Beskæftigelsesudvalget 2021-22
BEU Alm.del Bilag 15
Offentligt
2461264_0001.png
Forslag til visningsordning
1. Baggrund
Beskæftigelsesministeren har ved brev af 26. juni 2020 opfordret Arbejdsmiljørådet til at komme med forslag
til en gentænkning af smileyordningen. Ministeren finder behov for at se nærmere på, om smileyordningen i
tilstrækkelig grad er fulgt med tiden, eller om der er brug for mere grundlæggende ændringer af ordningen. I
brevet peger ministeren på en række udfordringer i den nuværende smileyordning, hvor ordningen ikke fun-
gerer efter hensigten.
2. Arbejdsmiljørådets overvejelser
I det nedenstående forslag til en ny visningsordning, har Arbejdsmiljørådet forholdt sig til de adresserede
problemstillinger i beskæftigelsesministerens brev og tilstræbt, at det foreslåede model tager hånd om de
udfordringer ministeren har peget på.
I dag er det eksempelvis kun en delmængde af Arbejdstilsynets (AT) tilsyn, der bliver vist i smileymodulet på
AT’s
hjemmeside, samtidig med at hele brancher med HOT-tilsyn slet ikke kan få grøn smiley. Der er også
meget stor forskel på, hvor ofte virksomheder i det hele taget får tilsyn, hvilket skævvrider det billede smiley-
ordningen skulle tegne.
Smileyordningens grønne smiley baserer sig på et øjebliksbillede af virksomhedernes arbejdsmiljø på det
tidspunkt hvor tilsynet blev gennemført, og er ikke en aktuel visning af at arbejdsmiljøet er i orden, men kun
at AT ikke har givet afgørelser på sit tilsyn.
For den gule og røde smiley har smileyen karakter af et udsagn om et generet dårligt arbejdsmiljø på virk-
somheden, hvilket en enkelt afgørelse ikke giver grundlag for.
Det foreslås derfor, at den nuværende smileyordning med visning af smileysymboler afskaffes og erstattes af
en faktabaseret visningsordning, som omfatter alle virksomheder, der får besøg af AT.
Formålet med den foreslåede visningsordning er at opnå gennemsigtighed i forvaltningen gennem offentlig-
gørelse af tilsyn og afgørelser fra AT. Visningsordningen skal dertil medvirke til at understøtte arbejdsmiljø-
indsatsen og det forebyggende arbejdsmiljøarbejde, samt at virksomhederne motiveres til at handle på afgø-
relser. Offentliggørelsen skal dermed bidrage til at understøtte et sikkert og sundt arbejdsmiljø på de danske
arbejdspladser.
3. Model for en visningsordning som erstatning for den hidtidige smileyordning
I den foreslåede visningsordning vil der for en given virksomhed kunne fremkomme følgende søgeresultater:
Har haft besøg af AT
Ingen afgørelser.
Har haft besøg af AT
givet et antal afgørelser specificeret som anført nedenfor.
Principper og forudsætninger
At visningsordningen i højere grad end med den hidtidige smileyordning illustrerer, hvilke afgørelser, og
hvilken type (bl.a. afgørelse uden handlepligt, påbud med frist, rådgivnings/kompetencepåbud, strakspå-
bud, forbud).
At det er muligt at beskrive indholdet i AT’s afgørelser med en kort sigende tekst, så det fremgår
hvad
overtrædelsen handler om, og hvilket arbejdsmiljøemne afgørelsen er givet for.
At visningsordningen får en fremtrædende placering på AT’s hjemmeside.
At der er gode søgemuligheder på stamdata (bl.a. virksomhedens navn, CVR-nr., P-nr., branche og af-
gørelsestype).
At der er søgemuligheder i visningsordningen, således at typer af afgørelser inden for en given branche
kan søges frem.
Side 1 af 2
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 15: Orientering om ny visningsordning som erstatning for smileyordning, fra beskæftigelsesministeren
2461264_0002.png
At ordningen viser afgørelser i seks måneder, dog sådan at der på de virksomheder, der bliver vist med
en afgørelse også kan ses øvrige afgørelser, den pågældende virksomhed har fået inden for samme ar-
bejdsmiljøproblem - fx muskel- og skeletbesvær eller psykisk arbejdsmiljø - to år tilbage. Det skal give
synlighed om de virksomheder, der gentagne gange får afgørelser om samme forhold.
At de virksomheder, der får besøg uden afgørelser fra AT’s side, også indgår i visningsordningen.
At modellen færdigudvikles i en teknisk afklaringsfase i en følgegruppe, hvor AT og repræsentanter ud-
peget af Arbejdsmiljørådet samarbejder om at få omsat det foreliggende forslag til en praktisk operatio-
nel model, som bygger på ovenstående forudsætninger.
Indhold i visningsordning
For hver virksomhed (P-enhed) med angivelse af virksomhedsnavn, CVR-nr. og P-nr., offentliggør AT på sin
hjemmeside:
a) Virksomheder der er besøgt (angivet med nyeste besøgsdato), hvor der ikke er givet en afgørelse.
b) Virksomheder der er besøgt (angivet med nyeste besøgsdato), hvor der er givet en afgørelse:
o
Hvilke(n)afgørelse(r) der er givet (fx strakspåbud, forbud, påbud med frist mv.).
o
Hvor afgørelsen en er givet (P-nr. og tilknyttet CVR-nr.).
o
Kort opsummerende og sigende tekst
fra AT’s afgørelse om, hvad reaktionen omhandler (ar-
bejdsmiljøemne på højeste detaljeringsniveau.
o
Hvornår afgørelsen er givet og med hvilken frist.
Ved afgørelser om overtrædelse af arbejdsmiljølovgivningen, herunder påbud med frist for efterkommelse,
som AT har truffet i forbindelse med tilsynet på produktionsenheden, sker offentliggørelsen efter klagefri-
stens udløb.
Ved afgørelser om strakspåbud og forbud, der ikke har opsættende virkning uanset eventuel klage, sker
offentliggørelsen dog straks.
Som konsekvens af en afskaffelse af smileyordningen, bør kronesmileysymbolet ligeledes afskaffes og er-
stattes af en anden symbolik, som viser, at virksomheden har et anerkendt arbejdsmiljøcertifikat.
Den nye visningsordning evalueres 2 år efter ikrafttræden.
Side 2 af 2