Beskæftigelsesudvalget 2021-22
BEU Alm.del Bilag 133
Offentligt
2517994_0001.png
Høring om mangel på arbejdskraft, Folketingets Beskæftigelsesudvalg,
den 20. januar 2022:
Seniortænketankens anbefalinger
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 133: Præsentationer fra Beskæftigelsesudvalgets høring om mangel på arbejdskraft, 20. januar 2022
2517994_0002.png
Tænketankens overordnede
mission
Komme med ideer og forslag til, hvordan
det kan lykkes at få flere seniorer til af
frivillighedens vej at blive længere på
arbejdsmarkedet.
Tænketankens langsigtede
målsætning
• Tænketankens langsigtede målsætning
Beskæftigelsesfrekvensen for
seniorer i aldersgruppen 60-70 år
skal år for år bevæge sig tættere på
arbejdsmarkedets gennemsnit.
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 133: Præsentationer fra Beskæftigelsesudvalgets høring om mangel på arbejdskraft, 20. januar 2022
2517994_0003.png
Tænketankens afrapportering
Sigtelinje 1
Der skal etableres bedre muligheder og
vilkår for det lange arbejdsliv
Ad anbefaling nr. 2-7
Kontinuerlig fokus på opgaven
Der etableres et partnerskab mellem regeringen
og de centrale aktører på området, som
samarbejder om, at beskæftigelsen for seniorer
fortsat stiger
Anbefaling nr. 1
Sigtelinje 2
Ledige seniorer skal lige så hurtigt tilbage i
job som andre grupper af ledige
Ad anbefaling nr. 8-15
Sigtelinje 3
Det skal være nemmere at gennemskue
fordelene ved at udskyde tilbagetrækning
fra arbejdsmarkedet
Ad anbefaling nr. 16-20
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 133: Præsentationer fra Beskæftigelsesudvalgets høring om mangel på arbejdskraft, 20. januar 2022
2517994_0004.png
Primære årsager til at forlade
arbejdsmarkedet
Andelen af 67-årige i 2017, der er holdt op med at arbejde
som følge af:
Mulighed for at få efterløn eller pension (40 pct.)
Familie- og fritidsrelaterede grunde (36 pct.)
Lyst til selv at bestemme over sin tid (24 pct.)
Dårligt helbred (23 pct.)
…stor forskel, når vi ser inden
for de enkelte grupper
Andel som angiver dårligt helbred som årsag til at forlade
arbejdsmarkedet
40 %
29 %
18 %
Ufaglært
Blev sagt op (8 pct.)
Mere tid til fritidsinteresser (8 pct.)
Faglært
Funktionær
Kilde: VIVE 2019 – Tilbagetrækningsalder og
tilbagetrækningsårsager
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 133: Præsentationer fra Beskæftigelsesudvalgets høring om mangel på arbejdskraft, 20. januar 2022
2517994_0005.png
Sigtelinje 1:
Der skal etableres bedre muligheder og
vilkår for det lange arbejdsliv
ANBEFALINGER
Aftaleparterne har ansvar for, at rammerne for at fastholde
seniorer er gode, og at rammerne understøtter de lokale
behov
Følgende efterspørges: Fleksibilitet i arbejdstid og
arbejdsopgaver, anerkendelse, kompetenceudvikling
Ledere har ansvar for at tale med medarbejdere om, hvad
der skal til for at fastholde dem
Kompetenceafklaring og opkvalificering skal udvikles og
målrettes jobfunktioner
Pilotforsøg om arbejdsmiljøvejledning skal styrke den
forebyggende indsats for et sikkert og sundt arbejdsmiljø
”Det er godt at komme hjemmefra et par dage om ugen.
Det er ikke så meget pengene, der afgør det. Det er fordi
jeg får indhold i min dagligdag”
Lars, 72 år og produktionsassistent hos Tulip i Vejle
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 133: Præsentationer fra Beskæftigelsesudvalgets høring om mangel på arbejdskraft, 20. januar 2022
2517994_0006.png
Sigtelinje 1: Der skal etableres bedre muligheder og vilkår for det lange arbejdsliv
Kompetenceafklaring og opkvalificering
(anbefaling nr. 6)
• Udvikling af realkompetencevurderingen som værktøj i AMU-systemet.
• Fokus på en kompetenceafklaring rettet mod konkrete jobfunktioner – frem for optag
på uddannelser. Vurderingen skal således gøre det muligt dels for den beskæftigede at
få hjælp til et sporskifte og dels for den ledige og jobcentret at målrette den aktive
indsats.
• Realkompetencevurderingen målrettet job skal være en mulighed på lige fod med
realkompetencevurdering målrettet uddannelse.
• Målgruppen for realkompetencevurdering rettet mod jobfunktioner suppleret af evt.
opkvalificering vil typisk være ufaglærte og faglærte, der har lang erhvervserfaring,
beskæftigede seniorer med behov for et sporskifte fx for at forebygge nedslidning eller
for at prøve et nyt fagområde samt ledige med risiko for langtidsledighed.
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 133: Præsentationer fra Beskæftigelsesudvalgets høring om mangel på arbejdskraft, 20. januar 2022
2517994_0007.png
Sigtelinje 2:
Ledige seniorer skal lige så hurtigt tilbage i job som
andre grupper af ledige
ANBEFALINGER
Jobcentre skal have bedre mulighed for at give seniorer bevis på kompetencer
Paradoksledighed blandt seniorer skal undersøges
Beskæftigelsesindsatsen for seniorer skal understøttes af data og målinger
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 133: Præsentationer fra Beskæftigelsesudvalgets høring om mangel på arbejdskraft, 20. januar 2022
2517994_0008.png
Sigtelinje 3: Det skal være nemmere at gennemskue fordelene ved at udskyde tilbagetrækning fra arbejdsmarkedet
Information og rådgivning
ANBEFALINGER
Eksempler på målrettet formidling af pensionsreglerne i Sverige
Minpension.se:
En svensk hjemmeside, som giver overblik over den enkeltes
pensionsopsparing. På hjemmesiden finder man et prognoseværktøj, hvor
det er muligt at lave prognoser for udbetalinger ved at justere på parametre
som alder for udbetaling, stillingstype, forventet løn, længden af
udbetalingsperioden mv. Dermed minder hjemmesiden om den danske
pensionsinfo.dk, men det er muligt at justere langt flere parametre.
Uttagsplan:
Et nyt værktøj, som også fungerer som et planlægnings- og
prognoseværktøj for personer, som er tæt på pensionsalderen.
Orange Kuvert:
Alle i Sverige, der har en pensionsopsparing, modtager en
årlig meddelelse med en oversigt over pensionsopsparingen og henvisning til
prognoseværktøjet på minpension.se. Meddelelsen sendes via digital post.
Nr. 16. Pensionsinfo.dk udbygges, så den enkelte
bedre kan se de økonomiske gevinster ved at arbejde
længere
Nr. 17. Der bør udvikles mere målrettet information
om at udskyde tilbagetrækning
Nr. 18. Pensionsselskaberne skal rådgive om
muligheder for at arbejde længere
Nr. 19. Pensionsselskaberne bør tilbyde mere fleksible
muligheder for delpension og evt. tilbagevenden
Fra: Nordisk sammenligning af arbejdsmarkedet for seniorer, Deloitte, 2019
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 133: Præsentationer fra Beskæftigelsesudvalgets høring om mangel på arbejdskraft, 20. januar 2022
2517994_0009.png
Sigtelinje 3: Det skal være nemmere at gennemskue fordelene ved at udskyde tilbagetrækning fra arbejdsmarkedet
Tænketankens indspil til Kommissionen om tilbagetrækning og
nedslidning
Nr. 20. En kommission skal se på forenkling af reglerne i pensionssystemet, med fokus på:
• At komme med forslag til forenklinger af de politisk fastsatte regler på pensionsområdet.
• At komme med forslag der sikrer, at der er en tilstrækkelig økonomisk gevinst ved at have
beskæftigelse ved siden af folkepensionen.
• At undersøge mulighederne og udfordringerne ved at reducere eller afskaffe lønindkomstens
påvirkning af folkepensionen.
• At komme med forslag til, hvordan man kan fjerne barrierer for tilbagevenden på
arbejdsmarkedet efter påbegyndt pension, både lovgivningsmæssige og selskabsmæssige
produktregler og praksisser.
• At undersøge konsekvenserne af at give mulighed for at indbetale til en aldersopsparing, efter
udbetaling af anden fradragsberettiget pension er påbegyndt.
• At undersøge mulighederne for at sikre større samtidighed mellem ekstra arbejde og
belønning, fx når folkepensionen udskydes i flere år.