Beskæftigelsesudvalget 2021-22
BEU Alm.del Bilag 166
Offentligt
2532911_0001.png
Center for Økonomi og Ejendomme
Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen
Til: Sara Thormar
E:mail: [email protected]
20-09-2021
Sagsnummer I F2
Afgørelse på anmodning om aktindsigt vedr. omkostninger til jobcen-
tre mm.
Kære Sara.
Tak for din henvendelse af 15.september 2021 til Beskæftigelses- og In-
tegrationsforvaltningen, hvor du har anmodet om aktindsigt i omkost-
ninger til jobcentre mm., og dit efterfølgende svar på afklarende
spørgsmål af 21.september.
Ordlyd af anmodningen og efterfølgende afklaring:
SAND – De hjemløses landsorganisation anmoder om aktindsigt i føl-
gende:
Dokumentnummer i F2
375663
Sagsnummer i eDoc
Generelt hvor meget det koster at holde jobcenteret åbent og
gerne udspecificeret inden for de forskellige centre (jobcenter,
ydelsescenter mv.), herunder hvilken ydelse de modtager (kon-
tanthjælp, integrationsydelse, flexjob, førtidspension)
Efterfølgende præcisering:
Ad 1) Det skal være tallene for 2020 tænker jeg, da vi gerne vil
have for et helt år. Og ja det er den årlige udgift.
Ad 2) det er antallet af borgere der modtager de nævnte ydel-
ser.
Hvor mange er kommet i arbejde fra 2017-2020 og ikke vendt
tilbage til jobcenteret?
Hvor mange hjemløse er tilknyttet jobcenteret? Gerne udspeci-
ficeret på de forskellige afdelinger som ovenfor (kontant-
hjælpsmodtagere, flexjob, integrationsydelse, førtidspension)
Derudover ønskes en præcision af hvad I definere som hjemløsegrup-
pen (skal de være uden adresse?, er de i gruppen hvis de bor på her-
berg? Eller kigger man kun på bopælen, når man laver en vurdering af
om en borger er hjemløs iht. Servicelovens § 110.
Afgørelse
Du er ikke part i sagen, og anmodningen behandles derfor efter lov om
offentlighed i forvaltningen.
Der gives aktindsigt jf. offentlighedsloven § 11.
Center for Økonomi og Ejendomme
Bernstorffsgade 17
1577 København V
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 166: Orientering om afgørelse på anmodning om aktindsigt vedr. omkostninger til jobcentre mm.
2532911_0002.png
Center for Økonomi og Ejendomme
2/5
Svar på aktindsigtsanmodningen:
Svar på spørgsmålet ’Generelt hvor meget det koster at holde jobcen-
teret åbent og gerne udspecificeret inden for de forskellige centre
(jobcenter, ydelsescenter mv.), herunder hvilken ydelse de modtager
(kontanthjælp, integrationsydelse, flexjob, førtidspension)’ med ef-
terfølgende præcisering:
Ad 1) Det skal være tallene for 2020 tænker jeg, da vi gerne vil have
for et helt år. Og ja det er den årlige udgift.
Ad 2) det er antallet af borgere der modtager de nævnte ydelser.
Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningens økonomi er fordelt på
forskellige rammer. Regnskabet for 2020 viste et samlet forbrug på
rammen Jobcenterdrift på 702 mio. kr., mens det samlede forbrug på
rammen Ydelsesadministration udgjorde 80,8 mio. kr.
Tabel 1 viser antallet af fuldtidspersoner, der i juli 2021 har været tilknyt-
tet Jobcenter København.
Tabel 1 Antal fuldtidspersoner fordelt på ydelse, juli 2021
Forsørgelsesydelse
A-dagpenge
Kontanthjælp (jobparate)
Kontanthjælp (aktivitetsparate)
Kontanthjælp (uoplyst visitationskategori)
Uddannelseshjælp
Revalidering
Forrevalidering
Selvforsørgelses- og hjemrejseydelse mv.
Sygedagpenge
Jobafklaringsforløb
Ressourceforløb
Ledighedsydelse
Fleksjob
Antal fuldtidspersoner
16.916
1.821
7.613
239
2.655
201
23
784
8.797
751
3.173
937
3.270
Førtidspension
14.342
Kilde: Jobindsats.dk
Note: Antal fuldtidspersoner dækker over personer, der har været fuldtidsledige i en
given periode. To personer, der har været ledige i 6 mdr., tæller som én fuldtidsledig
på ét år. Begrebet fuldtidspersoner benyttes, så der tages højde for varigheden. Såle-
des vægter personer, der modtager ydelse i kortere perioder ikke lige så højt som
personer med lang varighed på ydelserne.
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 166: Orientering om afgørelse på anmodning om aktindsigt vedr. omkostninger til jobcentre mm.
2532911_0003.png
Center for Økonomi og Ejendomme
3/5
Svar på spørgsmålet ’Hvor mange er kommet i arbejde fra 2017-2020
og ikke vendt tilbage til jobcenteret?’:
Det er ikke muligt at sammenstille data ’ved få og enkle kommandoer’
(jf. Offentlighedslovens § 11, stk. 1) for hvor mange ledige, der i Køben-
havns Kommune er kommet i arbejde og
ikke
er vendt tilbage til job-
centret i perioden 2017-2020.
Besvarelsen er derfor afgrænset til, hvor mange afsluttede forløb job-
centret har registreret i perioden. Dette fremgår af tabel 2.
Tabel 2 viser antal afsluttede forløb, hvor borgere 1 måned efter afslut-
ning har modtaget lønindkomst. Borgere kan godt fremgå flere gange i
opgørelsen. Opgørelsen opfatter borgere på følgende ydelser: dag-
penge, kontanthjælp, uddannelseshjælp, revalidering, forrevalidering,
selvforsørgelses- og hjemrejseydelse samt overgangsydelse, sygedag-
penge, jobafklaringsforløb, ressourceforløb og ledighedsydelse.
Tabel 2 Afgange til beskæftigelse
År
Antal afsluttede forløb til beskæftigelse
Kilde: jobindsats.dk
2017
56.032
2018
57.154
2019
58.106
2020
85.599
Svar på spørgsmålet ’Hvor mange hjemløse er tilknyttet jobcenteret?
Gerne udspecificeret på de forskellige afdelinger som ovenfor (kon-
tanthjælpsmodtagere, flexjob, integrationsydelse, førtidspension)’:
I beskæftigelsessystemet arbejdes der ikke med en definition af hjem-
løse. Oplysninger om borgers bopæl trækkes automatisk fra folkeregi-
stret. Er borger ikke tilmeldt folkeregistret fremgår adressen som ”9999
Ukendt” i kommunens fagsystem.
Såfremt borger har bopæl på herberg eller krisecenter, vil adressen
fremgå i sagssystemet.
Det er den enkelte sagsbehandler, der i forbindelse med samtaler med
borger vurderer, om borger har problematikker – såsom hjemløshed –
der er en barriere for at komme i job. Det er således ikke en oplysning,
sagsbehandler nødvendigvis har kendskab til, hvis borger ikke selv har
nævnt det til samtalen med sagsbehandleren. Det er dog muligt for
sagsbehandler at se oplysninger om borgerens adresse i fagsystemet,
herunder om adressen står opført som ”9999 Ukendt”. Men det er en
oplysning, som sagsbehandler aktivt selv skal opsøge.
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 166: Orientering om afgørelse på anmodning om aktindsigt vedr. omkostninger til jobcentre mm.
2532911_0004.png
Center for Økonomi og Ejendomme
4/5
I tabel 3 fremgår det aktuelle antal borgere, der har en sag i Jobcenter
København og som i folkeregistret står anført med ukendt adresse. An-
tallet er fordelt på den forsørgelsesydelse, borgeren aktuelt modtager.
Tabel 3 Antal borgere uden kendt adresse
Forsørgelsesydelse
Beskæftigede
Borgere i jobafklaring
Dagpengemodtagere
Fleksjobansatte
Førtidspensionister
Indvandrere i introduktionsforløb
Kontanthjælpsmodtagere (aktivitetsparate)
Kontanthjælpsmodtagere (jobparate)
Ledige selvforsørgende
Ledighedsydelsesmodtagere
Overgangsydelsesmodtagere (aktivitetsparate)
Overgangsydelsesmodtagere (jobparate)
Overgangsydelsesmodtagere med uddannelsespålæg (aktivitetsparate)
Overgangsydelsesmodtagere med uddannelsespålæg (uddannelsesparate)
Rehabilitander
Revalidender
S&H-ydelsesmodtagere (aktivitetsparate)
S&H-ydelsesmodtagere (jobparate)
Selvforsørgende i INL-program
Sygedagpengemodtagere
Uddannelseshjælpsmodtagere (aktivitetsparate)
Uddannelseshjælpsmodtagere (uddannelsesparate)
Uddannelseshjælpsmodtagere (åbenlys uddannelsesparate)
Uden ydelse
Voksenelever
Øvrige
Hovedtotal
Kilde: Fasit
Antal af borgere
uden adresse
1
1
44
7
1
8
354
49
1
2
12
8
8
3
80
2
4
1
2
39
102
39
6
127
3
13
917
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 166: Orientering om afgørelse på anmodning om aktindsigt vedr. omkostninger til jobcentre mm.
2532911_0005.png
Center for Økonomi og Ejendomme
5/5
I tabel 4 fremgår det aktuelle antal borgere som er tilknyttet herberger
og krisecentre gennem Københavns Kommunes Hjemløseenhed.
Tabel 4 Antal borgere tilknyttet herberg/krisecenter
Antal borgere med sag på herberg/krisecenter (SEL $
Målgruppe ift. LAB-loven
109-110)
Aktivitetsparat
Ingen visitationsgruppe
Jobparat
Uddannelsesparat
Åbenlyst uddannelsesparat
Hovedtotal
233
13
11
16
2
275
Klagevejledning
Ønsker du at klage over afgørelsen, bedes du fremsende denne til Be-
skæftigelses- og Integrationsforvaltningen, [email protected]. Vi vil herefter
genvurdere sagen og videresende den til den kommunale tilsynsmyn-
dighed (Ankestyrelsen), såfremt vi fastholder afgørelsen.
Lovhenvisninger
Bekendtgørelse af lov om offentlighed i forvaltningen, § 7, § 11, § 14 og §
30 (LBK nr. 145 af 24.februar 2020 med senere ændringer).
Du kan finde loven på www.retsinformation.dk.
Hvis du har yderligere spørgsmål, er du velkommen til at kontakte fag-
koordinator Josephine Graham Grosso via mailadressen: [email protected]
Med venlig hilsen
Kontorchef
Niklas Oxenvad Brøndum