Beskæftigelsesudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
København den 11. februar 2022
Vedr. forståelsespapiret mellem FH og DA angående implementering af EU-orlovsdirektivet af 8.
september 2021 samt den politiske aftale af 26. oktober vedr. samme direktiv
I forbindelse med forståelsespapiret samt den politiske aftale vedr. EU-orlogsdirektivet har vi fra
Pårørendeinitiativets side nogle kommentarer. Kommentarerne er ligeledes fremsendt til
beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard. Vedlagt denne henvendelse til medlemmerne af Folketingets
Beskæftigelsesudvalg er endvidere vores tidligere henvendelse til ministeren om pårørendedage samt
ministerens svar på denne.
Der er følgende tre elementer i forståelsespapiret, hvor vi anbefaler, at der er brug for en præcisering og
uddybning i forbindelse med lovgivningsarbejdet.
1)
Personkredsen:
Dette er i forståelsespapiret defineret som familie og/eller husstand, men det svarer
dårligt til den danske virkelighed med mange enlige og/eller personer med svage familierelationer. Vi
foreslår derfor, at lovforslaget lægger sig op ad anden lovgivning, som fx serviceloven, som definerer
pårørende som nærtstående fx under § 118 pasning af nærtstående eller Sundhedsstyrelsen anbefalinger
til sundhedspersonalet om, at det er patienten, der definerer, hvem der er nærmeste pårørende
1
, hvis det
er muligt.
2)
Fleksibilitet:
Vi anbefaler, at der i lovgivningen bliver mulighed for en fleksibel afvikling af
pårørendedage på samme måde, som det kendes fra fx feriedage, hvor der er mulighed for at tage halve
feriedage. Det vil gavne både arbejdstager og arbejdsgivers administration, hvis ordningen lægger sig op ad
allerede kendte ordninger, der fungerer fint.
3)
Dokumentation:
Dokumentationskravet i EU-direktivet risikerer at blive unødvendigt bureaukratisk og
tungt for såvel arbejdsgiver som arbejdstager. Derudover kan der være GDPR-udfordringer ift., hvad
arbejdsgiver kan få lov til at se om pårørendes sygdom, hvilke mulighed nærtstående pårørende har for at
få adgang til lægelige oplysninger om deres nærmeste, og hvordan pårørende skal dokumentere i en
akut/kritisk situation. Vi anbefaler, at der findes en løsning, som er fleksibel i forhold til at dokumentere
behovet for en pårørendedag.
Om lønkompensation
I forståelsespapiret mellem FH og DA er der lagt op til, at der ikke skal udbetales løn eller anden form for
sociale ydelse i forbindelse med afholdelsen af de fem pårørendedage. Det er vi grundlæggende uenige i,
da det kan føre til en social og sundhedsfaglig skævvridning i samfundet. Der vil være nogle grupper i
samfundet, som ikke vil have økonomisk råderum til at benytte sig af retten til fem omsorgsdage. Det kan
forværre uligheden i sundhed blandt disse grupper, når vilkårene for pårørende ikke er ens.
På vegne af
Pårørendeinitiativet
1
Sundhedsstyrelsen (2016): ”Mødet med pårørende til personer med alvorlig sygdom. Anbefalinger til sundhedspersonale”