Beskæftigelsesudvalget 2021-22
BEU Alm.del Bilag 173
Offentligt
2535684_0001.png
Folketingets Ombudsmand
Gammeltorv 22
1457 København K
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Vedr.: Kommunernes Sygedagpengesystem (KSD) (Dok.nr.
21/00980-10/CLA)
28. februar 2022
J.nr. 2021-9464
Folketingets Ombudsmand har ved brev af 8. oktober 2021 bedt Beskæftigelsesmi-
nisteriet om i januar 2022 at fremsende en ny orientering om status på de initiati-
ver, som ministeriet, herunder Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering, har
iværksat i forhold til KSD.
Som det fremgik af Beskæftigelsesministeriets brev af 25. september 2021, vurde-
rede STAR på basis af den seneste status fra KL, at arbejdet med fejlretning af
KSD skrider planmæssigt frem, og at STAR derfor havde aftalte med KL, at der
ikke fremover afholdes regelmæssige møder, men at der tages kontakt, hvis der
skulle opstå forsinkelser eller nye udfordringer ift. KSD.
Beskæftigelsesministeriet kan oplyse, at KL den 18. januar 2022 sendte en status –
udarbejdet af KOMBIT – for KSD-løsningen. Endvidere har KL den 28. januar
2022 sendt kopi af den orientering om KSD som KOMBIT gav til direktørmøde for
kommunale Beskæftigelsesdirektører og Ydelseschefer den 25. januar 2022.
Af det tilsendte materiale fremgår, at det er blandt de vigtigste prioriteringer i for-
hold til KSD at sikre rettidige og korrekte afgørelser og udbetalinger. Men også at
sikre rettidig opstart og gennemførelse af revision i 2022 og leverandørs forpligtel-
ser ift. fejlrettelser.
Af materialet fremgår endvidere:
KSD-løsningen fungerer overordnet set tilfredsstillende efter KOMBIT’s vurde-
ring. Der er i perioden siden de første kommuner overgik til KSD-løsningen ud-
betalt ca. 23 mia. kr. til borgere og virksomheder uden at der kan konstateres sy-
stematiske problemer med afgørelser og udbetalinger.
Der arbejdes fortsat med at forbedre KSD-løsningen i tæt samarbejde ml KOM-
BIT og leverandøren (KMD).
Der er forsat for mange fejl og uhensigtsmæssigheder. KOMBIT har indskærpet
over for leverandøren, at situationen er særdeles utilfredsstillende, og leveran-
døren har opstillet en plan for fejlrettelser med tilførsel af flere ressourcer.
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 173: Orientering om svar til Ombudsmand om Kommunernes Sygedagpengesystem (KSD), fra beskæftigelsesministeren
KOMBIT følger løbende op på, om planen følges. Fejlrettelser - ligesom videre-
udvikling – sker efter en forretningsmæssig prioritering, hvor KOMBIT løbende
inddrager kommunerne.
Aktuelt er der 180 fejl totalt, heraf 102 som kræver opmærksomhed/workaround
i den daglige sagsbehandling.
Sagsbehandleres tilfredshed er steget betragtelig i den periode, hvor KOMBIT
har målt tilfredshed. Brugertilfredsheden var i november 2021 på 3,0 mod 2,6 i
april 2021. KOMBIT arbejder målrettet med indsatsområder, der kan højne slut-
brugertilfredshed yderligere (fx løsningens brevfunktionalitet).
Der arbejdes på (sammen med KL og leverandøren) at kunne tilbyde et uddan-
nelseskoncept til de kommunale sagsbehandlere, som kan løfte kompetenceni-
veauet generelt på sygedagpengeområdet og kendskab til KSD-løsningen og
dens sammenhænge med andre systemer.
STAR vurderer - ud fra materialet fra KOMBI/KL - at der fortsat er et stort fokus
på udfordringerne i KSD-løsningen, og at der i arbejdet med løsning af disse er fo-
kus på de rette elemeter/områder, herunder særligt at sikre rettidige og korrekte af-
gørelser og udbetalinger.
Venlig hilsen
Christian Solgaard
Kontorchef
2