Beskæftigelsesministeriet
Torben Lorentzen,
Høringssvar fra Akademikerne til forslaget om rådshenstil-
ling om individuelle læringskonti
Akademikerne takker for muligheden for at afgive bemærkninger i for-
hold til Kommissionens forslag til rådsindstilling om individuelle lærings-
konti. Forslaget har været i høring i Akademikernes medlemsorganisati-
oner, og på den baggrund har vi følgende bemærkninger. I høringssva-
ret er der en række indledende bemærkninger og betragtninger efter-
fulgt af tekstnære bemærkninger.
Akademikerne anerkender de udfordringer, forslaget har til hensigt at
adressere, og ser positivt på, at der gøres mere for at styrke efterspørg-
sels vedr. opkvalificering og kompetenceudvikling for hele arbejdsstyr-
ken. Især i lyset af den dobbelte omstilling som forslaget henviser til.
Akademikerne ser derfor positivt på retten til en individuel læringskonto
til alle i arbejdsstyrken inkl. ledige, projektarbejdere, honorarlønnede,
selvstændige, atypiske ansatte og lønmodtagere. Det vil også være po-
sitivt at betragte ordningen som en universel mulighed/ret til en person-
lig læringskonto for alle i arbejdsstyrken uanset uddannelse, alder, køn,
ansættelsesforhold og jobtype. Således at alle har de bedste muligheder
for at bidrage til en positiv samfundsudvikling og med at løfte den grøn-
ne og digitale omstilling og sikre velstand i hele EU.
Det skal dog bemærkes, at den positive indstilling beror på, at neden-
stående principper og betragtninger bliver adresseret.
Følgende forhold skal tages i betrækning:
Den individuelle læringskonto skal altid være udover både arbejdsgiver-
betalt opkvalificering og eventuelle overenskomstsaftalter om opkvalifi-
cering/kompetenceudvikling. Her skal det bemærkes, at brugen af en
personlig læringskonto som udgangspunkt skal ske på et individuelt ini-
tiativ og ud fra et individuelt ønske, mens arbejdsgiverbetalt opkvalifice-
ring/kompetenceudvikling er et fælles ønske/ansvar mellem arbejdsgi-
ver og arbejdstager.
Retten til den personlige læringskonto skal sikre, at efterspørgslen på
VEU og VVEU øges og styrker den enkelte i relation til samfundets ud-
vikling og omstilling
–
ikke for at den enkelte kan varetage konkrete
opgaver for dennes arbejdsgiver.
Den 3. januar 2022
Sagsnr. S-2021-1606
Dok.nr. D-2022-089
hth/yk