Beskæftigelsesudvalget 2021-22
BEU Alm.del Bilag 133
Offentligt
2517993_0001.png
Jobcentrenes rolle i sikring af
arbejdskraft
Flemming Larsen
Professor, Institut for Politik og Samfund, CUBB (Center for
Udvikling af Borgerinddragende beskæftigelsesindsatser
www.cubb.aau.dk
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 133: Præsentationer fra Beskæftigelsesudvalgets høring om mangel på arbejdskraft, 20. januar 2022
2517993_0002.png
Flexicurity-modellen
•Høj rotation mellem jobs
Flexicurity-
modellens
hovedakse
Uden-
landsk
arbejd
skraft
10%
•Lav ansættelsestryghed
•Hurtig strukturtilpasning
Fleksibelt
arbejds-
marked
Dem udenfor:
Kontanthjælp
- Udd.-hjælp
- Revalidering
- Forrevalidering
-Selvforsørgelse-
hjemrejse
- Sygedagpenge
- Jobafklaring
- Ressourceforløb
- Ledighedydelse
- (Fleksjobs)
AMPs
kvalifikations-
effekt
Uddannelses
-politik m.v.
Social
sikring
Aktiv
AMP
Førtidspension
Efterløn
Seniorpension
Ca. 600.000
•Indkomsttryghed
•Høj oplevet jobtryghed
AMP’s
trussels-
effekt
Beskæftigelsestryghed
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 133: Præsentationer fra Beskæftigelsesudvalgets høring om mangel på arbejdskraft, 20. januar 2022
2517993_0003.png
Flexicurity og arbejdskraft
begrebet
Skaffe ekstra arbejdskraft uden at skævvride principperne i modellen
(herunder den aftalebaserede model og lavtløns arbejdsmarkeder )
Forstå de mange transaktioner som er på det fleksible danske
arbejdsmarked (jf transitionel arbejdsmarkedmodel) – arbejdskraft er
ikke en hyldevare men mennesker (vi har ofte en ret abstrakt og
distanceret forståelse af begrebet arbejdskraft – jf metaforen
mangel
på hænder)
Apropos: Fleksibilitet kan sikres numerisk (hyre og fyre), funktionelt
(ændrede jobfuntioner), lønreguleret eller arbejdstidsmæssigt. Den
danske model bygger på numerisk fleksibilitet men inkludering af ”ny”
arbejdskraft kræver bevægelse mod funktionel fleksibilitet (ændrede
jobopgaver). Men:
- Arbejdsgiverne vant til at hyre/fyre
- Fagbevægelse/faggrupper har ofte modstand mod
ændrede jobfunktioner
Mangel på arbejdskraft er et spørgsmål om volumen, men ikke kun.
Det handler også om dem der er på arbejdsmarkedet, opkvalificering,
omskoling, arbejdsfordeling, rekrutteringsmønstre, matchning, mv.
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 133: Præsentationer fra Beskæftigelsesudvalgets høring om mangel på arbejdskraft, 20. januar 2022
2517993_0004.png
Jobcentrenes rolle
• De skal medvirke til at virksomhederne kan rekruttere
den arbejdskraft de har behov for i forhold til
arbejdsformidling og den rigtige matchning. ”rette
person til rette job)
• De skal medvirke til (sammen med efteruddannelses-
og uddannelsesinstitutionerne og virksomhederne
selv) at arbejdskraften er velkvalificeret i forhold til
disse behov (gensidig jobudvikling – jf også næste)
• De skal medvirke til at sikre den enkelte borgers
Bureaukratiske, rigide, ufleksible, ikke-l
Bureaukratiske, rigide, ufleksible, ikke
beskæftigelse også i forhold til at udnytte borgernes
målfikserede, omklamrende kontroller
kompetencer bedst muligt
målfikserede, omklamrende kontrolle
paternalistiske, virkelighedsfjerne, borg
• De skal udbetale og administrere at borgerne
paternalistiske, virkelighedsfjerne, bor
får
stancerende, sanktionerende, blødsødn
indtægtssikring når de står uden for arbejdsmarkedet
stancerende, sanktionerende, blødsød
skæftigelsesfokuserede, socialt omklam
og samtidigt kontrollere at de står til rådighed
skæftigelsesfokuserede, socialt omkla
for
arbejdsmarkedet og/eller indgår i et forløb som
aktivitetsfokuserede, meningsløs aktive
aktivitetsfokuserede, meningsløs aktiv
(gen)kvalificerer dem til det.
manglende hjælp, dokumentationsfabri
manglende hjælp, dokumentationsfabr
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 133: Præsentationer fra Beskæftigelsesudvalgets høring om mangel på arbejdskraft, 20. januar 2022
2517993_0005.png
Det er mange forskellige roller
som ikke bliver mindre
kompliceret af
1. At målgruppen for beskæftigelsesindsatsen har
ændret sig markant gennem de sidste årtier -
Beskæftigelsespolitikken er rykket langt ind i det
der tidligere var socialpolitik.
2. At de aktuelt ca 80.00 jobparate for en stor dels
vedkommende kun er ledige i en kort periode.
Forsikrede ledige udgør kun ca 18% af
målgruppen.
Afhjælper næppe arbejdskraftsmangel men uanset er
nye løsninger nødvendige (jf. Reformkommissionen)
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 133: Præsentationer fra Beskæftigelsesudvalgets høring om mangel på arbejdskraft, 20. januar 2022
2517993_0006.png
Hvad kan jobcentrene så
gøre:
”Virkeligheden virker” – Virksomhederne som aktiveringssted (jf.
Supported Employment/IPS – Individual Placement Support)
Historisk mulighed for lave partnerskaber der arbejder med
virksomhedernes perspektiv/forståelse af udvikling, vedligeholdelse og
rekruttering af arbejdskraft.
Fra arbejdskraftbehov som stillinger til opgaver der skal løses (jf.
projekter som rekruttering fra kanten). Kan også fordre
kvalificering/omskoling af eksisterende arbejdskraft.
Gensidig jobudvikling
Fremme virksomhedernes investering i inklusionskapacitet ift. at ansætte
borgere, som har særlige behov og manglende forudsætninger.
Paradoks:
inklusionskapaciteten falder når der er fart på i virksomhederne, selv om det samtidigt giver
mere mening for dem ift arbejdskraft.
-
Fremme ansættelse af bestemte grupper som ofte ikke rekrutteres i
første omgang (eksempelvis seniorer og tilsvarende grupper).
Bureaukratiske, rigide, ufleksible, ikke-l
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 133: Præsentationer fra Beskæftigelsesudvalgets høring om mangel på arbejdskraft, 20. januar 2022
2517993_0007.png
Hvad kan jobcentrene så gøre? ( Ifm
opprioritering af virksomheds-
samarbejdet):
”Medarbejderen virker”
i forhold til at ansættelse- og
virksomhedsrettet aktivering matcher såvel virksomhedernes
som borgernes forudsætninger og behov.
Det rette match mellem virksomheder og borgere helt
afgørende. De skal ikke kun være karruseller, men netop være
en del af virksomhedernes arbejdskraft og rekruttering.
Medarbejderne skal være kvalificeret til at give de rigtige tilbud
(med viden om virksomhedernes og arbejdsmarkedets behov)
og aflæse borgernes behov og forudsætninger
Organisatoriske løsninger der understøtter dette i krydsfeltet
mellem virksomhedskonsulenter og sagsbehandlere/rådgivere
Bureaukratiske, rigide, ufleksible, ikke-l
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 133: Præsentationer fra Beskæftigelsesudvalgets høring om mangel på arbejdskraft, 20. januar 2022
2517993_0008.png
Hvad kan jobcentrene så
gøre:
”Borgeren virker”.
Vi ser ofte borgerne som passive objekter”
(becomers) der skal aktivgøres ved hjælp af de krav og indsatser, som
beskæftigelsessystemet leverer. Systemet former borgerne.
Men borgerne er allerede aktive væsener (beings), der på den ene
eller anden måde allerede handler for at klare tilværelsen. Det er
denne aktivitet, der kan rettes mod at borgerne selv handler mere i
overensstemmelse med at opfylde drømmen om beskæftigelse.
Fokusere på tiltag og tilbud, som giver værdi for borgerne selv. Det
behøver ikke kun at være afgrænset til et bestemt
beskæftigelsestilbud, men kan i princippet være services og tilbud fra
andre offentlige instanser (fra andre afdelinger eller sektorer),
virksomheder, civilsamfundet, private aktører, familie, mv.) - fokus er
på det der giver værdi for borgerne. Public Service Dominant Logic vs.
Value Creation (Stephen Osborne 2018)
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 133: Præsentationer fra Beskæftigelsesudvalgets høring om mangel på arbejdskraft, 20. januar 2022
2517993_0009.png
SYSTEM INNOVATION
Systemiske og komplekse
problemer kræver systemiske og
komplekse løsninger
(interventioner)
Vi har det med at regulere området ved hjælp af
enkle interventioner om hvad der virker
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 133: Præsentationer fra Beskæftigelsesudvalgets høring om mangel på arbejdskraft, 20. januar 2022
2517993_0010.png
Klare værdier i enkel lovgivning som
afsæt for systeminnovation – jf.
diskussionen på ældreområdet
Vi arbejder sammen om at udvikle en mere
borgerinddragende beskæftigelsesindsats, og er i et større
perspektiv en del af en igangværende udviklingsproces:
Borgernes
perspektiv og
stemme
Det borger-
inddragende
møde og
samtalen
Samarbejde
med
virksomheder
(og frivillige
organisationer)
Udvikling af
tværgående
samarbejde
Politisk og
organisatorisk
strategilægning
Udvikling af borgerinddragende beskæftigelsesindsats