Beskæftigelsesudvalget 2021-22
BEU Alm.del Bilag 126
Offentligt
2514352_0001.png
5. oktober 2021
Administrationens supplerende svar på tilsynsbrev
vedrørende Udbetaling Danmarks årsrapport for 2020
mv.
Udbetaling Danmarks bestyrelse har svaret på tilsynsbrev vedrørende Udbetaling
Danmarks årsrapport for 2020 mv. Bestyrelsen har bedt administrationen om at gen-
nemgå og besvare enkelte punkter i tilsynsbrevet yderligere.
Udbetaling Danmark
Kongens Vænge 8
3400 Hillerød
Tlf.: 70 11 12 13
www.borger.dk
2. Borgeren i centrum og retssikkerhed i administrationen
Uhensigtsmæssig praksis om tilbagebetalingskrav i sager på barselsområdet
Tilsynet noterer, at der på barselsområdet i 2020 fortsat er sager med en uhensigts-
mæssig praksis om tilbagebetalingskrav, der nedsættes, hvor hele det korrekte beløb
udbetales med den konsekvens, at Udbetaling Danmark kræver hele det tidligere
udbetalte beløb tilbagebetalt.
I tillæg til bestyrelsens svarbrev har administrationen følgende bemærkninger.
Den nævnte praksis vedrører sager, hvor borger har fået udbetalt for lidt i barsels-
dagpenge, og hvor Udbetaling Danmarks system ikke i alle sager kan korrigere på
differencen (udligne op-og nedjusteringer) og udbetale restbeløbet. I stedet udbeta-
les det fulde korrekte beløb for hele perioden, hvorved der opstår et krav om tilbage-
betaling. Det kan oplyses, at der opstår i omegnen af 400 af sådanne sager årligt.
I 2019 blev udbetalingsmotoren i Udbetaling Danmarks it-system på barselsområdet
justeret, således at der kan foretages korrektioner indenfor den samme periode alene
på differencen. Når der skal foretages korrektioner over flere perioder, kan systemet
dog ikke foretage korrektioner alene på differencen og udbetale et restbeløb. En æn-
dring af udbetalingsmotoren har vist sig at være vanskelig og omfattende, og det har
vist sig særligt komplekst ved udligning i perioder hen over flere skatteår. Admini-
strationen arbejder fokuseret på også at kunne håndtere korrektioner over flere pe-
rioder. På nuværende tidspunkt pågår de nødvendige analyser, der skal sikre, at
systemets udbetalingsmotor på sigt kan indrettes hensigtsmæssigt også for de bor-
gere, der skal have udbetalt restbeløb på baggrund af korrektioner på differencen
www.virk.dk
CVR-nr.: 33 23 62 39
Telefontid:
Mandag-torsdag: 8.00-16.00
Fredag: 8.00-15.30
Udbetaling Danmark administreres af ATP Koncernen
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 126: Orientering om tilsynsbrev til bestyrelsen for Udbetaling Dan- mark vedr. regnskabsåret 2020, fra beskæftigelsesministeren
2514352_0002.png
henover flere udbetalingsperioder.
Utilstrækkelig begrundelse i skønsmæssige afgørelser
Tilsynet noterer sig, at Ankenævnet for Statens Uddannelsesordninger i 2020 gene-
relt har oplevet en forbedring af Udbetaling Danmarks begrundelser, der oftere repa-
reres ved genvurderingen. I skønsmæssige afgørelser sker det dog fortsat, at Udbe-
taling Danmarks afgørelser mangler en tilstrækkelige begrundelse, at der ikke fore-
tages et skøn, eller at skønnet ikke foretages korrekt.
På Studiegældsområdet er der i de seneste år gennemført tiltag til sikring af, at der
foretages korrekte skøn, herunder at der begrundes fyldestgørende i afgørelserne.
Tiltagene er sat i værk som følge af kritik fra Ankenævnet for Statens Uddannelses-
støtteordninger.
Administrationen noterer sig derfor med tilfredshed, at Ankenævnet generelt har op-
levet en forbedring af både afgørelserne og begrundelserne omkring studiegæld. At
Ankenævnet for tredje år i træk kan konstatere, at der fortsat er afgørelser, der
mangler tilstrækkelig begrundelse, eller hvor der ikke er foretaget korrekt skøn, fin-
des ikke tilfredsstillende.
I juni måned 2021 besluttede Udbetaling Danmark derfor at gennemgå alle proces-
ser, sagsgange, breve, vidensartikler og instrukser på studiegældsområdet.
På nuværende tidspunkt er alle breve mv. gennemgået og tilrettet på det område,
hvor kritikken er forekommet. Der vil i den kommende periode blive foretaget yderli-
gere opfølgning på sagerne, som behandles. Dette med henblik på at sikre fremad-
rettet, at der er fokus på korrekte begrundelser, samt hvordan det forvaltningsretlige
skøn udøves.
4. Bedre kontrol med fokus på forebyggelse af snyd og fejludbeta-
linger på eget sagsområde og for andre myndigheder
I tillæg til bestyrelsens svarbrev har administrationen følgende bemærkninger.
Administrationen noterer sig med tilfredshed, at tilsynet anerkender opfyldelsen af
de strategiske mål for den databaserede kontrol i 2020, hvor provenuet på kontroltrin
3 nåede 102 mio. kr., mens antallet af sager i den databaserede kontrol steg med 26
pct. til 1.569 sager. Den historiske udvikling i disse og andre udvalgte nøgletal har
givet tilsynet anledning til at spørge uddybende til tilrettelæggelsen af kontrolarbejdet
og den observerede udvikling i resultaterne af Udbetaling Danmarks kontrolindsats.
Fald i oprettede kontrolsager og kontrolprovenu
Tilsynet bemærker et fald i antal oprettede kontrolsager og kontrolprovenuet fra 2019
til 2020 samtidig med, at omkostningerne til kontrolarbejdet er steget. Antallet af sa-
ger fra andre sagskanaler er faldet i 2020 (jf. tabellen nedenfor). Kontrolenheden har
haft fokus på at styrke kontrolindsatsen på enlig-temaet gennem en målrettet
2
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 126: Orientering om tilsynsbrev til bestyrelsen for Udbetaling Dan- mark vedr. regnskabsåret 2020, fra beskæftigelsesministeren
2514352_0003.png
revidering af enligkriteriet på registersamkøringen. Forventningen er, at såvel antallet
som kvaliteten af sager på enligområdet kan hæves i løbet af 2021.
I 2020 havde Udbetaling Danmark afsat betydelige ressourcer til idriftsættelse og
modning af et nyt sagsbehandlingssystem, hvor systemindkøbet er afspejlet i de
øgede omkostninger, mens implementeringen af det nye system, som det må forven-
tes, har kostet sagsbehandlingstid, der har fundet anvendelse i uddannelse/oplæ-
ring, konvertering af sager og lignende. Herudover har driftsmodningen af et nyt pen-
sionssystem betydet, at beregninger på kontrolsager om pension blev udskudt til
2021, hvilket har givet færre sager i 2020. Sammenlagt forklarer dette faldet i antal
oprettede kontrolsager og dermed provenu.
Omkostninger til kontrolindsatsen er i 2021 budgetteret til at falde til det sædvanlige
niveau, mens sagssystemet er fuldt implementeret og understøtter den almindelige
drift.
Antal tilgåede sager fra andre sagskanaler
2019
Registersamkørte sager
Sager fra andre sagskanaler
Hovedtotal
Sagskanaler i Udbetaling Danmark*
1.243
5.543
6.786
2020
1.569
4.651
6.220
*
Data er dynamisk, hvorfor der kan opstå mindre ændringer i tallene fra år til år.
Tilsynet anmoder om at få oplyst, hvilke initiativer Udbetaling Danmark påtænker at
gennemføre med henblik på at effektivisere kontrolindsatsen. Administrationen ar-
bejder løbende med tilrettelæggelsen af den mest effektive kontrol. Udbetaling Dan-
mark arbejder i 2021 med mulige kontrolinitiativer på kontroltrin 1 på barsels- og
bolig-temaet. Dette kontrolarbejde vil identificere og stoppe sager, inden de bliver til
kontroltrin 3-sager i kontrolenheden. Dette forventes dog også at reducere mængden
af sager og provenupotentiale i sager fra registersamkøring på kontroltrin 3.
Fald i antal tilgåede registersamkørte sager
Det bemærkes af tilsynet, at antal kontrolsager tilgået fra dataenheden er faldet målt
over en flerårig periode. Administrationen har et løbende fokus på, at flere register-
samkørte sager skal være undersøgelsesegnede. Det betyder, at sagerne har en
højere kvalitet, hvilket kræver mere sagsbehandlingstid i den enkelte sag. Udbetaling
Danmark har øget andelen af undersøgelsesegnede sager fra 68 pct. i 2019 til 74
pct. i 2020. Herudover er andelen af undersøgelsesegnede sager, som afsluttes med
provenu, steget fra 44 pct. i 2019 til 64 pct. i 2020 (jf. tabellerne nedenfor).
Målt over en flerårig periode betyder administrationens fokus på sagernes undersø-
gelsesegnethed, at der er sket et fald i antallet af registersamkørte kontrolsager. Det
bemærkes imidlertid, at der i 2020 er sket en stigning på 26 pct. i antal tilgåede
registersamkørte sager, jf. tabellen ovenfor, og det forventes, at antallet af register-
samkørte sager i 2021 fortsat vil stige.
3
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 126: Orientering om tilsynsbrev til bestyrelsen for Udbetaling Dan- mark vedr. regnskabsåret 2020, fra beskæftigelsesministeren
2514352_0004.png
Andel undersøgelsesegnede sager af tilgåede sager
2019
Registersamkørte sager, der startes op i Udbetaling Dan-
mark
68 pct.
2020
74 pct.
Andel behandlede sager med provenu af de undersøgelsesegnede sager
2019
2020
Registersamkørte sager, der afsluttes i Udbetaling Danmark
44 pct.
64 pct.
Tilsynet anmoder Udbetaling Danmark om at overveje, hvorvidt der kan fastlægges
en baseline for antallet af kontrolsager leveret fra dataenheden til kontrolenheden til
det nuværende resultatkrav. Den historiske udvikling i antallet af registersamkørte,
undersøgelsesegnede og provenu-sager beskrevet ovenfor taler ind til en central ud-
fordring ved at fastlægge en baseline for antallet af registersamkørte sager. Kvalite-
ten af en gennemsnitlig registersag var langt højere i 2020, end den var i 2018, og
en baseline vil på den baggrund have begrænset værdi.
Udbetaling Danmarks tværgående tilgang til tilrettelæggelsen af en effektiv kontrol-
indsats betyder også, at en snæver baseline for antallet af kontrolsager fra dataen-
heden til kontrolenheden ikke vil omfatte sager, der leveres fra dataenheden til andre
dele af Udbetaling Danmark til brug for fremrykket kontrol på områderne for familie-
ydelser, barsel og boligstøtte. Tilgangen af registersamkørte sager skal også vurde-
res i lyset af, at Udbetaling Danmark er forpligtet til at behandle sager fra andre sags-
kanaler – fx borger.dk og kommunerne. Som beskrevet ovenfor er sagstilgangen på
nogle af de øvrige sagskanaler faldet i 2020, hvor antallet af registersamkørte sager
er steget.
Udbetaling Danmark indgår gerne i en dialog med Styrelsen for Arbejdsmarked og
Rekruttering om en afsøgning af mulighederne for alternative opgørelser, der kan
understøtte vurderingen af fremdriften i kontrolarbejdet.
Bemærkninger til tilsynsbrevets bilag
Tilsynet har ligesom sidste år udarbejdet to bilag til tilsynsbrevet, hvilket giver anled-
ning til følgende bemærkninger fra administrationen.
Bilag 2
Ressortministeriernes bemærkninger til overensstemmelser mellem henholdsvis
statsregnskabet og Udbetaling Danmarks årsrapport samt ordningsregnskaberne for
de fem store ordninger under Statslige Finansielle Ordninger.
På § 14 har Udlændinge- og Integrationsministeriet noteret en marginal difference
mellem Udbetaling Danmarks årsrapport for 2020 og statsregnskabet på reintegrati-
onsbistand. Forskellen skyldes, at der i Udbetaling Danmarks årsrapport er indregnet
forskydning i tilgodehavender hos borgere, hvilket der umiddelbart ikke er i stats-
regnskabet.
4
BEU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 126: Orientering om tilsynsbrev til bestyrelsen for Udbetaling Dan- mark vedr. regnskabsåret 2020, fra beskæftigelsesministeren
2514352_0005.png
På § 14 har Udlændinge- og Integrationsministeriet endvidere noteret et merforbrug
på Udbetaling Danmarks driftsudgifter til reintegrationsbistand. Der er på forslag til
finanslov for finansåret 2022 indbudgetteret en bevilling til håndtering af merforbruget
i 2020. Dertil dækker bevillingen engangsudgiften til nyt IT-system i 2020, der skal
håndtere udbetalingerne af reintegrationsbistand efter nedlukningen af KMD Social
Pension.
Med venlig hilsen
Carsten Bodal
Direktør for Udbetaling Danmark
5