Beskæftigelsesudvalget 2021-22
BEU Alm.del Bilag 132
Offentligt
2517120_0001.png
Blik- og Rørarbejderforbundets standpunktspapir om brug af
asbestbekendtgørelsens strafferegler
19. januar 2022
Blik- og Rørarbejderforbundet foretog i marts 2017 politianmeldelse af et boligselskab og et
entreprenøraktieselskab for overtrædelse af bl.a. asbestbekendtgørelsen.
Statsadvokaten har i afgørelse af 1. december 2021 tilsluttet sig Nordsjællands Politis
beslutning af 7. oktober 2021 om at anse straffesagen for forældet.
Afgørelsen er truffet på baggrund af en juridisk udtalelse fra Arbejdstilsynet af 8. juli 2021 til
brug for sagen. I udtalelsen vurderer Arbejdstilsynet, at asbestbekendtgørelsens straframme
på 2 år kun kan anvendes, hvis der er konstateret alvorlig sygdom eller død som følge af
overtrædelsen af asbestbekendtgørelsen.
Da sygdomme efter påvirkning med asbest først indtræder mange år efter eksponeringen,
indebærer vurderingen fra Arbejdstilsynet, at den forhøjede straframme i
asbestbekendtgørelsen reelt aldrig kan bruges.
Det er straframmen, der bestemmer forældelsesfristen.
Det er den maksimale straf for overtrædelse af en given bestemmelse, der bestemmer
forældelsesfristen. Det fremgår af straffelovens § 93.
Straffeloven § 93:
”Forældelsesfristen
er
1) 2 år, når der ikke er hjemlet højere straf end fængsel i 1 år for overtrædelsen.
2) 5 år, når der ikke er hjemlet højere straf end fængsel i 4 år.
3) 10 år, når der ikke er hjemlet højere straf end fængsel i 10 år.
4) 15 år, når der ikke er hjemlet højere straf end fængsel på bestemt tid”
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 132: Blik- og Rørarbejderforbundets standpunktspapir om brug af asbestbekendtgørelsens strafferegler
2517120_0002.png
Af Asbestbekendtgørelsen (bkg. Nr. 1792/2015)
fremgår af § 41,”Medmindre
højere straf er
forskyldt efter lov om arbejdsmiljø eller anden lovgivning straffes med bøde eller fængsel i indtil 2
år
den der …”.
Udgangspunktet vil dermed være, at forældelsesfristen for overtrædelse af
asbestbekendtgørelsen er 5 år, jf. Strfl. § 93 nr. 2.
I arbejdsmiljøloven er den almindelige straframme 1 år,
Medmindre højere straf er forskyldt
efter den øvrige lovgivning.
Det fremgår af lovens § 82. Efter bestemmelsens stk. 2 kan straffen
stige til fængsel i indtil 2 år, når overtrædelsen har medført en ulykke med alvorlig
personskade eller døden til følge.
Statsadvokaten angiver følgende begrundelse for at anse den konkrete sag som forældet:
”Begrundelse
Begrundelsen for min afgørelse er, at jeg er enig med Arbejdstilsynet og Nordsjællands
Politi i, at det pågældende forhold er forældet. Det betyder, at der ikke bliver rejst nogen
straffesag.
Ved min afgørelse har jeg lagt vægt på det samme som politiet, og jeg finder ikke grundlag
for at tilsidesætte den foretagne vurdering om sammenhængen mellem forældelsesfristerne
i arbejdsmiljøloven og asbestbekendtgørelsen, således, at overtrædelser af asbestbekendtgørelsen,
som ikke har medført alvorlig personskade eller død, er undergivet
en 2-årig forældelse, da det er hovedreglen i hjemmelsloven (arbejdsmiljøloven).”
Nordsjællands Politi angav i afgørelse af 7. oktober 2021 bl.a. følgende begrundelse:
”Arbejdstilsynet
har den 8. juli 2021 afgivet en udtalelse, som er modtaget i
anklagemyndigheden den 28. juli 2021.
Det fremgår af udtalelsen, at Arbejdstilsynet som følge af lex superior princippet
vurderer, at asbestbekendtgørelsens strafferamme på 2 år skal læses i lyset af
arbejdsmiljølovens systematik, jf. § 82, stk. 1, sammenholdt med stk. 2, således at
overtrædelser af asbestbekendtgørelsen, som ikke har medført alvorlig personskade eller
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 132: Blik- og Rørarbejderforbundets standpunktspapir om brug af asbestbekendtgørelsens strafferegler
2517120_0003.png
død, er undergivet en 2-årig forældelse, da det er hovedreglen i hjemmelsloven
(arbejdsmiljøloven).”
”Lex
superior” (lat. "højere lov") er et retsligt princip, som går ud på, at retsregler af højere
rang går forud for regler af lavere rang,
hvis der er modstrid
mellem reglerne.
Ved siden af dette princip gælder det
såkaldte ”Lex
specialis” princip (lat.
”speciallov”),
hvorefter en lovregel i en speciallov går forud for lovregel af mere generel karakter, der
dækker samme område.
Det er grundlæggende Blik- og Rørarbejderforbundets standpunkt, at sagen burde være
vurderet efter ”Lex specialis” princippet.
Der er ikke er modstrid mellem reglerne i
arbejdsmiljøloven og asbestbekendtgørelsen. Asbestbekendtgørelsen må anses som den
mest specialiserede regel om straf for overtrædelse af de arbejdsmiljøretlige regler om
asbest.
Personskade og sygdom efter påvirkningen med asbestfibre har det kendetegn, at det
indtræder mange år eller årtier efter påvirkningen med asbest. F.eks. debuterer
lungehindecancer, hvis eneste kendte årsag er eksponering med asbestfibre, sjældent før
tidligst 20 år efter påvirkningen af asbest, men debuttidspunktet ses også mere end 30 år
efter påvirkningen med asbestfibre.
Konsekvensen af Arbejdstilsynets fortolkning af strafbestemmelsen i asbestbekendtgørelsen
er, at denne kun vil kunne anvendes, når der er konstateret alvorlig sygdom eller død, som
følge af udsættelsen for asbest.
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 132: Blik- og Rørarbejderforbundets standpunktspapir om brug af asbestbekendtgørelsens strafferegler
2517120_0004.png
Da ingen asbestrelaterede sygdomme indtræder inden for en tidsramme på 5 år indebærer
fortolkningen, at den længere straframme på 2 år i asbestbekendtgørelsen aldrig vil komme i
brug. Strafbestemmelsen er dermed illusorisk hvilket næppe er meningen.
Det er Blik- og Rørarbejderforbundets standpunkt, at det må sikres, at den forhøjede
straframme for overtrædelsen af asbestbekendtgørelsen er praktisk anvendelig og kan tages i
anvendelse uagtet om der (endnu) er konstateret alvorlig sygdom eller død som konsekvens
af overtrædelsen.
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 132: Blik- og Rørarbejderforbundets standpunktspapir om brug af asbestbekendtgørelsens strafferegler
2517120_0005.png
Uddrag af asbestbekendtgørelsen (bkg. Nr. 1792/2015)
Kapitel 13 Straf og ikrafttræden
§ 41. Medmindre højere straf er forskyldt efter lov om arbejdsmiljø eller anden lovgivning
straffes med bøde eller fængsel i indtil 2 år den, der:
1. overtræder § 3, stk. 1, §§ 4–5, § 6, stk. 3, §§ 7-13, §§ 15-22, §§ 24-29 og §§ 31–38,
2. ikke efterkommer påbud eller forbud, der er meddelt i henhold til bekendtgørelsen, og
3. tilsidesætter vilkår for tilladelser i henhold til bekendtgørelsen.
Stk. 2. For overtrædelse af § 3, stk. 1, §§ 4–5, § 6, stk. 3, §§ 7–10, § 13, §§ 15-22, §§ 29 - 30 og §§
33–37 kan der pålægges en arbejdsgiver bødeansvar, selv om overtrædelsen ikke kan
tilregnes ham som forsætlig eller uagtsom. Det er en betingelse for bødeansvaret, at
overtrædelsen kan tilregnes en eller flere til virksomheden knyttede personer eller
virksomheden som sådan. For bødeansvar fastsættes ingen forvandlingsstraf.
Stk. 3. Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i
straffelovens 5. kapitel.
Uddrag af arbejdsmiljøloven
Kapitel 15 Straf
§ 82. Medmindre højere straf er forskyldt efter den øvrige lovgivning, straffes med bøde eller
fængsel indtil 1 år den, som
1. overtræder § 15, § 15 a, § 16, § 17, stk. 1 og 2, § 18, § 19, § 20, stk. 1, § 20 a, stk. 1, § 21,
stk. 1, § 23, §§ 25-34, § 37, stk. 1 og 6, § 38, stk. 1, § 42, stk. 1, § 45, stk. 1, § 48, stk. 1, §
63, stk. 5, § 75, stk. 4, § 76, stk. 1, eller de af Det Europæiske Fællesskabs forordninger
vedrørende forhold omfattet af denne lov,
2. lader arbejde udføre i strid med kapitel 9 og 10, leder eller fører tilsyn med sådant
arbejde eller udfører arbejde i strid med kapitel 9,
3. ikke efterkommer påbud efter § 77, § 77 a, stk. 1 eller
4. undlader at meddele oplysninger efter § 22, stk. 2.
Stk. 2. Straffen kan stige til fængsel i indtil 2 år, når overtrædelsen har medført en ulykke med
alvorlig personskade eller døden til følge.
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 132: Blik- og Rørarbejderforbundets standpunktspapir om brug af asbestbekendtgørelsens strafferegler
2517120_0006.png
Stk. 3. Ved straffens udmåling efter stk. 1, nr. 1, skal det, i det omfang arbejdsgiveren har
opfyldt sine pligter efter lovens kapitel 4, betragtes som en skærpende omstændighed, at
ansatte forsætligt eller groft uagtsomt overtræder lovgivningens krav om
1. anvendelse af personlige værnemidler,
2. anvendelse af udsugningsforanstaltninger,
3. anvendelse af beskyttelsesudstyr eller sikkerhedsforanstaltninger,
4. anvendelse af forsvarlige arbejdsmetoder eller
5. certifikater til kran eller gaffeltruck.
Stk. 4. Uden for de i stk. 3 nævnte tilfælde skal det ved straffens udmåling efter stk. 1 og 2
betragtes som en skærpende omstændighed,
1. at der ved overtrædelsen er sket skade på liv eller helbred eller fremkaldt fare herfor,
uden at forholdet er omfattet af stk. 2,
2. at der tidligere er afgivet påbud efter § 77, stk. 1 eller 2, eller truffet andre afgørelser af
Arbejdstilsynet om overtrædelse af loven om samme eller tilsvarende forhold,
3. at der ved overtrædelsen er opnået eller tilsigtet opnået en økonomisk fordel for den
pågældende selv eller andre, eller
4. at overtrædelsen er begået forsætligt eller ved grov uagtsomhed.
Stk. 5. Det skal betragtes som en særlig skærpende omstændighed,
1. at der for unge under 18 år er sket en ulykke med alvorlig personskade eller døden til
følge, jf. stk. 2,
2. at der for unge under 18 år er sket skade på liv eller helbred eller fremkaldt fare herfor,
jf. stk. 4, nr. 1,
3. at der for flere personer er sket skade på liv eller helbred eller opstået fare herfor, eller
4. at den pågældende fysiske eller juridiske person inden for 4 år tidligere er straffet en
eller flere gange for grov overtrædelse af arbejdsmiljølovgivningen.
Stk. 6. Ved arbejdsgiverens overtrædelse af § 15, § 38, stk. 1, § 42, stk. 1, § 45, stk. 1, § 48, stk.
1, kapitel 9 eller kapitel 10 skal der ved straffens udmåling, jf. stk. 1, 2, 4 og 5, lægges vægt på
virksomhedens størrelse. Tilsvarende gælder ved arbejdsgiverens manglende efterkommelse
af påbud efter § 77 eller § 77 a, stk. 1, der omhandler disse bestemmelser.
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 132: Blik- og Rørarbejderforbundets standpunktspapir om brug af asbestbekendtgørelsens strafferegler
2517120_0007.png
Stk. 7. Sker der ikke konfiskation af udbytte, som er opnået ved overtrædelsen, skal der ved
udmåling af bøde, herunder tillægsbøde, tages særligt hensyn til størrelsen af en opnået eller
tilsigtet økonomisk fordel.
Stk. 8. Straffelovens § 23 om medvirken finder anvendelse på det i stk. 1 og 2 omhandlede
strafansvar.
Stk. 9. Forældelsesfristen for strafansvaret er 5 år ved overtrædelse af §§ 30-34 samt regler
udstedt i henhold til § 35.
§ 82 a. Beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler om, at Arbejdstilsynet i nærmere
angivne sager om overtrædelse af arbejdsmiljøregler, der ikke skønnes at ville medføre højere
straf end bøde, i et bødeforelæg kan tilkendegive, at sagen kan afgøres uden retssag, hvis den,
der har begået overtrædelsen, erklærer sig skyldig i overtrædelsen og erklærer sig rede til
inden en nærmere angiven frist at betale en bøde som angivet i bødeforelægget. Det er en
betingelse for bødeansvaret, at overtrædelsen kan tilregnes en eller flere til virksomheden
knyttede personer eller virksomheden som sådan.
Stk. 2. Retsplejelovens regler om krav til indholdet af et anklageskrift og om, at en sigtet ikke
er forpligtet til at udtale sig, finder tilsvarende anvendelse på bødeforelæg.
Stk. 3. Vedtages bøden, bortfalder videre forfølgning. Stk. 4. Vedtagne bøder tillægges
udpantningsret.