Beskæftigelsesudvalget 2021-22
BEU Alm.del Bilag 145
Offentligt
2524521_0001.png
Date:
«CaseContact_FullName»
«CaseContact_WorkAddress»
«CaseContact_WorkZip» «CaseContact_WorkCity»
Ref.:
[Dokument Dato]
Casper Poulsen
BUPL-bemærkninger til høringen om
Individuelle læringskonti
Generelle bemærkninger
Som bekendt er ideen om individuelle læringskonti (ILA) ikke vokset i vores baghave. Der skal kigges
langt før vi finder lande, som gør brug af ordningen. Meget få lande i Europa har samme niveau af
deltagelse i VEU-aktiviteter som Danmark. Det er kun vores nordiske naboer, der har tilnærmelses-
vis samme mængde deltagelse i efter- og videreuddannelse (>20 pct). Fælles for de nordiske lande
er dog, at ingen har implementeret ILA.
Derfor er det afgørende for BUPL, at den Regeringen og UVM i deres høringssvar lægger
vægt på, at individuelle læringskonti (ILA) ikke løser de konkrete udfordringer vi har på efter-
og videreuddannelsesområdet.
BUPL opfordrer til, at UVM fremhæver at nationale modeller og systemer skal respekteres i
forslag fra EU Kommissionen.
Endvidere appellere BUPL til, at der stilles spørgsmålstegn ved proportionaliteten i rådshen-
stillingen om implementering af ILA. BUPL anser forslaget for at være særdeles vidtgående,
og problematisk i forhold til Danmarks efter- og videreuddannelsessystem.
Desuden udviser EU Kommissionen en bekymrende tendens ift. individuelle læringskonti kombine-
ret med høringen om mikroeksamensbeviser (COM(2021)770). Kommission forsøger at skabe en
platform,
hvor mikrouddannelser skal ’løse’ efter-
og videreuddannelses udfordringen i EU, og det
mener BUPL er meget kortsigtet.
Her er det væsentligt at erindre, at der er store forskelle på kvaliteten af mikrouddannelser i EU. I
Danmark har et velfungerende AMU-system, med anerkendte udbydere. Det samme er ikke gæl-
dende for flere EU-medlemslande. Derfor bør UVM være kritiske overfor denne trend, da den kan
have konsekvenser for kvaliteten af efter- og videreuddannelser i fremtiden.
I stedet for at udvise opbakning til forslaget om ILA, vil BUPL opfordre UVM til at lægge de nuvæ-
rende barrierer for efter- og videreuddannelse til grund for høringssvaret og fastholde en overord-
net kritisk linje.
På professionsområdet er der tale om følgende barrierer
1
:
-
-
-
-
-
11
Mangel på information
Mangel på karrierevejledning
Ringe muligheder for vikardækning under uddannelse
Mangel på finansiering (nogle områder)
Mangel på tid og overskud hos den enkelte
Danmarks Evalueringsinstitut 2021: Evaluering af pædagogernes efter- og videreuddannelse
Side 1 af 3
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 145: Oversendelse af grund- og nærhedsnotat om Kommissionens forslag til rådshenstilling om individuelle læringskonti, fra beskæftigelsesministeren
2524521_0002.png
-
Mangel på opbakning fra arbejdsgiver (prioriterer korte kurser over kompetencegi-
vende)
På professionsområdet er der ingen interesse i at implementere individuelle læringskonti. Det er
der flere årsager til. Først og fremmest har vi et velfungerende efter- og videreuddannelsessystem,
som tilvejebringer muligheder for at udvikle den enkeltes faglighed. VEU-systemet er på en række
områder suppleret af kompetencefonde, enten finansieret via sektoroverenskomster eller offent-
lige puljer. Den Kommunale Kompetencefond er et godt eksempel herpå.
Det vi har brug for, er et fokus på kvalificeret og målrettet karrierevejledning, bedre information,
forpligtende aftaler med arbejdsgivere samt planlægning af formelle uddannelsesforløb for den
danske lønmodtager. Det kan sikre et reelt løft i vores medlemmers faglige kompetencer, styrke
fastholdelse og øge motivationen til at indgå i formel efteruddannelse.
Konkrete bemærkninger til selve høringen:
Pkt. 4 side 19: EU Kommissionen har ikke, i tilstrækkeligt omfang, redegjort for hvordan
og hvorvidt ILA kan støtte nuværende ordninger. Der er behov for at tydeliggøre, at
lande som allerede har iværksat bedre og mere effektive ordninger, ikke nødvendigvis
har gavn af ILA (fx Danmark)
Pkt. 6 side 19: Basale digitale færdigheder bør indgå som formel læring i grunduddan-
nelse og ikke sikres gennem en evt. ILA som i mange tilfælde vil være co-financed.
Pkt. 9. side 20: Positivt, UVM bør her fremhæve at det er vigtigt at SMEér og virksomhe-
der der har atypiske ansatte, også har pligt til at efter- og videreuddanne deres perso-
nale. Her bør det også fremhæves, at hvis disse virksomheder deltog i det organiserede
arbejdsmarked, så ville deres ansatte (i Danmark) ofte nyde godt at gode finansierede
uddannelsesmuligheder, derfor er overenskomster et stærkt værktøj til at sikre reel op-
kvalificering.
Pkt. 10 side 20: Forudsætningen for at pædagoger kan medvirke i efter- og videreuddan-
nelse er at der sikres vikardækning. Det er fælles for en række af velfærdsuddannel-
serne. I dag er det ikke tilfældet, og det resulterer i, at mange fravælger uddannelse for
at skåne kolleger.
Forslag til en ny formulering vedrørende
paid training leave
“Paid
training leave should be supported by mandatory substitution schemes to secure the
appropriate cover of relevant professional staff in periods of educational leave. Currently
the lack of proper instruments to secure adequate substitution hampers the accessibility for
workers
to engage in further education”.
Pkt. 15 side 20: EU bør ikke blande sig i finansieringen af VEU-ordninger. Samtidigt skal
Kommissionens forslag ses i lyset af, at EU-lande som Frankrig der gør brug af ILA, blot
finansierer efteruddannelse på 500 EUR årligt, det rækker ikke langt i forhold til formel
Side 2 af 3
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 145: Oversendelse af grund- og nærhedsnotat om Kommissionens forslag til rådshenstilling om individuelle læringskonti, fra beskæftigelsesministeren
2524521_0003.png
uddannelse og kompetenceløft. Dvs. at vi reelt kan risikere en forringelse af finansie-
ringsmulighederne, som det kendes i andre europæiske lande.
Pkt. 18, side 21: Positivt med en fælles portal/register over anerkendte udbydere og ud-
dannelser. Kommissionen har dog fortsat ikke adresseret, hvordan vi gennem ILA kan
sikre at flere tager formel uddannelse fremfor uformel uddannelse, hvor vi ser en stig-
ning. Denne udvikling er kortsigtet, der er behov for reel kompetenceudvikling.
Pkt. 15-17 side 25 (Det nationale register for uddannelse, karrierevejledning og valide-
ring):
UVM bør fremhæve, at formel uddannelse er at foretrække fremfor mikrouddannelser.
Mikrouddannelser kan være et fint værktøj til at sikre konkret viden til enkelte opgaver,
fx anhugningskursus til bygningsarbejdere der skal lodse. Men mikrouddannelser må
ikke stå i stedet for egentlig langsigtede kompetencegivende efter- og videreuddannelse
hvor der er behov for det. Det er væsentligt, at Danmark er kritisk over for Kommissio-
nens fokus på øget anvendelse af mikrouddannelse, som er kortsigtet.
BUPL takker for muligheden for at komme med bemærkninger til UVM høringssvar om individuelle
læringskonti.
Med venlig hilsen,
Casper Arnsbo Poulsen,
International Professionskonsulent BUPL.
Side 3 af 3