Beskæftigelsesudvalget 2021-22
BEU Alm.del Bilag 145
Offentligt
2524533_0001.png
Beskæftigelsesministeriet
Att: Torben Lorentzen
[email protected]
Den 6. januar 2022
J.nr. 2021 - 661
Landgreven 4
Postboks 2193
1017 København K
Telefon +45 35 27 13 13
Mail [email protected]
www.medst.dk
Høringssvar vedrørende Kommissionens forslag til
rådshenstilling om individuelle læringskonti
Beskæftigelsesministeriet har anmodet medlemmerne af EU-Specialudvalget om Arbejds-
markedet og Sociale Forhold om bemærkninger til Kommissionens forslag til rådshenstil-
ling om individuelle læringskonti.
Medarbejder- og Kompetencestyrelsen skal i den forbindelse indledningsvist bemærke, at
styrelsen betragter kompetenceudvikling som en vigtig dagsorden, og at styrelsen bakker
op om EU-Kommissionens hensigt med at kompetenceudvikling understøtter den
grønne omstilling, digitalisering og øvrig udvikling på arbejdsmarkedet.
Medarbejder- og Kompetencestyrelsen er imidlertid generelt skeptisk over for forslaget
fra EU-Kommissionen om individuelle læringskonti, idet styrelsen betragter det som et
nationalt anliggende, der i Danmark reguleres ved aftale af arbejdsmarkedets parter. Des-
uden er en stor del af det, der foreslås i forvejen dækket af en aftale indgået af arbejds-
markedets parter på det statslige område. Medarbejder- og Kompetencestyrelsen kan i
den forbindelse henvise til cirkulære om aftale om kompetenceudvikling, som fastlægger
de overordnede rammer for kompetenceudviklingsindsatsen i staten. I aftalens §4, 5 og 6
står:
”§4: På den enkelte institution foretages strategisk forankret og systematisk job- og kom-
petenceudvikling for alle medarbejdere. Parterne finder det afgørende, at medarbejderne i
den enkelte institution sikres job- og kompetenceudvikling både gennem det daglige ar-
bejde og gennem efter- og videreuddannelse. Midler til dette er udvikling af læringsmiljøer
og veltilrettelagte, dynamiske kompetenceudviklingsprocesser.
Stk. 2. Kompetenceudvikling og jobudvikling skal ses i sammenhæng. Jobudvikling skal
følges op af udvikling af medarbejderen, og medarbejderens udvikling skal følges op af
jobudvikling. Job- og kompetenceudvikling relaterer sig både til medarbejderens nuvæ-
rende og fremtidige arbejdsliv.
§ 5 Udviklingsmål Ved de årlige medarbejderudviklingssamtaler opstilles og følges der op
på konkrete skriftligt og i enighed formulerede strategiske udviklingsmål for den enkelte
medarbejder.
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 145: Oversendelse af grund- og nærhedsnotat om Kommissionens forslag til rådshenstilling om individuelle læringskonti, fra beskæftigelsesministeren
Stk. 2. Der kan som en hjælp til at udmønte institutionens kompetencestrategi udarbejdes
udviklingsplaner for afdelinger, teams, medarbejdergrupper eller lignende.
Stk. 3. Det er en gensidig forpligtelse, at udviklingsmålene gennemføres, således at ledel-
sen sikrer rammer og betingelser for kompetenceudvikling, og medarbejderen arbejder på
at nå de beskrevne udviklingsmål.
Stk. 4. Det er en gensidig forpligtelse at følge op på gennemførte individuelle kompeten-
ceudviklingsaktiviteter, således at der i forlængelse heraf sikres bedst mulig integration i
medarbejderens arbejdsliv.
Stk. 5. Parterne anbefaler, at der afholdes en medarbejderudviklingssamtale umiddelbart
efter en medarbejders tilbagevenden til arbejdspladsen efter længere tids fravær, fx i for-
bindelse med barsel.
§ 6. Omkostninger Uddannelse og anden udviklingsaktivitet gennemføres normalt i ar-
bejdstiden. Omkostninger, der følger af deltagelse i uddannelse, jævnfør § 5 stk. 1, afhol-
des af arbejdsgiveren.
Stk. 2. I Den Statslige Kompetencefond kan der søges om støtte til kompetenceudvikling,
der er et supplement til de økonomiske midler, der allerede anvendes af statens arbejds-
pladser til kompetenceudvikling.”
Det foreliggende forslag til rådshenstilling kan medføre vidtgående ændringer af rammer
og vilkår for kompetenceudvikling i staten, hvor arbejdsmarkedets parter sammen aftaler
de overordnede rammer for kompetenceudvikling og den enkelte medarbejder og ar-
bejdsgiver aftaler, hvilken kompetenceudvikling, der skal til for at løse nuværende og
fremtidige opgaver.
Det kan også påvirke ledelsesretten til sammen med medarbejderne at tilrettelægge kom-
petenceudviklingsaktiviteter, så de foregår mest hensigtsmæssigt i forhold til den samlede
opgaveløsning.
Samlet set er Medarbejder- og Kompetencestyrelsen derfor skeptisk overfor forslag til
rådshenstilling om individuelle læringskonti.
Medarbejder- og Kompetencestyrelsen anbefaler derfor Beskæftigelsesministeriet at
anlægge et kritisk syn på direktivudkastet, og sørge for at forslag, der er problematiske
overfor det danske arbejdsmarkedet, undgås.
Endvidere vil vi opfordre Beskæftigelsesministeriet til at være opmærksom på at holde
arbejdsmarkedets parter orienteret om eventuelle forhandlinger af rådshenstillingen,
således at der gives mulighed for løbende at komme med input.
Med venlig hilsen
Jens Møller