Date:
«CaseContact_FullName»
«CaseContact_WorkAddress»
«CaseContact_WorkZip» «CaseContact_WorkCity»
Ref.:
[Dokument Dato]
Casper Poulsen
BUPL-bemærkninger til høringen om
Individuelle læringskonti
Generelle bemærkninger
Som bekendt er ideen om individuelle læringskonti (ILA) ikke vokset i vores baghave. Der skal kigges
langt før vi finder lande, som gør brug af ordningen. Meget få lande i Europa har samme niveau af
deltagelse i VEU-aktiviteter som Danmark. Det er kun vores nordiske naboer, der har tilnærmelses-
vis samme mængde deltagelse i efter- og videreuddannelse (>20 pct). Fælles for de nordiske lande
er dog, at ingen har implementeret ILA.
•
•
•
Derfor er det afgørende for BUPL, at den Regeringen og UVM i deres høringssvar lægger
vægt på, at individuelle læringskonti (ILA) ikke løser de konkrete udfordringer vi har på efter-
og videreuddannelsesområdet.
BUPL opfordrer til, at UVM fremhæver at nationale modeller og systemer skal respekteres i
forslag fra EU Kommissionen.
Endvidere appellere BUPL til, at der stilles spørgsmålstegn ved proportionaliteten i rådshen-
stillingen om implementering af ILA. BUPL anser forslaget for at være særdeles vidtgående,
og problematisk i forhold til Danmarks efter- og videreuddannelsessystem.
Desuden udviser EU Kommissionen en bekymrende tendens ift. individuelle læringskonti kombine-
ret med høringen om mikroeksamensbeviser (COM(2021)770). Kommission forsøger at skabe en
platform,
hvor mikrouddannelser skal ’løse’ efter-
og videreuddannelses udfordringen i EU, og det
mener BUPL er meget kortsigtet.
Her er det væsentligt at erindre, at der er store forskelle på kvaliteten af mikrouddannelser i EU. I
Danmark har et velfungerende AMU-system, med anerkendte udbydere. Det samme er ikke gæl-
dende for flere EU-medlemslande. Derfor bør UVM være kritiske overfor denne trend, da den kan
have konsekvenser for kvaliteten af efter- og videreuddannelser i fremtiden.
I stedet for at udvise opbakning til forslaget om ILA, vil BUPL opfordre UVM til at lægge de nuvæ-
rende barrierer for efter- og videreuddannelse til grund for høringssvaret og fastholde en overord-
net kritisk linje.
På professionsområdet er der tale om følgende barrierer
1
:
-
-
-
-
-
11
Mangel på information
Mangel på karrierevejledning
Ringe muligheder for vikardækning under uddannelse
Mangel på finansiering (nogle områder)
Mangel på tid og overskud hos den enkelte
Danmarks Evalueringsinstitut 2021: Evaluering af pædagogernes efter- og videreuddannelse
Side 1 af 3