigelsesministeren
Indhold
Indledning ................................................................................................................................................. 3
Kapitel 1. Temadrøftelser i Tilsynsrådet ................................................................................................ 4
1.1. Implementeringen af Kommunernes Sygedagpengesystem (KSD) ................................................ 4
1.2. Benchmarking af kommunernes brug af fremsendte kontrolsager fra Udbetaling Danmark .......... 4
Kapitel 2. Resultater af tilsynsindsatser over for kommuner ............................................................... 5
2.1. Rådighedstilsynet ............................................................................................................................ 5
2.2. Skærpet tilsyn .................................................................................................................................. 6
2.3. Benchmarking af kontrolsager fra UDK ......................................................................................... 8
2.4. Fokusrevisioner ............................................................................................................................. 10
2.5. Kommunale revisionsberetninger .................................................................................................. 11
2.6. Den digitale kommunale revisionsmodel ...................................................................................... 12
Kapitel 3. Resultater af tilsynsindsatser over for a-kasser ................................................................. 13
3.1. Rådighedstilsyn med A-kasser (A-kasse indblik).......................................................................... 13
3.2. Tilsyn med a-kassernes månedskontrol i arbejdsfordelingsordningen .......................................... 14
3.3. Tilsynet med a-kassernes rådighedsadministration ....................................................................... 15
3.4. Eksport af dagpenge til udlandet ................................................................................................... 16
Kapitel 4. Lufthavnstilsynet og andre tilsyn over for både a-kasser og kommuner......................... 17
4.1. Lufthavnstilsyn 1. halvår 2021 ...................................................................................................... 17
4.2. Resultatet af undersøgelse af indberetninger om Uber-chauffører ................................................ 18
Kapitel 5. Tilsynet med private og offentlige tilskudsmodtagere ....................................................... 19
5.1. Private og offentlige tilskudssager ................................................................................................ 19
Kapitel 6. Status på tilsynsplanen ......................................................................................................... 20
Bilag 1. Udvalgte nøgletal for a-kasser og kommuner, Udbetaling Danmark mv. ........................... 21
Tabeller relateret til a-kasseområdet..................................................................................................... 21
Tabeller relateret til kommuneområdet ................................................................................................ 23
Tabeller relateret til UDK ..................................................................................................................... 24
Tabeller relateret til Lufthavnstilsynet ................................................................................................. 25
Tabeller relateret til Uber ..................................................................................................................... 26
Bilag 2. Generelle beskrivelser af tilsynsindsatser............................................................................... 27
Tilsynet med kommuner ....................................................................................................................... 27
Tilsynet med a-kasser ........................................................................................................................... 28
Tilsyn der både omfatter a-kasser og kommuner ................................................................................. 29
Bilag 3. Tilsynsplan 2021 - Status og fremdrift ift. indsatserne ......................................................... 30
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 189: Statusrapport vedrørende tilsynet med a-kasser og kommuner for 1. halvår 2021, fra beskæftigelsesministeren
Indledning
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering (STAR) udarbejder i henhold til
Arbejdsløshedsforsikringslovens § 88, stk. 7 to gange årligt en rapport til Tilsynsrådet om
styrelsens tilsynsindsats. Aktuelle statusrapport vedrører STARs tilsynsindsats i 1. halvår 2021.
Der har været afholdt to møder i Tilsynsrådet i 1. halvår 2021 (den 24. marts og den 16. juni).
Møderne er afholdt efter Tilsynsrådets fastsatte nye strategiske sigtelinjer og årshjul for
Tilsynsrådets arbejde.
Rapporten samler kortfattet op på de centrale temadrøftelser, som Tilsynsrådet har drøftet, samt
på de i årshjulet fastsatte tilsynsprodukter, der har været præsenteret for Tilsynsrådet. Desuden
gøres der status på STARs tilsynsplan.
Rapporten indeholder afslutningsvist en oversigt over en række væsentlige nøgletal på
tilsynsområdet (bilag 1) og korte generelle beskrivelser af de forskellige tilsynsindsatser (bilag 2)
samt et samlet overblik over tilsynsplanen 2021(bilag 3).
Statusrapport er som noget nyt udarbejdet i et mere talbåret format end forudgående
statusrapporter og fokuserer på resultaterne af tilsynet.
Rådets breve til ministeren vedrørende møder afholdt i 1. halvår 2021
Rådet har i forbindelse med behandlingen af orienteringen om STARs tilsynsindsatser den 24.
marts 2021 skrevet til ministeren med deres anbefalinger. Rådet har blandt andet nævnt i sit brev,
at rådet er orienteret om de udfordringer, der er i forbindelse med indførelsen af Kommunernes
Sygedagpengesystem (KSD), som har betydet, at det har krævet en ekstraordinær stor indsats i
kommunerne for at sikre, at borgere og virksomheder får udbetalt refusion korrekt. Rådet har
skrevet, at de vil følge udviklingen og forventer at blive orienteret, hvis der er yderligere
udfordringer.
Rådet har desuden fremhævet vigtigheden af tilsynsindsatsen i lufthavne og tilkendegav, at
lufthavnstilsynet er et tilsyn, som rådet følger med stor interesse. Endelig har rådet fremhævnet
det lave antal eksporter af dagpenge og konkluderer, at det formentlig skyldes restriktioner som
følge efter COVID-19.
Efter mødet den 16. juni 2021 skrev rådet ligeledes til ministeren. I den forbindelse fremhævede
rådet i sit brev administrationen af den midlertidige arbejdsfordelingsordning. Der har været
udfordringer i administrationen, da det ikke har været muligt for a-kasserne at anvende de
sædvanlige udbetalingssystemer. Rådet fremhævede igen resultaterne fra lufthavnstilsynet, og
udtrykte bekymring over den efter rådets opfattelse store andel af borgere, der indberettes til de
udbetalende myndigheder for muligt socialt bedrageri.
3
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 189: Statusrapport vedrørende tilsynet med a-kasser og kommuner for 1. halvår 2021, fra beskæftigelsesministeren
Kapitel 1. Temadrøftelser i Tilsynsrådet
1.1. Implementeringen af Kommunernes Sygedagpengesystem (KSD)
Ansvaret for implementeringen af it-systemer i kommunerne ligger hos kommuner. Det er
således ikke en del af STARs generelle tilsynsopgave, men styrelsen holder sig løbende orienteret
om fremdriften i implementeringen af it-systemet.
Rådet har drøftet status på implementering af Kommunernes Sygedagpengesystem (KSD).
Systemet erstatter hhv. KMD Dagpenge og KMD E-Dagpenge. Der har været en del udfordringer
med systemet. Udfordringerne skyldes særligt, at løsningen er præget af uforudset mange fejl,
hvilket også har medført forstyrrelser i den kommunale sagsbehandling og risiko for ukorrekt
udbetaling af sygedagpenge til boregerne.
Tilsynsrådet blev orienteret om, at KOMBIT havde iværksat en understøttende indsats, og at
fejlene nu er rettet. KL gjorde opmærksom på, at fejlene havde medført mere konkret og praktisk
sagsbehandling i kommunerne.
1.2. Benchmarking af kommunernes brug af fremsendte kontrolsager fra
Udbetaling Danmark
Rådet har desuden drøftet og er blevet orienteret om STARs benchmarking af kommunernes brug
af fremsendte kontrolsager fra Udbetaling Danmark (UDK), der udstiller kommunernes brug af
dataenhedens leverancer af registerbaserede kontrolsager på tværs af kommuner. De sager der er
på listerne, er sager, hvor der er en formodning om enten fejludbetalinger eller snyd med
overførselsindkomster.
Benchmarkingen gør det muligt at sammenligne kommunernes brug af de registerbaserede
kontrolsager og skal medvirke til at understøtte kommunernes kontrolindsats med sociale ydelser
ved at skabe transparens og øget kommunal videndeling, læring og ledelsesfokus.
STAR kontakter kommuner, der i begrænset omfang anvender de fremsendte kontrolsager.
Kommunen bliver systematisk spurgt om begrundelsen for ikke at anvende UDKs
registerbaserede kontrolsager, og om kommunen har spørgsmål til henvendelsens indhold. Dette
har også til formål at sikre løbende feedback på udtrækkenes anvendelighed.
STAR følger op over for kommuner, der kontinuerligt (over 6 måneder) har trukket under 30 pct.
af det samlede antal sager, UDK udstiller for kommunerne, på enten kontroltrin 2 eller 3.
På den baggrund har styrelsen i august 2021 henvendt sig til 20 kommuner med henblik på dels
at gøre opmærksom på muligheden for at anvende ”undringssagerne” i kontrolarbejdet og dels at
sikre feedback på sagernes anvendelighed for kommunerne. Efter drøftelserne i rådet har STAR
kontaktet yderligere 2 kommuner på baggrund af nyere udtræk.
4
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 189: Statusrapport vedrørende tilsynet med a-kasser og kommuner for 1. halvår 2021, fra beskæftigelsesministeren
2545667_0005.png
Kapitel 2. Resultater af tilsynsindsatser over for
kommuner
2.1. Rådighedstilsynet
2.1.1. Status:
STAR monitorerer og udstiller via den såkaldte ”smiley model” data for jobsøgning i
kommunerne.
Nedenfor er en opgørelse over, hvor mange henvendelser til kommuner STAR har foretaget i
perioden fra marts og frem til september 2021 som følge af manglende jobsøgning.
Opfølgningen har været suspenderet fra marts 2020 og frem til marts 2021 som følge af COVID-
19.
Tabel 1. Tabellen viser en oversigt kontakt til kommuner som følge af manglende jobsøgning
Tabellen viser antallet af kommuner, der er blevet kontaktet af STAR på grund af lav jobsøgning
for månederne marts til september 2021
Kontaktmåned efter udtræk
Marts 2021
April 2021
Maj 2021
Juli 2021
August 2021
September 2021
1. henvendelse
(antal kommuner)
12
27
2
2
1
1
18
1
2. henvendelsen
(antal kommuner)
I alt
12
27
2
2
19
2
Anm: STAR følger op over kommuner, hvis de lever op til fastlagte kriterier, jf. STARs administrationsmodel for rådighedstilsynet. Se også tabel 21.
Kilde: STAR og egne beregninger
2.1.2. Tilsynsaktiviteter/tilsynsindsats
STAR indskærper over for de kommuner, der falder for grænseværdierne i
administrationsmodellen, at kommunen har en forpligtigelse til at sikre, at jobparate
kontanthjælpsmodtagere og jobparate modtagere af selvforsørgelses-, hjemrejseydelses- og
overgangsydelsesmodtagere står til rådighed for arbejdsmarkedet og er aktivt jobsøgende.
STAR følger op over for de kommuner, der kontinuerligt ligger dårligt i målingerne. STAR kan
blandt andet anmode kommunerne om en redegørelse for, hvilke tiltag kommunen har iværksat
for at rette op på den lave registrering af jobsøgning.
Link til administrationsmodellen:
https://star.dk/tilsyn-kontrol-og-klager-over-a-kassernes-
afgoerelser/tilsyn-med-kommuner/jobparate-ydelsesmodtageres-jobsoegning/
5
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 189: Statusrapport vedrørende tilsynet med a-kasser og kommuner for 1. halvår 2021, fra beskæftigelsesministeren
2545667_0006.png
2.2. Skærpet tilsyn
2.2.1. Status
Som følge af suspensionen af beskæftigelsesindsatsen i marts til maj 2020 og de efterfølgende
restriktioner af indsatsen i 2020 og 2021 er skærpet tilsyn blevet suspenderet i 2020. Det betyder,
at en kommune første gang kan blive udvalgt til skærpet tilsyn i april 2022 på baggrund af
beskæftigelsesindsatsen i 2021. Herudover er der indført en let justeret opfølgningsmodel for
aktive tilbud i 2021 og 2022. Det betyder, at ingen kommuner i 2022 og 2023 vil blive udvalgt til
skærpet tilsyn på baggrund af fokusmålet om aktive tilbud.
Beskæftigelsesministeriet vil i stedet følge kommunernes efterlevelse af fokusmålet om aktive
tilbud og bede kommuner, der ikke lever op til fokusmålet og samtidig ikke udviser en
progression, om en redegørelse. I sidste ende kan en kommune blive indkaldt til møde med
Beskæftigelsesministeren.
Tabel 2. Tabellen viser en oversigt over kommuner med risiko for at blive omfattet af et skærpet tilsyn på
baggrund af manglende samtaler
Oversigt over hvilke kommuner der er i risiko for at komme i skærpet tilsyn på baggrund af
indsatsen for samtaler i 2021
Offentligt forsørgede (Resultatmål)
Forventede antal ledige i
kommunen
Bornholm
Samsø
Ærø
Lejre
2.320
170
300
1.210
Mindst 4 samtaler
Faktisk antal ledige i
Forskel mellem forventet og faktisk Fokusmål: Gns. passiv andel de
kommunen antal ledige (Forskel i andel i pct. point)
seneste 12 mdr. (pct.)
2.320
200
300
1.290
0 (0,01)
30 (1,17)
0 (0,06)
80 (0,47)
25,2
23,7
22,6
21,4
Anm: Målingen er baseret på Beskæftigelsesministeriets benchmarkanalyse, som sammenligner kommunens andel på offentlig forsørgelse med det
niveau, kommunen kan forventes at have på baggrund af kommunens rammevilkår som beregnet i VIVEs benchmarkingmodel. Ydelsesgruppen A-
dagpenge mv. omfatter a-dagpenge, kontantydelse og arbejdsmarkedsydelse. Ydelsesgruppen Kontanthjælp mv. omfatter kontanthjælp,
uddannelseshjælp, selvforsørgelses- og hjemrejseydelse samt overgangsydelse, revalidering og forrevalidering, ledighedsydelse og
ressourceforløb. Ydelsesgruppen Sygedagpenge mv. omfatter sygedagpenge og jobafklaringsforløb. Fokusmålene er opgjort i perioden april 2020
til marts 2021.
Kilde: Beskæftigelsesministeriets benchmarkmodel, Kommunale sagsbehandlings- og økonomisystemer, KMD’s sygedagpengeregister, FLEUR, TASS,
Plandata, eIndkomst.
Tabel 3. Tabellen viser kommuner med risiko for at blive omfattet af justeret opfølgning på baggrund af
manglende tilbud
Oversigt over hvilke kommuner i risiko for særlig opfølgning i forbindelse med skærpet tilsyn på
baggrund af indsatsen for tilbud i 2021
Offentligt forsørgede (Resultatmål)
Forventede antal ledige i
kommunen
Fredericia
Samsø
Ærø
Guldborgsund
Aalborg
Slagelse
Nordfyns
Høje-Tåstrup
3.530
170
300
4260
15.300
5550
1.910
3340
Faktisk antal ledige i
kommunen
3.900
200
300
4280
15.490
5780
1.960
3570
Forskel mellem forventet og faktisk antal
ledige (Forskel i andel i pct. point)
370 (1,12)
30 (1,17)
0 (0,06)
20 (0,06)
190 (0,13)
230 (0,47)
50 (0,26)
230 (0,7)
Mindst 1 aktiv
tilbud
Fokusmål: Gns.
passiv andel de
seneste 12 mdr.
(pct.)
35,7
32
31,4
30,1
29,9
28,3
28,2
26,5
6
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 189: Statusrapport vedrørende tilsynet med a-kasser og kommuner for 1. halvår 2021, fra beskæftigelsesministeren
2545667_0007.png
Hvidovre
Haderslev
Lejre
Kalundborg
Lolland
Rebild
Allerød
Morsø
Kilde: STAR
3.340
3520
1.210
3050
3.350
1570
900
1220
3.540
3630
1.290
3230
3.360
1600
920
1230
200 (0,56)
110 (0,32)
80 (0,47)
180 (0,59)
10 (0,06)
30 (0,17)
20 (0,12)
10 (0,11)
25,8
24,9
22,5
21,3
21,2
20,8
20,3
20,1
2.2.2. Tilsynsaktiviteter/tilsynsindsats
STAR følger kommunernes efterlevelse af fokusmålene og retter løbende henvendelse til
kommuner, som er i risiko for at komme i skærpet tilsyn. Pr. september 2021 har STARs
regionale arbejdsmarkedskontorer rettet henvendelse til fire kommuner, der er i risiko for at
komme i skærpet tilsyn på baggrund af samtaler, og 16 kommuner som ikke opfylder fokusmålet
vedr. tilbud.
Link:
https://star.dk/reformer/forenkling-af-beskaeftigelsesindsats/skaerpet-tilsyn-med-
kommunernes-beskaeftigelsesindsats/
7
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 189: Statusrapport vedrørende tilsynet med a-kasser og kommuner for 1. halvår 2021, fra beskæftigelsesministeren
2.3. Benchmarking af kontrolsager fra UDK
2.3.1. Status
Det fulgte af
Aftale om mere enkle og skærpede sanktioner, styrket kontrol med snyd og færre
fejludbetalinger,
at der skulle etableres en model til benchmarking og monitorering af
kommunernes brug af Den Fælles Dataenheds i UDKs leverancer og kontrolresultater.
Leverancerne består af ”undringssager”, som UDK på baggrund af registersamkøringer stiller til
rådighed for kommunerne. Det er sager, hvor der er en formodning om, at borgeren ikke har ret
til en given ydelse, og/eller at borgeren er blevet tildelt en for høj ydelse i forhold til, hvad
vedkommende er berettiget til.
STAR har på den baggrund udarbejdet et benchmarkingværktøj, der gør det muligt på tværs af
kommuner at sammenligne brugen af dataenhedens leverancer. Benchmarkingvisningerne er
udarbejdet efter dialog med KL og UDK.
De overordnede resultater for den bagudgående kontrol (dvs. UDKs registersamkøring har givet
anledning til efterfølgende kontrol i kommunen) og resultaterne af den løbende ydelseskontrol
(dvs. løbende opfølgning på, om ydelsesmodtageren fortsat opfylder betingelsen for ydelsen), har
vist at:
Kommunerne har på den bagudgående ydelseskontrol trukket mellem 60 og 70 pct. af de udstillede
undringssager for perioden januar 2020 – juli 2021. Kommunernes provenu er i seneste måleperiode
(august 2020 – juli 2021) opgjort til ca. 50 mio. kr.
Kommunerne har i forhold til den løbende ydelseskontrol trukket mellem 69 og 93 pct. af de
udstillede undringssager for perioden januar 2020 – maj 2021. Brugen af sagerne har i samme
periode været faldende fra godt 93 pct. i starten til senest godt 69 pct. Kommunernes provenu er i
seneste måleperiode (august 2020 – juli 2021) opgjort til 158 mio. kr.
Som illustreret nedenfor dækker kommunernes samlede brug af dataenhedens leverancer over betydelig
kommunal variation.
8
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 189: Statusrapport vedrørende tilsynet med a-kasser og kommuner for 1. halvår 2021, fra beskæftigelsesministeren
2545667_0009.png
Figur 1. Overblik over kommunernes brug af fremsendte kontrolsager fra Den Fælles Dataenhed i
Udbetaling Danmark vedrørende den bagudgående ydelseskontrol
Sager fra bruttolisten overført til prioriteringslisten og sager oprettet som kontrolsager
100%
90%
80%
70%
60%
50%
40%
30%
20%
10%
0%
Kilde: STAR
Oversigt over samtlige kommuner kan ses på STARs hjemmeside og udsøges på nedenstående
link:
https://star.dk/tilsyn-kontrol-og-klager-over-a-kassernes-afgoerelser/tilsyn-med-
kommuner/benchmarking-af-kontrolsager/
2.3.2. Tilsynsaktiviteter/tilsynsindsats
STAR følger op over for kommuner, der kontinuerligt (over 6 måneder) har trukket under 30 pct.
af det samlede antal sager, Udbetaling Danmark udstiller for kommunerne, på enten kontroltrin 2
eller 3.
Derfor har styrelsen i august/september 2021 henvendt sig til i alt 22 kommuner med henblik på
at gøre opmærksom på muligheden for at anvende undringssagerne i kontrolindsatsen samt sikre
feedback fra kommunerne om sagernes brugbarhed, herunder eventuelle forslag til at forbedre
sagernes relevans. STAR er aktuelt i færd med at indsamle kommunernes feedback.
På baggrund af benchmarkingen forventer styrelsen i august 2022 at evaluere, om der har været
en fremdrift i kommunernes brug af dataenhedens leverancer.
Hjørring
Tårnby
Rudersdal
Nyborg
Holbæk
Vesthimmerlands
Vejen
Varde
Sorø
Skive
Glostrup
Vejle
Halsnæs
Vallensbæk
Silkeborg
Haderslev
Hillerød
Fredericia
Rebild
Thisted
Morsø
Slagelse
Vordingborg
Odsherred
Struer
Køge
Høje-Taastrup
Næstved
Frederikshavn
Norddjurs
Lemvig
Gribskov
Hørsholm
Langeland
Gentofte
Aarhus
Viborg
Sønderborg
Ringsted
Kolding
Ballerup
Herlev
Nordfyns
Albertslund
Jammerbugt
Ringkøbing-Skjern
Fredensborg
Frederikssund
Fanø
Samsø
Odder
Bornholm
Mariagerfjord
Aalborg
Middelfart
Holstebro
Dragør
Ikast-Brande
Hedensted
Horsens
Faaborg-Midtfyn
København
Favrskov
Odense
Roskilde
Hvidovre
Helsingør
Lejre
Kerteminde
Solrød
Skanderborg
Syddjurs
Randers
Frederiksberg
Svendborg
Egedal
Faxe
Esbjerg
Assens
Rødovre
Lolland
Allerød
Guldborgsund
Greve
Stevns
Gladsaxe
Kalundborg
Ishøj
Lyngby-Taarbæk
Tønder
Brøndby
Herning
Billund
Brønderslev
Furesø
Læsø
Ærø
Aabenraa
Sager oprettet som kontrolsager
Sager fra prioteringslisten henlagt efter visitering
Sager på prioriteringslisten som afventer visitering
Sager tilbage på bruttolisten ved udgangen af perioden
9
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 189: Statusrapport vedrørende tilsynet med a-kasser og kommuner for 1. halvår 2021, fra beskæftigelsesministeren
2.4. Fokusrevisioner
2.4.1. Status
I 2021 gennemføres to fokusrevisioner af områderne fleksjob og ledighedsydelse samt unge
uddannelseshjælpsmodtagere. Formålet med fokusrevisioner at opnå viden om, hvorvidt
kommunerne forvalter en særlig del af beskæftigelsesindsatsen i overensstemmelse med
lovgivningen, og om der evt. skal ske en tilpasning af lovgivning, vejledninger eller
retningslinjer.
Fokusrevisionen af fleksjobordningen har bl.a. til formål at undersøge borgerens sagsforløb,
kommunernes indsats med at bringe ledighedsydelsesmodtagere i fleksjob samt kommunernes
indsats og opfølgning på at udvikle arbejdsevnen for personer, der er ansat i et fleksjob.
Udarbejdelsen af fokusrevisionen af fleksjobordningen er i den afsluttende fase og forventes
offentliggjort i 4. kvartal 2021.
Fokusrevisionen af indsatsen for unge uddannelseshjælpsmodtagere vil bl.a. undersøge borgerens
første møde med kommunen, borgerens sagsforløb samt kommunernes udveksling af oplysninger
med uddannelsesinstitutioner og forebyggelse af frafald. Fokusrevisionen påbegyndes i oktober
2021 og forventes offentliggjort primo 2022.
Beskæftigelsesministeriet anvender en fast risikoscoringsmodel til at udpege områder, der
vurderes at have en særlig risiko og væsentlighed.
2.4.2. Tilsynsaktiviteter/tilsynsindsats
Som led i opfølgningen på fokusrevisionerne afholder Beskæftigelsesministeriet, i samarbejde
med revisionshuset, der har forestået fokusrevisionen, et webinar for landets kommuner, hvor
konklusionerne fra fokusrevisionen gennemgås. Endelig vil det også være muligt at fastsætte
særlige kontrolpunkter til den årlige kommunale revision.
Hvert efterår udarbejder STAR et begrænset antal centralt fastsatte kontrolpunkter pr.
hovedkonto på finansloven uafhængig af STARs fokusrevisioner. Kontrolpunkter er opstillet som
ja/nej spørgsmål, som de kommunale revisorer skal besvare. Såfremt en fokusrevision peger på
særlige udfordringer på et bestemt område, kan STAR fastsætte kontrolpunkter, som de
kommunale revisorer skal besvare ved revisionen af kommunerne det kommende år.
Kontrolpunkterne vil være gældende i minimum to år, men såfremt resultaterne af gennemgangen
af kontrolpunkterne er positive, kan STAR beslutte, at kontrolpunkterne skal udgå.
Kontrolpunkterne sikrer en systematisk, transparent og sammenlignelig opgørelse af fejl i
kommunerne, og er således et helt centralt redskab i opfølgningen afdækkede udfordringer i
fokusrevisionerne.
10
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 189: Statusrapport vedrørende tilsynet med a-kasser og kommuner for 1. halvår 2021, fra beskæftigelsesministeren
2545667_0011.png
2.5. Kommunale revisionsberetninger
2.5.1. Status
Gennemgangen af de kommunale revisionsberetninger for regnskabsåret 2019 blev jfr. sædvanlig
afsluttet i januar 2021. Resultaterne blev præsenteret for de kommunale revisorer og
Rigsrevisionen den 22. juni 2021.
Resultatet fra gennemgangen af revisionsberetningerne har vist følgende:
Der er færre kommuner, som har fået revisionsbemærkninger i deres regnskaber for regnskabsåret
2019 end for 2018. Antallet er gået fra 28 kommuner til 25 kommuner.
Antallet af kommuner med gentagne bemærkninger er faldet fra 13 til 10 kommuner. I de
kommuner, der har gentagne bemærkninger, skyldes gentagelsen oftest, at effekten af de tiltag som
kommunerne har iværksat, ikke har slået igennem i et omfang, så revisor på gennemgangstidspunktet
kan anse revisionsbemærkningen fra året før som afsluttet.
Der er flere kommuner i regnskabsåret 2019, der har et eller flere sagsområder, der ikke generelt
administreres i overensstemmelse med lovgivningen end der var i 2018. Det er dog ikke forhold, der
har medført revisionsbemærkninger.
De personsagsområder, der har givet anledning til bemærkninger, er ressourceforløbsydelse, kontant-
og uddannelseshjælp og sygedagpenge.
På samtlige områder er den hyppigste fejl manglende opfølgning/rettidighed efterfulgt af hhv.
manglende dokumentation i sagerne og fejlkontering.
Hovedparten af fejlene er uden refusionsmæssig betydning.
Der har alene været behov for, at STAR vedrørende regnskabsåret 2019 har bedt om redegørelse i 2
kommuner om status for iværksatte tiltag og effekten af disse.
Nedenfor ses den samlede vurdering af kommunernes administration i overensstemmelse med
ovennævnte gennemgang.
Tabel 4. Tabellen viser en oversigt over den samlede vurdering af kommunernes administration over de
sidste 3 år
Skema over STARs interne kategorisering/bedømmelse af kommunerne på baggrund af
gennemgangen af revisionsberetningerne
Kategori
Tilfredsstillende
(Alle personsagsområder administreres generelt i overensstemmelse med lovgivningen)
Ikke helt tilfredsstillende
(Der er et eller flere sagsområder, der ikke generelt administreres i overensstemmelse med
lovgivningen)
Ikke tilfredsstillende
(Der er en eller flere revionsbemærkninger)
Utilstrækkelig
(Gentagne bemærkninger på samme område)
Kilde: STAR og egne beregninger
2017
57
9
19
13
2018
64
6
15
13
2019
62
11
15
10
2.5.2. Tilsynsaktiviteter/tilsynsindsats
Gennemgangen af de kommunale revisionsberetninger for regnskabsåret 2020 vil jfr. sædvanlig
praksis blive gennemgået i løbet af efteråret 2021 og afrapporteret til de kommunale revisorer og
Rigsrevisionen medio 2022.
11
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 189: Statusrapport vedrørende tilsynet med a-kasser og kommuner for 1. halvår 2021, fra beskæftigelsesministeren
2.6. Den digitale kommunale revisionsmodel
2.6.1. Status
Den digitale kommunale revisionsmodel blev i 2. halvår 2020 afprøvet i et pilotforsøg i fire
kommuner. Pilotforsøget forløb positivt, og gav kun anledning mindre justeringer i det digitale
kommunale revisionssystem. Justeringerne er implementeret i 1. halvår 2021. Den 1. januar 2021
trådte den digitale kommunale revisionsmodel i kraft i 11 kommuner.
Den digitale kommunale revisionsmodel indføres i landets øvrige kommuner pr. 1. januar 2022.
Ressortministerierne udsteder bekendtgørelsen til den digitale kommunale revisionsmodel for
2022. Ændringsbekendtgørelsen for 2021 forventes at træde i kraft snarest og bekendtgørelsen for
2022 skal træde i kraft 1. januar 2022. De 11 kommuner vil således indberette digitalt for
regnskabsåret 2021 og landets resterende kommuner for regnskabsåret 2022.
De sidste elementer, herunder de offentlige visninger af de kommunale revisionsresultater,
forventes færdigudviklet og implementeret i december 2021.
2.6.2. Tilsynsaktiviteter/tilsynsindsats
Ressortministerierne har udarbejdet en opfølgningsmodel for opfølgningen af de kommunale
revisionsresultater. Opfølgningsmodellen inddeler kommunerne i tre kategorier:
1. Tilsynskommuner, som ministerierne følger op overfor (rød)
2. Observationskommuner, som ministerierne er særligt opmærksomme på ved næste års revision (gul)
3. Tilfredsstillende kommuner, hvor revisor har erklæret, at samtlige sagsområder under finanslovens
hovedkonti administreres i overensstemmelse med lovgivningen (grøn)
Ministerierne vil som udgangspunkt tage kontakt til de kommuner, der falder i den røde kategori,
og evt. bede en redegørelse for handleplaner og iværksatte indsatser og initiativer for at rette op
på forholdene. I de gule kommuner vil ministerierne oplyse kommunen om, at man er
opmærksom på, at et eller flere sagsområder ikke administreres korrekt og evt. gå i dialog med
kommunen om hvorledes der rettes op på forholdene. I de grønne kommuner vil ministerierne
kvittere for, at der administreres i overensstemmelse med lovgivningen.
12
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 189: Statusrapport vedrørende tilsynet med a-kasser og kommuner for 1. halvår 2021, fra beskæftigelsesministeren
2545667_0013.png
Kapitel 3. Resultater af tilsynsindsatser over for a-
kasser
3.1. Rådighedstilsyn med A-kasser (A-kasse indblik)
3.1.1. Status
STAR monitorerer og udstiller tal for dagpengemodtagerens jobsøgning, afholdte CV- og
rådighedssamtaler samt sanktionspraksis i a-kasserne. Udviklingen for maj og 12 måneder tilbage
i tid kan ses under nøgletal.
Nedenfor fremgår, hvor mange a-kasser STAR har kontaktet i perioden fra marts og frem til
august 2021 som følge af manglende registreret jobsøgning. Opfølgningen er genoptaget efter, at
opfølgning var suspenderet under COVID-19.
Tabel 5. Tabel over a-kasser der er kontaktet
Antal a-kasser kontaktet efter udtræk vedr. manglende af jobsøgning
Kontaktmåned efter udtræk
mar-21
apr-21
maj-21
jul-21
aug-21
sep-21
Kilde: STAR og egne beregninger
antal a-kasser
2
0
1
0
0
0
Resultaterne af A-kasse indblik kan desuden ses på nedenstående link:
https://star.dk/tilsyn-
kontrol-og-klager-over-a-kassernes-afgoerelser/tilsyn-og-kontrol-med-a-kasser/a-kasseindblik/
3.1.2. Tilsynsaktiviteter/tilsynsindsats
Såfremt målingen viser andele af medlemmer uden jobsøgning, kan styrelsen handle over for de
pågældende a-kasser. Det afhænger dog af den konkrete situation om styrelsen vil handle samt
hvilken af følgende handlemuligheder, styrelsen vil anvende. STAR kan foretage opringning til
a-kassen, skrive til a-kassen, drøfte målingen på de faste turnusmøder eller endeligt i særlige
tilfælde anmode om en gennemgang af stikprøve af a-kassens revisor.
Link til
Administrationsmodellen: https://star.dk/media/18456/administrationsmodel-for-stars-
opfoelgning-paa-benchmarkingen-af-dagpengemodtageres-jobsoegning.pdf
13
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 189: Statusrapport vedrørende tilsynet med a-kasser og kommuner for 1. halvår 2021, fra beskæftigelsesministeren
2545667_0014.png
3.2. Tilsyn med a-kassernes månedskontrol i arbejdsfordelingsordningen
3.2.1. Status
Som følge af covid-19, og konsekvenserne heraf for det danske arbejdsmarked, indgik
Regeringen og arbejdsmarkedets parter den 31. august 2020 en aftale om en ny midlertidig
arbejdsfordelingsordning (MAF). De allerfleste a-kasser kan ikke udbetale dagpenge i MAF
gennem det almindelige udbetalingssystem. Det betyder, at de heller ikke kan gennemføre den
automatiserede månedskontrol, når de udbetaler ydelser i MAF. Derfor blev der i oktober 2020
tilrettelagt en erstatning for a-kassernes automatiserede månedskontrol i form af en egenkontrol i
den enkelte a-kasse.
Der er gennemført 2 stikprøvekontroller. Hver a-kasse har for hver stikprøvekontrol manuelt
kontrolleret og gennemgået udbetalingerne over 3 måneder ift. En stikprøve på 20 medlemmer
(hvis færre på ordningen så alle) og kontrolleret medlemmets oplysninger på ydelseskortet op
mod arbejdsgiverens oplysninger i indkomstregisteret.
Tabellerne viser for det første, at andelen af sager, hvor der er overensstemmelse mellem
medlemmets oplysninger på ydelseskortet og arbejdsgiverens indberetning i eIndkomst, er
stigende fra den første stikprøvekontrol (57 pct.) til den anden (64 pct.).
Tabellen viser for det andet, at andelen af sager med krav om tilbagebetaling er faldende fra 24
pct. til 17 pct., og at andelen af sager med krav om efterbetaling er stigende fra 9 pct. til 14 pct.
Resultaterne fra første og anden stikprøvekontrol fremgår af tabellen nedenfor:
Tabel 6. Tabel over resultater fra 1. stikprøvekontrol februar 2021 og resultater fra 2. stikprøvekontrol i
maj 2021.
1. stikprøvekontrol
Antal sager
Sager med overensstemmelser mellem medlemmets
oplysninger og arbejdsgiverens indberetning i eIndkomst.
Sager med krav om tilbagebetaling.
Sager med krav om efterbetaling
Sager, der endnu ikke er afsluttede
Sager i alt
215
92
33
37
377
Andel
57 pct.
24 pct.
9 pct.
10 pct.
100 pct.
2. stikprøvekontrol
Antal sager
213
58
47
18
336
Andel
64 pct.
17 pct.
14 pct.
5 pct.
100 pct.
Anm.: Faldet i antal sager fra februar til maj skyldes dels, at der ved årsskiftet blev sammenlagt 2 a-kasser. I tillæg har endnu en a-kasse, dvs. 3 i alt,
implementeret udbetalingen af MAF i deres almindelige udbetalingssystem og indgår derfor ikke længere i kontrollen
Kilde: STAR pba. oplysninger fra a-kasserne
3.2.2. Tilsynsaktiviteter/tilsynsindsats
Tredje og fjerde stikprøvekontrol bliver afrapporteret til styrelsen i efteråret 2021 og januar 2022.
Der kan findes yderligere oplysninger om den midlertidige arbejdsfordelingsordning på følgende
link:
https://star.dk/til-virksomheder/info-virksomheder-midlertidige-aendringer-
beskaeftigelsesomraadet-foelge-af-coronavirus/til-virksomheder-spoergsmaal-og-svar-
midlertidige-aendringer-coronavirus/den-nye-midlertidige-arbejdsfordelingsordning-coronavirus/
14
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 189: Statusrapport vedrørende tilsynet med a-kasser og kommuner for 1. halvår 2021, fra beskæftigelsesministeren
2545667_0015.png
3.3. Tilsynet med a-kassernes rådighedsadministration
3.3.1. Status
Styrelsens gennemfører en kontrol af a-kassernes administration af jobcentrenes beskeder til a-
kasserne, om f.eks. et medlems afslag eller ophør i et beskæftigelsesrettet tilbud eller udeblivelse
fra en jobsamtale m.v. Disse beskeder kaldes negative underretningspligtige hændelser. A-
kasserne skal altid foretage en rådighedsvurdering, når de modtager en negativ
underretningspligtig hændelse fra et jobcenter og træffe en afgørelse om rådighed og om hvorvidt
dagpengemodtageren skal sanktioneres.
Tabel 7. Tabel over udviklingen i andele af sager, som a-kassen har vurderet er rådighedsrelevante, men
revisorerne har vurderet er ikke rådighedsrelevante.
Tabellen viser udviklingen fra 2014 – 2020
Antal underretningspligtige
hændelser fra kommunen
2014
2016
2018
2020
Kilde: STAR og egne beregninger
979
972
714
690
Antal hændelser som a-kassen
vurderer rådighedsrelevante
450
465
359
364
Antal sager som revisor vurderer ukorrekt
Procent
vurderet som relevante af a-kassen
12
17
24
9
2,7
3,7
6,7
2,5
Revisorerne har i 9 ud af de 364 hændelser, svarende til 2,5 pct., vurderet, at a-kassernes
beslutning var forkert, og at hændelsen skulle have været vurderet som ikke-rådighedsrelevante.
Tabel 8. Tabel over udviklingen i underretningspligtige hændelser fra jobcentrene, som a-kasserne
vurderer er ikke rådighedsrelevante
Tabellen viser udviklingen fra 2014 – 2020
Antal underretningspligtige hændelser fra
kommunen
2014
2016
2018
2020
Kilde: STAR og egne beregninger
979
972
714
690
Antal hændelser som a-kassen vurderer for
ikke
rådighedsrelevante
529
517
355
326
Procent
54
53
50
47
Ud af de 690 negative underretningspligtige hændelser fra jobcentrene har a-kasserne vurderet, at
326 hændelser, svarende til 47 pct., er ikke-rådighedsrelevante. Det kan f.eks. skyldes, at et
medlem på det konkrete tidspunkt for hændelsen ikke havde pligt til rådighed pga. arbejde eller
sygdom. Revisorerne har i 3 ud af de 326 hændelser vurderet, at a-kassernes beslutning var
forkert, og at hændelsen skulle have været vurderet som rådighedsrelevante.
3.3.2. Tilsynsaktiviteter/tilsynsindsats
Undersøgelsen gennemføres i forbindelse med revisionsarbejdet i a-kasserne hvert 2. år og har til
formål at belyse, om a-kasserne træffer korrekte afgørelser om rådighedsrelevans, når jobcentrene
underretter a-kasserne om en negativ underretningspligtig hændelse. Undersøgelsen vil blive
gennemført igen i 2022.
15
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 189: Statusrapport vedrørende tilsynet med a-kasser og kommuner for 1. halvår 2021, fra beskæftigelsesministeren
2545667_0016.png
3.4. Eksport af dagpenge til udlandet
3.4.1 Status
Medlemmer af en arbejdsløshedskasse har mulighed for at få udbetalt dagpenge i op til 3
måneder under jobsøgning i et andet EU/EØS-land. Det kaldes en eksport. Det er a-kassen, der
udsteder tilladelsen og udbetaler dagpenge i udrejseperioden/eksportperioden.
A-kassernes sagsbehandling i forbindelse med eksporter afsluttes, når eksportperioden udløber
og sidste dagpengekort for perioden er modtaget fra medlemmet. Antallet af eksporter i 2020 er
som forventet noget lavere end de seneste år grundet COVID-19-situationen.
Tabel 9. Tabel over udviklingen i antallet af eksporter (opgjort den 1. marts 2021)
Tabellen viser udviklingen i antallet af udstedte udrejse tilladelser (eksporter) fra 2015 og til
2019
Dokumentperiode påbegyndt i år
2015
2016
2017
2018
2019
2020
Antal udstedte eksporter
1.632
2.086
2.307
2.933
2.756
2.415*
Anm.: *Til og med 2019 er antallet af eksporter opgjort inklusiv eksporter til Færøerne. Eksport af dagpenge til Færøerne sker i henhold til Aftale af 20.
november 2014 mellem Beskæftigelsesministeriet og Færøernes Landsstyre om koordinering af arbejdsløshedsforsikring og ikke i henhold til
Forordningen. Styrelsen har derfor valgt at eksporter til Færøerne fremadrettet ikke indgår i opgørelse over antal eksporter i henhold til
Forordningen
Kilde: STAR og egne beregninger
A-kasserne indberetter til STAR, når et medlem anvender muligheden for at medregne
forsikrings- og beskæftigelsesperioder for at opnå ret til en ydelse. A-kasserne opdaterer løbende
indberetningerne og styrelsens afrapportering justeres derfor løbende i overensstemmelse med
indberetningerne. Der kan derfor være mindre variationer i opgørelserne i forhold til tidligere
statusrapporter.
3.4.2. Tilsynsaktiviteter/tilsynsindsats
STAR fører løbende tilsyn med udstedelsen af udrejsetilladelser/eksportdokumenter og antallet af
dagpengemodtagere og afrapporterer til Tilsynsrådet halvårligt.
Styrelsen afgiver løbende oplysningerne til Den Administrative Kommission for Vandrende
Arbejdstageres Sociale Sikring, som løbende fører statistik over alle medlemslandenes brug af
bl.a. retten til eksport af arbejdsløshedsydelser efter artikel 64 i Forordning (EF) 883/2004 om
koordinering af de sociale sikringsordninger. Oplysningerne vedrører borgere fra EU/EØS-lande
og Schweiz.
16
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 189: Statusrapport vedrørende tilsynet med a-kasser og kommuner for 1. halvår 2021, fra beskæftigelsesministeren
2545667_0017.png
Kapitel 4. Lufthavnstilsynet og andre tilsyn over for
både a-kasser og kommuner
4.1. Lufthavnstilsyn 1. halvår 2021
4.1.1. Status
Lufthavnstilsynet i STAR genoptog den 1. juni 2021 kontrolaktionerne med modtagere af
dagpenge, kontanthjælp og andre ledighedsydelser, der kan have opholdt sig i udlandet i strid
med reglerne, fordi de ikke har stået til rådighed for arbejdsmarkedet.
Forud er gået 16 måneder, hvor lufthavnstilsynet på grund af covid-19 har måttet indstille
kontrolaktionerne 2 gange. Lufthavnstilsynet lukkede ned fra den 12. marts til den 13. august
2020 og atter fra den 18. september 2020 til den 1. juni 2021.
Som konsekvens har det ikke været muligt at gennemføre 52 kontrolaktioner i 2020, som var
målsætningen i henhold til den afsatte bevilling på finansloven. Der blev gennemført 17
kontrolaktioner, hvoraf 13 fandt sted i Kastrup Lufthavn, 2 i Aalborg Lufthavn samt 1 i
henholdsvis Billund og Aarhus Lufthavne.
Tabel 10. Tabel over antallet af gennemførte tilsyn, antal kontrollerede rejsende samt størrelsen af
tilbagebetalingskravet
Status pr. 7. september 2021 sammenholdt med årsstatus 2019 og 2020
Bevilling
Årsstatus 2019
Årsstatus 2020
Status 7. sept. 2021
Kilde: STAR og egne beregninger
4,2 mio. kr.
4,2 mio. kr.
4,2 mio. kr.
Antal tilsyn
52
17
15
Tilbagebetalingskrav
7.766.016 kr.
3.960.595 kr.
778.159 kr.
Antal kontrollerede
rejsende
27.320
9.144
3.841
Indberetninger
848
274
266
Andel
indberettede
3,1 pct.
3,0 pct.
6,9 pct.
Tallene er opgjort den 7. september 2021, og viser summen af Lufthavnstilsynets kontrolindsats
samt indberetningerne fra Toldstyrelsen. Der mangler tilbagemeldinger fra kommuner/a-kasser i
hovedparten af sagerne i 2021, hvorfor det samlede tilbagebetalingskrav vil blive større når alle
sager er færdigbehandlet i a-kasser og kommuner.
4.1.2. Tilsynsaktiviteter/tilsynsindsats
Grundet pandemien og nedlukningen indtil ultimo maj måned er målsætningen at gennemføre 30
kontrolaktioner i hele 2021. Dette selvsagt med forbehold for, at det fortsat vurderes forsvarligt i
relation til pandemien.
17
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 189: Statusrapport vedrørende tilsynet med a-kasser og kommuner for 1. halvår 2021, fra beskæftigelsesministeren
2545667_0018.png
4.2. Resultatet af undersøgelse af indberetninger om Uber-chauffører
4.2.1. Status
Skattestyrelsen identificerede og udsendte i 2020 oplysninger til de ydelsesansvarlige
myndigheder om i alt 1.498 personer, som i indkomstårerne 2016-17 har haft indtægt som Uber-
chauffør i Danmark og som i samme år har modtaget offentlige ydelser. Sagerne blev sendt til
STAR, Udbetaling Danmark, Uddannelses- og Forskningsstyrelsen og kommunerne med henblik
på at få belyst, om der uberettiget er udbetalt ydelser til de pågældende.
Tabel 11. Tabel over ydelsesansvarlige myndigheder
Oversigten viser antal sager fordelt på de ydelsesansvarlige myndigheder
Ydelsesansvarlige myndigheder
Kommunerne
Udbetaling Danmark
Uddannelses- og Forskningsstyrelsen
STAR (a-kasserne)
Antal sager i alt
Kilde: STAR og egne beregninger
Antal udsendte sager
534
102
397
465
1.498
Der er tidligere gennemført en undersøgelse så vidt angår indkomstårene 2014-15.
Myndighederne har nu færdigbehandlet sagerne, og STAR har indsamlet resultaterne, som er
sammenfattet i tabel 14. I 46 pct. af sager udsendt til kommunerne havde Uber-chauffører
modtaget ydelser med urette. For sager udsendt til a-kasserne havde 35 pct. af Uber-chaufførerne
modtaget ydelser med urette.
Tabel 12. Tabel over resultatet af undersøgelsen
Resultat vedrørende indkomst år 2016/2017
Resultat 2016 / 2017
Antal sager i alt
Antal afsluttede sager (september 2021)
Antal tilbagebetalingssager
Tilbagebetalingskrav i alt
Antal politianmeldelser
Kilde: STAR og egne beregninger
1.498
1.444
439
18,7 mio. kr.
104
4.2.2. Tilsynsaktiviteter/tilsynsindsats
Yderligere detaljerede oversigter kan ses i bilag 1 tabel 27-30. Uber i Danmark stoppede i foråret
2017. Der vil derfor ikke være grundlag for at gentage undersøgelsen.
18
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 189: Statusrapport vedrørende tilsynet med a-kasser og kommuner for 1. halvår 2021, fra beskæftigelsesministeren
2545667_0019.png
Kapitel 5. Tilsynet med private og offentlige
tilskudsmodtagere
5.1. Private og offentlige tilskudssager
5.1.1. Status
Resultaterne fra totalkontrollen i 2021 til og med juli måned fremgår af nedenstående figur. Den
samlede fejlprocent for 2021 er 3,8 pct. STAR følger udviklingen tæt, og vil om nødvendigt
implementere nye initiativer med henblik på at nedbringe antallet af fejl yderligere.
Figuren neden for viser STARs regnskabskontrol af tilskudssager i perioden januar – juli 2021
Deloitte har for STAR gennemført et tværgående review af sikkerheden i
tilskudsadministrationen og det tilskudsadministrative system TAS. STAR vil på baggrund af
Deloittes afrapportering fra sensommeren 2021 tage stilling til, om der er behov for at iværksætte
yderligere tiltag.
5.1.2. Tilsynsaktiviteter/tilsynsindsats
STAR udarbejder hver måned en sagscontrolling af alle afsluttede tilskudssager. Resultaterne af
denne rapporteres til direktionen i forbindelse med den månedlige ledelsesinformationsrapport.
Derudover udarbejder STAR
STAR udarbejder desuden årligt en audit af 40 tilfældigt udvalgte tilskudsager. Tilsynet omfatter
gennemgang af slutregnskab, målopfyldelse og processuelle krav.
19
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 189: Statusrapport vedrørende tilsynet med a-kasser og kommuner for 1. halvår 2021, fra beskæftigelsesministeren
2545667_0020.png
Kapitel 6. Status på tilsynsplanen
STARs tilsynsplan for 2021 indeholder 20 tilsynsindsatser, hvoraf seks af indsatserne er forudsat
gennemført inden for 1. halvår 2021. Det er alene de seks nævnte indsatser, der gives status på.
Alle seks initiativer er gennemført og færdiggjort efter planen. Den samlede tilsynsplan fremgår
af bilag 3.
Initiativ og formål
Ny Jobindsats-måling
opkvalificeringsindsats
af
Status
kommunernes Den nye måling på Jobindsats blev offentliggjort kort før sommerferien.
På baggrund af den nye Jobindsatsmåling har STAR udviklet en ny månedlig monitoreringsrapport, der
viser brugen af uddannelsesordningerne blandt kommuner og a-kasser. Hensigten bag
Formål: Styrket tilsyn og monitorering med
monitoreringsrapporterne er dels at danne grundlag for de regionale arbejdsmarkedskontorers dialog
opkvalificeringsindsatsen i
med jobcentrene om anvendelse af ordningerne og dels at skabe fokus på ordningerne i både jobcentre
beskæftigelsessystemet skal understøtte
og a-kasser. A-kasserne kan ikke selv anvende ordningerne, men understøtte implementeringen.
målopfyldelse.
Rapporten er udviklet i Power BI og vil være tilgængelig gennem Jobindsats, så både kommuner og a-
kasser kan følge anvendelsen af uddannelsesordningerne blandt deres ledige.
Arbejdsmarkedskontorerne sender månedligt rapporten til landets kommuner.
Kvalitetsprojekt om ensartethed i CKA-
afgørelser
Formål: Bedre kvalitet og ensartethed i CKA’s
afgørelser skal understøtte retssikkerhed.
Evaluering af Job-VEU-modellen
Formål: Understøttelse af
opkvalificeringsindsatsen på
beskæftigelsesområdet skal understøtte
målopfyldelse.
Færdiggørelse af serviceeftersyn af
uddannelsesindsatsen
Formål: Færdiggørelse af serviceeftersyn af
uddannelsesindsatsen, jf.
beskæftigelsesreformen fra 2014, skal
understøtte effektiv administration og
målopfyldelse.
Etablering af tilsyn med Ydelsesrefusion
(YR)
Formål: Etablering af tilsyn med YR og et
grundlag for udbetaling og
regnskabsaflæggelse for refusionsbelagte
ydelser skal understøtte korrekt økonomisk
forvaltning.
I efteråret 2020 blev der gennemført kvalitetsmålinger, og i foråret 2021 har der været etableret læse-
makker-ordninger, hvor sagsbehandlerne parvis har læst og givet feedback på hinandens sager.
I oktober 2021 gennemføres endnu en runde kvalitetsmålinger.
Den eksterne evaluering af Job-VEU modellen er gennemført i 1. halvår 2021. Beskæftigelsesministeren
og aftalekredsen bag trepartsaftalen om styrket og mere fleksibel voksen-, efter- og videreuddannelse
fra 2017 har fået forelagt evalueringen.
Den ordinære bevilling på 25 mio. kr. er forlænget i foreløbigt ét år i 2022.
Anden og sidste del af serviceeftersynet blev offentliggjort i juni 2021.
Resultaterne viser bl.a., at der fortsat gennemføres færre opkvalificeringsforløb end forudsat med
beskæftigelsesreformen. Derudover er uddannelsesindsatsen stadig præget af en høj grad af
kompleksitet, hvilket er en hindring for både borgere og fagprofessionelle.
STAR har udarbejdet en intern og ekstern governancemodel vedrørende YR.
STAR har etableret et YR-koordinationsforum med KL og KOMBIT. Der holdes møde hver anden
måned, hvor aktuelle problemstillinger drøftes.
STAR har udarbejdet en intern tilsynsmanual, der beskriver hyppigheden af og ansvaret for hvert
element i tilsynet med YR.
STAR har gennemgået revisorerklæringer mv. vedrørende YR for året 2020. Revisorerne har ikke haft
væsentlige bemærkninger.
Redegørelsen blev offentliggjort i maj på star.dk.
Beskæftigelsesministeren drøftede i juni 2021 redegørelsen med aftalekredsen bag Aftale om en
forenklet beskæftigelsesindsats.
Herudover er redegørelsen sendt til Folketingets Beskæftigelsesudvalg, Tilsynsrådet,
Beskæftigelsesrådet, KL og landets kommuner. STAR og KL har også drøftet redegørelsen.
Årlig redegørelse til BEU
Formål: Monitorering af indsatser og tilbud
til ledige i beskæftigelsesindsatsen skal
understøtte retssikkerhed og målopfyldelse.
Tilsynsplanen og de respektive indsatser kan ses under bilag 3 eller læses i sin helhed her:
https://star.dk/media/18567/tilsynsplan-for-2021.pdf
20
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 189: Statusrapport vedrørende tilsynet med a-kasser og kommuner for 1. halvår 2021, fra beskæftigelsesministeren
2545667_0021.png
Bilag 1. Udvalgte nøgletal for a-kasser og
kommuner, Udbetaling Danmark mv.
Tabeller relateret til a-kasseområdet
Tabel 13. Oversigt over modtagne anmeldelser fra andre myndigheder
Oversigt over antal anmeldelser om fejludbetalinger eller mistanke om snyd fordelt på
myndigheder
Myndighed
SKTST(løbende
indberetninger/anmeldelse
r)
Kommuner
Politi
PET
Andre myndigheder fx
Kriminalforsorgen
SØIK
I alt
2018
112
114
2
0
104
13
345
2019
56
79
0
1
101
23
259
2020
39
65
0
0
81
57
242
1. halvår 2021
37
38
0
0
65
4
144
Anm.: Såfremt en anden myndighed, fx SKAT eller en kommune, kommer i besiddelse af oplysninger, der tyder på, at der er fejl-udbetalt ydelser fra en a-
kasse, skal styrelsen underrettes. Sagerne bliver sendt videre til sagsbehandling i a-kassen. Hvis pågældende ikke er medlem af en a-kasse,
videresender styrelsen oplysningen til den kommune, hvor borgeren bor eller til Udbetaling Danmark
Kilde: STAR og egne beregninger
Tabel 14. Oversigt over tilbagebetalinger fra medlemmer af a-kasser
Tilbagebetalinger og reguleringer betalt til staten i mio. kr.
1. halvår 2018
Svig*
Kasseeneansvar
Uagtsomhed
Tilbagebetalinge
r, i alt
Reguleringsbelø
b i alt
11,9
4,2
53,9
70
43,5
2. halvår 2018
17
3,2
65,6
85,8
44,5
1. halvår 2019
13,2
3,6
33
49,8
50,9
2. halvår 2019
12,7
2,8
33,4
48,9
52,3
1. halvår 2020
18,1
2,2
33,3
53,6
62,3
2. halvår 2020
24,9
3,4
35
63,3
56,7
1. halvår 2021
24,6
3,1
28,1
55,8
70,4
Anm.: *De indbetalte beløb vedrørende svig er inklusiv beløb betalt via RIM under SKAT. Statskrav skal efter reglerne oversendes til
Restanceinddrivelsesmyndigheden (RIM) i Gældsstyrelsen, når a-kassen har udtømt sine opkrævningsmuligheder. Stigningen i svigsbeløbet 2020
skyldes især RIMs nye inddrivelsessystem, PSRM. Når en a-kasse har truffet afgørelse om tilbagebetaling af en ydelse, oplyser a-kassen
regnskabsmæssigt, om der betales på et reguleringskrav eller på et krav om tilbagebetaling (et svigskrav, et uagtsomhedskrav eller et
kasseeneansvar)
Kilde: STAR og egne beregninger
Tabel 15. Underretningspligtige hændelser, som a-kasserne har vurderet er ikke-rådighedsrelevante.
Oversigt over underretningspligtige hændelser, som a-kasserne har vurderet er ikke-
rådighedsrelevante opdelt på, om revisor finder, at a-kassens vurdering er korrekt, 2018 og 2020
2018
Pct.
Antal underretninger, hvor revisor finder, at a-kassens vurdering er korrekt
Antal underretninger, hvor revisor finder, at a-kassens vurdering ikke er korrekt
I alt
98
2
100
antal
347
8
355
Pct.
99
1
100
2020
antal
323
3
326
21
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 189: Statusrapport vedrørende tilsynet med a-kasser og kommuner for 1. halvår 2021, fra beskæftigelsesministeren
2545667_0022.png
Kilde: STAR på baggrund af a-kasserevisorernes oplysninger
Tabel 16. Udviklingen i årsagsforklaringer til hvorfor underretninger fra jobcentre er ikke
rådighedsrelevante.
Tabellen viser udviklingen fra 2014 til 2020 i de hyppigste årsager til, at a-kassen vurderer, at en
underretningspligtig hændelse ikke er rådighedsrelevant angivet i procent
2014
Medlemmet havde ikke eller for sent modtaget indkaldelse
Underretninger skyldes en fejl, som ikke kunne tilregnes en af de involverede parter
Medlemmet havde ikke pligt til rådighed på grund af rettidig ferie
Medlemmet havde ikke pligt til rådighed af andre årsager
Fejlagtig underretning fra arbejdsgiver eller uddannelsesinstitution
Medlemmet havde overtaget midlertidigt arbejde
Medlemmet havde ikke pligt til rådighed på grund af sygdom
Medlemmet havde overtaget varigt arbejde
Fejlunderretning fra jobcentret
Kilde: STAR på baggrund af a-kasserevisorernes oplysninger
4
7
1
9
1
16
15
21
27
2016
1
4
1
8
0
4
14
19
50
2018
2
6
2
11
3
5
18
11
43
2020
1
8
0
11
2
7
21
11
38
Tabel 17. Oversigt over medlemmer med dansk statsborgerskab, øvrige EU/EØS-statsborgerskab og
Schweiz samt statsborgerskab fra tredjelande (opgjort den 1. marts 2021)
Tabellen viser en oversigt over antallet af medlemmer, som havde dansk statsborgerskab, der
anvendte udenlandske forsikrings- og beskæftigelsesperioder til at opnår ret til en ydelser fra en
a-kasse
Statsborgerskab
Dansk
Øvrige EU/EØS og Schweiz
Tredjelande
(Uden for EU/EØS og Schweiz)
I alt
Kilde: STAR og egne beregninger
2016
Antal
411
48
7
466
Pct.
88
10
2
100
2017
Antal
447
55
7
509
Pct.
88
11
1
100
2018
Antal
542
59
10
611
Pct.
89
10
2
100
2019
Antal
443
63
7
513
Pct.
86
12
1
100
2020
Antal
524
87
6
617
Pct.
85
14
1
100
22
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 189: Statusrapport vedrørende tilsynet med a-kasser og kommuner for 1. halvår 2021, fra beskæftigelsesministeren
2545667_0023.png
Tabeller relateret til kommuneområdet
Tabel 18. Oversigt over STARs henvendelser til kommunerne i forbindelse med opfølgning på
benchmarking af jobprate kontanthjælpsmodtageres og selvforsørgelses, hjemrejse og overgangsydelses
modtageres manglende jobsøgning
Oversigt over STARs henvendelser til kommunerne i perioden fra december måned 2019 til
september måned 2021
Henvendelses- måned Observationsmåned
December 2019
Januar 2020
Februar 2020
Marts 2021
April 20212
Maj 2021
Juni 2021
Juli 2021
August 2021
September 2021
August 2019
September 2019
Oktober/November 2019
December 2020
Januar 2021
Februar 2021
Marts 2021
April 2021
Maj 2021
Juni 2021
Antal
henvendelser
6
1
1
12
27
2
2
-
19
2
Henvendelsesform
Brev
Brev
Brev
Brev
Brev
Brev
Brev
-
Brev
Brev
-
x
x
-
x
x
Kontanthjæl
p
x
x
x
x
x
x
Selvforsørgelses-,
hjemrejseydelse- og
overgangsydelse
Anm.: Der er ikke udtræk vedrørende april måned 2021, da der ikke blev foretaget udtræk på grund af sommerferie
Kilde: STAR og egne beregninger
Tabel 19. Opfølgning på den tidlige beskæftigelsesindsats
Oversigt over STARs henvendelser til kommuner i forbindelse med opfølgningen på den tidlige
beskæftigelses indsats. Tabellen viser antallet af kommuner, der er kontaktet og på hvilke
ydelsestyper.
Henvendelses
måned
jul-21
aug-21
sep-21
Observations Kommuner Sygedagpen
Uddannelseshj
Kontanthjælp
måneder
kontaktet
ge
ælp
Marts - Maj
2021
April - Juni
2021
Maj - Juli
2021
0
46
6
0
37
5
0
6
0
0
3
0
Revalidering inkl. Ressourceforl Jobafklaring
forrevalidering
øb
sforløb
0
0
0
0
2
1
0
0
0
Kilde: STAR og egne beregninger
Tabel 20. Kommuner i risiko for at komme i skærpet tilsyn eller let justeret opfølgning som følge af
manglende efterlevelse af fokusmål om hhv. samtaler og tilbud
Oversigt over udviklingen i antallet af kommuner i risiko for skærpet tilsyn og justeret
opfølgning på baggrund af indsatsen for samtaler og tilbud fra december 2020 til juli 2021
dec-20
Samtaler
Tilbud*
13
17
jan-21
10
15
feb-21
7
15
mar-21
6
16
apr-21
6
15
maj-21
6
15
jun-21
5
16
jul-21
4
16
Kilde: Beskæftigelsesministeriets benchmarkmodel, Kommunale sagsbehandlings- og økonomisystemer, KMD’s sygedagpengeregister, FLEUR, TASS,
Plandata, eIndkomst
23
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 189: Statusrapport vedrørende tilsynet med a-kasser og kommuner for 1. halvår 2021, fra beskæftigelsesministeren
2545667_0024.png
Tabeller relateret til UDK
Tabel 21. Oversigt over UDKs kontrol med, at der udbetales tilskud og ydelser til berettigede personer
Resultat af kontrolindsatsen i Udbetaling Danmarks kontrolenhed (2020) – Tabellen viser
antallet af kontrolsager og provenu behandlet i UDKs kontrolenhed sammen holdt med de
offentlige udgifter og det samlede antal modtagere
2020
Total Udbetaling
Danmark
Boligstøtte
Famileydelser
Pension
Barselsdagpenge
Samlede offentlige Antal modtagere af tilskud
udgifter (mio. Kr.)
eller ydelser
236.341
15.908
18.210
186.544
12.050
3.366.750
728.527
709.291
1.347.656
173.826
Oprettede Provenu i afgjorte sager
kontrolsager
(mio. kr.)
6.242
1)
-
-
-
-
102
2)
13
47
36
5
Afgjorte sager med
provenu
1.701
352
1.344
254
49
Anm.: Tal vedrørende samlede offentlige udgifter er angivet i Udbetaling Danmarks årsrapport for 2020, mens antal modtagere af tilskud eller ydelse er
hentet i tabel 1.1. Bemærk, at summen ikke stemmer overens med de oplistede områder, da flere ydelsesområder ikke indgår i denne opgørelse.
En kontrolsag kan vedrøre flere ydelser, derfor stemmer totalen af antal afgjorte sager med provenu ikke med summen af antal afgjorte sager med
provenu ydelseskategorier.
1) Ydelsen registreres ikke ved oprettelsen af en sag, men først i forbindelse med afgørelsen af sagen, hvorfor det ikke er muligt at opdele totalen på
de respektive ydelser.
2) Efter implementering af UDK’s nye pensionssystem, er der en forsinkelse i beregningen af provenu på 98 pensionssager. En andel af provenuet
på pensionssager udestår derfor på provenusager fra marts – december 2020. Provenuet vurderes at udgøre 19. mio. kr.
Kilde: Udbetaling Danmark, kontrolenhedens fagsystem (SAL) 12. januar 2020
Tabel 22. Oversigt over udviklingen i provenu i UDKs kontrolenhed
Tabellen viser udviklingen i provenu i UDKs kontrolenhed for årene 2018, 2019 og 2020 fordelt
på de store udgiftsområder.
2019
Total
Boligstøtte
Famileydelse
r
Pension
Barselsdagp
enge
Provenu i afgjorte
Provenu i afgjorte
sager 2018
sager 2019 (mio.kr.)
(mio.kr.)
119
10
55
50
4
128
16
43
64
5
Provenu i afgjorte
Antal afgjorte sager Antal afgjorte sager
sager 2020
med provenu 2019 med provenu 2018
(mio.kr.)
102
13
47
36
5
1.909
242
1.536
324
26
1.698
390
1.277
374
42
Antal afgjorte sager
med provenu 2020
1.701
352
1.344
254
49
Anm.: En kontrolsag kan vedrøre flere ydelser, derfor stemmer totalen af antal afgjorte sager med provenu ikke med summen af antal afgjorte sager med
provenu ydelseskategorier.
Kilde: For provenu i afgjorte sager er kilden direktøren for kontrolenhedens rapportering om administrative forhold 2018, 2019, 2020. For Antal afgjorte
sager med provenu er kilden Udbetaling Danmark, kontrolenhedens fagsystem (SAL) 12. januar 2020
24
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 189: Statusrapport vedrørende tilsynet med a-kasser og kommuner for 1. halvår 2021, fra beskæftigelsesministeren
2545667_0025.png
Tabeller relateret til Lufthavnstilsynet
Tabel 23. Oversigt over resultaterne af lufthavnstilsynet indsats
Resultat af lufthavnstilsynets kontrol og samarbejdet med Toldstyrelsen per 7. september 2021
Tilsyn og SKAT per
kvartal
Antal
kontrollerede
personer
Antal personer indberettet
A-kasser
Tilsyn 1. kvt.
Tilsyn 2. kvt.
Tilsyn 3. kvt.
Tilsyn 4. kvt.
Tilsyn i alt
SKAT 1. kvt.
SKAT 2. kvt.
SKAT 3. kvt.
SKAT 4. kvt.
SKAT i alt
9
21
3
40.490
351.905
3.841
82
3
5
1
154
6
13
2
43
1
2
0
175.753
11.855
28. 635
0
210.011
130.989
220.916
0
15
0
669
3.172
0
27
55
Kommuner
0
37
117
0
22
21
Antal henlagte
sager
Tilbagebetalingsbeløb (Brutto)
A-kasser
0
164.934
10.819
Kommuner
0
190.477
19.534
0
5
10
Antal
tilsyn
Tilsyn i 2021
SKAT 2021
Total 2021
Kilde:
STAR og egne beregninger
236
30
266
43
3
46
385.764
392.395
778.159
25
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 189: Statusrapport vedrørende tilsynet med a-kasser og kommuner for 1. halvår 2021, fra beskæftigelsesministeren
2545667_0026.png
Tabeller relateret til Uber
Tabel 24. Uber – tilbagebetalingskrav rettet fra kommuner til borgere
Krav om tilbagebetaling og antal politianmeldelser rettet fra kommunerne på baggrund af
indberetningerne fra SKAT
Antal sager i alt
Antal afsluttede sager
Antal tilbagebetalingssager
Tilbagebetalingskrav i alt
Antal politianmeldelser
Kilde: STAR og egne beregninger
534
480
221
12.6 mio. kr.
63
Tabel 25. Uber – tilbagebetalingskrav rettet fra UDK til borgere
Krav om tilbagebetaling og antal politianmeldelser rettet fra UDK på baggrund af
indberetningerne fra SKAT
Antal sager i alt
Antal tilbagebetalingssager
Tilbagebetalingskrav i alt
Antal politianmeldelser
Kilde: STAR og egne beregninger
102
6
0,06 mio. kr.
0
Tabel 26. Uber – tilbagebetalingskrav rettet fra Uddannelses- og Forskningsstyrelsen til borgere
Krav om tilbagebetaling og antal politianmeldelser rettet fra Uddannelses- og
Forskningsstyrelsen på baggrund af indberetningerne fra SKAT
Antal sager i alt
Antal tilbagebetalingssager
Tilbagebetalingskrav i alt
Antal politianmeldelser
Kilde: STAR og egne beregninger
397
50
1.5 mio. kr.
0
Tabel 27. Uber – tilbagebetalingskrav rettet fra a-kasserne til medlemmer
Krav om tilbagebetaling og antal politianmeldelser rettet fra a-kasser på baggrund af
indberetningerne fra SKAT A-kasser
Antal sager i alt
Antal tilbagebetalingssager
Tilbagebetalingskrav i alt
Antal karantænetimer
Antal politianmeldelser
Kilde: STAR og egne beregninger
465
162
4.5 mio. kr.
24.838
41
26
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 189: Statusrapport vedrørende tilsynet med a-kasser og kommuner for 1. halvår 2021, fra beskæftigelsesministeren
Bilag 2. Generelle beskrivelser af tilsynsindsatser
Nedenfor findes en generel beskrivelse af de forskellige tilsynsindsats områder som hører under
STAR.
Tilsynet med kommuner
A. Rådighedstilsynet
STAR anvender benchmarking af jobparate kontanthjælpsmodtageres og selvforsørgelses- og
hjemrejseydelses- og overgangsydelsesmodtageres jobsøgning til at følge op over for kommuner,
som har et højt niveau af borgere i målgruppen uden registreret jobsøgning i joblog.
Rådighedstilsynet blev etableret som led i moderniseringen af det kommunale rådighedstilsyn
som aftalt med
Trepartsaftalen om tilstrækkelig og kvalificeret arbejdskraft i hele Danmark og
praktikpladser
fra august 2016. Benchmarkingen gør det muligt at følge jobsøgningen blandt
jobparate kontanthjælpsmodtagere og selvforsørgelses- og hjemrejseydelses- og
overgangsydelsesmodtagere og understøtter kommunernes rådighedsarbejde.
B. Skærpet tilsyn
Formålet med skærpet tilsyn er at sikre, at kommunerne lever op til intentionerne bag
Aftale om
forenklet beskæftigelsesindsats
fra august 2018. Det vil sige, at de ikke efterlader borgere passive
uden indsats og uden kontakt med jobcentret. En kommune kan komme i skærpet tilsyn, hvis den
ikke lever op til resultatmålet og et eller begge af de fastsatte fokusmål. Resultatmål vedrører,
hvorvidt det faktiske antal borgere på offentlig forsørgelse i kommunen er større eller mindre end
forventet på baggrund af kommunens rammevilkår.
C. Benchmarking af kontrolsager fra UDK
STARs benchmarking af kommunernes brug af fremsendte kontrolsager fra Den Fælles
Dataenhed i UDK skal understøtte og styrke kommunernes kontrolindsats med sociale ydelser,
understøtte øget kommunal vidensdeling, læring og ledelsesfokus på baggrund af UDKs
registerbaserede udsøgning af risikosager, hvor der er en formodning om snyd med
overførselsindkomster og sikre transparens om kommunernes registerbaserede kontrolindsats.
Benchmarkingen blev offentliggjort den 31. maj 2021 som led i udmøntningen af
Aftale om mere
enkle og skærpede sanktioner, styrket kontrol med snyd og færre fejludbetalinger
fra november
2018, hvoraf det fremgår, at der skal etableres en model til benchmarking og monitorering af
kommunernes brug af dataenhedens leverancer og kontrolresultater, der løbende vil blive udstillet
for kommunerne. Benchmarkingen af kontrolsager fra UDK har tre målinger, der giver samlet set
et overblik over (1) hvor mange sager UDK udstiller for kommunerne, (2) hvor mange af de
udstillede sager som kommunerne udtager til visitering, (3) hvor mange kontrolsager
kommunerne opretter, (4) om sagerne afsluttes med et stop af en ydelse og/eller et krav om
tilbagebetaling (provenu) samt (5) udviklingen over tid.
D. Fokusrevisioner
Beskæftigelsesministeriet foretager årligt to fokusrevisioner for at afdække kommunal praksis på
områder der vurderes at have en særlig risiko og væsentlighed. Formålet med fokusrevision er at
opnå viden om, hvorvidt kommunerne forvalter en særlig del af beskæftigelsesindsatsen i
overensstemmelse med lovgivningen og Folketingets intentioner. Resultaterne af en
fokusrevision kan medføre, at der evt. kan ske en tilpasning af lovgivning, vejledninger og
retningslinjer. Det følger af Aftale om enkle og skærpede sanktioner fra november 2018, at der i
27
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 189: Statusrapport vedrørende tilsynet med a-kasser og kommuner for 1. halvår 2021, fra beskæftigelsesministeren
perioden 2020-2022 årligt skal gennemføres to fokusrevisioner på udvalgte indsatsområder, som
Beskæftigelsesministeriet udvælger på baggrund af en nærmere vurdering af ordningernes risiko,
væsentlighed og kompleksitet.
E. Gennemgang af kommunernes revisionsberetninger
STAR gennemgår kommunernes revisionsberetninger og eventuelle revisionsbemærkninger, og
yder vejledning i forhold til revisionsberetningerne. STAR fører også tilsyn med kommunernes
hjemtagelse af statsrefusion på Beskæftigelsesministeriets ressortområde. Behandlingen af de
kommunale revisionsberetninger for 2019 tager udgangspunkt i bekendtgørelse om statsrefusion
og tilskud samt regnskabsaflæggelse og revision på visse områder inden for Ministeriet for Børn,
Ligestilling, Integration og Sociale Forholds, Beskæftigelsesministeriets, Ministeriet for By,
Bolig og Landdistrikters og Undervisningsministeriets ressortområder (bekendtgørelse er nr.
1591 af 21 december 2017).
F. Ny digital kommunal revision
Ministerierne har igennem digitaliseringen af den kommunale revision søgt at skabe en
transparent, digitalt revisionsordning til gavn for kommuner, revisorer og ministerierne. Den nye
revisionsordning vil give et mere tidstro samlet overblik over de kommunale revisionsresultater,
samt give mulighed for løbende afrapportering af fundne fejl, så fejladministration kan opdages
tidligere. I Rigsrevisionens beretning fra efteråret 2017 om ministeriernes tilsyn med refusionen
til kommunerne, rejste Statsrevisorerne følgende en række kritikpunkter. For at imødekomme
Statsrevisorernes kritikpunkter, påbegyndte Beskæftigelsesministeriet, Udlændige- og
Integrationsministeriet og Social- og Indenrigsministeriet i 2018 arbejdet på at modernisere den
kommunale revisionsordning. Denne modernisering er nu ved at blive udmøntet i kommunerne.
Tilsynet med a-kasser
G. Rådighedstilsyn (A-kasse indblik)
Det moderne rådighedstilsyn er samlet i STARs digitale A-kasse Indblik. Med A-kasse Indblik er
der for første gang etableret ét samlet offentligt tilgængeligt overblik over a-kassernes indsats
med at sikre, at ledige står til rådighed. Med
Trepartsaftalen om tilstrækkelig og kvalificeret
arbejdskraft i hele Danmark og praktikpladser
fra august 2016 aftaltes at modernisere a-
kassernes og kommunernes rådighedstilsyn. Dette er for a-kasser gjort i A-kasse Indblik
H. Tilsyn med a-kassernes månedskontrol i forbindelse med den nye
arbejdsfordelingsordning
A-kasserne skal efter lovgivningen gennemføre en automatiseret månedskontrol i forbindelse
med dagpengeudbetalingen. De fleste a-kasser kan ikke gennemføre den automatiserede
månedskontrol, når de udbetaler dagpenge i den midlertidige arbejdsfordelingsordning (MAF).
A-kasserne er hen over perioden blevet pålagt at gennemføre stikprøvekontroller som erstatning
herfor. A-kassernes revisorer påser, at a-kasserne har etableret betryggende forretningsgange og
følger dem. Formålet med a-kassernes manuelle månedskontrol ifm. (MAF) er at opnå samme
grad af sikkerhed som ved den automatiserede månedskontrol for, at der ikke sker
fejludbetalinger.
28
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 189: Statusrapport vedrørende tilsynet med a-kasser og kommuner for 1. halvår 2021, fra beskæftigelsesministeren
I. Tilsynet med a-kassernes rådighedsadministration
Styrelsen fører et særskilt tilsyn med a-kassernes administration af reglerne om selvforskyldt
ledighed, jf. § 88, stk. 2, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. Tilsynet består bl.a. i en
undersøgelse af a-kassernes administration af jobcentrenes beskeder til a-kasserne, kaldet
negative underretningspligtige hændelser, om f.eks. et medlems afslag eller ophør i et
beskæftigelsesrettet tilbud eller udeblivelse fra en jobsamtale m.v. En negativ
underretningspligtig hændelse er en underretning, som jobcentrene sender digitalt til a-kasserne,
når en hændelse i jobcenteret kan give anledning til tvivl om, hvorvidt den ledige
dagpengemodtager står til rådighed. Undersøgelsen gennemføres hvert 2. år og har til formål at
belyse, om a-kasserne træffer korrekte afgørelser om rådighedsrelevans, når jobcentrene
underretter a-kasserne om en negativ underretningspligtig hændelse. Tilsynsindsatsen har til
formål at belyse, om a-kasserne træffer korrekte afgørelser om lediges rådighed, når jobcentrene
giver besked til a-kasserne om fx afslag eller ophør i et beskæftigelsesrettet tilbud, udeblivelse fra
en jobsamtale mv.
J. Eksport af dagpenge
Ifølge forordning (EF) nr. 883/2004 om koordinering af de sociale sikringsordninger er det
muligt for et ledigt medlem af en a-kasse at tage til et andet EU/EØS-land for at søge arbejde og
samtidig modtage dagpenge fra Danmark i op til tre måneder. Tilsvarende gælder det for andre
EU/EØS-borgere, at de kan komme til Danmark for at søge arbejde og medbringe dagpenge fra et
andet EU/EØS-land. Fra og med 2013 har a-kasserne indberettet oplysninger om udstedelse af
eksportdokumenter til STAR. Udenlandske forsikrings- og beskæftigelsesperioder kan danne
grundlag for udbetaling af en ydelse fra a-kassen. Det fremgår af bekendtgørelse nr. 1313 af 26.
november 2015 om arbejdsløshedsforsikring ved arbejde mv. inden for EØS, Færøerne og i det
øvrige udland.
Tilsyn der både omfatter a-kasser og kommuner
K. Lufthavnstilsynet
Som en del af finanslovsaftalen for 2018 blev det besluttet at genindføre lufthavnstilsynet, der er
rettet mod personer, der uberettiget har modtaget en ydelse under ophold i udlandet. Der blev
afsat 2,2 mio. kr. årligt til tilsynet i perioden 2018-2021, hvilket vurderedes at kunne finansiere
ca. 27 kontrolaktioner årligt. Med finanslovsaftalen for 2019 blev det besluttet at styrke det
eksisterende lufthavnstilsyn med yderligere 2 mio. kr. årligt i perioden 2019-2022. Det er med en
samlet årlig bevilling på 4,2 mio. kr. forventningen, at der fra 2019 vil kunne gennemføres ca. 52
kontrolaktioner årligt. Formålet med lufthavnstilsynet er at forhindre, at der bliver udbetalt
forsørgelsesydelser af en a-kasse eller en kommune til borgere, der ikke har ret til ydelserne, fordi
de har opholdt sig i udlandet i perioden og dermed ikke stået til rådighed. Hjemlen til at
gennemføre tilsynene fremgår af Arbejdsløshedsforsikringslovens § 91 b, stk. 1-5.
Tilsynet med private og offentlige tilskudsmodtagere
Formålet med STARs tilsyn med private og offentlige tilskudsmodtagere er at sikre, at
forvaltningen af tilskudsmidlerne sker i overensstemmelse med de regler, anbefalinger og
rammer for god tilskudsforvaltning, som er fastsat i STARs bekendtgørelse nr. 1276 af 31.
oktober 2016 om administration af tilskud fra puljer under STAR samt den sagsbehandler- og
regnskabsinstruks, som sagsbehandlerne skal administrere efter. Der har på tilskudsområdet altid
eksisteret en række kontroller med henblik på at sikre en god og sikker tilskudsforvaltning.
29
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 189: Statusrapport vedrørende tilsynet med a-kasser og kommuner for 1. halvår 2021, fra beskæftigelsesministeren
2545667_0030.png
Bilag 3. Tilsynsplan 2021 - Status og fremdrift ift.
indsatserne
Ikke gennemført / Ingen fremdrift
Delvist gennemført / Begrænset fremdrift
Gennemført / Fremdrift som forudsat
Initiativ og formål
Status
Den nye måling på Jobindsats blev offentliggjort
kort før sommerferien.
På baggrund af den nye Jobindsatsmåling har STAR
udviklet en ny månedlig monitoreringsrapport, der
viser brugen af uddannelsesordningerne blandt
kommuner og a-kasser. Hensigten bag
monitoreringsrapporterne er dels at danne grundlag
for de regionale arbejdsmarkedskontorers dialog
med jobcentrene om anvendelse af ordningerne og
dels at skabe fokus på ordningerne i både jobcentre
og a-kasser. A-kasserne kan ikke selv anvende
ordningerne, men understøtte implementeringen.
Rapporten er udviklet i Power BI og vil være
tilgængelig gennem Jobindsats, så både kommuner
og a-kasser kan følge anvendelsen af
uddannelsesordningerne blandt deres ledige.
Arbejdsmarkedskontorerne sender månedligt
rapporten til landets kommuner.
Med henblik på at styrke kommunernes
registreringspraksis af læse/skrive/regne-tests er der
udsendt brev dels fra STARs direktør til alle landets
kommuner for at skærpe opmærksomheden om
deres forpligtigelser, dels udsendt en gennemgående
vejledning for kommunernes rammer for at arbejde
med læse/skrive/regne området.
Aktiviteterne har ikke i betydeligt omfang højnet
registreringspraksis, idet niveauet fortsat
umiddelbart ser ud til at være for lavt på tværs af
kommunerne.
Såfremt data på området forbedres, og det vurderes
at være relevant at offentliggøre målingen, kan dette
ske primo 2022, idet Jobindsats pt. pågår en
modernisering.
Offentliggørelse af A-kasseindblik
Formål: Digitalt tilsyn med a-kassernes
varetagelse af en lovmedholdelig samtale- og og
sanktionspraksis skal understøtte retssikkerhed og
målopfyldelse.
A-kasse indblik, benchmarking af afholdte cv- og
rådighedssamtaler samt opgørelse af a-kasernes
afgivelse af rådighedssanktioner blev offentliggjort i
september 2021 på star.dk sammen med
administrationsmodellerne.
Tilsynsdimension 2 – Retssikkerhed
Tilsynsdimension 4 – Målopfyldelse
Tilsynsdimension 2 – Retssikkerhed
Tilsynsdimension 4 – Målopfyldelse
Fremdrift
Tilsynsdimension
Tilsynsdimension 4 – Målopfyldelse
Ny Jobindsats-måling af kommunernes
opkvalificeringsindsats
Formål: Styrket tilsyn og monitorering med
opkvalificeringsindsatsen i
beskæftigelsessystemet skal understøtte
målopfyldelse.
Ny Jobindsats-måling om læse-, skrive- og
regnetest
Formål: Kommunal registrering af anvendelsen af
læse-, skrive- og regnetest i overensstemmelse
med lovgivningen og intentionerne skal
understøtte retssikkerhed og målopfyldelse.
Monitorering af indsatsmodeller for jobparate
målgrupper
Formål: Udvikling af datamonitorering af
indsatsmodeller for jobparate målgrupper skal
understøtte effektiv administration og
målopfyldelse.
Indsatsmodellen for jobparate målgrupper er under
udarbejdelse. Når den er færdig, vil der blive
udarbejdet it-review af it-applikationer, og på den
baggrund udvikles datamonitoreringen i 2022.
Tilsynsdimension 3 – Effektiv
administration
Tilsynsdimension 4 - Målopfyldelse
30
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 189: Statusrapport vedrørende tilsynet med a-kasser og kommuner for 1. halvår 2021, fra beskæftigelsesministeren
2545667_0031.png
STAR har udviklet en governancemodel for at følge
op på og føre kontrol med efterlevelsen af GDPR.
STAR arbejder løbende med at skabe bevidsthed og
udbrede viden omkring databeskyttelse i alle
styrelsens behandlingsaktiviteter. STAR anvender
GDPR-årshjul, hvor der arbejdes intenst med
udvalgte områder af GDPR. Der føres kontrol med
og laves modenhedsmålinger af arbejdet.
STAR har en høj og robust beskyttelse af borgernes
data. Efterlevelsen af GDPR er et vigtigt
indsatsområde, som styrelsen vedvarende har et stort
fokus på.
STAR har i samarbejde med Kammeradvokaten
udviklet koncepter og værktøjer til efterlevelse og
modenhedsmåling af databeskyttelse.
I efteråret 2020 blev der gennemført
kvalitetsmålinger, og i foråret 2021 har der været
Kvalitetsprojekt om ensartethed i CKA-afgørelser etableret læse-makker-ordninger, hvor
sagsbehandlerne parvis har læst og givet feedback
Formål: Bedre kvalitet og ensartethed i CKA’s
på hinandens sager.
afgørelser skal understøtte retssikkerhed.
I oktober 2021 gennemføres endnu en runde
kvalitetsmålinger.
Den eksterne evaluering af Job-VEU modellen er
gennemført i 1. halvår 2021.
Beskæftigelsesministeren og aftalekredsen bag
trepartsaftalen om styrket og mere fleksibel voksen-,
efter- og videreuddannelse fra 2017 har fået forelagt
evalueringen.
Den ordinære bevilling på 25 mio. kr. er forlænget i
foreløbigt ét år i 2022.
Dataanalysen om brugen af virksomhedsrettede
forløb er færdig og offentliggjort på star.dk.
Praksis- og velfærdsundersøgelser af
administrationen af virksomhedsrettede indsatser
Formål: Opfølgning på brugen af
virksomhedspraktikordningen skal understøtte
retssikkerhed og målopfyldelse.
Der er udviklet og lanceret en ny Jobindsatsmåling
om brugen af bl.a. virksomhedspraktik.
Ankestyrelsen har gennemført og afleveret
velfærdsundersøgelse af brugen af
virksomhedspraktik.
Ankestyrelsen har gennemført og afleveret udkast til
praksisundersøgelse af brugen af
virksomhedspraktik. Den endelige undersøgelse
forventes offentliggjort i oktober/november 2021.
Den eksterne evaluering af varslingsindsatsen i 2020
er under udarbejdelse med forventet færdiggørelse
oktober 2021.
Evalueringen vil blive forelagt
beskæftigelsesministeren og Beskæftigelsesrådet,
der har igangsat evalueringen. Beskæftigelsesrådet
forventes at give anbefalinger mv. til
beskæftigelsesministeren på baggrund af
evalueringen. STAR vil efterfølgende arbejde videre
med udvikling af indsatsen.
Fokusrevisionen forventes at blive offentliggjort i
løbet af efteråret. Herefter vil opfølgningsaktiviteter
blive igangsat med henblik på forankring af
revisionens resultater hos kommuner, kommunale
revisorer og andre relevante aktører.
STAR har udarbejdet en intern og ekstern
governancemodel vedrørende YR.
Etablering af tilsyn med Ydelsesrefusion (YR)
Formål: Etablering af tilsyn med YR og et
grundlag for udbetaling og regnskabsaflæggelse
for refusionsbelagte ydelser skal understøtte
korrekt økonomisk forvaltning.
STAR har etableret et YR-koordinationsforum med
KL og KOMBIT. Der holdes møde hver anden
måned, hvor aktuelle problemstillinger drøftes.
STAR har udarbejdet en intern tilsynsmanual, der
beskriver hyppigheden af og ansvaret for hvert
element i tilsynet med YR.
STAR har gennemgået revisorerklæringer mv.
vedrørende YR for året 2020. Revisorerne har ikke
haft væsentlige bemærkninger.
Tilsynsdimension 2 – Retssikkerhed
Kontrol og modenhedsmåling af efterlevelse af
databeskyttelsesreglerne
Formål: En robust beskyttelse af borgernes data
skal understøtte retssikkerhed.
Tilsynsdimension 2 – Retssikkerhed
Tilsynsdimension 4 – Målopfyldelse
Evaluering af Job-VEU-modellen
Formål: Understøttelse af
opkvalificeringsindsatsen på
beskæftigelsesområdet skal understøtte
målopfyldelse.
Tilsynsdimension 2 – Retssikkerhed
Tilsynsdimension 4 – Målopfyldelse
Tilsynsdimension 4 – Målopfyldelse
Evaluering af varslingsindsatsen i 2020
Formål: Opfølgning på om varslingsindsatsen har
sikret en hurtig og aktiv indsats i forbindelse med
større afskedigelser skal understøtte
målopfyldelse.
Fokusrevisioner vedrørende fleksjob mv.
Formål: Fokusrevisioner af jobcentrenes
administration af fleksjob og andet udvalgt
indsatsområde skal understøtte korrekt
økonomisk forvaltning og retssikkerhed
Tilsynsdimension 1 – Korrekt
økonomisk forvaltning
Tilsynsdimension 2 – Retssikkerhed
Tilsynsdimension 1 – Korrekt
økonomisk forvaltning
31
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 189: Statusrapport vedrørende tilsynet med a-kasser og kommuner for 1. halvår 2021, fra beskæftigelsesministeren
2545667_0032.png
Redegørelsen blev offentliggjort i maj på star.dk.
Årlig redegørelse til BEU
Formål: Monitorering af indsatser og tilbud til
ledige i beskæftigelsesindsatsen skal understøtte
retssikkerhed og målopfyldelse.
Beskæftigelsesministeren drøftede i juni 2021
redegørelsen med aftalekredsen bag Aftale om en
forenklet beskæftigelsesindsats.
Herudover er redegørelsen sendt til Folketingets
Beskæftigelsesudvalg, Tilsynsrådet,
Beskæftigelsesrådet, KL og landets kommuner.
STAR og KL har også drøftet redegørelsen.
STAR har været i dialog med en række små,
mellemstore og store kommuner om
tilrettelæggelsen af deres ledelsestilsyn.
Kommunernes erfaringer indgår i arbejdet med
vejledningen.
Vejledningen forventes at være færdig ultimo 2021.
STAR har i 2021 i samarbejde med a-kasser,
jobcentre, DAK og KL gennemført en række
workshops og virkelighedsbesøg med henblik på at
identificere udfordringer i det eksisterende
kommunikationssystem vedr. dagpengemodtageres
rådighedsforhold samt behov til et fremtidigt ditto.
STAR er i begreb med at færdiggøre en rapport om
dette forløb, indeholdende en række konkrete
anbefalinger til indhold/løsninger i et fremtidigt
kommunikationssystem, hvilket forventes drøftet
med interessenterne med henblik på at udarbejde en
konkret behovsspecifikation, som kan danne
udgangspunkt for it-udvikling.
Rapporten forventes færdigskrevet og udleveret til
interessenterne primo 4. kvartal 2021.
Det blev tidligere på året besluttet, at der ikke skulle
gennemføres RCT vedr. digitale samtaler.
Randomiserede kontrollerede forsøg (RCT) om
samtaler og indsatser i beskæftigelsesindsatsen
Formål: Ny viden om effekten af samtale- og
uddannelsesindsatser skal understøtte effektiv
administration og målopfyldelse.
I stedet blev der igangsat effektevaluering – med
eksterne eksperter som udførende – af digitale
samtaler på baggrund af data fra coronaperioden,
hvor en del samtaler blev afholdt ikke-fysisk.
Afrapporteringen var klar i september 2021 og viste,
at det ikke var muligt at identificere effekten uden,
at der sættes et RCT op. Det er endnu uafklaret,
hvorvidt der vil blive lavet et RCT i 2022.
Der er fremdrift i de interne overvejelser og
drøftelser mellem STAR Vermundsgade og STAR
Brønderslev. Der pågår drøftelser med
departementet om projektets udformning, hvor de
overordnede sigtelinjer også har været drøftet med
DAK.
Ensartet regnskabspraksis for a-kasseregnskaber
Formål: Målretning af a-kassernes
økonomiopfølgning og regnskabsaflæggelse skal
understøtte korrekt økonomisk forvaltning og
effektiv administration.
STAR afventer beskæftigelsesministerens
godkendelse af en digitalisering af a-kassernes
regnskabsaflæggelse, der beror på: (1) Ensretning af
a-kassernes regnskabsoplysninger til afstemning af
statsregnskabet og (2) 5-6 entydigt opgjorte
økonomiske nøgletal til vurdering af a-kassernes
økonomiske bæredygtighed.
Herefter forventer styrelsen at indkalde DAK og a-
kasserne til et sættemøde samt starte en
arbejdsgruppe med 6 udvalgte a-kasser, der efter
designtænkningsprincipper, skal bidrage til, at der
udarbejdes en god og brugbar løsning.
Udkast til evaluering af dagpengereform er
udarbejdet i STAR, og der er drøftelser med
BM/FM om evalueringen.
Det forventes pt., at evalueringen vil være
færdiggjort ultimo 2021/primo 2022.
Evaluering af midlertidigt børnetilskud er i proces
og endnu ikke fuldt gennemført.
Anden og sidste del af serviceeftersynet blev
offentliggjort i juni 2021.
Resultaterne viser bl.a., at der fortsat gennemføres
færre opkvalificeringsforløb end forudsat med
beskæftigelsesreformen. Derudover er
uddannelsesindsatsen stadig præget af en høj grad af
kompleksitet, hvilket er en hindring for både borgere
og fagprofessionelle.
Tilsynsdimension 2 – Retssikkerhed
Tilsynsdimension 4 – Målopfyldelse
Vejledningsmateriale om bedre ledelsestilsyn og
kontrolmiljø i kommunerne
Formål: Understøttelse af kommunernes
ledelsestilsyn og dermed kvaliteten af
administration på beskæftigelsesområdet skal
understøtte korrekt økonomisk forvaltning,
retssikkerhed og effektiv administration.
Tilsynsdimension 1 – Korrekt
økonomisk forvaltning
Tilsynsdimension 2 – Retssikkerhed
Tilsynsdimension 3 – Effektiv
administration
Tilsynsdimension 3 – Effektiv
administration
Tilsynsdimension 4 – Målopfyldelse
Analyse og it-udvikling af en moderniseret
kommunikationsmodel mellem jobcenter, a-kasse
og borger
Formål: Effektiv udveksling af information om
rådighedsforhold mellem jobcenter, a-kasser og
borger skal understøtte effektiv administration og
målopfyldelse.
Tilsynsdimension 3 – Effektiv
administration
Tilsynsdimension 4 – Målopfyldelse
Tilsynsindsats 1 – Korrekt
økonomisk forvaltning
Tilsynsdimension 3 – Effektiv
administration
Opfølgning på politiske aftaler
Formål: Analyser af dagpengeaftale og nyt
midlertidigt børnetilskud skal understøtte effektiv
administration og målopfyldelse
Tilsynsdimension 3 – Effektiv
administration
Tilsynsdimension 4 – Målopfyldelse
Færdiggørelse af serviceeftersyn af
uddannelsesindsatsen
Formål: Færdiggørelse af serviceeftersyn af
uddannelsesindsatsen, jf. beskæftigelsesreformen
fra 2014, skal understøtte effektiv administration
og målopfyldelse.
Tilsynsdimension 3 – Effektiv
administration
Tilsynsdimension 4 – Målopfyldelse
32
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 189: Statusrapport vedrørende tilsynet med a-kasser og kommuner for 1. halvår 2021, fra beskæftigelsesministeren
2545667_0033.png
Den digitale revisionsordning er udrullet i 11
kommuner i 2021.
Digitalisering af den kommunale
revisionsordning
Formål: Implementering af digital kommunal
revisionsordning skal understøtte korrekt
økonomisk forvaltning, retssikkerhed og effektiv
administration.
Der pågår drøftelser med de kommunale revisorer
ift. den konkrete udformning af den fremtidige
revisionserklæring på finanslovens
hovedkontoniveau.
Samtidig er præsentationsmodulet til brug for
offentliggørelse af de kommunale revisionsresultater
ved at blive færdiggjort.
Der er udarbejdet et nyt koncept for tilsyn med
indkøb, og der er foretaget en systematisk
efterprøvning af kontroller på tilsynsområdet som en
del af et eksternt review af
Beskæftigelsesministeriets kontrolmiljø.
Styrket kontrolmiljø på økonomiområdet
Formål: Styrket kontrol af bl.a. STARs indkøb
skal understøtte korrekt økonomisk forvaltning
Dertil pågår der et igangværende arbejde med at
nedskrive forretningsgange på økonomiområdet i
STAR. I 4. kvartal 2021 påbegyndes et projekt, der
skal beskæftige sig med styring og kontrol med
brugeradgange på tværs af systemer.
Det skal bemærkes, at afslutningen af det
koncernfælles projekt om et eksternt review af
Beskæftigelsesministeriets kontrolmiljø er forsinket,
hvilket også kan indebære en forsinkelse i arbejdet
med at følge op på anbefalingerne, herunder
koncernfælles opfølgningsaktiviteter.
Tilsynsdimension 1 – Korrekt
økonomisk forvaltning
Tilsynsdimension 2 – Retssikkerhed
Tilsynsdimension 3 – Effektiv
administration
Tilsynsdimension 1 – Korrekt
økonomisk forvaltning
33