6. januar 2022
KAA
DLI’s høringssvar til Kommissionens forslag til rådets henstilling om individuelle
læringskonti - COM(2021) 773
DLI
–
der repræsenterer de danske underviserorganisationer BUPL, DLF, FSL, GL, DM og
Uddannelsesforbundet
–
afgiver hermed høringssvar om Europa-Kommissionens forslag til Rådets henstilling
om individuelle læringskonti
–
COM(2021) 773.
DLI kan generelt set støtte EU-initiativer der understøtter livslang læring og adgangen til uddannelse, efter- og
videreuddannelse for alle borgere i medlemsstaterne. Sådanne initiativer skal basere sig på den åbne
koordinationsmetode hvor medlemsstaterne bliver enige om mål og evt. benchmarks, mens medlemsstaterne
nationalt gennemfører initiativer der er i overensstemmelse med rammer, regler, lovgivning og kultur i det
pågældende land.
Individuelle læringskonti er ét blandt mange redskaber til at fremme livslang læring. I Danmark er strategien for
livslang læring og efter- og videreuddannelse i høj grad baseret på aftaler indgået mellem arbejdsmarkedets parter
samt trepartsaftaler. Disse aftaler sikrer også en overensstemmelse mellem det formelle uddannelsessystems
udbud af uddannelser og kurser, arbejdsmarkedets og dets parters behov og samfundets behov. For borgere med
en løs tilknytning til arbejdsmarkedet, ledige m.v. kan individuelle læringskonti være fremmende for deltagelse i
livslang læring, herunder efter- og videreuddannelse. Individuelle læringskonti kan muligvis også være et
supplement til aftaler indgået af arbejdsmarkedets parter. Drøftelser om individuelle læringskonti må naturligvis
tages inden for de nationale rammer for at sikre, at der nås frem til løsninger der passer til de nationale behov og
for at sikre reel inddragelse af de relevante aktører.
DLI har en opmærksomhed på om der er en risiko for at individuelle læringskonti kan stille borgere ulige ved at
det er den enkelte der sidder tilbage med ansvaret for at vurdere potentielle uddannelsesmuligheder og -behov
samt i en vis grad tid til at gennemføre uddannelse. Kommissionen angiver, at der skal sikres gode
karrierevejledningsmuligheder for den enkelte. DLI er enig med Kommissionen i at vejledning af høj faglig
kvalitet er helt afgørende, men er bekymret over om tilgængeligheden af vejledning og uddannelse risikerer at
blive udfordret ved at individualisere ansvaret. De konkrete udfordringer for livslang læring i Danmark er i høj
grad mangel på information, vejledning, vikarordninger ved uddannelsesorlov, finansiering samt tid, motivation
og overskud hos den enkelte. I tillæg er der også tilfælde af mangel på efter- og videreuddannelsesstrategier hos
arbejdsgivere og strategier for livslang læring hos relevante myndigheder i forhold til ledige eller udsatte borgere.
Kommissionens initiativer om henholdsvis mikroeksamensbeviser og individuelle læringskonti indeholder begge
den problemstilling at de risikerer at udfordre bæredygtige investeringer i det formelle uddannelsessystem og i
vejledning samt i aftaler indgået mellem arbejdsmarkedets parter til fordel for nogle meget konkrete
1
www.dus.dk/dli/