Beskæftigelsesudvalget 2021-22
BEU Alm.del Bilag 145
Offentligt
2524522_0001.png
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København
Att.:
[email protected]
Høringssvar om høring af Kommissionens
forslag til rådshenstilling om personlige ud-
dannelseskonti
Dansk Arbejdsgiverforening har gennem EU-specialudvalget for Arbejds-
markedet og Sociale forhold modtaget høring den 10. december 2021 om
EU-Kommissionens forslag til rådshenstilling om personlige uddannel-
seskonti. DA takker for muligheden for at afgive bemærkninger.
Generelle kommentarer
DA bakker op om Kommissionens ambition om livslang læring. Det er en
forudsætning for et velfungerende arbejdsmarked at have arbejdskraft
med de rette kompetencer, som matcher arbejdsmarkedets behov, både i
Danmark og i EU. Det er vigtigt for virksomhedernes konkurrenceevne,
for den enkelte og for samfundet. Opkvalificering og omskoling af ar-
bejdstagere spiller en central rolle i, at den grønne og digitale omstilling
(twin transition) i EU og Danmark lykkes. DA mener dog ikke, at netop
en personlig uddannelseskonto er en hensigtsmæssig eller effektiv måde
at sikre opkvalificering og omskoling af arbejdsstyrken.
Opkvalificeringseffekten af en personlig uddannelseskonto er lille
Kommissionens mål i handlingsplanen for den sociale søjle om, at mindst
60 pct. af alle voksne bør deltage i efteruddannelse hvert år, kan være et
udmærket mål. Det må dog være op til det enkelte land at finde vejen til
at nå målet. DA mener således ikke, at forslaget om personlige uddannel-
seskonti er løsningen, da den ikke løser de grundlæggende udfordringer
med motivationen for efteruddannelse, jf. paragraf 1.b. Tværtimod tyder
alt på, at en personlig uddannelseskonto primært vil tilgodese de mest
veluddannede, mens det ikke løser manglen på motivation blandt ufag-
lærte, som har den laveste VEU-deltagelse. En undersøgelse fra Epinion i
2017 viser, at 51 pct. af de ufaglærte ikke mener, at de behøver mere efter-
uddannelse, modsat 26 pct. af personer med en videregående uddannelse.
Det svækker den reelle effekt af uddannelsesforløbene i forhold til en ef-
fektiv opkvalificerings- og sporskifteindsats.
7. januar 2022
NCA/MKJ
Dok ID: 188042
Vester Voldgade 113
1552 København V
Tlf.: 33 38 90 00
CVR 16834017
[email protected]
da.dk
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 145: Oversendelse af grund- og nærhedsnotat om Kommissionens forslag til rådshenstilling om individuelle læringskonti, fra beskæftigelsesministeren
2524522_0002.png
Efteruddannelse bør tage udgangspunkt i arbejdsmarkedets behov
DA mener, at en personlig uddannelseskonto vil føre til et markant mis-
match mellem anvendelsen af kurser og arbejdsmarkedets behov i for-
hold til situationen på det danske arbejdsmarked i dag. Det bakkes op af
OECD (2019), som peger på, at midlerne i en sådan ordning vil blive an-
vendt mindre effektivt, fordi valget af efteruddannelse baseres på den
enkelte medarbejders egen vurdering og ikke på en dialog med arbejds-
giveren eller med afsæt i arbejdsmarkedets behov.
En personlig rettighed til uddannelse i en vis periode vil ligeledes med-
føre, at den enkelte ikke vil stå til rådighed for arbejdsmarkedet i samme
periode, og arbejdsudbuddet vil derfor svækkes midlertidigt ved en ge-
nerel rettighed. Det er stærkt uheldigt i en situation med stor mangel på
kvalificeret arbejdskraft.
Det bør ligeledes overvejes, hvorvidt det er hensigtsmæssigt, at der kan
optjenes rettigheder på tværs af EU-lande. Dette særligt i forhold til EU-
arbejdskraft med korte kontrakter og selvstændige, som arbejder i Dan-
mark, men har bopæl i et andet EU-land, samt i lyset af bureaukratiet i
en sådan ordning.
Forslaget kolliderer med den danske model
DA mener, at implementering af en personlig uddannelseskonto vil kol-
lidere med den danske model. I Danmark har arbejdsmarkedets parter
allerede opbygget gode løsninger. Eksempelvis har vi kompetencefonde,
hvor arbejdsgivere og lønmodtagere i fællesskab aftaler deres behov for
efteruddannelse, både selvvalgt uddannelse og aftalt uddannelse. Disse
fonde har vi gode erfaringer med, og de er til glæde for både medarbej-
dere og virksomheder. Nye parallelle tiltag i form af personlige uddan-
nelseskonti vil således være overlappende og udhule de partsaftalte ord-
ninger. Andre medlemslande har også kompetencefonde, som er struk-
tureret anderledes end de danske. Derfor vil det være mere relevant at
opfordre til at fremme eksempelvis kompetencefonde på tværs af med-
lemsstaterne.
EU består af 27 forskellige arbejdsmarkeder, velfærds- og uddannelses-
systemer, hvorfor der er behov for ikke at satse på én løsningsmulighed
for voksen- og efteruddannelse, men snarere at undersøge og udvikle
bedste praksisser på tværs. Det er også baggrunden for, at arbejdsmarke-
dets parter sammen med medlemsstaterne har udtalt sig skeptisk over-
for Kommissionen om indførelsen af personlige uddannelseskonti, som
blot er ét ud af mange instrumenter. Dette afspejles dog ikke i Kommissi-
onens forslag, som ikke synes at tage hensyn til de mange indsigelser
imod indførelse af personlige uddannelseskonti.
Side 2/3
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 145: Oversendelse af grund- og nærhedsnotat om Kommissionens forslag til rådshenstilling om individuelle læringskonti, fra beskæftigelsesministeren
2524522_0003.png
Side 3/3
I forslaget lægges der op til, at finansieringen skal afholdes af henholds-
vis staten og arbejdsgiverne, men ikke medarbejderne. Også dette ele-
ment af forslaget risikerer derfor at udhule allerede eksisterende ordnin-
ger. Samtidig vil der være risiko for et alvorligt dødvægttab i form af
overuddannelse, som allerede er finansieret på en anden måde (f.eks.
egenfinansiering af efteruddannelse i fritiden m.v.).
DA mener derfor, at det bør være op til det enkelte medlemsland, hvor-
dan man vil finansiere voksen- og efteruddannelse og finder det afgø-
rende, at aftaler indenfor den danske model respekteres.
Uddannelse er en national kompetence, som bør respekteres
Uddannelse er national kompetence. DA mener derfor, at initiativet bør
respektere allerede eksisterende nationale praksisser og systemer for at
opnå målet om livslang læring, som i sidste ende er formålet.
DA er på den baggrund uforstående overfor, at henstillingen bruger så
konkret sprogbrug om et initiativ, som er og bør være frivilligt for med-
lemsstaterne at deltage i. En vedtagelse af henstillingen vil betyde, at med-
lemslandene tilslutter sig,
at ” Medlemsstaterne bør oprette en individuel
læringskonto for alle (..)”, ”Medlemsstaterne bør opfordre arbejdsgiverne
til at overføre supplerende individuelle uddannelsesrettigheder til de in-
dividuelle læringskonti (…)” mv.
DA kan derfor ikke tilslutte sig henstillingen eller en indførelse af person-
lige uddannelseskonti i den nuværende udformning. DA opfordrer til, at
Danmark arbejder for en omformulering af forslaget, så det tydeligt frem-
går, at der er tale om en frivillig ordning, som medlemsstaterne kan over-
veje, samt at andre instrumenter såsom kompetencefonde får en langt
mere fremtrædende rolle. Dette er, som tidligere nævnt, i tråd med udta-
lelserne fra både medlemsstater og arbejdsmarkedets parter.
Med venlig hilsen
DANSK ARBEJDSGIVERFORENING
Nina Christine Andersen