Beskæftigelsesudvalget 2021-22
BEU Alm.del Bilag 145
Offentligt
2524532_0001.png
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
Att.: Torben Lorentzen
[email protected]
Sags nr.: COM(2021)773
Høringssvar fra Ledernes Hovedorganisation til høring
om forslag til rådshenstilling om individuelle lærings-
konto
Ledernes Hovedorganisation (Lederne) har som medlem af EU-
specialudvalget d. 10. december 2021 modtaget forslag til rådshenstil-
ling om en europæisk tilgang til individuelle læringskonto i høring.
Lederne har følgende bemærkninger:
København
den 7. januar 2022
Lederne er enige i at en vellykket digital og grøn omstilling i høj grad
afhænger af, at arbejdskraften har de rette kompetencer og færdig-
heder og behovet for at handle hurtigt stiller store krav til medlems-
staternes støtteordninger for kontinuerlig læring.
Lederne kan i princippet tilslutte sig til initiativets overordnede mål, men
skal understregede, at individuelle læringskonti bør betragtes som et
blandt flere redskaber i værktøjskassen til at nå dem.
I princippet, men ikke nødvendigvis, kan individuelle læringskonto være
et redskab til de nationale tilskudsformer til kompetenceudvikling, men
at individuelle læringskonti bør supplere og ikke erstatte eksisterende
offentligt finansierede uddannelsestilbud og/eller uddannelsestilbud for-
anstaltet af arbejdsmarkedets parter.
Ledernes skal understrege betydningen af, at et videre arbejde med in-
dividuelle læringskonto skal integreres i den eksisterende nationale (el-
ler regionale) uddannelsesinfrastruktur under overholdelse af de eksi-
sterende kollektive aftaler om uddannelse, som normalt involverer ar-
bejdsgivere, fagforeninger og regeringer. Det er endvidere vores syns-
punkt, at fokus i et nyt initiativ om ret til uddannelse bør være arbejds-
markedsorienteret, og at virkningerne vil blive større, hvis uddannelses-
rettighederne koordineres med vejledning, kvalitetssikrede systemer og
akkrediteret/kompetencegivende uddannelse.
Det danske uddannelsessystem, og det at sikre kompetenceudvikling til
alle på arbejdsmarkedet, bygger på de specielle og tætte relationer mel-
lem arbejdsmarkedet parter og regeringen gennem de såkaldte tre-
partsforhandlinger.
Ledernes
Hovedorganisation
Vermlandsgade 65
2300 København S
Telefon 3283 3283
www.lederne.dk
1/2
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 145: Oversendelse af grund- og nærhedsnotat om Kommissionens forslag til rådshenstilling om individuelle læringskonti, fra beskæftigelsesministeren
2524532_0002.png
Den seneste trepartsaftale om styrket og mere fleksibel voksen,- efter-
og videreuddannelse, som er gældende (forlænget) frem til udgangen af
2022, er en omfattende aftale der regulere og sikrer individuel og ar-
bejdsmarkedsrelevant kompetenceudvikling i enighed mellem arbejds-
markeds parter og regeringen.
I foråret 2022 genoptages forhandlingerne med henblik på at indgå ny
aftale fra 2023 og frem. Spørgsmålet om individuelle læringskonti vil
kunne indgå i disse forhandlinger, såfremt der er enighed herom.
Med venlig hilsen
Thomas Christensen
Uddannelseschef
2/2