Beskæftigelsesudvalget 2021-22
BEU Alm.del Bilag 145
Offentligt
2524523_0001.png
6. januar 2022
KAA
DLI’s høringssvar til Kommissionens forslag til rådets henstilling om individuelle
læringskonti - COM(2021) 773
DLI
der repræsenterer de danske underviserorganisationer BUPL, DLF, FSL, GL, DM og
Uddannelsesforbundet
afgiver hermed høringssvar om Europa-Kommissionens forslag til Rådets henstilling
om individuelle læringskonti
COM(2021) 773.
DLI kan generelt set støtte EU-initiativer der understøtter livslang læring og adgangen til uddannelse, efter- og
videreuddannelse for alle borgere i medlemsstaterne. Sådanne initiativer skal basere sig på den åbne
koordinationsmetode hvor medlemsstaterne bliver enige om mål og evt. benchmarks, mens medlemsstaterne
nationalt gennemfører initiativer der er i overensstemmelse med rammer, regler, lovgivning og kultur i det
pågældende land.
Individuelle læringskonti er ét blandt mange redskaber til at fremme livslang læring. I Danmark er strategien for
livslang læring og efter- og videreuddannelse i høj grad baseret på aftaler indgået mellem arbejdsmarkedets parter
samt trepartsaftaler. Disse aftaler sikrer også en overensstemmelse mellem det formelle uddannelsessystems
udbud af uddannelser og kurser, arbejdsmarkedets og dets parters behov og samfundets behov. For borgere med
en løs tilknytning til arbejdsmarkedet, ledige m.v. kan individuelle læringskonti være fremmende for deltagelse i
livslang læring, herunder efter- og videreuddannelse. Individuelle læringskonti kan muligvis også være et
supplement til aftaler indgået af arbejdsmarkedets parter. Drøftelser om individuelle læringskonti må naturligvis
tages inden for de nationale rammer for at sikre, at der nås frem til løsninger der passer til de nationale behov og
for at sikre reel inddragelse af de relevante aktører.
DLI har en opmærksomhed på om der er en risiko for at individuelle læringskonti kan stille borgere ulige ved at
det er den enkelte der sidder tilbage med ansvaret for at vurdere potentielle uddannelsesmuligheder og -behov
samt i en vis grad tid til at gennemføre uddannelse. Kommissionen angiver, at der skal sikres gode
karrierevejledningsmuligheder for den enkelte. DLI er enig med Kommissionen i at vejledning af høj faglig
kvalitet er helt afgørende, men er bekymret over om tilgængeligheden af vejledning og uddannelse risikerer at
blive udfordret ved at individualisere ansvaret. De konkrete udfordringer for livslang læring i Danmark er i høj
grad mangel på information, vejledning, vikarordninger ved uddannelsesorlov, finansiering samt tid, motivation
og overskud hos den enkelte. I tillæg er der også tilfælde af mangel på efter- og videreuddannelsesstrategier hos
arbejdsgivere og strategier for livslang læring hos relevante myndigheder i forhold til ledige eller udsatte borgere.
Kommissionens initiativer om henholdsvis mikroeksamensbeviser og individuelle læringskonti indeholder begge
den problemstilling at de risikerer at udfordre bæredygtige investeringer i det formelle uddannelsessystem og i
vejledning samt i aftaler indgået mellem arbejdsmarkedets parter til fordel for nogle meget konkrete
1
www.dus.dk/dli/
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 145: Oversendelse af grund- og nærhedsnotat om Kommissionens forslag til rådshenstilling om individuelle læringskonti, fra beskæftigelsesministeren
2524523_0002.png
enkeltløsninger. Hvis der skal afsættes ressourcer til individuelle læringskonti, kan det jo ske på bekostning af
andre initiativer.
DLI vurderer umiddelbart, at det ikke er tilstrækkelig tydeligt i forslaget hvilken juridisk forpligtelse der vil
påhvile den enkelte medlemsstat i forhold til ret til individuelle læringskonti for vandrende EU-borgere.
Endvidere er vi usikre på, om forslaget er proportionelt med en rådshenstilling qua den åbne
koordinationsmetode og medlemsstaternes kompetence på uddannelsesområdet.
DLI er usikker på hvad ressourceforbruget vil være for den enkelte medlemsstat ved at ”oprette og ajourføre et
offentligt register over uddannelses-, karrierevejlednings- og valideringsmuligheder, der er berettiget til støtte
inden for rammerne af den individuelle ret til uddannelse, og
som er kompatible med den europæiske
læringsmodel”
(punkt 13, side 26)
og om ressourceforbruget vil stå mål med resultatet.
De enkelte værktøjer for at løse udfordringerne, som fx individuelle læringskonti, bør ikke være det primære
grundlag for EU-initiativer inden for livslang læring. Årsagerne til at nogle voksne ikke deltager i livslang læring
er komplekse, og det kalder derfor på at det europæiske samarbejde fremmer at medlemsstater, aktører på
arbejdsmarkedet og i civilsamfundet understøttes i at finde egnede og succesfulde løsningsmodeller. Derfor
mener DLI, at det er vigtigt at Europa-Kommissionen også prioriterer andre redskaber til at fremme livslang
læring i det europæiske samarbejde, herunder i de i forslaget nævnte EU-fonde o.l.
Med venlig hilsen
2
Kristina Aaltonen
Leder af DLI-kontoret
www.dus.dk/dli/