Blik- og Rørarbejderforbundets standpunktspapir om brug af
asbestbekendtgørelsens strafferegler
19. januar 2022
Blik- og Rørarbejderforbundet foretog i marts 2017 politianmeldelse af et boligselskab og et
entreprenøraktieselskab for overtrædelse af bl.a. asbestbekendtgørelsen.
Statsadvokaten har i afgørelse af 1. december 2021 tilsluttet sig Nordsjællands Politis
beslutning af 7. oktober 2021 om at anse straffesagen for forældet.
Afgørelsen er truffet på baggrund af en juridisk udtalelse fra Arbejdstilsynet af 8. juli 2021 til
brug for sagen. I udtalelsen vurderer Arbejdstilsynet, at asbestbekendtgørelsens straframme
på 2 år kun kan anvendes, hvis der er konstateret alvorlig sygdom eller død som følge af
overtrædelsen af asbestbekendtgørelsen.
Da sygdomme efter påvirkning med asbest først indtræder mange år efter eksponeringen,
indebærer vurderingen fra Arbejdstilsynet, at den forhøjede straframme i
asbestbekendtgørelsen reelt aldrig kan bruges.
Det er straframmen, der bestemmer forældelsesfristen.
Det er den maksimale straf for overtrædelse af en given bestemmelse, der bestemmer
forældelsesfristen. Det fremgår af straffelovens § 93.
Straffeloven § 93:
”Forældelsesfristen
er
1) 2 år, når der ikke er hjemlet højere straf end fængsel i 1 år for overtrædelsen.
2) 5 år, når der ikke er hjemlet højere straf end fængsel i 4 år.
3) 10 år, når der ikke er hjemlet højere straf end fængsel i 10 år.
4) 15 år, når der ikke er hjemlet højere straf end fængsel på bestemt tid”