Beskæftigelsesudvalget 2021-22
BEU Alm.del Bilag 127
Offentligt
2514538_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Den 14. januar 2022
Kære medlemmer af Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Siden 2016 er i hvert fald 3000 enlige kontanthjælpsmodtagere uretmæssigt blevet trukket i deres ydelse i
kortere eller længere tid og i nogle tilfælde i årevis. Kontanthjælpsmodtagerne er blevet vurderet af
kommunerne til at have så begrænset en arbejdsevne, at de er fritaget for kravet om 225 timers arbejde. På
grund af fejl er de blevet trukket ca. 1000 kr. om måneden alligevel. Enlige kontanthjælpsmodtagere med
begrænset arbejdsevne er den svageste gruppe i kontanthjælpssystemet. De har psykiske, kognitive og/eller
fysiske lidelser eller handicap og/eller svære sociale problemer. Det er grunden til, at de ikke opdager et
uretmæssigt fratræk i kontanthjælpen. For denne gruppe svarer 1000 kr. til 9 % af deres indkomst, hvilket
kan være forskellen på at kunne betale husleje og medicin eller ej.
Det er Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering (STAR), der ved samkøring af registre har opdaget fejlen.
Sagen er blevet dækket grundigt af DR d. 5. januar
1
. STAR gjorde allerede kommunerne opmærksomme på
fejlen i 2020 og har siden da henvendt sig gentagne gange, og senest har beskæftigelsesministeren henvendt
sig til kommunerne. På trods af det vurderer STAR, at kun tre kommuner i tilstrækkelig grad har fulgt op.
Aarhus kommune har valgt at gennemgå sagerne manuelt og derved fundet 10 gange flere potentielle sager
end dem, der er blevet identificeret fra STAR. Tallene fra Aarhus indikerer derfor, at problemet kan være
langt større end de estimerede berørte 3000 borgere.
Rådet for Socialt udsatte og Danske Handicaporganisationer anbefaler derfor:
At det pålægges kommunerne manuelt at gennemgå alle berørte sager fra og med 2016 for at
sikre, at borgerne får de ydelser, de er berettiget til.
At kommunerne orienteres om, at de har en særlig pligt til varsling og vejledning af borgere, hvis
hjælp kan bortfalde eller blive nedsat som følge af 225-timersreglen (jf. varslingsbekendt-
gørelsen). Hvis borger fratrækkes ydelser, skal de orienteres både skriftligt og i samtalerne, så
det fremadrettet sikres, at borgerne får den kontanthjælp, de er berettigede til og undtages fra
225-reglen, hvis deres arbejdsevne er tilstrækkelig begrænset.
1
https://www.dr.dk/nyheder/indland/tusindvis-trukket-ulovligt-i-kontanthjaelp-kommuner-har-vidst-det-et-aar-uden
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 127: Henvendelse af 14/1-22 fra Rådet for Socialt Udsatte og Danske Handicaporganisationer vedr. uretmæssigt i træk i kontanthjælp for borgere med begrænset arbejdsevne
2514538_0002.png
Afdækningen bør desuden have indflydelse på den kommende kontanthjælpsreform
Udover at den konkrete sag viser, at mange borgere ikke har modtaget den ydelse, de er visiteret til, sætter
den også lys på, at borgere uden reel arbejdsevne kan være i kontanthjælpssystemet i flere år. Det er hverken
lovens intention eller menneskeligt forsvarligt, at borgere i social udsathed med handicap eller kroniske
lidelser udsigtsløst fastholdes i kontanthjælpssystemet. Derfor tydeliggør sagen, at der i forbindelse med en
kommende kontanthjælpsreform bør indføres lovpligtig genvurdering af kontanthjælpsmodtageres
beskæftigelsesevne efter et år, som vi og mange andre aktører på området har foreslået. I forbindelse
hermed skal det afklares, hvilket tilbud der kan bringe borgeren videre (revalidering, ressourceforløb, fleksjob
eller andre indsatser).
Rådet for Socialt Udsatte og Danske Handicaporganisationer står naturligvis til disposition ift. uddybninger af
anbefalingerne.
Henvendelsen er også sendt til Beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard
Venlig hilsen
Rådet for Socialt Udsatte
Danske Handicaporganisationer
Kira West
Formand
Thorkild Olesen
Formand